Microsoft vägrar återaktivera win 10

Permalänk

Microsoft vägrar återaktivera win 10

Måste bara i ren frustration få skriva av mig lite.

Har byggt om datorn till sonen och bytt ut det mesta utom grafikkort och nätaggregat. Han har haft en köpt Windows licens sedan lång tid tillbaka där vi uppgraderade den till win 10 Home när den kom.

Har under åren byggt om datorn ett par svängar och ringt Microsoft som hjälpt till med att återaktivera licensen på den nya burken. Senaste så knöt vi hans Microsoftkonto så att det bara skulle vara att logga in den vägen.

Denna gång fungerade det inte att uppgradera genom att logga in på hans konto och jag ringer supporten på Microsoft.

Nu vägrar de återaktivera licensen med hänvisning till att jag bytt ut processorn och därmed så faller licensen. Det menar att jag kan byta moderkort, men inte processor. Dessutom så är det tydligen inte okej att bygga om en dator hur många gånger som helst och flytta med licensen. Det enda jag nu kunde göra är att köpa ytterligare en ny licens till den här datorn.

Nu räcker det alltså inte med att man köper en licens som sedan följer dig. Nu verkar de låsa licensen till en dator genom att ett CPU byte hindrar att du få med den licens du betalat för.

Kommer aldrig köpa en ny licens varje gång jag byter CPU.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Är det en vanlig eller OEM licens? Är det en vanlig så borde man ju kunna flytta den hur man vill, men är det en OEM så är den bara till för en dator och har vissa begränsningar på hur mycket man kan byta utan att det räknas som en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Måste bara i ren frustration få skriva av mig lite.

Har byggt om datorn till sonen och bytt ut det mesta utom grafikkort och nätaggregat. Han har haft en köpt Windows licens sedan lång tid tillbaka där vi uppgraderade den till win 10 Home när den kom.

Har under åren byggt om datorn ett par svängar och ringt Microsoft som hjälpt till med att återaktivera licensen på den nya burken. Senaste så knöt vi hans Microsoftkonto så att det bara skulle vara att logga in den vägen.

Denna gång fungerade det inte att uppgradera genom att logga in på hans konto och jag ringer supporten på Microsoft.

Nu vägrar de återaktivera licensen med hänvisning till att jag bytt ut processorn och därmed så faller licensen. Det menar att jag kan byta moderkort, men inte processor. Dessutom så är det tydligen inte okej att bygga om en dator hur många gånger som helst och flytta med licensen. Det enda jag nu kunde göra är att köpa ytterligare en ny licens till den här datorn.

Nu räcker det alltså inte med att man köper en licens som sedan följer dig. Nu verkar de låsa licensen till en dator genom att ett CPU byte hindrar att du få med den licens du betalat för.

Kommer aldrig köpa en ny licens varje gång jag byter CPU.

Har du testat o använda https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind... och då specifikt använda "Activation troubleshooter" och välj "I changed hardware on this device recently" i felsökningen där. Jag använde den när jag bytte hårdvara och det fungerade utmärkt för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har du testat o använda https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind... och då specifikt använda "Activation troubleshooter" och välj "I changed hardware on this device recently" i felsökningen där. Jag använde den när jag bytte hårdvara och det fungerade utmärkt för mig

Jodå.... Det har jag provat och får felmeddelande om att licensen inte kan aktiveras.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av perost:

Är det en vanlig eller OEM licens? Är det en vanlig så borde man ju kunna flytta den hur man vill, men är det en OEM så är den bara till för en dator och har vissa begränsningar på hur mycket man kan byta utan att det räknas som en ny dator.

Ska låta det vara osagt vilken typ av licens det var. Den har som sagt var hängt med under ganska många år och det har aldrig varit något knorr tidigare trots CPU byte mm.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ska låta det vara osagt vilken typ av licens det var. Den har som sagt var hängt med under ganska många år och det har aldrig varit något knorr tidigare trots CPU byte mm.

Om det är OEM så har ju Microsoft rätten på sin sida.

Även med vissa Retail liscenser tydligen. Köpte en Windows 10 Pro av en här på forumet som fungerade vid aktivering. Men vid byte av datorn så gick den inte att aktivera längre, tog kontakt med Microsoft och blev hänvisad till att den typen av Pro jag hade (någon typ av företags lisence, därav den var billig gissar jag på) enbart kan bli aktiverad 10 ggr eller något sånt. Gissar på att den enbart hade en aktivering kvar när jag köpte den.

Permalänk
Medlem

Windows 10 går att använda utan aktivering, annars köper du en licens på ebay för 15kr som jag har gjort, skulle inte orka bråka med Microsoft. Min licens har fungerat i över 1 år och även vid ominstallation.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Ska låta det vara osagt vilken typ av licens det var. Den har som sagt var hängt med under ganska många år och det har aldrig varit något knorr tidigare trots CPU byte mm.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Troligen är det en oem licens dvs låst till hårdvaran och får egentligen inte flyttas från orginalhårdvaran även om den många gånger fixar det utan att gnälla.

Vill du ha en riktig flyttbar licens så får du köpa en retail licens men de brukar vara ganska mycket dyrare än oem.

Du kan ju gå efter grånycklar på ebay osv men skulle inte rekommendera det även om du får typ 20 nycklar som kanske fungerar för priset av en riktig licens.

Skulle istället isf rekommendera att köra oaktiverat istället med några mindre kosmetiska brawbacks när 30 dagar trial tiden gått ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle istället isf rekommendera att köra oaktiverat istället med några mindre kosmetiska brawbacks när 30 dagar trial tiden gått ut.

30 dagar biter gäller äldre Windows som 8, 7, Vista osv men resten stämmer.

De kosmetiska begränsningarna som börjar några minuter efter att man ominstallerat är texten i högra hörnet och vissa saker under anpassa menyn som kräver nyckel för att ändra.

https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...
https://winaero.com/change-windows-10-desktop-wallpaper-witho...

Alla andra sätt att byta funkar fortfarande. Tex öppna bilder med förvalda bildprogrammet eller webbläsaren Firefox och högerklicka på bilden ger olika val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Måste bara i ren frustration få skriva av mig lite.

Har byggt om datorn till sonen och bytt ut det mesta utom grafikkort och nätaggregat. Han har haft en köpt Windows licens sedan lång tid tillbaka där vi uppgraderade den till win 10 Home när den kom.

Har under åren byggt om datorn ett par svängar och ringt Microsoft som hjälpt till med att återaktivera licensen på den nya burken. Senaste så knöt vi hans Microsoftkonto så att det bara skulle vara att logga in den vägen.

Denna gång fungerade det inte att uppgradera genom att logga in på hans konto och jag ringer supporten på Microsoft.

Nu vägrar de återaktivera licensen med hänvisning till att jag bytt ut processorn och därmed så faller licensen. Det menar att jag kan byta moderkort, men inte processor. Dessutom så är det tydligen inte okej att bygga om en dator hur många gånger som helst och flytta med licensen. Det enda jag nu kunde göra är att köpa ytterligare en ny licens till den här datorn.

Nu räcker det alltså inte med att man köper en licens som sedan följer dig. Nu verkar de låsa licensen till en dator genom att ett CPU byte hindrar att du få med den licens du betalat för.

Kommer aldrig köpa en ny licens varje gång jag byter CPU.

Hade samma problem, men de erbjöd mig att köpa en Pro retail licens för 365:- vilket jag tog och denna har jag utan problem kunnat flytta från en Intel till AMD plattform.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen är det en oem licens dvs låst till hårdvaran och får egentligen inte flyttas från orginalhårdvaran även om den många gånger fixar det utan att gnälla.

Vill du ha en riktig flyttbar licens så får du köpa en retail licens men de brukar vara ganska mycket dyrare än oem.

Du kan ju gå efter grånycklar på ebay osv men skulle inte rekommendera det även om du får typ 20 nycklar som kanske fungerar för priset av en riktig licens.

Skulle istället isf rekommendera att köra oaktiverat istället med några mindre kosmetiska brawbacks när 30 dagar trial tiden gått ut.

Säker som du säger gällande OEM. Får se hur jag gör om det är värt att köpa en ny eller om man ska köra utan. Tack för svar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Om det är en OEM har Microsoft varit schyssta när de hjälpt dig återaktivera den. Det kan de faktiskt vara (ringt några gånger själv när jag uppgraderat morsans dator genom åren, men en dag ville de inte längre). Men till mig har de alltid sagt att det är moderkortet som inte får bytas. De har aldrig nämnt CPU.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Om det är en OEM har Microsoft varit schyssta när de hjälpt dig återaktivera den. Det kan de faktiskt vara (ringt några gånger själv när jag uppgraderat morsans dator genom åren, men en dag ville de inte längre). Men till mig har de alltid sagt att det är moderkortet som inte får bytas. De har aldrig nämnt CPU.

Det är säkert på det viset, men jag har troligen bara antagit att licensen var ok och att det aldrig skulle vara problem att byta hårdvara hursomhelst genom att Microsoft har hjälp mig tidigare. Dock blir man ju jäktigt osäker på om jag får behålla en licens om jag betalar fullpris och behöver uppgradera i framtiden. Surt om man pyntar dryga tusenlappen och så står man där återigen med lång näsa nästa gång.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem

En OEM-licens som man köper själv på tex Inet är numera inte en OEM-licens utan en Personal licens som går att flytta med sig (kan finnas begränsing på visst antal flyttar). Retail behövs inte längre för det.

Om OEM-licensen kommer från en märkesdator går det inte att flytta. Då är det fortfarande OEM. Samma sak om du haft en OEM-licens för Windows 7 eller 8 som du uppgraderat till 10.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Jag lyckades aktivera en gammal Windows 7 Pro upgrade licens till Win 10 Pro. Helt galet och var helt 100 på att det inte skulle gå, men det gick

Permalänk
Medlem

Just dom här problemen med Windows är anledningen till att jag kör KMS på hemdatorn. Har en helt legit kopia av windows 10 men det bryr sig inte Microsoft om. Har numera inga problem förutom att antiviruset klagar ibland

Permalänk
Medlem

Jag har en Windows 10-licens som är uppgraderad ifrån Windows 7 Ultimate... vilken i sin tur var aktiverad med "DAZ Loader". Tydligen inga begränsningar med tanke på hur många datorer den installerats på hittills.

Permalänk
Medlem

Om din licens kommer från t.ex. Windows 7 retail och du som jag utnyttjade gratis uppgraderingen till windows 10 så har jag läst att villkoret var att om det var en retail Windows 7 så får man flytta sin windows 10 en gång (eller uppgradera moderkort/cpu på samma dator för övrigt). Det verkar vara grundregeln, men sen så verkar det varit en massa undantag och det verkar också funkat för vissa att ringa och tjata på MS och så vidare. Men generellt sett så är man lite screwed om man tog gratis "uppgraderingen" från Win 7 retail till Win 10 eftersom det gick från retail -> en sorts OEM licens.

Permalänk
Medlem

Köpte en sån liten söt sak från Webhallen ca. 5-6 år sen då jag köpte min första HTC Vive eftersom Vive då inte fungerade med Linux.

Sen dess har jag bytt min dator flera gånger, från Intel till AMD, från få kärning till 16 kärnar... och absolut all annan hårdvara, Den licensen var lite dyr (1300 spänn den gång), men aktiveras hur fint som helst varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Måste bara i ren frustration få skriva av mig lite.

Har byggt om datorn till sonen och bytt ut det mesta utom grafikkort och nätaggregat. Han har haft en köpt Windows licens sedan lång tid tillbaka där vi uppgraderade den till win 10 Home när den kom.

Har under åren byggt om datorn ett par svängar och ringt Microsoft som hjälpt till med att återaktivera licensen på den nya burken. Senaste så knöt vi hans Microsoftkonto så att det bara skulle vara att logga in den vägen.

Denna gång fungerade det inte att uppgradera genom att logga in på hans konto och jag ringer supporten på Microsoft.

Nu vägrar de återaktivera licensen med hänvisning till att jag bytt ut processorn och därmed så faller licensen. Det menar att jag kan byta moderkort, men inte processor. Dessutom så är det tydligen inte okej att bygga om en dator hur många gånger som helst och flytta med licensen. Det enda jag nu kunde göra är att köpa ytterligare en ny licens till den här datorn.

Nu räcker det alltså inte med att man köper en licens som sedan följer dig. Nu verkar de låsa licensen till en dator genom att ett CPU byte hindrar att du få med den licens du betalat för.

Kommer aldrig köpa en ny licens varje gång jag byter CPU.

Vad jag vet behöver du inte aktivera Windows längre, den enda skillnaden ska vara att du inte kan byta bakgrund.
Annars finns nycklar för hundralappen på nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Om din licens kommer från t.ex. Windows 7 retail och du som jag utnyttjade gratis uppgraderingen till windows 10 så har jag läst att villkoret var att om det var en retail Windows 7 så får man flytta sin windows 10 en gång (eller uppgradera moderkort/cpu på samma dator för övrigt). Det verkar vara grundregeln, men sen så verkar det varit en massa undantag och det verkar också funkat för vissa att ringa och tjata på MS och så vidare. Men generellt sett så är man lite screwed om man tog gratis "uppgraderingen" från Win 7 retail till Win 10 eftersom det gick från retail -> en sorts OEM licens.

Villkoren är tydliga att vad du hade för licens tidigare flyttas med vid en uppgradering: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us... Punkt 4.b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Villkoren är tydliga att vad du hade för licens tidigare flyttas med vid en uppgradering: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us... Punkt 4.b.

Då är det bättre nu än när jag läste för några år sedan

Dock så kan man ju ha gått med på något annat när man accepterade MS erbjudande att uppgradera gratis till Windows 10 som ju vanligtvis inte var en gratis uppgradering. Jag har för mig att det var i det avtalet jag läste om begränsningen.

Permalänk
Inaktiv

Köp en ny licens, ingen ide att jiddra med MS muppsupport

https://gamekeys.se/produkt/windows-10-professional-retail/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Då är det bättre nu än när jag läste för några år sedan

Dock så kan man ju ha gått med på något annat när man accepterade MS erbjudande att uppgradera gratis till Windows 10 som ju vanligtvis inte var en gratis uppgradering. Jag har för mig att det var i det avtalet jag läste om begränsningen.

Ja, jag har också sett något sådant.

Råkade nyligen ut för att min licens blev ogiltig när jag bytte moderkort och grafikkort, i övrigt all hårdvara densamma. Hade förmodligen kunnat flytta över licensen via mitt Microsoft-konto men ville inte riktigt göra det då jag eventuellt behövde byta tillbaka till det gamla moderkortet. Har som tur är ett flertal nycklar för Windows 7, 8 och 8.1 i olika former från MSDN:AA/Dreamspark från när man var student, så jag plockade en av de gamla nycklarna jag använt på en tidigare dator 2013.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Ja, jag har också sett något sådant.

Råkade nyligen ut för att min licens blev ogiltig när jag bytte moderkort och grafikkort, i övrigt all hårdvara densamma. Hade förmodligen kunnat flytta över licensen via mitt Microsoft-konto men ville inte riktigt göra det då jag eventuellt behövde byta tillbaka till det gamla moderkortet. Har som tur är ett flertal nycklar för Windows 7, 8 och 8.1 i olika former från MSDN:AA/Dreamspark från när man var student, så jag plockade en av de gamla nycklarna jag använt på en tidigare dator 2013.

Har ett gäng jag med =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Då är det bättre nu än när jag läste för några år sedan

Dock så kan man ju ha gått med på något annat när man accepterade MS erbjudande att uppgradera gratis till Windows 10 som ju vanligtvis inte var en gratis uppgradering. Jag har för mig att det var i det avtalet jag läste om begränsningen.

Tja jag har förstås inte koll på hur avtalen har sett ut hela tiden eller så, men det är det avtalet som gäller. Det finns en separat version för OEM (och förstås på diverse olika språk) men förutom rubriken så är det samma. Inifrån Windows, på MS supportsidor och liknande är det alltid detta avtal de pekar på.