Helgsnack: Har komponentbristen skadat ditt datorintresse?

Permalänk
Medlem

Jag hade planer på att uppgradera, men gav upp då det är nära på omöjligt att hitta något prisvärt.
(inte nödvändigtvis billigt, men ok prestanda per krona)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Bildexpert

Nej, tvärtom. För oss som lyckats uppgradera så har det varit en fantastisk epok att vara datorentusiast.

Permalänk
Medlem

Nej absolut inte. Men jag köper inte nya komponenter bara för att uppgradera heller, utan för att förbättra prestandan.

Och just nu finns det inget faktiskt behov för byte av några komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Intresset för tekniken har väl mer bara skiftat fokus kan man väl säga?

Jag är idag mindre intresserad ut av att bygga datorer som en hobby. Brukade köpa/sälja en del annars med +/- 0 i åtanke bara för fröjden att bygga system åt andra eller sakens skull. Men detta har dessvärre stannat av helt då det är svårt att göra bra deals utan att slänga ut en hel månads CSN på flera år gamla mid-tier saker.

Däremot har det öppnat upp en annan typ av intresse i form av djupdykning för diverse tekniker. Har framförallt börjat satt mig in mer i spelmotorer och 3D-tekniker, hur spelindustrin fungerar mer i sin helhet och kraven som ställs. Detta med en målsättning att framöver nu läsa en högskoleutbildning, sedan börja jobba med programmering och förhoppningsvis kunna ta mig in i spelindustrin till slut.

Men helt klart har allokering av tid flyttats till andra hobbys. Spenderar mycket mer tid med att måla Warhammer och skulptera 'set-pieces' medan jag njuter av musik. Önskar bara pandemin kunde komma till ett slut snarast då jag vill ut med drönaren igen

Drönare flyger man inte bland folk normalt sett, så ser inga hinder i att lufta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lägg ner att göra detta till ytterligare en tråd att klanka ner på cyberpunk

Är det att klanka ner på ett spel bara genom att nämna två fakta? Hade det varit vilket annat spel som helst hade ingen blivit upphetsad och uttryckt att mitt inlägg var ett försök till att styra om tråden till en tråd om att hata C2077.

Permalänk
Medlem

Processorproblemen suger lika hårt

Överlag känns det antingen som mellanår i utveckling eller komponentbrist om du vill bygga semiproffs workstation.

Intel ligger efter på kärnor och densitet, snart dags för DDR5, PCI Express 5, USB4 och normalisering av Thunderbolt 4. Samtidigt är HDR och hög uppdatering ett problem.

Mellanår på många fronter. Längtar till 2022-2023.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av iRonNuke:

Drönare flyger man inte bland folk normalt sett, så ser inga hinder i att lufta den?

Du är helt klart rätt ute här, flyger inte bland folk på det viset utan är primärt natur och liknande som är fint att fota från luften

Problemet är att jag inte har körkort ihop med att jag ligger i en riskgrupp och har inte fått vaccinera mig än, har därför svårt att ta mig någonstans då jag i största möjliga mån lär undvika kollektivtrafiken. Inte speciellt poppis om jag skulle starta från balkongen, lär utöver indragen drönar licens kosta mer i böter än det smakar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Fick både 3080 och 5900x inom ett par veckor så för mig märker jag inte av komponents bristen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nej det tycker jag inte. Tvärtom faktiskt men det kan ju ha att göra med att jag varit mindre på jobbresor och haft mer tid hemma. Jag har även passat på att mecka lite retrodatorer och det är väldigt befriande för själen

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Lyckades ju få tag på det jag ville, så nej, det är lugnt rent personligt; om inget går sönder (vilket faktiskt känns rätt läskigt...) så lär jag inte köpa nåt utöver kanske en SSD på 3+ år nu. Men visst fasen känns det tråkigt för det. Det går ju knappt att rekommendera några delar till folk som behöver nytt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Relik 📜

Har väl snarast förändrat intresset, skulle jag säga. Mer fokus på att använda prylarna jag har, där ändå fick tag på ett RTX 3070 vid lansering. Har "renodlat" lite helt enkelt, hoppade över både PS5 och XBSX tillslut för att fokusera mot PC. Det är där backlogen finns...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har börjat bygga billiga budget riggar, testa mig fram med rgb i annat kul lullull, det spelar ingen roll att det inte finns gör osv för min del...snarare ökat intresse, har börjat läsa på om olika teknologier som man förr vara tog för givet...rätt kul!

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QueleX:

Att mina produkter nu går upp i värde efter jag köpt de på Blocket har ökat mitt hårdvaruintresse ordentligt! Kommer ju undan med att kalla alla nya prylar för investeringar!

Samma, helt galet vilka inköp man kan rättfärdiga för frugan genom att bara visa hur priskurvorna skjuter uppåt.

Permalänk
Medlem

Intresset för nyheter gällande ny hårdvara har svalnat rejält, känns inte lika intressant att läsa om saker som ändå inte "går" att köpa.

Som konsekvens av det så har även intresset för ny hårdvara minskat, då man inte läser lika mycket artiklar och recensioner som gör en köpsugen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta, planerar mina inköp väl.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bygger en datorn till grabben.
Men med äldre delar istället!

Fått tag på MSI Z97-G45 , ram minnen 4x4DDR3 har man som tidigare. Nu behövs bara en bra CPU till moderkortet.
Tyvärr är ram minne blåa.. passar inte med röd/svarta MSI mobo..
Petig som man är så måste färgerna stämma!
Grafikkort är just nu ett R9 280X. Kommer bli ett 1080 längre fram när priser äntligen sjunker.

Allt ska sitta i ett Phantek P400A.

Mesta har jag fått tag på här eller swedroid

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har ökat mitt intresse.. det var svinskoj att jaga en 5600x när den inte fanns och jag skulle ha ett 3060ti men det sket sig, tog ett 3060 som jag blev supernöjd med förutom priset men även jakten där var rolig. Mindre skoj nu när en fläkt är dålig på grafikkortet och jag inte kan byta det.
Sen har jag tre vänner som vill att jag ska bygga datorer till dem men det går ju inte och det är väldigt tråkigt för jag tycker det är svinskoj att bygga åt andra, det dämpar alltid mitt eget sug efter komponentee och att byta ut mina egna grejer.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Jag hade tur och fick en 3080 två veckor efter lanseringen och jag bokade en Ps5 över 1år innan releasen. Jag är lyckligt lottad som har fått dom två saker jag har velat ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jao fast är det verkligen så? Folk uppgraderar väl med jämna mellanrum och de som inte uppgraderade på 2000/5000-serierna tänkte uppgradera denna generation. Pga situationen kanske det upplevs som att alla vill uppgradera nu.

Men denna generation kanske är extra speciell då det känns som att hoppet i nivå är ganska påtaglig jämfört med tidigare.

Situationen är oerhört komplex och du har rätt i att folk uppgraderar med jämna mellanrum.

Min uppfattning var att många ville uppgradera och vara preppade inför Cyberpunk. Därför tog specifikt RTX3080 slut snabbt och har blivit svårt att få tag på.

Jag förstår inte riktigt hysterin att alla impulsköper vad som helst till överpris just nu. Det flödar en hel del gamla generationer grafikkort till överpriser just än 3080.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Ligger aldrig i framkant när det gäller komponenter så nej, mitt datorintresse är oförändrat. Det jag vill göra kan jag göra och det är aldrig beroende av inköp av de senaste och dyraste chipsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för metafor jag inte riktigt fattar? 😁

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inte komponentbristen i sig, men att varenda nyhet och tråd skall handla om "mining" har kraftigt minskat mitt intresse för fler nyheter på ämnet.

Permalänk
Medlem

Nä inte direkt, köpte ett 6900x och 5800x i år :). - Kanske lite dyrare än vad jag tänkt från början, men fortfarande en relativt billig hobby med tanke på antalet timmar det går använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte CPU och GPU i kina sist jag var där 2020 så jag klarar mig 5+ år så nej

Permalänk
Medlem

Fanns inget uppgraderingsbehov i familjen förutom PS5 som jag lyckades komma över i julas genom att följa trådarna här.
Men däremot så gick ett GTX2070 sönder och är inne på reparation vilket skapat lite oro vad som kommer hända - antagligen blir det väl återköp på 5500:- och då måste man desperat få tag på ett kort - men hur tusan då. Känns inget kul att enda som finns på lager är nåt 2060 (nedgradering)

Permalänk
Medlem

Hade tur med grafikkort bristen. Ej tappat intresset än. Uppgraderade till Ryzen. Några dagar senare såg jag Inet hade 1060 för 1500 i november. Satt och slösurfade där. Mitt gamla GTX 960 kostade mer.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Intresset är det samma, men har gett upp på att bygga en speldator de kommande åren 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Det som har skadat mitt datorintresse mest är att jobba inom IT-branschen. Totalt ointressant att krångla med datorer när man kommer hem från 8 timmar av krånglande med datorer. Numera är man glad om man slipper göra något annat än att slå sig ner och logga in när man kommer hem.

Inte helt omöjligt att nästa dator blir en Dell Latitude med serviceavtal bara för att slippa krångla med hårdvara helt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen bara 3080 och nya ryzen som har varit väldigt svåra att få tag på? 3080 gick att ställa sig i kö på under januari och 3070 gick att köpa smärtfritt under dec-februari. Under den tiden fick 3070 mycket skit och att det var alldeles för dyrt med ett 3070 för 6500:- när 3080 skulle kosta 8000:-

Själv har jag testat lite olika 3070 och landade sedan på 6800xt som gick att köpa under mars för 10 000:- utan större problem.

Byggde även en dator åt min pappa för en månad sedan, 3060 med en 10400f där hela bygget landade på 8500:-
kortet köptes här på marknaden och resten från webbutiker och Tradera. En helt duglig dator även för spel om man inte måste ha det allra värsta.

Känns som de som klagar mest är de som senaste månaden kommit på att de "måste" köpa ny gpu och att det är väldigt synd om dem.

För mig har intresset ökat iom all exponering som nya delar får på youtube och liknande platser.

Permalänk
Medlem

Intresset nej, men suget på att köpa är på botten. Extrema överpriser, 3080 var värt MSRP när det släpptes, nu skulle jag inte ens vara villig att betala MSRP för det kortet.