Helgsnack: Vad har du för sommarprojekt?

Permalänk
Medlem

Ja du, ska iaf cykla en hel del
Men har även lite små planer på att köpa båt, så man får se!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Byggnadsvård! Har en liten avstyckad gård från 1869 där vi håller på att renovera huvudbyggnaden. Är i stort en urblåst timmerstomme i nuläget, men det går framåt!

Kul att få jobba med lite traditionellt hantverk och handfasta saker som omväxling till teknik! Men under våren grävdes fiber ner utanför tomtgränsen och till hösten ansluts det. Sen kan jag kombinera!

Permalänk
Hedersmedlem

Ambitionen för sommaren får bli grilla, bada, ettårskalas, jaga ettåring, titta på robotklipparen som fixar gräsmattan, jaga mera ettåring, meka med nån gammal dator och förhoppningsvis fixa en liten uteplats på framsidan av huset också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Efter att ha pluggat och sommarjobbat i fem år ska det bli skönt med lite semester! Blir en sportsommar utan dess like med fotbolls EM, Tour de France och OS.

Utöver det blir det nog en hel del Super Smash-spelande och nåt litet Arduinoprojekt.

Permalänk
Medlem

Se om motorcykeln, som inte varit igång sedan hösten 2018, startar. Byta en bromscylinder på traktorn. Eventuellt köpa en bil, har inte haft en egen bil sedan jag skrotade min gamla bil i september förra året.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Projekten i sommar blir som alltid nån form av bygg eller snickerijobb i stugan + åka lite båt om vädret tillåter

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Föredetting

Blir ingen semester under sommaren i år, dök upp ett projekt på jobbet där folk som ville jobba under juli efterlystes – som nyanställd ställde jag givetvis upp. Kommer dock flytta ut på vischan om ett par veckor, så den fritiden som finns i sommar kommer användas till att göra vad folk på vischan gör, nämligen att köra enduro. Möjligen tar jag mig till sommarstugan för att jobba därifrån under några veckor, där gräsklippning och någon tur i roddbåt står till bjuds.

Tanken är att istället ta ut semestern under oktober/november, då det kanske finns möjligheter att faktiskt resa igen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Försöka hinna bli vaccinerad, göra en resa ifall det är möjligt även om det inte blir så nära solen.
Trimma upp resten av kroppen färdigt
Dags att fixa körkort

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fortsätta att sortera och sälja av alla gamla prylar som jag inte längre använder/behöver. Jag började för ett år sedan och har kört på till och från, vilket har gett ett REJÄLT klirr i kassan. Verkligen över mina förväntningar. Så blir nog ett ryck snart igen och samla ihop allt jag har för stunden och skapa nya annonser.

Kan varmt rekommendera till alla som gått i säljtankar, det är lättare än vad man faktiskt tror.

Permalänk
Medlem

Teknikrelaterat : Installera solceller på segelbåten. Tror det ska vara en portabel, vikbar, variant, har för liten båt för fast montering - det skulle inte bara se fånigt ut utan vara i vägen. Målet är att klara kylskåpet...fan tro't. När solen skiner som värst, och laddar som bäst, så är det ju ofta som varmast. Kan tänka mig att det kanske funkar bättre mulna dagar trots mycket sämre laddning.

Sedan har jag som alltid naiva idéer om att lägga några dagar på mina gamla Amigor, för att ens se om de funkar - speciellt min Amiga 1200T med Blizzard 1230 och SCSI-kort - som tyvärr saknar kablaget, vettefan var/om det ligger.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Planen är att äta pizza som en gris och behålla minst fyra magrutor.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Vila i frid

Fem veckors semester + en månads tjänsledigthet hoppas jag räcker till för att få snurr på alla sex hojarna och avverka 1500 mil på krokiga asfaltsvägar och betygsätta mat- och fikaplatser. Mecka datorer, mjä. Mecka MC på nyinköpt mc-lyft, yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Så fort gränserna öppnar min vän, jag håller till i grannlandet med oljan!

Har fått dilla på det här konstverket https://prisguiden.no/produkt/morso-forno-ii-323873 , alldeles för dyr egentligen men vafan, är ju en dröm att kunna göra egen pizza och bröd också, så det får gå.

Då behöver du en riktig pizzasten också så du får en riktigt krispig botten på pizzan.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det blir det härliga projektet av att packa ned lägenhetens innehåll i kartonger och packa upp den igen på annan plats, även känt som en flytt.

Annars tänkte jag försöka hinna med att löda ihop några USB-adaptrar till NES- och SNES-handkontroller. Har beställt en drös Arduino Pro Micro-brädor och passande kontakter från Aliexpress, så de kommer nog lagom till att sommaren är i full sving.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Precis köpt mitt första hus, så ska bygga träningsdel och klättervägg i dubbelgaraget, samt investera i en riktigt nice kolgrill och lära mig grillandets konster på allvar.

Hör av dig när du ska grilla. Den enda sanna kolgrillen är en Kamado Joe fk

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Installera varmvattenberedare på torpet och bygga en insynsskyddad utedusch. Ska bli fasligt kul med tanke på att det är relativt nytt för mig. Men det kan knappast vara svårare än en vattenkylare anno millenieskiftet

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Måla om grunden på huset efter att vi dränerade och putsade förra året. Sen tänkte jag försöka få liv i min RP också och sätta upp pi hole. Ska även grilla en hel del, köpte nyligen en ny grill. Ska även trappa upp löpningen som legat på paus ett tag. Har dock inte tagit någon semester, känns inte lönt när man jobbar hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carax-0:

Tänkte komma igång med att laga rost på min Saab 900 -8!

En Saab skall man både vårda och vörda!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Bygga ett ITX-chassi förhoppningsvis

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Sommarprojektet får nog bli att försöka avgöra om jag ska bo kvar i huset eller sälja och flytta till hyresrätt.
Separerade för 2 år sen och gjorde allt för att behålla huset, men får ångest över lånen. Samtidigt som marknadspriserna fullständigt exploderat uppåt.

Tråkiga är att hyresrätter är fruktansvärt dyrt, ffa om man som jag behöver en 4:a.

Ja just, grilla nåt så djävulskt mkt pizzor med och ändå försöka bibehålla någon form av vettig kroppshydda för att åtminstone ha någon chans i dating-världen.

Permalänk

Försöker modda min T16000M. Throttle är redan moddad och har idag en "notch" för mid.

Annars bygga ihop samt måla några Gundam's, lira lite gura samt kanske lira lite Elite Dangerous.

En massa projekt och för lite tid..

Permalänk

Bygga en bluetooth högtalare för trådgården med riktigt hifiljud.
Tänkte liknande stenhögtalare typ

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Sommarprojektet får nog bli att försöka avgöra om jag ska bo kvar i huset eller sälja och flytta till hyresrätt.
Separerade för 2 år sen och gjorde allt för att behålla huset, men får ångest över lånen. Samtidigt som marknadspriserna fullständigt exploderat uppåt.

Förstår din ångest!

Jag är lite i samma sits. Köpte loss bostadsrätt om 100 kvm från mitt ex när jag separerade. Nu är det bara jag och dottern som bor där. Bekvämt, men med räntor, amorteringar och avgift kostar det nästan 12000 kr/mån. Så nu lutar det åt att byta ned mig till en mindre trea. Lite trist när man vant sig vid ytan, men skulle kunna spara 4.000 kr/mån. Känns som pengar som kan användas bättre, t.ex. på någon resa med knodden när coronahelvetet lugnar ned sig lite.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ja så är det, jag har dock förmånliga lån innan amorteringskraven kom.
Så lägger kanske 7k i månaden på ränta + drift, så det går i princip inte hitta något billigare boende.

Dock strax över 3mkr i lån. Belåningsgraden är dock runt 60%, men det är ändå mkt pengar man spelar med.

Permalänk
Medlem

Som varje sommar så ska jag lära mig programmering på riktigt istället för lite småpillande då och då med olika språ. Kom rätt långt med Python för ett par år sedan men slutar varje gång projektet är klart. Frågan är bara om man ska fortsätta med Python eller småmysa lite med något annat?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Som varje sommar så ska jag lära mig programmering på riktigt istället för lite småpillande då och då med olika språ. Kom rätt långt med Python för ett par år sedan men slutar varje gång projektet är klart. Frågan är bara om man ska fortsätta med Python eller småmysa lite med något annat?

Rockstar?
https://github.com/RockstarLang/rockstar/blob/master/spec.md

Permalänk
Medlem

Bygga altan och 40 meter staket, anlägga gräsmatta samt göra något åt uppfarten.

#köpintenybyggt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det finns mer projekt än tid.

Men fokus blir troligen ej så teknikrelaterat. Tämja "vildmarken" kring huset och stänka lite färg på garaget står rätt högt upp på att göra listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

För det så kan kanske en samling med 30st Azure-böcker som just nu finns på Humblebundle för €15 underlätta

För egen del så är planeringen att byta ut min FreeNAS-VM för Plex som huserar på en enkel HDD till en fristående NAS.
Man fick dock skynda sig att köpa diskar nu när kryptomarknaden börjat inkräkta på det området också.

I Juni vet man förhoppningsvis även om AMD kommer lansera något som ens gamla Threadripper-rigg kan uppgraderas till mot slutet av sommaren

För mig som är levt lite under en sten, hur har cryptomarknaden börjat "äta" disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Förstår din ångest!

Jag är lite i samma sits. Köpte loss bostadsrätt om 100 kvm från mitt ex när jag separerade. Nu är det bara jag och dottern som bor där. Bekvämt, men med räntor, amorteringar och avgift kostar det nästan 12000 kr/mån. Så nu lutar det åt att byta ned mig till en mindre trea. Lite trist när man vant sig vid ytan, men skulle kunna spara 4.000 kr/mån. Känns som pengar som kan användas bättre, t.ex. på någon resa med knodden när coronahelvetet lugnar ned sig lite.

Jag bor förstahands i en hyresrätt på 68kvm och betalar ca 12 000 i månaden också, då räknar jag hyra, värme, vatten el, bredband försäkring och p-plats. Amorteringen betalar du ju åt dig själv förutsatt att marknaden inte går ner så det är ändå inte så illa pinkat.

Sen är 12k mycket oavsett. Men ska du hyra något billigare krävs det rejält med kötid.