Permalänk
Medlem

Nya grejer! Bomstop :(

Fick min leverans idag från komplett.se innehållande:

Abit NF7-S V2

Barton 2500+

Twinmos Winbond 512 x 2

Monterade ihop kittet, inga problem. Datorn posta, in i bios o kolla lite. Boota om. Börjar ladda windows, sedan FLÄSK en massiv äcklig bluscreen..ahh. I stil med "windows har stängts ner för att inte skada din dator, kör checkdisk eller kolla virus blablabla..." surt.

När jag nu skulle stänga av datorn höll jag inne strömknappen 4s, men istället för att stänga av sig efter att hållt inne knappen startade datorn om sig?? Samma händer om jag bara trycker fort en gång, dock funkar resetknappen som den ska.

Två problem nu alltså...jobbigt Vill ju se vad mina nya prylar går för. Har nu monterat tebax mina gamla prylar och som tur e funkar allt prima så jag kan ta backup på allt viktigt.

Frågan är: Kör ni alltid nyinstallation av OS när ni byter så pass många komponenter och har ni något tips om den flummiga strömknappen?

Permalänk
Avstängd

Du måste ju för fan installera om windows om du byter moderkort, processor och minnen!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hehe...lugn o fin. Förra gången jag bytte bräda gjorde jag inte det, funka fin fint. Tack för j*vligt snabbt svar iaf! (Var inte en självklarhet för mig)

Permalänk
Avstängd

Det kan ju bara vara så att du har värmeproblem eller någor annat. Men jag installerar alltid om windows när jag uppgraderar någon huvudkomponent.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Japp! Så fort man installerar nått nytt som kan påverka prestanda (förutom kylning) så är det format c som gäller. Annars ligger det alltid kvar en massa skräp som förstör.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Okey...tack för hjälpen. Sitter en SLK-900u med 92mm Enermax på o kyler så det ska inte va några problem. Någon som har något tips om den flippade strömknappen?

Permalänk
Medlem

Kanske blir lite offtopic nu men jag har en disk med två partitioner vilken ena partitionen jag har Windows på. Vill gärna ha kvar den andra partitionen och det som ligger därpå. Kan man enbart formatera C: och lägga in Windows på nytt på den partitionen eller behöver jag formatera hela disken?

Permalänk
Medlem

Via =! Nforce

Tips 1: Installera om win

Tips 2: Se 1! (Nforce2 kort funkar obra med Via4in1 drivrutiner, hade samma problem)

Permalänk
Medlem

Testa att vända på den kabeln som är från "power button". Det räcker att du formaterar ena partitionen.

Permalänk
Medlem

Har testat o vända o vrida Var ett tag sedan jag höll på o partitionera o greja. Så det funkar alltså och boota från CD'n då o bara välja att formatera ena partitionen..gott!

Permalänk
Medlem

Vad hade du för mobo innan? om du hade ett med t.ex VIA KT400 å windows installation på det å sen byter till ett nforce baserat mobo så fungerar inte windows nej, ominstallation krävs.. går att trixxa igång har jag för mej, men ominstallation funkar fint med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

högerklicka på skrivbordet -> Properties -> screen saver -> Power -> Advanced fliken -> i undre halvan av den dialog rutan du har uppe nu kan man ställa in vad det olika powerknapparna ska göra kanske har ändrats där av nån anledning vad vet jag? ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redruM
Kanske blir lite offtopic nu men jag har en disk med två partitioner vilken ena partitionen jag har Windows på. Vill gärna ha kvar den andra partitionen och det som ligger därpå. Kan man enbart formatera C: och lägga in Windows på nytt på den partitionen eller behöver jag formatera hela disken?

Det har ja gjort och det gick, lite jobbigt men det gick

Permalänk
Medlem

Om man byter moderkort så måste man formatera, kan kanske funka hyfsat utan formatering om man byter till ett mycket likt kort med samma krets som det gamla. Om man bara byter minne och/eller CPU finns väl ingen anledning till att formatera?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Om man byter moderkort så måste man formatera, kan kanske funka hyfsat utan formatering om man byter till ett mycket likt kort med samma krets som det gamla. Om man bara byter minne och/eller CPU finns väl ingen anledning till att formatera?

Nej, isåfall så skulle man ju behöva formatera efter man twekat minnesinställningar och/eller överklockar.

Permalänk
Medlem

Får du ambulansljud så är det nog för att den tror att fläkten vid låga varv inte går alls och stänger ner datorn, sen kan det bli lite problem med en del av drivisarna som följer med, i alla fall för mig. Jag har för mig att jag var tvungen att inte använda nvidas hårddiskkontroller drivrutin, och en äldre version av ljuddrivisarna, 4.03 eller dyl. sen funkade allt finnemang. Se också upp med den uppdaterade drivisen från nvidia som man får hem om man kollar efter SP1 och andra uppdateringar på microsofts hemsida, fick snabbt bluescreen då den installerades.
Flummiga strömknappen är nån biosinställning, kolla i manualen, kommer inte ihåg vad den hette.

Permalänk
Medlem

Lite OT men redruM vem e det som du har på din avatar, jag känner igen honom men kan inte placera honom

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Den är från en serie jag kollade på när jag var liten. Starzinger...börjar det klarna ?

Permalänk
Medlem

Pffftt.. det är ju Cogo ju!! Sånt ska man ju bara känna till liksom

Powerknappens beteende kan ställas om i BIOS på NF7-S, kommer inte ihåg riktigt var, nånstans under power options tror jag. Det går att välja mellan instant off och delay. Sen om operativet gör nått annat vet jag inte.

Edit: Starzinger intro

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Äsch.

Det är jag som är Cogo.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Woohoo, fan jag har letat som fan efter den serien, fast jag hade glömt bort vad den hette, jag tackar och bugar

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Det svåra är att hitta den i sverige och köpa den

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk
Medlem

Den finns väl på SF-Bokhandeln med, om jag inte minns fel.
www.sfbok.se

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!