Söker expertis råd för att få ut så mycket som möjligt med min budget!

Permalänk
Medlem

Söker expertis råd för att få ut så mycket som möjligt med min budget!

Hallå gott folk.
Igår lyckades jag övertala min chef att få ta en dator via jobbet och direkt kastade jag mig ut i havet av ställen där man kan köpa datorer. Ganska snart insåg jag hur begränsad min kunskap om hårdvaror faktiskt är och för att inte göra ett onödigt nybörjar misstag som jag i slutändan kommer att få ångra så vänder jag mig hit efter en hjälpande hand.

Idag har jag en ASUS ROG G751JT (gaming laptop) och det märks så tydligt hur föråldrad den börjar bli. Får till och med dra ner de flesta av grafik inställningarna på low när jag spelar Guild Wars 2. (visserligen är det dåligt optimerat men det är ändå ett drygt 9 år gammalt MMO). Då jag har datorn i vårt sovrum så är ett av mina största önskemål att den är så tyst som möjligt då även vår lilla son sover där.

Som jag har förstått det, (rätta mig om jag har fel), så ska man hålla sig borta ifrån massproducerade gaming datorer från Elgiganten och liknande ställen om man vill ha mest valuta för pengarna. Att bygga sin dator själv är enligt de flesta forum jag skummat igenom det bästa och mest ekonomiska alternativet. Men eftersom min kunskap är så begränsad så tycker jag inte att det är värt att chansa att ens försöka göra det själv. Däremot så upptäckte jag till min stora glädje att vissa ställen erbjuder datorer som de själva byggt ihop. Hur som helst, jag har en budget på 15ooo (i värsta fall upp till max 16ooo) och kommer i stort sätt enbart använda datorn till gaming. Min stora fråga är, vilken av dessa anser du att jag borde välja? ELLER vet du kanske någon för inom samma budget som är "bättre/tystare" så tar jag gladeligen emot tips.

Inet
https://www.inet.se/produkt/1511039/taurus-gaming-rtx-2060-10...

Sharkgaming
https://sharkgaming.se/shark-bloodlust

Webhallen
https://www.webhallen.com/se/product/334021-Webhallen-Config-...

HEJA ESLÖV!

//John

Visa signatur

~~ ❤️ ~~

Permalänk
Medlem

Du är inne på rätt spår med att custom byggt ger mer värde för pengarna, OEM maskiner innehåller oftast prispressade och sämre komponenter, fast till typ samma pris. Att köpa delar och bygga själv går nog kanske inte om du ska köpa via företag, om ni nu inte brukar syssla med att bygga datorer.
Dock skulle jag rekommendera att vänta till typ mitten av Juni så kaaaanske (osannolikt, men kan ju hända) de nya RTX korten i 3000-serien med "LHR" hunnit ut i handeln.
Du betalar i dagsläget överpris för ett RTX 2060 som valfritt RTX-3000 slår på fingrarna lätt och dom ska egentligen ligga på ungefär samma pris (om nu inte denna rådande komponentbrist hade varit...)
För 15k-ish borde du egentligen kunna få en maskin med ett RTX 3060ti.

CPU - 3200:-
RAM - 1100:-
MOBO - 1500:-
m.2 SSD - 1000:-
PSU - 1000:-
Chassi - 500-1000:-
GPU (RTX 3060 / ti) - 6500:-
Runda slängar 14800-15300.
Då är det otroligt uppskattade priser, går att pressa såklart men det är väl typ vad man kan räkna med för en ny kompetent maskin.
+ Windows Licens (OEM licenserna är billigare för företag, även för custom built).

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1179189/dator-surfplatta/komp...
Med ett 3060 istället. 10400f är lagom.
Om du trycker anpassa och ändrar grafikkkortet, gå till visa mer och hitta Asus 3060 Dual OC så sparar du 1000 spänn över zotac kortet. Står att det finns ett sådant Asus kort i lager
Då kan man hoppa upp i prisklass på annat om man vill. Typ en 212 Evo kylare eller ett moderkort med mer features/bättre kompabilitet för 11 gen om man så vill ha det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Dock skulle jag rekommendera att vänta till typ mitten av Juni så kaaaanske (osannolikt, men kan ju hända) de nya RTX korten i 3000-serien med "LHR" hunnit ut i handeln.

Tack snälla för ditt svar. Kommer de nya korten du pratar om inte kräva att allt annat i datorn behöva uppdateras då för att inte hela burken ska låta som ett jumbojet? (jag vet noll som sagt)

Skrivet av infigo:

Om du trycker anpassa och ändrar grafikkkortet, gå till visa mer och hitta Asus 3060 Dual OC så sparar du 1000 spänn över zotac kortet. Står att det finns ett sådant Asus kort i lager

Tack snälla för ditt svar. Det lät väldigt intressant. När jag försökte ändra var där bara 2 st Asus att välja bland.
ASUS GeForce RTX 3060 TUF GAMING OC
+ 2 062:-

ASUS GeForce RTX 3070 TURBO
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 8GB GDDR6X, Ampere
+ 3 241:-

Det sprang helt plötsligt iväg en sabla massa i slantar. Jag må vara IQ badboll och misstänker att jag har missförstått dig helt. Men jag hittar inte det du nämnde

Visa signatur

~~ ❤️ ~~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noppen:

Tack snälla för ditt svar. Det lät väldigt intressant. När jag försökte ändra var där bara 2 st Asus att välja bland.
ASUS GeForce RTX 3060 TUF GAMING OC
+ 2 062:-

ASUS GeForce RTX 3070 TURBO
Grafikkort, PCI-Express 4.0, 8GB GDDR6X, Ampere
+ 3 241:-

Det sprang helt plötsligt iväg en sabla massa i slantar. Jag må vara IQ badboll och misstänker att jag har missförstått dig helt. Men jag hittar inte det du nämnde

Ahh. Ja den är inte kvar längre. Säkert blivit taget mellan att jag skrev och du såg

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ahh. Ja den är inte kvar längre. Säkert blivit taget mellan att jag skrev och du såg

Ah, det förklarar saken. Men skulle du rekommendera att välja den du länkade precis som dom har byggt den?

Visa signatur

~~ ❤️ ~~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noppen:

Ah, det förklarar saken. Men skulle du rekommendera att välja den du länkade precis som dom har byggt den?

Hade jag behövt dator idag för den summan så är det nog så ja.
Personligen hade jag valt 212 Evo istället som Cpu cylare för 177kr mer för den vet jag att den är kompetent och har använt den flera gånger tidigare. Har inte koll på den hur de valt är, men borde vara OK på en 10400f.
Snabbare minne gör inget på en 10400f...ändå begränsad till 2933 på den cpun och platformen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noppen:

Tack snälla för ditt svar. Kommer de nya korten du pratar om inte kräva att allt annat i datorn behöva uppdateras då för att inte hela burken ska låta som ett jumbojet? (jag vet noll som sagt)

Inget kommer låta mer, eller behöver uppgraderas. Alla grafikkort är nu för tiden plug and play bara man har tillräckligt med kräm ifrån nätaggregatet och rätt antal PCI pins från det. Kylningen på alla grafikkort sköter sig själv och låter ungefär likadant (om man nu inte kör en jättefet heatsink med 3 fläktar, dom låter lite mindre såklart.)
I det här läget med rådande brist har man tyvärr inte sån stor möjlighet att välja vilket fabrikat / kylare man vill ha, förklaring följer. Att det sitter grafikkort från 2000 serien i alla datorer som går att få tag på nu beror helt enkelt på att 3000-serien är slut och går ej att få tag på, priset är dock detsamma som om det skulle varit ett 3000-kort i burken...

De nya korten (RTX 3060 / RTX 3060 ti) kan man säga är en uppgraderad variant av RTX 2060 som var i de maskiner du länkat.
Mer energieffektiv = bättre prestanda.
Inget behövs bytas ut i datorn, du vill bara gärna ha ett 3000- serie kort istället för 2000 om du kan få tag på det.
Det råder som sagt extrem komponentbrist (kiselbrist, hög efterfrågan och miners/scalpers som köper upp stora partier) och det enda sättet att få tag på korten är ofta på andrahandsmarknad till dubbla riktpriset eller att köpa en färdigbyggd dator.

Som ett steg för att råda bot på detta har Nvidia valt att alla kommande grafikkort i 3000 serien är utrustade med en mining blockering mot ethereum kallad LHR (lite hash rate), vilket förhoppningsvis leder till att miners inte vill ha dom och att vanliga datoranvändare äntligen kan få tag på dom till vettiga priser. Spärren ska ej påverka prestandan i andra applikationer, bara mining med algoritmen för eth/etc.
Dessa kort är sagda att entra marknaden i mitten av Juni. Så har du is i magen kan du kanske, med lite tur, få tag på en custom byggd dator med ett RTX 3060Ti inom den budget du satt i slutet av Juni.

Jag köpte själv en sådan maskin för att få tag på en vettig burk med ett RTX 3060 Ti åt frugan.
https://www.webhallen.com/se/product/334630-MSI-MAG-Infinite-...
Kompetent processor som du redan fått rekommenderad från annan användare.
Dock är det en färdigbyggd maskin från OEM (MSI) i ett mini ITX chassi, så den går nog lite varmare än ett fullstort ATX miditower chassi. Nätaggregatet ligger på den svagare ändan med bara 450W uteffekt, det är nog precis så att strömbudgeten räcker till för hela systemet.

Min rekommendation står dock kvar. Lägg band på dig och avvakta tills RTX 3000-korten med LHR kommer, dom är en klar förbättring från 2000 serien. Jämför man RTX 2060 med RTX 3060 Ti så har du i snitt 40% prestandaförbättring. 8GB minne i 3060 Ti mot 2060's 4GB, mer framtidssäker.

Mellan RTX 2060 och lillebror RTX 3060 (OBS, EJ Ti varianten) så är det bara ungefär 5-7% förbättring till fördel för 3000 kortet. Samma mängd grafikminne i båda korten, där skulle jag säga att det är dött lopp. Men 3060 är enklare att få tag på just nu (sämre mining hash rate = inte lika eftertraktad).

RTX 3060 Ti or bust i min mening. Annars kan du lika gärna slå till på en burk som finns i lager med ett RTX 2060.

Hoppas att du fått lite mer kött på benen, svarar gärna på fler frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Jag köpte själv en sådan maskin för att få tag på en vettig burk med ett RTX 3060 Ti åt frugan.
https://www.webhallen.com/se/product/334630-MSI-MAG-Infinite-...

(sorry jag dröjde med mitt svar, har bara varit inne och läst men inte haft tid för svar)
Först och främst så tackar jag ödmjukast för att du tog dig tid att ge en djupare beskrivning och att du valde att skriva på ett sätt som till och med jag förstod på.

Men tror du inte bristen på komponenterna till korten har gjort efterfrågan så stor att det kommer att springa iväg i pris när det väl kommer tillbaka ut på marknaden. (jag tänker iaf till en början innan det stabiliserats sig igen).
Burken du köpte till frugan såg inte dum ut alls. Tror du det vore något för mig med mina "krav"?

Visa signatur

~~ ❤️ ~~

Permalänk

Just nu är det hopplöst att få tag i grafikkort, du har två alternativ, kasta pengar eller tid (vänta) på problemet.

Detta gör att en egenbyggd dator inte blir prisvärd tyvärr. Förkomponerade datorer verkar komma ut på marknaden till hyfsade priser. Man kan misstänka att butikerna har mycket svårare att sälja hela datorer än grafikkort i styck, pga kunder som köper mycket grafikkort men inte andra delar för att driva sina mining riggar eller försöka sälja dyrare (scalping).

Den där minidatorn ser väldigt fin ut, den är på stax under 11 liter vilket är väldigt litet för en färdigbyggd, de bäst entusiast (dyra) minichassin som har plats med GPU idag är på strax under 10.