Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TuHack:

Börjar bli sugen på att uppgradera min gamla ps4 pro. Lite klent med exklusiva än så länge dock. Egentligen vill jag inte stödja exklusiva titlar men så hörde jag om en patch till Bloodborne med AI uppskalning och 60 fps!

Någon som provat PS5 versionen av Bloodborne och vill ge lite feeback?! Verkar lite delat där ute på nätet men så är det ju ett heligt spel.

Som nämnts, finns ingen officiell patch. Fortfarande den gamla versionen som inte ens ger något extra för PS4 Pro som gäller.

Läsvärt: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-bloodb...

Och i videoform:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Värt att köpa Mass Effect legendary edition? Har aldrig spelat detta.

Är det långtråkigt med massa dialoger?

Mass Effect serien, är enligt mig mer än bara ett spel, vad de lyckast skapa i denna triologi är ett sci-fi universum och berättelser som i alldra högsta grad ligger på samma nivå som Star Wars och Star Trek oavsett typ av media.

Rekommenderar varmt Mass Effect Legendary edition.

När det kommer just till Mass Effect 1, (för new comers till serien) så rekommenderar jag att man håller sig till main quest linjen, då ME1 sidequests var ganska tråkiga/generiska. Man kan plocka upp och lösa några "på vägen" i main questet. men spendera inte alltför mycket tid med att flyga runt och utforska planeter. Och ge inte upp förens du vart igenom citadellet (som är lite av en bromskloss i första spelet).

ME1, trots refreshen, är det spel med "sämst" spelmekanik. Storyn och world buildingen är dock värt det!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De båda inläggen går inte riktigt ihop. Mass Effect och The Outer Worlds är inte helt olika trots allt. Mycket dialoger i bägge, möjligen mer så i Mass Effect om man vill fördjupa sig i samtliga diskussionsmöjligheter som finns. Inte riktigt Planescape: Torment klass sett till djupet i dialoger dock.

Spelet är inte långtråkigt, men har man problem med att växla mellan action och längre diskussioner så kanske det inte är det optimala. Men funkade The Outer Wilds borde nog detta funka också. Går alltid att välja de högra alternativen för att avsluta samtal så snabbt som möjligt men då missar man väldigt mycket av vad spelen faktiskt erbjuder.

Jo jag insåg det tack för input.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cove:

Mass Effect serien, är enligt mig mer än bara ett spel, vad de lyckast skapa i denna triologi är ett sci-fi universum och berättelser som i alldra högsta grad ligger på samma nivå som Star Wars och Star Trek oavsett typ av media.

Rekommenderar varmt Mass Effect Legendary edition.

När det kommer just till Mass Effect 1, (för new comers till serien) så rekommenderar jag att man håller sig till main quest linjen, då ME1 sidequests var ganska tråkiga/generiska. Man kan plocka upp och lösa några "på vägen" i main questet. men spendera inte alltför mycket tid med att flyga runt och utforska planeter. Och ge inte upp förens du vart igenom citadellet (som är lite av en bromskloss i första spelet).

ME1, trots refreshen, är det spel med "sämst" spelmekanik. Storyn och world buildingen är dock värt det!

Håller med om typ allt egentligen. Inser själv nu när jag spelar igenom trilogin på PC (ME1, 1/3 igenom ungefär) att jag inte uppskattar första spelet lika mycket som jag gjort tidigare. Jag är nog en sån som föredrar ME 2 eller 3 idag. Första spelet är bra men har inte åldrats bra. Och det jag tidigare gillade, speciellt turerna i Makon gillar jag inte alls speciellt mycket nu. Sidouppdragen känns rätt stela och tunna. Men gillar upplevelsen ändå, men kommer nog inte göra allt då jag inte kan motivera tiden, inga achievements låses upp för detta eller något jag kommer tjäna på när jag importerar min karaktär i ME2.

Håller även med om inledningen. Spelat igenom spelet iallafall tre gånger, första gången när spelet släpptes till PC år 2007 men har haft många spelstarter som fastnat just i början av citadelet. Var nära att jag hoppade rätt in i ME2 istället faktiskt, men vill ta de i ordning.

ME1 bör spelas för att verkligen kunna uppskatta hela serien. Men jag hade nog föredragit om man gjort en remake i ME2/3 andan istället. Härda ut, det är värt det!

Permalänk
Medlem

Nåt tips för bra pc/ps5 skärm?
Har idag en Acer predator 1440p 144hz TN stående till speldatorn, och det blir rätt suddigt när man kopplar in ps5an(kan inte alltid spela i v rummet), iom inte pixelmapat och det är en tn panel... plus att det känns som att det blir rätt tungdrivet i 1440p i bf5 och cod med gtx 1080... är rätt kräsen med hög fps till onlinespel, gammal gubbe behöver varje fps, och låg inputlag för att överleva, hehehe
Hade ögonen och va på väg att köpa denna: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-vg259qm/1...
Men såg sen på rtings att den hade väldig hög inputlag i 60hz läget, typ 34ms eller nåt sånt där... konstigt ändå när den är sjukt snabb i 240 och 280hz...
Har ni nån ide på snabb 1080 skärm, som funkar likväl till pc och ps5? max 4papp
Kommer nog sakna pubg i 1440p visserligen... fasen vad svårt det här är...
Hur är det om man kopplar in en 4k skärm? Blir pixelmapat om man kör 1080p från pc? Eller det blir inte lika bra, kanske orsakar inputlag iom inte orginalupplösning?

Permalänk
Medlem

3 veckor kvar till Ratchet & Clank PS5! Nu väntar jag bara på att Elgiganten gör som med Returnal och sänker till 499 kr

Spelet ser riktigt bra ut men tror inte jag är beredd att lägga 690 spänn för det, borde kanske jobba på min backlog istället xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Bloodborne är inte uppgraderat på PS5. Du får väsentligen samma upplevelse på ett PS4 Pro. Det finns en fanskapad patch som inte finns tillgänglig för gemene man. Vill minnas att personen i fråga hade patchat in det på ett PlayStation-devkit.

Skrivet av anon5930:

Som nämnts, finns ingen officiell patch. Fortfarande den gamla versionen som inte ens ger något extra för PS4 Pro som gäller.

Ah, tack. Nu känner jag mig dum som inte googlade mer direkt. Dags att radera en kollega från "vänlistan". Sånt här skojar man bara inte om...

Rätt märkligt att Sony inte satsar hårdare på dom här stora "gamla" titlarna. Klart att licenserna kan spöka men med tanke på att konkurrenten gjort det så mycket bättre är det nog värt en pengapåse här och där.

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter på en grym skärm här som både är bra till pc/ps5 shär som har tips jag bad om innan? Märkligt 🙃
Blir helt förvirrad, vart ju inne på TUF skärmen, men precis innan jag beställde läste jag att sen hade mycket högre inputlag vid 60hz 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ingen som sitter på en grym skärm här som både är bra till pc/ps5 shär som har tips jag bad om innan? Märkligt 🙃
Blir helt förvirrad, vart ju inne på TUF skärmen, men precis innan jag beställde läste jag att sen hade mycket högre inputlag vid 60hz 😕

Jag hade siktat på en skärm som är:
- 27"
- 3840x2160
- IPS
- >100 Hz
- Freesync/Gsync compatible
- HDMI 2.0 port

3840x2160 är tungt att driva >100 Hz på dator (och PS5 för den delen) men nästan alla nya spel stödjer någon sorts dynamisk upplösning/DLSS så man kan driva spelet i lägre upplösning men ändå ha HUD och sånt i 2160p.

Tydligen kan även några 1440p skärmar nuförtiden skala ner 2160p till 1440p. Jag vet dock inte hur det ser ut då jag inte använt, men 1440p är annars sweetspot för det mesta PC spelande så det kan vara något att kolla på. Jag tror det var någon av LG's Nano IPS varianter som kunde göra det.

(Sen kan man ju förståss köpa en LG CX i typ 48" och använda den till både... något jag funderat på)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag hade siktat på en skärm som är:
- 27"
- 3840x2160
- IPS
- >100 Hz
- Freesync/Gsync compatible
- HDMI 2.0 port

3840x2160 är tungt att driva >100 Hz på dator (och PS5 för den delen) men nästan alla nya spel stödjer någon sorts dynamisk upplösning/DLSS så man kan driva spelet i lägre upplösning men ändå ha HUD och sånt i 2160p.

Tydligen kan även några 1440p skärmar nuförtiden skala ner 2160p till 1440p. Jag vet dock inte hur det ser ut då jag inte använt, men 1440p är annars sweetspot för det mesta PC spelande så det kan vara något att kolla på. Jag tror det var någon av LG's Nano IPS varianter som kunde göra det.

(Sen kan man ju förståss köpa en LG CX i typ 48" och använda den till både... något jag funderat på)

Vill ändå att det ska vara en competitive skärm samtidigt , behöver alla fps som går och så liten inputlag som möjligt när jag spelar bf och Pubg, en gobbe behöver snabba grejer för att försöka hinna med ungdomarna 👀😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vill ändå att det ska vara en competitive skärm samtidigt , behöver alla fps som går och så liten inputlag som möjligt när jag spelar bf och Pubg, en gobbe behöver snabba grejer för att försöka hinna med ungdomarna 👀😄

Jag skulle nog köpt en 1440p skärm som kan ta emot 4k från ps5. Har inte någon speciell produkt att rekommendera dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TuHack:

Ah, tack. Nu känner jag mig dum som inte googlade mer direkt. Dags att radera en kollega från "vänlistan". Sånt här skojar man bara inte om...

Rätt märkligt att Sony inte satsar hårdare på dom här stora "gamla" titlarna. Klart att licenserna kan spöka men med tanke på att konkurrenten gjort det så mycket bättre är det nog värt en pengapåse här och där.

FROM och Sonys ovilja att prata om eller införa de fixar som de faktiskt erbjudits är riktigt störande. Förhoppningsvis får vi se någon form av nyversion framöver. Det de behöver ska de redan ha för att få spelet att fungera bättre på PS4 Pro och PS5. Sedan om Bloodborne hör till de spel som ska lanseras på PC framöver, ska finnas en hel del sådanna också.

Vore kanske dags för en lista liknande den för Days Gone 2 kanske. FROM brukar ju iallafall visa att de bryr sig om vad deras fans tycker, men inte ens de verkar göra något väsen av sig. Sony äger troligen Bloodborne IP't, hade FROM ägt denna hade de nog släppt den multiplat dag ett redan.

Sedan har FROM sitt nya spel de arbetar på. Och säkert ett par till, magkänslan säger att det är ett Dark Souls 4 i något stadie också.

Föredrar Microsofts förhållandesätt till deras tidigare generationer. Fingrat på bokingsknappen på en Series X (en butik får in i veckan) men har fullt upp som jag har det redan. Samt ännu en svårplacerad konsoll.

Skrivet av Swennis:

Ingen som sitter på en grym skärm här som både är bra till pc/ps5 shär som har tips jag bad om innan? Märkligt 🙃
Blir helt förvirrad, vart ju inne på TUF skärmen, men precis innan jag beställde läste jag att sen hade mycket högre inputlag vid 60hz 😕

Måste det vara en skärm till bägge?

Hade jag köpt skärm idag så är det följande kandidater för spel och då högre bildfrekvenser. Tar ingen hänsyn till konsoller personligen, då de spelas vid TVn för mig.

1920x1080 360Hz: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5567732
240Hz-skärmarna verkar bättre på de flesta vis, vinsten av att gå från 240Hz till 360Hz är liten. Men en intressant skärm jag kollar in ibland faktiskt.

2560x1440 240Hz: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5659844
Alienware skärmen är troligen min nästa skärm, men extremt slutsåld. Något annat hinner nog komma i lager innan dessa blir köpbara.

Sedan funderar jag på en ny Ultrawide och då vill jag nog ha 180Hz iallafall, exempelvis denna (som måste klockas, 144Hz från fabrik): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5576986

Tipset du fått om CX48 kan nog ändå vara att föredra i ditt fall. Inga datorskärmar har någon bra HDR och är HDR viktigt åker du likväl på en TV.

Finns nog tyvärr inget optimalt svar på frågan. 120Hz med CX48 är bra för att vara konsoll men inte lika imponerande i PC-världen. Även om det är klart bättre än 60Hz förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

FROM och Sonys ovilja att prata om eller införa de fixar som de faktiskt erbjudits är riktigt störande. Förhoppningsvis får vi se någon form av nyversion framöver. Det de behöver ska de redan ha för att få spelet att fungera bättre på PS4 Pro och PS5. Sedan om Bloodborne hör till de spel som ska lanseras på PC framöver, ska finnas en hel del sådanna också.

Vore kanske dags för en lista liknande den för Days Gone 2 kanske. FROM brukar ju iallafall visa att de bryr sig om vad deras fans tycker, men inte ens de verkar göra något väsen av sig. Sony äger troligen Bloodborne IP't, hade FROM ägt denna hade de nog släppt den multiplat dag ett redan.

Sedan har FROM sitt nya spel de arbetar på. Och säkert ett par till, magkänslan säger att det är ett Dark Souls 4 i något stadie också.

Föredrar Microsofts förhållandesätt till deras tidigare generationer. Fingrat på bokingsknappen på en Series X (en butik får in i veckan) men har fullt upp som jag har det redan. Samt ännu en svårplacerad konsoll.

Måste det vara en skärm till bägge?

Hade jag köpt skärm idag så är det följande kandidater för spel och då högre bildfrekvenser. Tar ingen hänsyn till konsoller personligen, då de spelas vid TVn för mig.

1920x1080 360Hz: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5567732
240Hz-skärmarna verkar bättre på de flesta vis, vinsten av att gå från 240Hz till 360Hz är liten. Men en intressant skärm jag kollar in ibland faktiskt.

2560x1440 240Hz: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5659844
Alienware skärmen är troligen min nästa skärm, men extremt slutsåld. Något annat hinner nog komma i lager innan dessa blir köpbara.

Sedan funderar jag på en ny Ultrawide och då vill jag nog ha 180Hz iallafall, exempelvis denna (som måste klockas, 144Hz från fabrik): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5576986

Tipset du fått om CX48 kan nog ändå vara att föredra i ditt fall. Inga datorskärmar har någon bra HDR och är HDR viktigt åker du likväl på en TV.

Finns nog tyvärr inget optimalt svar på frågan. 120Hz med CX48 är bra för att vara konsoll men inte lika imponerande i PC-världen. Även om det är klart bättre än 60Hz förstås.

Helst skärm som funkar bra till bägge ja... helst inte över 4papp heller...
Alttså denna funkar ju ok egentligen... men blir ju för suddigt iom 1440p som pa5an inte stöder...
Blir ju möe bättre bild på panasonic oleden och epson projjen(4k bägge två)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tack, ska kolla igenom... men blir det inte suddigt när det bli 4k till1440p?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Helst skärm som funkar bra till bägge ja... helst inte över 4papp heller...
Alttså denna funkar ju ok egentligen... men blir ju för suddigt iom 1440p som pa5an inte stöder...
Blir ju möe bättre bild på panasonic oleden och epson projjen(4k bägge två)

Rätt störande att Sony verkar vara så emot att stödja det. Sweetspot-upplösning på PC, ser bra och skarpt nog ut, går till och med få IPS med hög Hz och relativt billigt. Går man upp till 3840x2160 så åker man på problem med skalning i Windows, högre prestandabehov och eventuellt behov av nerskalning istället, beroende på kort.

Skrivet av hultron:
Skrivet av Swennis:

Tack, ska kolla igenom... men blir det inte suddigt när det bli 4k till1440p?

Hm... kan prova min LG 27GL83A(-B) jag fick hem i veckan då den faktiskt finns med i listan. Trodde det var bland de sista skärmarna att vara med ärligt talat.

2560x1440, 144Hz på DP 120Hz på vardera HDMI-port (den har två) samt HDR400. Mitt ex saknar USB-portar men har ett 3,5mm jack. Den jag köpte kostade 3390kr på Amazon.se och har sänkts tidigare med samt förekommer även i andra butiker för 4000-5000kr. NetonNet billigast på 3990kr.

Erbjudandet är slut men länkarna finns samlade här iallafall: #19083450

Ska egentligen ner i källaren och städa men jag testar hellre detta innan jag ska ner.

Edit: https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/jylgwf/if_anyone_w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Rätt störande att Sony verkar vara så emot att stödja det. Sweetspot-upplösning på PC, ser bra och skarpt nog ut, går till och med få IPS med hög Hz och relativt billigt. Går man upp till 3840x2160 så åker man på problem med skalning i Windows, högre prestandabehov och eventuellt behov av nerskalning istället, beroende på kort.

Hm... kan prova min LG 27GL83A(-B) jag fick hem i veckan då den faktiskt finns med i listan. Trodde det var bland de sista skärmarna att vara med ärligt talat.

2560x1440, 144Hz på DP 120Hz på vardera HDMI-port (den har två) samt HDR400. Mitt ex saknar USB-portar men har ett 3,5mm jack. Den jag köpte kostade 3390kr på Amazon.se och har sänkts tidigare med samt förekommer även i andra butiker för 4000-5000kr. NetonNet billigast på 3990kr.

Erbjudandet är slut men länkarna finns samlade här iallafall: #19083450

Ska egentligen ner i källaren och städa men jag testar hellre detta innan jag ska ner.

Edit: https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/jylgwf/if_anyone_w...

Roligare att spela ja 😄
Testat? Eller fastnade du där? 👀😄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Roligare att spela ja 😄
Testat? Eller fastnade du där? 👀😄

Haha, ja lite. HDR var aktiverat först men ville se hur det ser ut både av och på. Sedan var inte mobilen som kamera det bästa, men hittade något av det som fotades som kan hinta lite om hur det ser ut, framförallt skärpan då.

Kortfattat, ser riktigt bra ut. Tänk att du kör 4K-film på en QHD/1440p skärm. Den blir inte suddig men samtidigt inte perfekt pixelmappad som på en 4K/2160p skärm. Vissa saker syns, aliasing är inget man verkar fokusera mycket på med konsol, man sitter ofta så pass långt ifrån att det kostar mer än det ger. Texturerna, till och med i Returnal, ser inte så snygga ut som de gör vid TVn. Avståndet ger mycket. Men fungerar bra det gör det!

Min skärm är inte kalibrerad och jag iallafall inbillar mig att jag föredrar HDR av med min 27GL83A. HDR 400 är för dålig dessutom. Men någon skillnad gör det nog kanske. Hade jag haft lite mörkare i rummet (solen skiner emellanåt in bakifrån i bild) hade resultatet kanske sett lite bättre ut.

Väl värt att överväga denna skärm. Speciellt med budget på 4000kr. De andra i listan har jag inte kollat på så mycket men med vissa undantag.

Lite bilder:

PS5 startad, skärmen visar att den kör i 2160p men undrar om jag inte vill gå ner till native för skärmen (1440p) vilket jag verkligen inte vill i detta fall. Ser skarpt ut, till skillnad från bilden, jag har tagit de flesta bilderna väldigt nära.

HDR av (Returnal):

Karten i HUDen (skarpare IRL):

Del av gränssnittet i PS5, ser rund och bra ut:

Wreckfest, från sidan av racingbanan. Nätet ser rätt skarpt ut, speciellt när man ser scenen på skärmen. Moire-effekten dessvärre väl synlig här, men det är kameran och hur den fotar skärmen. Notera även nitarna, eller vad det är, i bakgrunden. Skarpa. Och detta är geometri man normalt sett inte kollar på. Inte jag iallafall med mina 50-100 timmar Wreckfest bakom mig.

Hela skärmen, HDR aktivt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha, ja lite. HDR var aktiverat först men ville se hur det ser ut både av och på. Sedan var inte mobilen som kamera det bästa, men hittade något av det som fotades som kan hinta lite om hur det ser ut, framförallt skärpan då.

Kortfattat, ser riktigt bra ut. Tänk att du kör 4K-film på en QHD/1440p skärm. Den blir inte suddig men samtidigt inte perfekt pixelmappad som på en 4K/2160p skärm. Vissa saker syns, aliasing är inget man verkar fokusera mycket på med konsol, man sitter ofta så pass långt ifrån att det kostar mer än det ger. Texturerna, till och med i Returnal, ser inte så snygga ut som de gör vid TVn. Avståndet ger mycket. Men fungerar bra det gör det!

Min skärm är inte kalibrerad och jag iallafall inbillar mig att jag föredrar HDR av med min 27GL83A. HDR 400 är för dålig dessutom. Men någon skillnad gör det nog kanske. Hade jag haft lite mörkare i rummet (solen skiner emellanåt in bakifrån i bild) hade resultatet kanske sett lite bättre ut.

Väl värt att överväga denna skärm. Speciellt med budget på 4000kr. De andra i listan har jag inte kollat på så mycket men med vissa undantag.

Lite bilder:

PS5 startad, skärmen visar att den kör i 2160p men undrar om jag inte vill gå ner till native för skärmen (1440p) vilket jag verkligen inte vill i detta fall. Ser skarpt ut, till skillnad från bilden, jag har tagit de flesta bilderna väldigt nära.
https://i.imgur.com/XWnBqig.jpg

HDR av (Returnal):
https://i.imgur.com/H7Xfmmh.jpg

Karten i HUDen (skarpare IRL):
https://i.imgur.com/BS2qarv.jpg

Del av gränssnittet i PS5, ser rund och bra ut:
https://i.imgur.com/JecrDEn.jpg

Wreckfest, från sidan av racingbanan. Nätet ser rätt skarpt ut, speciellt när man ser scenen på skärmen. Moire-effekten dessvärre väl synlig här, men det är kameran och hur den fotar skärmen. Notera även nitarna, eller vad det är, i bakgrunden. Skarpa. Och detta är geometri man normalt sett inte kollar på. Inte jag iallafall med mina 50-100 timmar Wreckfest bakom mig.
https://i.imgur.com/vu2lRb1.jpg

Hela skärmen, HDR aktivt:
https://i.imgur.com/d5fao2N.jpg

Låter ju bra... läst på rtings och den skärmen verkar ha låg inputlag med ju

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Låter ju bra... läst på rtings och den skärmen verkar ha låg inputlag med ju

Väldigt plastig i mitt tycke. Men då jag rör skärmen rätt lite (har monterat i en VESA ARM) så är det inget jag direkt tänker på. Freesync/G-Sync Compatible också, osäker på om det fungerar med Xbox konsollerna men om det fungerar där borde det förhoppningsvis fungera om Sony någonsin ger VRR-stöd.

Har själv bara provat G-Sync och det verkar fungera bra. Mer eller mindre lika som med mina vanliga G-Sync skärmar.

Permalänk
Medlem

Ang Miles morales, jag har spelat igenom Marvel's Spider-Man på ps5 och påbörjat miles morales men kan man inte importera save datat ifrån marvels spiderman när man fortsätter på miles morales på ps5´an?

ser bara "import ps4 data...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Ang Miles morales, jag har spelat igenom Marvel's Spider-Man på ps5 och påbörjat miles morales men kan man inte importera save datat ifrån marvels spiderman när man fortsätter på miles morales på ps5´an?

ser bara "import ps4 data...."

Varför skulle man importera första spider-man spelet? Den funktionen är väl till för dom som spelat miles morales på ps4:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Varför skulle man importera första spider-man spelet? Den funktionen är väl till för dom som spelat miles morales på ps4:an.

ah det var så det var, tänkte man kunde få med sig dräkter och annat från "marvels spiderman"

then i know

Permalänk
Medlem

Kör ni någon extern disk till er PS5, isåfall vad för någon och vilken kapacitet tycker ni är lagom? Hade initialt en 1 TB sunkig gammal hdd som jag hade liggandes sedan urminnes tider men bytte upp mig till 1 TB SSD (Samsung T7) efter att ha blivit galen på laddningstider och andra issues (som att bli droppad från lobbies pga inaktivitet, också en konsekvens av seg laddning) men märker att jag snabbt slagit i taket för kapaciteten. Många spel tangerar eller går över 100 GB och nu börjar jag fundera på om 2 TB hade varit den bättre vägen att gå men plånboken säger emot.

Hur har ni skött det hela? Vilka modeller? Stor kapacitet eller få titlar som ni spelar till döds innan ni ger er på nästa?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Karate Taco:

Hur har ni skött det hela? Vilka modeller? Stor kapacitet eller få titlar som ni spelar till döds innan ni ger er på nästa?

Jag har på senaste tiden(under Pandemin) börjat beta av min backlog och kör bara ett spel i taget. Så har väldigt mycket ledig plats kvar på den interna SSDn. Känns faktiskt bra och hänger med mer i storyn nu när man inte spelar flera titlar samtidigt

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag har på senaste tiden(under Pandemin) börjat beta av min backlog och kör bara ett spel i taget. Så har väldigt mycket ledig plats kvar på den interna SSDn. Känns faktiskt bra och hänger med mer i storyn nu när man inte spelar flera titlar samtidigt

Det är egentligen bättre på alla sätt att göra så.. Då blir ju fler spel avslutade också. Nu "lider" jag av nyhetens behag och vill prova allt samtidigt, så egentligen ett riktigt I-landsproblem Märker dessutom att när man väl återkommit till ett spel man lagt på is en stund att man är helt lost vad gäller kontroller, mekanik osv. Dystra ålderstecken

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Kör ni någon extern disk till er PS5, isåfall vad för någon och vilken kapacitet tycker ni är lagom? Hade initialt en 1 TB sunkig gammal hdd som jag hade liggandes sedan urminnes tider men bytte upp mig till 1 TB SSD (Samsung T7) efter att ha blivit galen på laddningstider och andra issues (som att bli droppad från lobbies pga inaktivitet, också en konsekvens av seg laddning) men märker att jag snabbt slagit i taket för kapaciteten. Många spel tangerar eller går över 100 GB och nu börjar jag fundera på om 2 TB hade varit den bättre vägen att gå men plånboken säger emot.

Hur har ni skött det hela? Vilka modeller? Stor kapacitet eller få titlar som ni spelar till döds innan ni ger er på nästa?

Har en Samsung 860 EVO 500GB som återanvändes i en extern 2,5" enhet med USB3-anslutning som jag har till min PS5. Försöker dock hålla antalet spel jag håller igång även jag. Vill gärna ha något att lagra nedladdade spel, då jag efter nästan ett år fortfarande sitter med mitt 4G och inväntar fiberinstallation så vill jag helst inte ladda ner spel i tiotals gigabyte i onödan. Obegränsad data men man vet aldrig om ISPen börjar bråka, totalt oförstående i hur gigantiska spel faktiskt är idag. Jag menar... Warzone.

På PC så kopierar jag installationsmappen till extern disk eller NAS för arkivering ifall jag vill återvända. Även här är många spel långt förbi 50GB-sträcket och de som närmar sig 100GB är rätt många, och en del drar förstås långt förbi. Hade gärna sett möjlighet att slimma spelinstallationer där onödiga språk försvinner men också att komprimeringstekniken PS5 använder även hittar till andra plattformar. Helt klart ett ess i Sonys ärm.

Skrivet av tyvar1:

Jag har på senaste tiden(under Pandemin) börjat beta av min backlog och kör bara ett spel i taget. Så har väldigt mycket ledig plats kvar på den interna SSDn. Känns faktiskt bra och hänger med mer i storyn nu när man inte spelar flera titlar samtidigt

Så jag normalt försöker göra med spel idag med. Väldigt mycket övertid vilket minskar speltiden rätt rejält. Just nu har jag inget spel igång till PS5, tröttnade tyvärr på Returnal och hanteringen med patchar och kommer inte ha möjlighet att återvända tills tidigast semestern. Halvt inne på att sälja, och sedan köpa igen vid PC-släpp eller spela när den kanske dyker upp i PSN+. Gillar spelet men den respekterar inte riktigt min tid tyvärr.

Switch är det Ace Attourney Trilogy, även om det blev en paus även där pga Mass Effect Trilogy-släppet på PC, samt Days Gone. Klar med ME1 i lördags och har en påbörjad ME2. Ville ha en liten paus så fortsätter med Days Gone. Hade tänkt återvända till ME2 när jag når vad som kan klassas som akt 2 i Days Gone.

Så.. jag har med andra ord snubblat in på spel som alla äter massor av tid.

Permalänk
Medlem

Totalt missat infamous second son underbart spel på PS5:an.. 60 fps HDR 4K (förmodligen checkboard men ändå). Gratis via PS + samlingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Totalt missat infamous second son underbart spel på PS5:an.. 60 fps HDR 4K (förmodligen checkboard men ändå). Gratis via PS + samlingen!

Ah trevligt, har det på min backlog lista relativt högt upp. Hade faktiskt ingen aning om att det var 60fps, blev klart än mer intressant nu! Verka som att infamous first light också har 60 fps ser jag nu :3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Öltorp:

Totalt missat infamous second son underbart spel på PS5:an.. 60 fps HDR 4K (förmodligen checkboard men ändå). Gratis via PS + samlingen!

Skrivet av Zeroastic:

Ah trevligt, har det på min backlog lista relativt högt upp. Hade faktiskt ingen aning om att det var 60fps, blev klart än mer intressant nu! Verka som att infamous first light också har 60 fps ser jag nu :3

Undrar jag med, var inte det spelet 30 FPS tidigare? Är nog dags att spela igenom det och First Light vid något lämpligt tillfälle isåfall. Riktigt bra spel, bland det första jag har för mig jag spelade på PS4.