Permalänk
Medlem

WASD och pilar bytt plats?

Jag är inte alls säker på att detta är rätt plats men jag måste börja nånstans...

Min grabb har en dator där w a s d och pilarna plötsligt bytt plats. Finns det någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

/Tommy, oduglig på datorer.

Permalänk

Kan du förklara mer exakt? Är det att de bytt plats på utsidan eller är det att om man klickar på en pil så skriver den tex A?

Permalänk
Medlem

Alla dessa troll nu under juni månad ^^ , först en som fått 970 i en 980 kartong sen en annan som glömt köpa radiator till sitt kylset.

Grabben har nog pillat bort tangenterna och bytt plats på dom för att spela. W A S D knapparna är de som används för att flytta på gubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

Kan du förklara mer exakt? Är det att de bytt plats på utsidan eller är det att om man klickar på en pil så skriver den tex A?

T.o.m. jag skulle se om det satt en piltangent i st f en bokstav.

Det är alltså så att för att t.ex kunna skriva "w" måste man trycka på pil upp och för att få till pil upp behövs ett tryck på "w".

Permalänk

Kan vara en dip switch på undersidan av tangentbordet som gör att wasd och pilarna byter plats.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Min son fick samma problem idag, tydligen är detta en Windows-feature Tryck FN + W för att växla läge.

Permalänk

Aldrig hört talas om att man byter plats på dessa 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Min son fick samma problem idag, tydligen är detta en Windows-feature Tryck FN + W för att växla läge.

Om man slår på/av beteendet genom att använda "Fn"-knappen så låter det snarast som en tangentbordsspecifik feature (inte en Windows-feature).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man slår på/av beteendet genom att använda "Fn"-knappen så låter det snarast som en tangentbordsspecifik feature (inte en Windows-feature).

Exakt, där håller jag med. Annars kolla i tangentbordets mjukvara om han har råkat binda om det där. Jag har en mycket vagt minne att jag haft samma problem någon gång way way back. Du råkar möjligtvis inte ha ett Corsair (K70?) tangentbord?

Annars kanske testa numlock, har hört om att vissa mjukvaror ändrar WASD utöver numpaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro