Microsoft: "Nästa version av Windows avslöjas inom kort"

Permalänk
Medlem

Ska vi slå vad om hur mycket bloat det kommer finnas i kommande Windows?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Visst är Linux en konkurrent till Windows även som desktop-OS, men på ungefär samma nivå som Trabant är konkurrent till Mercedes inom lyxbilar

Vilket system är vilket här?

Om vi ska göra billiknelser, så är Windows i mina ögon en Hummer med fastmonterad släpvagn, GNU/Linux är en Porsche Cayman med dragkrok och macOS är en Tesla Model S med takbox.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superfrog:

Visst är Linux en konkurrent till Windows även som desktop-OS, men på ungefär samma nivå som Trabant är konkurrent till Mercedes inom lyxbilar

Jag förstår inte, vad vill du ha sagt med detta?

Linux är absolut en konkurrent till Windows inom desktop-OS, och för många nischer så är det till och med ett bättre desktop-OS. Tänker t.ex. på vissa typer av utvecklare och de som kör branschspecifik mjukvara som funkar bäst på Linux. Det är inte ett optimalt OS för en kontorsanställd som vill köra MS Office, eller någon som primärt vill spela dataspel, där är Linux sämre (även om bl.a. Valve lagt en hel del arbete på att göra Linux mer gångbart som spel-os.)

Min poäng är att de allra flesta desktop-OS, förutom just Windows, tillhandahålls kostnadsfritt (även macOS beroende på hur man definierar det...), och respekterar användarna genom att inte påtvinga uppdateringar, annonser, extraprogram, extra molntjänster, och i allmänhet behandla sina användare som boskap. Detta till skillnad från Microsoft, som faktiskt tar betalt av slutanvändarna för Windows (i alla fall en del av deras kunder, den del som inte väljer att köpa färdigbyggda datorer.)

Jag kör själv Windows eftersom de program *jag* behöver köra finns till Windows, och att det jag behöver göra med Linux täcks upp utmärkt med Windows Subsystem for Linux. Men vad som funkar bäst för mig rent pragmatiskt är inte samma som att säga att jag tycker att Microsoft hanterar sina användare på ett schysst sätt. Jag bryr mig dock inte tillräckligt mycket just nu för att riva upp hela mitt workflow för att byta desktop-OS.

Att kalla Windows för en lyxbil är för övrigt löjligt med tanke på hur många som kör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Ska vi slå vad om hur mycket bloat det kommer finnas i kommande Windows?

Den enes bloat är den andres superbra funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Visst är Linux en konkurrent till Windows även som desktop-OS, men på ungefär samma nivå som Trabant är konkurrent till Mercedes inom lyxbilar

Då är Windows trimmad Trabant och Linux en Mercedes

🤣🤣🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den enes bloat är den andres superbra funktion.

Problemet är bara att Windows har 100-tals superbra funktioner som jag inte har efterfrågat, varav flertalet av dessa startas automatiskt i form av services.

Att själv försöka få kontroll över dessa är en kamp som man som slutanvändare aldrig kan vinna, såvida man inte helt sonika stänger av Windows Update helt. Vad kommande feature-releases innehåller för några services och vilka nya beroenden dessa skapar samt vad som klassas som deprecated verkar inte ens Microsoft själva veta.

I GNU/Linux (Ubuntu i mitt fall) samt macOS är det jag som användare som har kontrollen över systemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Problemet är bara att Windows har 100-tals superbra funktioner som jag inte har efterfrågat, varav flertalet av dessa startas automatiskt i form av services.

Att själv försöka få kontroll över dessa är en kamp som man som slutanvändare aldrig kan vinna, såvida man inte helt sonika stänger av Windows Update helt. Vad kommande feature-releases innehåller för några services och vilka nya beroenden dessa skapar samt vad som klassas som deprecated verkar inte ens Microsoft själva veta.

I GNU/Linux (Ubuntu i mitt fall) samt macOS är det jag som användare som har kontrollen över systemet.

Kontrollbehov alltså.

Jag förstår ju känslan, men samtidigt förstår jag inte att det är så viktigt att ha den här nivån av kontroll. Behöver du kunna styra vad DeviceAssociationService gör? Eller iphlpsvc, vmicrdv, stisvc och så vidare? Att du inte har efterfrågat exempelvis "Secure Socket Tunneling Protocol Service" (vilket jag antar att du inte har) gör den inte onödig eller till bloat. Det är dessutom enkelt att avaktivera tjänsterna, att öppna tillhörande katalog och titta i den eller söka efter dem online, direkt från aktivitetshanteraren. Dock är det ju väldigt mycket vanligare att man ställer till det för sig än att man på något sätt förbättrar saker om man är inne och stänger av tjänster som man anser sig inte behöva, inte ens mjukvaror speciellt byggda för att göra det har tillräckligt bra koll för att inte sabba saker liksom.

Hur man vinner som slutanvändare är förstås att sluta oroa sig över vilka tjänster som körs på ens dator. Sluta leta lösningar när det inte finns några indikationer på att saker är felaktiga liksom.

Jag ser inte hur varken Ubuntu eller MacOS är bättre på sånt här på något sätt. Ok, du kan ta ner Ubuntus källkod och bygga om det till vad du vill förstås, men laddar du ner Ubuntu får du ju med ett antal olika mjukvaror som installeras automatiskt med operativsystemet, och saker körs i bakgrunden som sköter om exempelvis nätverket. Hur tänker du att du har mer kontroll där?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en användare som blint promotade Microsoft i varenda tråd. Det var några år sedan, men känns som att det finns en del Microsoft shills här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kommer ihåg en användare som blint promotade Microsoft i varenda tråd. Det var några år sedan, men känns som att det finns en del Microsoft shills här.

Det var väl Strife?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur tänker du att du har mer kontroll där?

I Ubuntu exempelvis är det löjligt enkelt att se dependencies på valfritt paket.

Skillnaden mot Windows är att dessa faktiskt går att avinstallera. Men jag håller med om att även Ubuntu är ganska fullt med bloatware i normalfall.

Men precis som du säger, så är det bäst att inte oroa sig. Men det tär i skälen att se hur illa min jobbdator presterar jfm min tweakade Dell XPS 13. Speciellt när båda körde samma version av Windows 10 och nära nog exakt samma CPU. Jobbdatorn har dessutom 32GB RAM medan min XPS kör med 8GB RAM.

Ang. services, så har jag ett par av de du nämnde avstängda på XPS:en Om jag inte minns fel, så behövs "DeviceAssociationService" för att bland annat hitta min trådlösa mus via Bluetooth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows har väl aldrig varit gratis på annat än datorer/pekplattor på under 8".

Min Dell XPS 13 med Ubuntu var 500:- billigare än motsvarande version med Windows 10 Home.

Jag skrev när du köpt en maskin givetvis kostar det i inköp när du köper datorn det tycker jag i sig inte är något märkligt vare sig du köper en färdig maskin eller en licens på egen hand. När du dock köpt en Windows 10 Home licens då är allting gratis så när du väl köpt datorn inga mer utgifter för operativsystemet. Att uppgradera från Windows 10 home version 2004 till 20H2 kostar ingenting när du väl har en licens!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

I Ubuntu exempelvis är det löjligt enkelt att se dependencies på valfritt paket.

Dependencies på vilket sätt?

Citat:

Skillnaden mot Windows är att dessa faktiskt går att avinstallera. Men jag håller med om att även Ubuntu är ganska fullt med bloatware i normalfall.

Jo det kanske stämmer. Samtidigt är ju de tjänster som körs antingen Windows-komponenter eller saker man har installerat på ett eller annat sätt. Det kan absolut finnas Windows-tjänster som inte är aktuella på en viss enhet, som allt som har med printers att göra om man aldrig använder någon skrivare, samtidigt har jag inga print-tjänster som körs på min privata dator som aldrig har printat något utan att jag har avaktiverat något, så det finns ju någon form av urskiljning där. Man kan förstås ha åsikten att ingenting ska installeras eller ens laddas ned förrän det behövs, men det är ju inte strategin i Windows riktigt.

Citat:

Men precis som du säger, så är det bäst att inte oroa sig. Men det tär i skälen att se hur illa min jobbdator presterar jfm min tweakade Dell XPS 13. Speciellt när båda körde samma version av Windows 10 och nära nog exakt samma CPU. Jobbdatorn har dessutom 32GB RAM medan min XPS kör med 8GB RAM.

Tja, är det din jobbdator så kan det ju bero på just det. Min jobbdator är bra mycket segare än min privata på många sätt trots att den är både nyare och mer kraftfull tack vare all skit som mitt företag tvingar in på den. Däremot gör ju skillnaden i hårdvara rätt stor skillnad när jag gör något tungt, efter att operativsystemet är laddat och så. Men i känslan så är min privata väldigt mycket trevligare att jobba med, allt är mer "snappy" liksom. Men det har ju sina orsaker, inte bara alla extra säkerhetsgrejer som jobbet installerar och som går konstant i bakgrunden utan också att all internettrafik går via en VPN och så.

Citat:

Ang. services, så har jag ett par av de du nämnde avstängda på XPS:en Om jag inte minns fel, så behövs "DeviceAssociationService" för att bland annat hitta min trådlösa mus via Bluetooth.

Jag tror dock inte att det påverkar din upplevelse. Tjänster segar i allmänhet inte ned datorn mer än ytterst marginellt om de inte har något fel, och Windows är ganska bra på att stänga av de som inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Problemet är bara att Windows har 100-tals superbra funktioner som jag inte har efterfrågat, varav flertalet av dessa startas automatiskt i form av services.

Att själv försöka få kontroll över dessa är en kamp som man som slutanvändare aldrig kan vinna, såvida man inte helt sonika stänger av Windows Update helt. Vad kommande feature-releases innehåller för några services och vilka nya beroenden dessa skapar samt vad som klassas som deprecated verkar inte ens Microsoft själva veta.

I GNU/Linux (Ubuntu i mitt fall) samt macOS är det jag som användare som har kontrollen över systemet.

Det här är som att fråga passagerarna på ett flygplan om vilka system som är nödvändiga att ha igång. Nä stäng av trycksättningen av kabinen, belysningen, toan och ta bort flygvärdinnorna. Inget av dem behövs för att komma fram med planet!

Linuxförespråkare är verkligen datorvärldens veganer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kommer ihåg en användare som blint promotade Microsoft i varenda tråd. Det var några år sedan, men känns som att det finns en del Microsoft shills här.

Vad ska vi gruppera dig som då? Microsoft-kontrarian?

Men visst, 99% av användarna är 'shills'. Självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Linuxförespråkare är verkligen datorvärldens veganer.

Var förespråkade jag Linux? Jag kör helst macOS om jag får välja och använder även Windows dagligen. Tog förresten inte Ryanair bort toan och flygvärdinnorna?

Som @snajk nämnde, så kanske inte skrivar-funktionerna är så användbara på en Windows-platta som enbart används till att streama film via Netflix.

Alla har inte monsterdatorer, utan Atom-baserade plattor med 2GB RAM och 32GB eMMC kan fortfarande vara "good enough" i många fall. Även om Microsoft gjort allt i sin makt för att ta död på dessa.

Däremot är det stor skillnad på mitt tweakade system med Windows 10 som använder 500MB RAM jfm en standardkonfiguration av Windows som äter upp över 2GB.

Jag håller i övrigt med @snajk om att jag har ett kontrollbehov som kanske inte alltid är helt sunt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det här är som att fråga passagerarna på ett flygplan om vilka system som är nödvändiga att ha igång. Nä stäng av trycksättningen av kabinen, belysningen, toan och ta bort flygvärdinnorna. Inget av dem behövs för att komma fram med planet!

Linuxförespråkare är verkligen datorvärldens veganer.

Väldigt bra liknelse måste jag säga, på flera plan.

Jag har sympati för deras sak men inte i närheten tillräckligt mycket för att bli "en av dem". De säger sig vilja liksom "frälsa världen" men har en extremt exkluderande "von oben"-attityd, speciellt mot de som är intresserade men inte experter. De visar sin grupptillhörighet med symboler eller enstaka slagord på sina kläder.

Permalänk
Medlem

Windows 21Q4 kanske?

H1/H2 har pågått alldeles för länge.

Om man ska gubbgnälla lite även här så är väl hur man hela tiden kommer på nya sätt att namnge versioner och release spår.

Jag tittar på dig "Slow ring" och även dig "Semi annual enterprise channel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska vi gruppera dig som då? Microsoft-kontrarian?

Men visst, 99% av användarna är 'shills'. Självklart.

Tycker du det är vettigt att bemöta en vilja att ha ett Windows 10 utan reklam och spionsystem och med möjlighet att själv få styra grundläggande funktioner med "du har problem med kontrollbehov"? Vi talar om ett Windows 10 man betalt för.

Jag har betalat alla mina Microsoft licenser och har en O365 prenumeration. Tycker de gör en flera bra grejer, men jag tycker också de gör helt korkade saker och att det är rätt att kritisera dem hårt för det.

Köpte för inte länge sen en bärbar med Windows 10 Home och jag fick inte ens skapa ett lokalt konto för att använda den. Microsoft har gjort det tvingande att logga in med ett onlinekonto i den versionen. Enda sättet att få använda ett lokalt konto är att först skapa ett onlinekonto och sen när allt är klart logga in med det, skapa ett nytt lokalt konto, byta login till det och radera onlinekontot. Helt oerhört inskränkt av Microsoft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Köpte för inte länge sen en bärbar med Windows 10 Home och jag fick inte ens skapa ett lokalt konto för att använda den. Microsoft har gjort det tvingande att logga in med ett onlinekonto i den versionen. Enda sättet att få använda ett lokalt konto är att först skapa ett onlinekonto och sen när allt är klart logga in med det, skapa ett nytt lokalt konto, byta login till det och radera onlinekontot. Helt oerhört inskränkt av Microsoft.

Det går även att skita i att konfigurera nätverket i installationen, då kommer valet att skapa ett lokalt konto upp om man tittar nära.

Men absolut vill Microsoft absolut inte att du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det går även att skita i att konfigurera nätverket i installationen, då kommer valet att skapa ett lokalt konto upp om man tittar nära.

Men absolut vill Microsoft absolut inte att du gör det.

Tack för tipset, får kolla på det nästa gång. Har inget behov av ett onlinekonto på den datorn.

Permalänk

Jag har väl bara 2 önskningar:

* Fixa till kontrollpanelen, jag jobbar med Mac och deras är 100, ja, kanske 200 gånger bättre än Windows spretiga kontrollpanel som man får 0-översikt på alls, och där man i vissa fall måste återgå till den gamla.

* Fixa till gränssnittet, jag är less på alla tomma dödytor dom har överallt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tycker du det är vettigt att bemöta en vilja att ha ett Windows 10 utan reklam och spionsystem och med möjlighet att själv få styra grundläggande funktioner med "du har problem med kontrollbehov"? Vi talar om ett Windows 10 man betalt för.

Jag har förvisso inte skrivit något om kontrollbehov.

Det här med att Microsoft "spionerar på sina användare" är en debatt som startade redan på Windows 95-tiden. Det är ju knappast som att de säljer dina hemligheter till någon, däremot är datainsamlingen som görs ett stort skäl till att Windows funkar så bra med alla tänkbara kombinationer av hårdvara och mjukvara. En dator med Windows 10 har snarare en kostnadsfri automatiserad systemadministratör som underhåller systemet i bakgrunden utan att användaren behöver göra någonting.

Att Microsoft gör viss reklam för sina egna produkter genom att t.ex. skicka med testversioner av Office är nog bland den minst intrusiva reklam som finns i IT-världen idag, framförallt när det är extremt lätt att ta bort med några musklick t.o.m. för någon som helt saknar några djupare kunskaper om Windows.

Det är svårt att tänka annorlunda, men ibland kan det vara värt att ompröva gamla fördomar.

Skrivet av Fulci:

Jag har betalat alla mina Microsoft licenser och har en O365 prenumeration. Tycker de gör en flera bra grejer, men jag tycker också de gör helt korkade saker och att det är rätt att kritisera dem hårt för det.

Tror aldrig jag har påstått att ingen får kritisera Microsoft, men viss återkommande kritik om samma saker som baserar sig på direkta eller indirekta felaktigheter blir väldigt svårt att ta på allvar, t.ex. det återkommande temat om "spionage".

Skrivet av Fulci:

Köpte för inte länge sen en bärbar med Windows 10 Home och jag fick inte ens skapa ett lokalt konto för att använda den. Microsoft har gjort det tvingande att logga in med ett onlinekonto i den versionen. Enda sättet att få använda ett lokalt konto är att först skapa ett onlinekonto och sen när allt är klart logga in med det, skapa ett nytt lokalt konto, byta login till det och radera onlinekontot. Helt oerhört inskränkt av Microsoft.

Det går att skapa ett lokalt konto under första installationen genom att tillfälligt koppla bort internet-anslutningen, även om knappen för att skippa det steget är borttagen.

Men ja, de försöker naturligtvis få till det som en naturlig del av installationen eftersom det finns funktioner i Windows som förlitar sig på att man har ett konto. Jag var nog ganska likadan före smartphone-eran att jag inte skulle ha några konton någonstans om det gick att undvika, men känner personligen att livet blivit lättare av att acceptera att vissa saker är en del av användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det går även att skita i att konfigurera nätverket i installationen, då kommer valet att skapa ett lokalt konto upp om man tittar nära.

Men absolut vill Microsoft absolut inte att du gör det.

Det räcker med att förhindra datorn från att nå internet under det steget i installationen.

Permalänk
Medlem

Blir säkert ett namn som ska ge sken av att operativet blir ännu bättre.
Men på senare tid har utvecklingen varit i stort samma funktioner som föregångaren men med nya namn på en del saker och ett nytt gränssnitt så att man får leta igenom det mesta för att hitta den funktion man vill ha. Har varit med om andra programvaror från Microsoft då nya namn inte har gått att hitta igen utan det har krävts kurser för att klara av den nya versionen. Det skulle t.ex. gå att kalla start för här, byta plats på den och ha en helt annan logga så går det åt tid till ingenting. Varför inte flytta X i höger övre hörn och använda ett litet foto av något annat och placera det på nytt ställe och kräva högerklick eller scroll. Kan tänka mig att det är nivån på det nya operativet.

Sen blir det alltmer svårt att stänga av automatiska uppdateringar för att slippa buggar mm av olika slag. Har varit med om att man behövt köra 2 olika versioner av drivrutiner för grafikkort, möss som slutat fungera mm. Kontrollerna av nya små versioner har minskat genom åren. På senare tid har man även börjat med att dölja felkoderna.

Permalänk
Medlem

Det kvittar vad Microsoft kommer kalla nästa version. Det som inte kvittar är vad som kommer att hända med OS.

"Our promise to you is this: we will create more opportunity for every Windows developer today and welcome every creator who is looking for the most innovative, new, open platform to build and distribute and monetize applications. We look forward to sharing more very soon. – Satya Nadella, VD på Microsoft"

Jag fastnar på ordet "monetize". Värsta som kan ske tror jag att man börjar köra "365-stuk"på OS. Alltså att man skrotar det här med licenser och börjar med någon månadsavgift. I så fall går jag över till Linux om det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det kvittar vad Microsoft kommer kalla nästa version. Det som inte kvittar är vad som kommer att hända med OS.

"Our promise to you is this: we will create more opportunity for every Windows developer today and welcome every creator who is looking for the most innovative, new, open platform to build and distribute and monetize applications. We look forward to sharing more very soon. – Satya Nadella, VD på Microsoft"

Jag fastnar på ordet "monetize". Värsta som kan ske tror jag att man börjar köra "365-stuk"på OS. Alltså att man skrotar det här med licenser och börjar med någon månadsavgift. I så fall går jag över till Linux om det blir så.

Jag tror inte att det kommer bli månadsavgift på os.et. Tror att de helt enkelt arbetar på att få in utvecklare i MS Store som i sin tur börjar med månadsavgift för deras program vilket ger månadspeng till MS. Om man får in utvecklarna i systemet får man också in användarna i samma system.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag tror inte att det kommer bli månadsavgift på os.et. Tror att de helt enkelt arbetar på att få in utvecklare i MS Store som i sin tur börjar med månadsavgift för deras program vilket ger månadspeng till MS. Om man får in utvecklarna i systemet får man också in användarna i samma system.

Vi får väl hoppas att det är något sådant obetydligt. Skulle de göra med OS som med Office så blir det inte kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vi får väl hoppas att det är något sådant obetydligt. Skulle de göra med OS som med Office så blir det inte kul.

Vet inte om det är obetydligt. Tror att det nämligen blir mer och mer som med Android eller Iphone. Att den som har os:et är den som styr vad som ska finnas där, vart man ska ladda ner det och vad de ska få ta betalt för det. Det kommer inte ske inom närmsta åren, men går åt det hållet.

För Android kan man installera utanför Play store, men är nog inte många promille som gör det. Iphone går inte alls vad jag förstått.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vet inte om det är obetydligt. Tror att det nämligen blir mer och mer som med Android eller Iphone. Att den som har os:et är den som styr vad som ska finnas där, vart man ska ladda ner det och vad de ska få ta betalt för det. Det kommer inte ske inom närmsta åren, men går åt det hållet.

För Android kan man installera utanför Play store, men är nog inte många promille som gör det. Iphone går inte alls vad jag förstått.

Det blir inte obetydligt om de spärrar OS från alla andra program än från deras "store". Fast då får de väl konkurrensmyndigheterna på sig antagligen. Fanns väl någon värdelös win10-version som bara kunde installera programvara från deras "store". Vad den nu hette. OS:et alltså.
Själv har jag bara installerat Netflix och något annat jag inte minns nu från microsofts store. Två program totalt.
Ogillar konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det blir inte obetydligt om de spärrar OS från alla andra program än från deras "store". Fast då får de väl konkurrensmyndigheterna på sig antagligen. Fanns väl någon värdelös win10-version som bara kunde installera programvara från deras "store". Vad den nu hette. OS:et alltså.
Själv har jag bara installerat Netflix och något annat jag inte minns nu från microsofts store. Två program totalt.
Ogillar konceptet.

10S

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304