Svenska VS Amerikanska strömkablar

Permalänk
Avstängd

Svenska VS Amerikanska strömkablar

Av ren YouTube-slump kom jag över detta videoklipp om vad som avhandlar, "den svagaste länken i det amerikanska elsystemet":

Vid 06:15 i klippet visas vad det hela handlar om: amerikanska elkablar klarar tydligen inte av den mängd ström som ändå inte utlöser propparna ("circuit breaker"(?)) vilket betyder att saker som förgreningsdosor och förlängningsströmkablar kan orsaka brand när de överhettas.

Diskussionsfrågan lyder: är de förgreningsdosor och förlängningsströmkablar som används i Sverige (som du köper från IKEA, JULA, Rusta, Kjell & Co, Biltema Clas Ohlsson, Elgiganten, Webhallen, Inet, och så vidare) säkrare/bättre tillverkade än de amerikanska motparterna om vi tittar på liknande prisnivåer?

Exempel på kabel är förlängningskabel på 1 meter för 3,47 $ (så säkert 3,8 $ efter skatt) motsvarande cirka 40-50 SEK i Sverige inklusive moms. Vad det allt verkar handla om är just hur stark isoleringen är kombinerat med hur låg motståndet kan vara innan motstånd uppstår och därmed värme bildas. (fast jag kan ha fått det om bakfoten)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

De flesta sladdskarvar är dimensionerade för 10A men ändå går i 16A uttag här också.

Men med högre spänning (U/R = I) så kommer inte det problemet emot lika fort.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Svenska återförsäljare får inte sälja produkter som inte uppfyller elsäkerhetsverkets förskrifter.
Så i "princip" så ska du vara säker som köpare att produkten du köper är säker.

MEN detta gäller ej om du seriekopplar förgreningsdosor och förläningssladdar om inte säljaren specifikt säger att dom där godkända för det.

Så du behöver inte nojja över det, köp bara inte sådana produkter från alibaba land

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

De flesta sladdskarvar är dimensionerade för 10A men ändå går i 16A uttag här också.

Men med högre spänning (U/R = I) så kommer inte det problemet emot lika fort.

Ja just det, det första som nämndes var just 120V biten i USA kontra 240V som vi har i Sverige.

Kan den högre valda spänningen här i Sverige ha varit en säkerhetsförebyggande åtgärd för just denna problematik med elkablar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Svenska återförsäljare får inte sälja produkter som inte uppfyller elsäkerhetsverkets förskrifter.
Så i "princip" så ska du vara säker som köpare att produkten du köper är säker.

MEN detta gäller ej om du seriekopplar förgreningsdosor och förläningssladdar om inte säljaren specifikt säger att dom där godkända för det.

Så du behöver inte nojja över det, köp bara inte sådana produkter från alibaba land

Hehe, Svenska Amazons tredjepartners hälsar på! Har Elsäkerhetsverket sett till att svenska Amazon inte listar farliga elkablar då?

Jag har seriekopplat en förgreningsdosa i TV-rummet där andra förgreningsdosan har en Nintendo Switch och en Nintendo WiiU inkopplad. Har för mig att vi i Sverige fått höra som barn att inte seriekoppla förgreningsdosor, troligen av samma anledning. Men det är garanterat låga A-värden vi pratar om då. Inte så att jag seriekopplat mikron och spisen!

I USA verkar det vara ännu omfattande med billiga elkablar. Deras julbelysning är tydligen säkrare för de har inbyggda proppar (allt över 3A). Undrar om det även finns hos svensk julbelysning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat som belysningsmästare i USA har aldrig gillat deras stickproppar känns så bräckliga.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja just det, det första som nämndes var just 120V biten i USA kontra 240V som vi har i Sverige.

Kan den högre valda spänningen här i Sverige ha varit en säkerhetsförebyggande åtgärd för just denna problematik med elkablar?

*230/400 är sämre ur personsäkerhetssynpunkt men har istället lägre förluster.
Men som svar på din fråga, jag tror inte att någon vikt lades vid förgreningsdosor när man valde den nätspänningen.

Skrivet av AplAy:

Hehe, Svenska Amazons tredjepartners hälsar på! Har Elsäkerhetsverket sett till att svenska Amazon inte listar farliga elkablar då?

Jag har seriekopplat en förgreningsdosa i TV-rummet där andra förgreningsdosan har en Nintendo Switch och en Nintendo WiiU inkopplad. Har för mig att vi i Sverige fått höra som barn att inte seriekoppla förgreningsdosor, troligen av samma anledning. Men det är garanterat låga A-värden vi pratar om då. Inte så att jag seriekopplat mikron och spisen!

I USA verkar det vara ännu omfattande med billiga elkablar. Deras julbelysning är tydligen säkrare för de har inbyggda proppar (allt över 3A). Undrar om det även finns hos svensk julbelysning?

"Svenska" Amazon kan komma att få problem i framtiden. Vet faktiskt inte hur praxis ser ut för "marknadsplatser" så som Amazon ser sig själva.
Alltså om Amazon är ansvarig eller säljaren. Är det säljaren som har ansvaret och dom finns ej i Sverige så faller ansvaret på dig som köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja just det, det första som nämndes var just 120V biten i USA kontra 240V som vi har i Sverige.

Kan den högre valda spänningen här i Sverige ha varit en säkerhetsförebyggande åtgärd för just denna problematik med elkablar?

Ja det är klart, ju högre spänning du har med samma belastning så minskar strömmen och då värmen med så ju högre spänning du har desto mindre förluster får du.

Som kuriosa i sammanhanget så är det flera biltillverkare utav elbilar som håller på att ta fram batterier och elsystem på 800V just för detta, Koenigsegg var först i världen med ett 800V system i sin Regera som kom 2016

Permalänk
Medlem

Angående om Amazon bär något ansvar för dåliga elprudukter. Så är svaret (typ) NEJ på den frågan tyvärr

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/2021...

Så ännu en anledning att inte välja Amazon...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Nu vet jag inte så mycket om amerikansk utrustning men eftersom att de använder 115v och vi använder 230v så behöver de en högre strömstyrka än vi, vilket betyder att de behöver en högre kvadrat på sitt kablage.
Däremot behöver våra grejer ha en bättre isolator i och med den högre spänningen.

Just det att det är olika standarer i världen tror jag gör att alla tillverkare inte följer regler till 100%. Särskilt inte på kvadraten då det är koppar som kostar. Svårt att kontrollera dessutom....

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hehe, Svenska Amazons tredjepartners hälsar på! Har Elsäkerhetsverket sett till att svenska Amazon inte listar farliga elkablar då?

Jag har seriekopplat en förgreningsdosa i TV-rummet där andra förgreningsdosan har en Nintendo Switch och en Nintendo WiiU inkopplad. Har för mig att vi i Sverige fått höra som barn att inte seriekoppla förgreningsdosor, troligen av samma anledning. Men det är garanterat låga A-värden vi pratar om då. Inte så att jag seriekopplat mikron och spisen!

I USA verkar det vara ännu omfattande med billiga elkablar. Deras julbelysning är tydligen säkrare för de har inbyggda proppar (allt över 3A). Undrar om det även finns hos svensk julbelysning?

Min julbelysning har säkringar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro