Permalänk
Medlem

35 år här.
Fick min första dos den 14/5.
Dos2 är inbokad till den 23/6.

Fick inga biverkningar av dos1 direkt. Bara öm i armen 2 dygn och lite trött första dygnet.

Har ej haft covid innan.

Jag ville ha vaccin pga jag är i en riskgrupp, det är första vaccinet jag någonsin tar i vuxen ålder, senast var i grundskolan när man fick de som typ alla fick då.

Var och är skeptisk till detta också. Men jag är mer rädd för bli smittad av covid med tanke på mina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu har man en observation som tyder på att SARS-CoV-2 (och därmed covid-19) inte är naturlig, utan skapad av människor:

"The laws of physics mean that you cannot have four positively charged amino acids in a row," Dalgleish told the Daily Mail. "The only way you can get this is if you artificially manufacture it"

Tyvärr har jag hittat informationen endast på ... Fox News, New York Post, och Daily Mail. Bättre källor finns.

Men, det är ju en tydlig hypotes som går att bemöta, testa och rent teoretiskt falsifiera. Är det en vanlig sekvenskombination så är det kanske falskt alarm.

EDIT: Här är abstract

https://i.imgur.com/NTw9r5T.png

Om det är omöjligt att biologiska organismer skapar viruset. Hur förökar och sprider sig viruset då genom människor?

Permalänk
Inaktiv

Vi har alltid haft virus. Det har alltid funnits virus som sprids som aerosol eller små droppar in till andningssystemet. Det har alltid funnits influensor som spridit sig över hela jorden. Virus har alltid kunnat hoppa över artgränserna. Virus har alltid muterat, det har hela tiden kommit nya varianter. Just detta viruset fortsätter att mutera och vi kan följa mutationerna mer eller mindre i realtid. Ok. Varför skall man då behöva föra en diskussion om ursprunget? Varför dra till med någon konspirationsteori om något labb i Kina?

Känns lite som när det regnar så skall man föra en diskussion huruvida det minsann är CIA som egentligen ligger bakom regnandet. Lika konstruerat, lika dåligt sinne för vettiga proportioner.

Samtidigt får nog kineserna skylla sig själva. Man har inte varit helt öppna och då frodas konspirationsteorierna. Långsamt kanske dom håller på att lära sig att öppenhet och ärlighet är det som i långa loppet fungerar bäst. Dom kan ha sitt elände.

Permalänk
Medlem

Farsgubben blev inlagd akut på Akademiska i Uppsala. Jag fick definitivt inte besöka honom på avdelning. En bekant fick sin mor inlagd på sjukhus i Göteborg i ungefär samma veva, han fick besöka iförd munskydd och visir.

Hur kan det vara så olika?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Vi har alltid haft virus. Det har alltid funnits virus som sprids som aerosol eller små droppar in till andningssystemet. Det har alltid funnits influensor som spridit sig över hela jorden. Virus har alltid kunnat hoppa över artgränserna. Virus har alltid muterat, det har hela tiden kommit nya varianter. Just detta viruset fortsätter att mutera och vi kan följa mutationerna mer eller mindre i realtid. Ok. Varför skall man då behöva föra en diskussion om ursprunget? Varför dra till med någon konspirationsteori om något labb i Kina?

Känns lite som när det regnar så skall man föra en diskussion huruvida det minsann är CIA som egentligen ligger bakom regnandet. Lika konstruerat, lika dåligt sinne för vettiga proportioner.

Samtidigt får nog kineserna skylla sig själva. Man har inte varit helt öppna och då frodas konspirationsteorierna. Långsamt kanske dom håller på att lära sig att öppenhet och ärlighet är det som i långa loppet fungerar bäst. Dom kan ha sitt elände.

Att säkerställa ursprunget är för att implementera förebyggande åtgärder för att inte en flera magnituder värre pandemi inträffar inom en snar framtid.

Fastställt från många virologer (från senaste avsnittet i This Week In Virology Podcast) är att "patient zero" kommer aldrig gå att hitta men förhoppningsvis vilken djurart (och underart) det kom ifrån ELLER om det otroligt nog och av ren olyckshändelse kom från ett labb.

Många experter menar på att detta är en "ytterst mild pandemi" och då har det ju ändå satt sina rejäla avtryck socialt, mentalt, känslomässigt och ekonomiskt.

Föreställ dig då hur stora dessa avtryck blir vid nästa - flera magnituder större - pandemi.

P.S. Jag håller med om att Kina får skylla sig själva just nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Farsgubben blev inlagd akut på Akademiska i Uppsala. Jag fick definitivt inte besöka honom på avdelning. En bekant fick sin mor inlagd på sjukhus i Göteborg i ungefär samma veva, han fick besöka iförd munskydd och visir.

Hur kan det vara så olika?

Den mänskliga faktorn. Vissa följer byråkrati till punkt och pricka medan andra höftar på det för de ser det mänskliga i det hela.

Liknande med vaccinationsenheter där vissa tillåter egen medtagen skyddsutrustning medan andra kräver att man endast använder deras försedda.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Farsgubben blev inlagd akut på Akademiska i Uppsala. Jag fick definitivt inte besöka honom på avdelning. En bekant fick sin mor inlagd på sjukhus i Göteborg i ungefär samma veva, han fick besöka iförd munskydd och visir.

Hur kan det vara så olika?

Hoppas det går bra! Olika landsting, olika regler.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Varför skall man då behöva föra en diskussion om ursprunget? Varför dra till med någon konspirationsteori om något labb i Kina?

Självklart är det av intresse att förstå var smittan uppstod från början vare sig det är ett naturligt virus eller en mänskligt skapat.

...så varför inte gå till botten med det och antingen utesluta eller bekräfta om labbet i Wuhan var inblandat i uppkomsten? Alltid bäst om sanningen kommer fram.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Självklart är det av intresse att förstå var smittan uppstod från början vare sig det är ett naturligt virus eller en mänskligt skapat.

...så varför inte gå till botten med det och antingen utesluta eller bekräfta om labbet i Wuhan var inblandat i uppkomsten? Alltid bäst om sanningen kommer fram.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den mänskliga faktorn. Vissa följer byråkrati till punkt och pricka medan andra höftar på det för de ser det mänskliga i det hela.

Liknande med vaccinationsenheter där vissa tillåter egen medtagen skyddsutrustning medan andra kräver att man endast använder deras försedda.

Skrivet av Mindfighter:

Hoppas det går bra! Olika landsting, olika regler.

Jodå. Är så dum att jag trodde att regionerna följde samma råd. Kan även förstå den mänskliga vinkeln i det. Ska inte jämföra skälen till respektives inläggning men för farsgubben rör det sig om hjärtsvikt som blivit värre, fick besked om eventuellt klaffbyte på honom. "Eventuellt" för det är upp till oss.

Men för att återgå till Covid. Farsan hör ingenting i princip trots hörapparater och jag påpekade det om och om igen. Han är hemma nu (andfådd och jag nojig) med ett udda besked när jag hämtade honom om att en läkare ville prata med mig. Hittade i hans kasse en handskriven not på ett avrivet papper från en handtork med namn och telefonnummer. Var läkarens privata telefon fick jag vet vid samtal med honom.

Därav att det hade varit bra att få vara med och höra vad som mer sades som farsgubben kan ha missat att höra.

Samtidigt så respekterar jag reglerna. Så, kluvet. (Och som avslutning. Bekantingens mors "åkomma" är inte lika allvarlig som farsans hjärtsvikt/klaffbyte, därav min snopenhet att han fick besöka men inte jag. Farsan och jag bor i samma kåk, sköter om honom hemma. Inte svårt sjuk men rörligheten är si och sådär med honom.))

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vi har alltid haft virus. Det har alltid funnits virus som sprids som aerosol eller små droppar in till andningssystemet. Det har alltid funnits influensor som spridit sig över hela jorden. Virus har alltid kunnat hoppa över artgränserna. Virus har alltid muterat, det har hela tiden kommit nya varianter. Just detta viruset fortsätter att mutera och vi kan följa mutationerna mer eller mindre i realtid. Ok. Varför skall man då behöva föra en diskussion om ursprunget? Varför dra till med någon konspirationsteori om något labb i Kina?

Känns lite som när det regnar så skall man föra en diskussion huruvida det minsann är CIA som egentligen ligger bakom regnandet. Lika konstruerat, lika dåligt sinne för vettiga proportioner.

Samtidigt får nog kineserna skylla sig själva. Man har inte varit helt öppna och då frodas konspirationsteorierna. Långsamt kanske dom håller på att lära sig att öppenhet och ärlighet är det som i långa loppet fungerar bäst. Dom kan ha sitt elände.

Jag har svårt att se det som en konspirationsteori. Det är en välkänd risk att virus och bakterier kan läcka från labb, och det har ju hänt tidigare. Här har vi dessutom ett laboratorium som studerat just denna typ av virus. Det är en fullt möjlig teori, precis som det är en fullt möjlig teori att viruset spridits till människor på "naturlig väg". Vi lär nog aldrig få ett säkert svar på ursprunget dock eftersom de verkar måna om att absolut inte bistå en oberoende utredning att undersöka saken (något som dessutom skulle behövts göras så tidigt som möjligt).

Däremot skulle jag nog kalla det konspirationsteori att kineserna medvetet skulle ha släppt ut viruset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Självklart är det av intresse att förstå var smittan uppstod från början vare sig det är ett naturligt virus eller en mänskligt skapat.

...så varför inte gå till botten med det och antingen utesluta eller bekräfta om labbet i Wuhan var inblandat i uppkomsten? Alltid bäst om sanningen kommer fram.

Spelar det verkligen roll var, när och hur viruset muterar? Ok, det kan ge en känsla av kontroll att veta hur det gick till men vad kan vi sedan använda den kunskapen till? Kan vi stoppa nästa mutation? Kan vi ens påverka när, var och hur nästa mutation sker? Hur skall det då rent praktiskt gå till?

Till sist, lite mera filosofiskt, undantaget när den hoppar över artgränsen, vilken mutation är inte skapad av människan?

Jag är alltså helt enkelt inte intresserad av ursprunget. Ser inte att det spelar roll. Viruset muterar oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Spelar det verkligen roll var, när och hur viruset muterar? Ok, det kan ge en känsla av kontroll att veta hur det gick till men vad kan vi sedan använda den kunskapen till? Kan vi stoppa nästa mutation? Kan vi ens påverka när, var och hur nästa mutation sker? Hur skall det då rent praktiskt gå till?

Till sist, lite mera filosofiskt, undantaget när den hoppar över artgränsen, vilken mutation är inte skapad av människan?

Jag är alltså helt enkelt inte intresserad av ursprunget. Ser inte att det spelar roll. Viruset muterar oavsett.

Ja, detta virus är ju ute i det fria och vi får hantera det, men skulle det nu vara så att det är laboratorie-skapat eller att man p.g.a. bristande rutiner råkade ta med sig smittan ut från labbet. Ja, men då finns det saker vi kan göra för att förhindra att det sker motsvarande framöver. Vet inte med dig, men jag är inte så sugen på att återupprepa det senaste 1.5 året...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Frågan är hur länge vi kommer behöva leva med Covid och hur/bra effektiva vaccinen egentligen är? Sannolikt kommer vi få leva med den här exceptionellt irriterande skiten vår livstid ut även om vi förhoppningsvis kommer kunna leva hyfsat "normalt"?

Just nu är väl problemet att de nya varianterna är otroligt smittsamma (mycket värre än den första varianten) så det gäller att vaccinationerna fortgår enligt plan, om möjligt ännu viktigare nu. Tills en kraftig majoritet av alla blivit vaccinerade så antar jag att en del restriktioner kommer fortsätta (i hela världen). Skulle det visa sig att vaccinationerna inte är tillräckligt effektiva blir det en hmmm "intressant" något deppig situation.

Verkligen nya tider vi lever i.

Singapore hade just en bra tydlig livesändning. En hel del information om enklare snabbare sätt att testa sig på, inklusive hemmakit etc.
https://www.youtube.com/watch?v=Lb30d9s2gc4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Ja, detta virus är ju ute i det fria och vi får hantera det, men skulle det nu vara så att det är laboratorie-skapat eller att man p.g.a. bristande rutiner råkade ta med sig smittan ut från labbet. Ja, men då finns det saker vi kan göra för att förhindra att det sker motsvarande framöver. Vet inte med dig, men jag är inte så sugen på att återupprepa det senaste 1.5 året...

Antag att viruset muterade i ett viruslabb. Observera ordvalet här. Är det skillnad på skapat i ett labb och skapat inuti en människa? Ordet laboratorie-skapat innebär ett antagande att det var medvetet skapat, hur man nu definerar medvetet. Ok. Bränn ner labbet då. Bränn ner hela Wuhan för säkerhets skull. Har du egentligen åstadkommit någonting då? Virus fortsätter ju att finnas och mutera överallt annars. Att bränna ner hela Kina skulle heller inte fungera, det skulle mest bara vara en psykologiskt betingad pseudo-handling som mest bara känns bra.

Mitt fokus ligger på hur vi hanterar nästa virus, att bygga upp mer kunskap och resurser för att snabbt få fram bra vaccin och sedan produktion och distribution av det vaccinet. Eller ännu bättre, att snabbt kunna ta fram effektiva botemedel mot senaste mutationen. För det krävs forskning. För att kunna bedriva forskning behöver man ett labb. Det labbet skall läggas någonstans. Givet att man följer säkerhetsbestämmelser, vilket då mest handlar om mänskliga faktorn, vad är det då för skillnad på om labbet läggs i Wuhan eller i någon svensk stad? Skillnaden är väl mest då vilken stad som först drabbas om det skulle läcka något virus.

Strikt egoistiskt är det antagligen bäst för mig om labbet ligger i Wuhan. Dels för att det är långt bort, dels för att den kinesiska diktaturen är duktiga på att få folk att bete sig exakt som dom skall för att begränsa spridningen. Vad hade hänt om labbet låg i Stockholm? Är en 'biomedicinsk analytiker' där mer disciplinerad än en i Wuhan?

Ser du hur lite nytta det finns i att veta ursprunget? Intresset finns givetvis, psykologiskt finns det helt klart ett behov av att veta, men var finns nyttan? Iskallt nyttomässigt är det rätt meningslöst vetande. Att labb som sysslar med smittsamma sjukdomar skall vara jävligt försiktiga, det har man vetat länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Mitt fokus ligger på hur vi hanterar nästa virus, att bygga upp mer kunskap och resurser för att snabbt få fram bra vaccin och sedan produktion och distribution av det vaccinet. Eller ännu bättre, att snabbt kunna ta fram effektiva botemedel mot senaste mutationen. För det krävs forskning. För att kunna bedriva forskning behöver man ett labb. Det labbet skall läggas någonstans. Givet att man följer säkerhetsbestämmelser, vilket då mest handlar om mänskliga faktorn, vad är det då för skillnad på om labbet läggs i Wuhan eller i någon svensk stad? Skillnaden är väl mest då vilken stad som först drabbas om det skulle läcka något virus.

Ser du hur lite nytta det finns i att veta ursprunget? Intresset finns givetvis, psykologiskt finns det helt klart ett behov av att veta, men var finns nyttan? Iskallt nyttomässigt är det rätt meningslöst vetande. Att labb som sysslar med smittsamma sjukdomar skall vara jävligt försiktiga, det har man vetat länge.

Att kunna hantera nästa virus handlar då delvis om att veta varifrån detta virus kom ifrån. Var det från djur eller var det från ett labb?

Om det var från ett labb så innebär det ytterligare stärkande labbrutiner världen över - även om det skulle visa sig att alla rutiner fanns där men det var rent mänskligt misstag. Det går att förstärka labbrutiner, "drilla" rutinerna mer, och så vidare.

Om det var från ett djur så innebär det ytterligare forskning på djuret, dess miljö, närliggande miljö, och så vidare, då det pekar på att lära sig vilka områden världen över riskerna är högre för liknande virus i framtiden och möjligen internationellt införa förbud av viss djurturism för att minska/förhindra zoonotisk virusspridning.

Intressant nog är Kinas djurturism där människor är nära olika djur en mångmiljardindustri (källa: Virologipodden jag pratat om).

Sedan om det var från ett labb i Kina, Ryssland eller Sverige för den delen är egentligen irrelevant. Dessvärre blandas politik in i det hela om att plocka geopolitiska poäng om det skulle visa sig vara ett labb i "diktaturen Kina" än om det vore i något annat land.

När det gäller ursprungsfrågan tycker jag (haha - som om det skulle hända dock!) att Kina skall svälja sin kulturella stolthet om att "aldrig rapportera dåliga nyheter" och bara bli medgörliga med WHO i virusets ursprungsutredning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Antag att viruset muterade i ett viruslabb. Observera ordvalet här. Är det skillnad på skapat i ett labb och skapat inuti en människa? Ordet laboratorie-skapat innebär ett antagande att det var medvetet skapat, hur man nu definerar medvetet. Ok. Bränn ner labbet då. Bränn ner hela Wuhan för säkerhets skull. Har du egentligen åstadkommit någonting då? Virus fortsätter ju att finnas och mutera överallt annars. Att bränna ner hela Kina skulle heller inte fungera, det skulle mest bara vara en psykologiskt betingad pseudo-handling som mest bara känns bra.

Mitt fokus ligger på hur vi hanterar nästa virus, att bygga upp mer kunskap och resurser för att snabbt få fram bra vaccin och sedan produktion och distribution av det vaccinet. Eller ännu bättre, att snabbt kunna ta fram effektiva botemedel mot senaste mutationen. För det krävs forskning. För att kunna bedriva forskning behöver man ett labb. Det labbet skall läggas någonstans. Givet att man följer säkerhetsbestämmelser, vilket då mest handlar om mänskliga faktorn, vad är det då för skillnad på om labbet läggs i Wuhan eller i någon svensk stad? Skillnaden är väl mest då vilken stad som först drabbas om det skulle läcka något virus.

Strikt egoistiskt är det antagligen bäst för mig om labbet ligger i Wuhan. Dels för att det är långt bort, dels för att den kinesiska diktaturen är duktiga på att få folk att bete sig exakt som dom skall för att begränsa spridningen. Vad hade hänt om labbet låg i Stockholm? Är en 'biomedicinsk analytiker' där mer disciplinerad än en i Wuhan?

Ser du hur lite nytta det finns i att veta ursprunget? Intresset finns givetvis, psykologiskt finns det helt klart ett behov av att veta, men var finns nyttan? Iskallt nyttomässigt är det rätt meningslöst vetande. Att labb som sysslar med smittsamma sjukdomar skall vara jävligt försiktiga, det har man vetat länge.

Jag hoppas och tror att om det läckts ett otroligt smittsamt virus från ett laboratorium i Stockholm så skulle vi veta om det.

Varför skulle jag som privatperson vilja veta ursprung för virus?
Mestadels på grund av transparens och tillförlitlighet.
Det är svårt att lita på staten som det är, vi behöver inte mer att misstro dem om.

Varför vill forskare veta?
För att lära sig mer om viruset. Ju mer dem vet om viruset desto bättre. Där ingår även ursprunget.

Kan vi med säkerhet säg att viruset uppstod från en viss källa så kommer vi att införa åtgärder för att minimera risken i framtiden från samma eller liknande källor.

Vi har däremot inget val när det kommer till att arbeta reaktivt mot virus.
Virus uppstår och muterar ständigt men det innebär inte att vi vill ha ännu fler av dem och speciellt inte av typen som skulle kunna vara extremt farliga varianter från laboratorium.
För vi ska inte vara naiva och tro att det inte forskas på riktigt hemska biologiska vapen.

Om Covid19 läckte från laboratorium kan vi åtminstone säga att det kunde varit värre. Så otroligt mycket värre men nästa gång kanske det inte är möjligt att vara reaktiv på kort tid.

Kanske framstår jag som fientlig mot laboratoriearbete men så är inte fallet. Tvärtom tror jag att det gör extremt mycket nytta.
Men det är vår plikt att hålla laboratorium och dess arbetare ansvariga. Dem hanterar väldigt mycket risk som skulle kunna få otroligt hemska konsekvenser.

Slutligen vill jag säga att jag hoppas att oavsett vart nästa hemska virus har sitt ursprung så är människor transparenta och villiga att jobba tillsammans för stoppa smittan så snabbt som möjligt.
Även om det är en stor bedrift att komma dit vi är idag så är det alldeles för många självintressen i den här soppan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd

Mycket mustig artikel om COVID-19:s ursprung "återbesökt": https://sciencebasedmedicine.org/the-origin-of-sars-cov-2-rev...

Skall läsa den själv nu. Jag är ingen doktor, men hellre sådana sidor än Flashback och Aftonbladet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Jag hoppas och tror att om det läckts ett otroligt smittsamt virus från ett laboratorium i Stockholm så skulle vi veta om det.

Varför skulle jag som privatperson vilja veta ursprung för virus?
Mestadels på grund av transparens och tillförlitlighet.
Det är svårt att lita på staten som det är, vi behöver inte mer att misstro dem om.

Varför vill forskare veta?
För att lära sig mer om viruset. Ju mer dem vet om viruset desto bättre. Där ingår även ursprunget.

Kan vi med säkerhet säg att viruset uppstod från en viss källa så kommer vi att införa åtgärder för att minimera risken i framtiden från samma eller liknande källor.

Vi har däremot inget val när det kommer till att arbeta reaktivt mot virus.
Virus uppstår och muterar ständigt men det innebär inte att vi vill ha ännu fler av dem och speciellt inte av typen som skulle kunna vara extremt farliga varianter från laboratorium.
För vi ska inte vara naiva och tro att det inte forskas på riktigt hemska biologiska vapen.

Om Covid19 läckte från laboratorium kan vi åtminstone säga att det kunde varit värre. Så otroligt mycket värre men nästa gång kanske det inte är möjligt att vara reaktiv på kort tid.

Kanske framstår jag som fientlig mot laboratoriearbete men så är inte fallet. Tvärtom tror jag att det gör extremt mycket nytta.
Men det är vår plikt att hålla laboratorium och dess arbetare ansvariga. Dem hanterar väldigt mycket risk som skulle kunna få otroligt hemska konsekvenser.

Slutligen vill jag säga att jag hoppas att oavsett vart nästa hemska virus har sitt ursprung så är människor transparenta och villiga att jobba tillsammans för stoppa smittan så snabbt som möjligt.
Även om det är en stor bedrift att komma dit vi är idag så är det alldeles för många självintressen i den här soppan.

Word. Samt det jag sagt förr. Inga "viktiga" personer har dött av detta virus. I Sverige har Adam Alsing gått bort, då tas det inte på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Bränn ner labbet då. Bränn ner hela Wuhan för säkerhets skull. Har du egentligen åstadkommit någonting då? (...) Ser du hur lite nytta det finns i att veta ursprunget?

Vi vill inte veta ursprunget för att utkräva något slags hämnd. Vi vill veta ursprunget för att lära oss hur rutinerna brustit så att det går att förbättra säkerhetsåtgärderna för att förhindra att det upprepas.

Permalänk
Medlem

Men vilken skillnad mellan Singapores premiärminister och vår egen statsminister kan jag ändå tycka.

Han är ju grym Lee Hsien Loong, kolla in talet, en äkta ledare. Otroligt tydlig och pedagogisk, både lugnar ner folket samtidigt som han betonar allvaret, exemplariskt tal:
https://www.youtube.com/watch?v=Lb30d9s2gc4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Antag att viruset muterade i ett viruslabb. Observera ordvalet här. Är det skillnad på skapat i ett labb och skapat inuti en människa? Ordet laboratorie-skapat innebär ett antagande att det var medvetet skapat, hur man nu definerar medvetet. Ok. Bränn ner labbet då. Bränn ner hela Wuhan för säkerhets skull. Har du egentligen åstadkommit någonting då? Virus fortsätter ju att finnas och mutera överallt annars. Att bränna ner hela Kina skulle heller inte fungera, det skulle mest bara vara en psykologiskt betingad pseudo-handling som mest bara känns bra.

Mitt fokus ligger på hur vi hanterar nästa virus, att bygga upp mer kunskap och resurser för att snabbt få fram bra vaccin och sedan produktion och distribution av det vaccinet. Eller ännu bättre, att snabbt kunna ta fram effektiva botemedel mot senaste mutationen. För det krävs forskning. För att kunna bedriva forskning behöver man ett labb. Det labbet skall läggas någonstans. Givet att man följer säkerhetsbestämmelser, vilket då mest handlar om mänskliga faktorn, vad är det då för skillnad på om labbet läggs i Wuhan eller i någon svensk stad? Skillnaden är väl mest då vilken stad som först drabbas om det skulle läcka något virus.

Strikt egoistiskt är det antagligen bäst för mig om labbet ligger i Wuhan. Dels för att det är långt bort, dels för att den kinesiska diktaturen är duktiga på att få folk att bete sig exakt som dom skall för att begränsa spridningen. Vad hade hänt om labbet låg i Stockholm? Är en 'biomedicinsk analytiker' där mer disciplinerad än en i Wuhan?

Ser du hur lite nytta det finns i att veta ursprunget? Intresset finns givetvis, psykologiskt finns det helt klart ett behov av att veta, men var finns nyttan? Iskallt nyttomässigt är det rätt meningslöst vetande. Att labb som sysslar med smittsamma sjukdomar skall vara jävligt försiktiga, det har man vetat länge.

Hur kan du mena att virusets ursprung är helt ointressant?

Om det oförklarligt börjar spridas giftiga kemikalier i en kommuns dricksvatten, nöjer du dig då med att man till nästa gång ska ha bättre rutiner för information, utställning av vattentankar och dylikt, eller tycker du att man bör utreda varför det finns giftiga kemikalier i dricksvattnet?

Absolut, man ska inte satsa allt på ett kort och endast hitta ursprunget till denna pandemi och tro att man därigenom kan stävja alla framtida pandemier. Men att helt strunta i att utreda ursprunget till denna pandemi och tänka att "det enda viktiga är att vi har bättre beredskap och rutiner för nästa pandemi" är urbota korkat.

Om ursprunget nu skulle vara ett labb i Wuhan, så är det exempelvis uppenbart att rutinerna där behöver skärpas. Om ursprunget kan härledas till djurmarknaderna och djurhållningen så behöver man utreda hur det kan förbättras för att i vart fall försöka förhindra att exakt samma sak händer på samma sätt en gång till. Även du måste ju hålla med om att det hade varit betydligt bättre att förhindra en pandemi från att ens starta...

Permalänk
Inaktiv

De labb som sysslar med smittsamma sjukdomar har redan rigorösa säkerhetsbestämmelser. Lite självbevarelsedrift har man. WHO har kikat på det och mer eller mindre uteslutet labb som ursprung. Att ytterligare dra åt där lär knappast ge någon effekt jämfört med hur mycket spridning och mutering som sker alldeles naturligt.

Därav att jag ser det mer som symbolhandling än som praktisk nytta. Faran med att anse sig ha hittat en syndabock är också att man stannar där: efter att man fått utlopp för sin ilska genom att bränna häxan så känner man sig nöjd. Risken är sedan att det blir svårare att bedriva forskning, dels för säkerhetsbestämmelserna i sig, dels för att man inte vill försätta sig i situationen att bli den som är misstänkt.

Alla virus muterar och de muterar ständigt. Sprids sedan på många vägar. Att säkra labb eller förbjuda någon djurmarknad lär i slutändan inte ge någon större effekt. Spridningen och muterande kommer att fortsätta ändå. Man kanske kan påverka oddsen och tiden mellan utbrotten något men i grunden kommer det att fortsätta ungefär som förut.

En mycket mera framkomlig väg för att verkligen få bukt med stora/farliga virusutbrott borde vara att satsa på vaccin, kanske också och mediciner. De nya mRNA-vaccinen är revolutionerande och har gett otroligt bra resultat. Man skall se det och bygga vidare på den framgången. Bygger vi upp resurser för att snabbt ta fram, producera och distribuera vaccin mot nya mutationer, t.ex. mRNA, så skall vi rimligen helt slippa pandemier av det här slaget. Kanske även vanliga influensor. Inget ont som inte har något gott med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vi har alltid haft virus. Det har alltid funnits virus som sprids som aerosol eller små droppar in till andningssystemet. Det har alltid funnits influensor som spridit sig över hela jorden. Virus har alltid kunnat hoppa över artgränserna. Virus har alltid muterat, det har hela tiden kommit nya varianter. Just detta viruset fortsätter att mutera och vi kan följa mutationerna mer eller mindre i realtid. Ok. Varför skall man då behöva föra en diskussion om ursprunget? Varför dra till med någon konspirationsteori om något labb i Kina?

Känns lite som när det regnar så skall man föra en diskussion huruvida det minsann är CIA som egentligen ligger bakom regnandet. Lika konstruerat, lika dåligt sinne för vettiga proportioner.

Samtidigt får nog kineserna skylla sig själva. Man har inte varit helt öppna och då frodas konspirationsteorierna. Långsamt kanske dom håller på att lära sig att öppenhet och ärlighet är det som i långa loppet fungerar bäst. Dom kan ha sitt elände.

Hur kan du kalla någonting för konspirationsteorier om du inte ens vill att ämnet diskuteras eller utreds? Detta känns ju som en antites och själva upphovet till just konspirationsteorier.

Permalänk
Avstängd

En polare till mig var i helgen och umgicks i 5 timmar nära inpå runt åtta andra personer varav några verkar ska ha haft eller hade då COVID-19. Idag och nu berättar polaren att han har en "konstig känsla på tungan" men han är ändå en av polarna som trott att det hela varit påhittat av läkemedelsbolagen för att tjäna pengar, att Bill Gates ligger bakom vaccinen, och så vidare.

Han är smal men vältränad och lika gammal som jag. Hur många dagar brukar det ta innan man vet om man hamnar på sjukan eller om det var milt? Dvs., hur många dagar innan det blir allvarlig andfåddhet eller inget alls?

Skrivet av makatech:

Men vilken skillnad mellan Singapores premiärminister och vår egen statsminister kan jag ändå tycka.

Han är ju grym Lee Hsien Loong, kolla in talet, en äkta ledare. Otroligt tydlig och pedagogisk, både lugnar ner folket samtidigt som han betonar allvaret, exemplariskt tal:
https://www.youtube.com/watch?v=Lb30d9s2gc4

Så här söker du medborgarskap i Singapore: https://finlandabroad.fi/web/sgp/medborgarskap

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

De labb som sysslar med smittsamma sjukdomar har redan rigorösa säkerhetsbestämmelser. Lite självbevarelsedrift har man. WHO har kikat på det och mer eller mindre uteslutet labb som ursprung. Att ytterligare dra åt där lär knappast ge någon effekt jämfört med hur mycket spridning och mutering som sker alldeles naturligt.

Därav att jag ser det mer som symbolhandling än som praktisk nytta. Faran med att anse sig ha hittat en syndabock är också att man stannar där: efter att man fått utlopp för sin ilska genom att bränna häxan så känner man sig nöjd. Risken är sedan att det blir svårare att bedriva forskning, dels för säkerhetsbestämmelserna i sig, dels för att man inte vill försätta sig i situationen att bli den som är misstänkt.

Alla virus muterar och de muterar ständigt. Sprids sedan på många vägar. Att säkra labb eller förbjuda någon djurmarknad lär i slutändan inte ge någon större effekt. Spridningen och muterande kommer att fortsätta ändå. Man kanske kan påverka oddsen och tiden mellan utbrotten något men i grunden kommer det att fortsätta ungefär som förut.

En mycket mera framkomlig väg för att verkligen få bukt med stora/farliga virusutbrott borde vara att satsa på vaccin, kanske också och mediciner. De nya mRNA-vaccinen är revolutionerande och har gett otroligt bra resultat. Man skall se det och bygga vidare på den framgången. Bygger vi upp resurser för att snabbt ta fram, producera och distribuera vaccin mot nya mutationer, t.ex. mRNA, så skall vi rimligen helt slippa pandemier av det här slaget. Kanske även vanliga influensor. Inget ont som inte har något gott med sig.

Oavsett om de redan har rigorösa säkerhetsbestämmelser kanske det finns brister som kan och bör åtgärdas? Om det nu skulle visa sig att smittan har spridits från ett labb så är det ju alldeles uppenbart att man behöver göra fler åtgärder. Om ursprungen skulle vara djurmarknaden och det kanske det sätt man hanterar djuren på där så kanske man bör sätta in åtgärder för att förbättra hygien och hantering där.

Som att man efter Tjernobyl eller Fukushima inte borde analysera vad som var orsakerna bakom de olyckorna och istället konstatera att det redan är rigorös säkerhet på våra kärnkraftverk, så vi behöver inte göra något alls...

Som jag tidigare skrev så betyder inte ett klarlagt ursprung att man kan förhindra alla kommande pandemier, men om man bara kan undvika bara en endaste så är det väl investerade pengar! Det betyder dock som sagt inte att man inte behöver ha beredskap för pandemier eller satsa på vaccin. Det är en absolut självklarhet. Men du verkar vara av den bestämda uppfattningen att det ena absolut måste utesluta det andra...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Oavsett om de redan har rigorösa säkerhetsbestämmelser kanske det finns brister som kan och bör åtgärdas? Om det nu skulle visa sig att smittan har spridits från ett labb så är det ju alldeles uppenbart att man behöver göra fler åtgärder. Om ursprungen skulle vara djurmarknaden och det kanske det sätt man hanterar djuren på där så kanske man bör sätta in åtgärder för att förbättra hygien och hantering där.

Som att man efter Tjernobyl eller Fukushima inte borde analysera vad som var orsakerna bakom de olyckorna och istället konstatera att det redan är rigorös säkerhet på våra kärnkraftverk, så vi behöver inte göra något alls...

Som jag tidigare skrev så betyder inte ett klarlagt ursprung att man kan förhindra alla kommande pandemier, men om man bara kan undvika bara en endaste så är det väl investerade pengar! Det betyder dock som sagt inte att man inte behöver ha beredskap för pandemier eller satsa på vaccin. Det är en absolut självklarhet. Men du verkar vara av den bestämda uppfattningen att det ena absolut måste utesluta det andra...

Jag säger bara att jag inte är intresserad av ursprunget för att jag inte ser att den kunskapen förändrar något i det stora hela. Det är klart att virus-experter skall få forska hur mycket de vill runt ursprung och mekanismer. För slutresultatet, sett från en bredare allmänhet, spelar det ingen större roll. Du kan jobba med säkerheten på labb tills du blir blå i nyllet, det förändrar i praktiken ingenting därför att labben inte står för någon nämnvärd spridning. Hade dom gjort det, hade saken varit helt annorlunda.

Likadant med härdsmältor. Ansvariga tekniker får följa upp vad som hände. Där konstaterar jag bara slutresultatet, att kärnkraft är säker men dyr. Inget särskilt spännande kvar att diskutera.

Det känns som vi pratar förbi varandra. Jag vill fokusera på det som spelar roll och för att kunna göra det så offrar jag saker i marginalen vilket då andra protesterar mot. Jag har mitt synsätt, andra har sitt. Helt ok.

Permalänk
Avstängd

"Majoriteten av sjuka vi tar emot nu är ovaccinerade unga personer. Vaccinen är oerhört kraftfulla. Sannolikheten att du dör i COVID-19 efter vaccinering är 1 på 500 000" - Daniel Griffin, PhD MD i intervju i This Week In Virology Podcast.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=FNphxH2zzIg (Tidsstämpel: 03:20)

Jämförelsevis är det nästan tre gånger mer sannolikt att du blir träffad av blixten än dör från COVID-19 efter fullständig vaccinering. Källa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag säger bara att jag inte är intresserad av ursprunget för att jag inte ser att den kunskapen förändrar något i det stora hela. Det är klart att virus-experter skall få forska hur mycket de vill runt ursprung och mekanismer. För slutresultatet, sett från en bredare allmänhet, spelar det ingen större roll. Du kan jobba med säkerheten på labb tills du blir blå i nyllet, det förändrar i praktiken ingenting därför att labben inte står för någon nämnvärd spridning. Hade dom gjort det, hade saken varit helt annorlunda.

Likadant med härdsmältor. Ansvariga tekniker får följa upp vad som hände. Där konstaterar jag bara slutresultatet, att kärnkraft är säker men dyr. Inget särskilt spännande kvar att diskutera.

Det känns som vi pratar förbi varandra. Jag vill fokusera på det som spelar roll och för att kunna göra det så offrar jag saker i marginalen vilket då andra protesterar mot. Jag har mitt synsätt, andra har sitt. Helt ok.

Om man inte utreder ursprunget, hur kan man då påstå "därför att labben inte står för någon nämnvärd spridning"?

"fokusera på det som spelar roll" - hur vet du vad som spelar roll om du inte undersöker hela kedjan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En polare till mig var i helgen och umgicks i 5 timmar nära inpå runt åtta andra personer varav några verkar ska ha haft eller hade då COVID-19. Idag och nu berättar polaren att han har en "konstig känsla på tungan" men han är ändå en av polarna som trott att det hela varit påhittat av läkemedelsbolagen för att tjäna pengar, att Bill Gates ligger bakom vaccinen, och så vidare.

Han är smal men vältränad och lika gammal som jag. Hur många dagar brukar det ta innan man vet om man hamnar på sjukan eller om det var milt? Dvs., hur många dagar innan det blir allvarlig andfåddhet eller inget alls?

Så här söker du medborgarskap i Singapore: https://finlandabroad.fi/web/sgp/medborgarskap

Hehe, jag stannar men tycker han verkar vara förjäkla bra att hålla tal åtminstone. I övrigt kan jag inte särskilt mycket om politik i Singapore.