Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med plastpåsar? Idag tog rullen slut som man fick med Anova vakummaskinen och behöver nu köpa en ny, men det finns oändligt många alternativ. Vad har ni köpt som dessutom är prisvärt? Är det Amazon.se som gäller eller finns det något annat?

//Emil

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Hur gör ni med plastpåsar? Idag tog rullen slut som man fick med Anova vakummaskinen och behöver nu köpa en ny, men det finns oändligt många alternativ. Vad har ni köpt som dessutom är prisvärt? Är det Amazon.se som gäller eller finns det något annat?

//Emil

Valfri som tål rätt temp (80cish upp) och är knottrig iaf på ena sidan för bättre resultat vid vakuum.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Hur gör ni med plastpåsar? Idag tog rullen slut som man fick med Anova vakummaskinen och behöver nu köpa en ny, men det finns oändligt många alternativ. Vad har ni köpt som dessutom är prisvärt? Är det Amazon.se som gäller eller finns det något annat?

//Emil

Biltema har rullar.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart med dessa från NoN. Ingen aning om de är dyra eller billiga, de funkar klockrent och har aldrig läckt (vilket andra påsar gjort i svetsen).

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksreds...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksreds...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om dessa? Top 1 på Amazon så antar att dem är bra och prisvärda.

https://www.amazon.se/Vakuumtätningspåsar-vakuummatrullar-åte...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Vad tror ni om dessa? Top 1 på Amazon så antar att dem är bra och prisvärda.

https://www.amazon.se/Vakuumtätningspåsar-vakuummatrullar-åte...

Dessa är ju från samma brandfamily som anova och billigare

https://www.amazon.se/AEG-AVSR1-vakuumrullar-konserverande-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Dessa är ju från samma brandfamily som anova och billigare

https://www.amazon.se/AEG-AVSR1-vakuumrullar-konserverande-vi...

Kör på dessa, är helnöjd.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Hur gör ni med plastpåsar? Idag tog rullen slut som man fick med Anova vakummaskinen och behöver nu köpa en ny, men det finns oändligt många alternativ. Vad har ni köpt som dessutom är prisvärt? Är det Amazon.se som gäller eller finns det något annat?

//Emil

+1 på Biltema. Har även provat Lidls (där jag köpte vacuum-maskinen), också OK, men Biltema känns tjockare.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

+1 på Biltema. Har även provat Lidls (där jag köpte vacuum-maskinen), också OK, men Biltema känns tjockare.

Jag köper mycket på Biltema men det finns vissa saker jag inte skulle köpa där och det är elektronik, kemikalier och grejer som kommer i kontakt med mat. Även om jag inte har några belägg så är min uppfattnint att de inte är fullt så noga på innhållet i deras prylar. De följer säkerligen reglerna minte inte mycket merän så.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag köper mycket på Biltema men det finns vissa saker jag inte skulle köpa där och det är elektronik, kemikalier och grejer som kommer i kontakt med mat. Även om jag inte har några belägg så är min uppfattnint att de inte är fullt så noga på innhållet i deras prylar. De följer säkerligen reglerna minte inte mycket merän så.

Men Biltemakörven!?!?
Jag håller med, jag tror absolut deras grejer håller måttet enligt de krav som finns men jag undviker precis samma saker som du från Biltema. Förutom grejer till just.. fordon. Då brukar deras elektronik och kemikalier funka bra

Gjorde en Picanha igen för två veckor sen. Så jäkla gott. Kan starkt rekommendera er att prova om ni inte gjort det.
Köper mina från köttdisken på Citygross (egenstyckat) men hört från annan här att de finns på Willys med.

Kör min till 57c med rikligt av Salt, Peppar och Vitlökspulver. Sen ca 2-4h i vattnet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Men Biltemakörven!?!?
Jag håller med, jag tror absolut deras grejer håller måttet enligt de krav som finns men jag undviker precis samma saker som du från Biltema. Förutom grejer till just.. fordon. Då brukar deras elektronik och kemikalier funka bra

Gjorde en Picanha igen för två veckor sen. Så jäkla gott. Kan starkt rekommendera er att prova om ni inte gjort det.
Köper mina från köttdisken på Citygross (egenstyckat) men hört från annan här att de finns på Willys med.

Kör min till 57c med rikligt av Salt, Peppar och Vitlökspulver. Sen ca 2-4h i vattnet.

Picanha är ju som stöpt för grillen med sin, oftast, underbara kappa. Har en 1,3kg wagyu som är tänkt till midsommar.

Imorgon blir det viddad bea och viddad fläskfilé.

Permalänk
Medlem

Missade tina kycklingfilérna, hur länge bör de ligga i badet och till vilken temp? Kan 3 timmar räcka i 65 grader?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Missade tina kycklingfilérna, hur länge bör de ligga i badet och till vilken temp? Kan 3 timmar räcka i 65 grader?

Du kan testa tina kycklingen, vakuumförpakad i vattnet, under uppvärmningen av vattnet. Är den då tinad när vattnet är rätt temp är det bara att köra på som tidigare planerat.

Permalänk
Medlem

Okay, så jag borde helt enkelt tina kycklingen med sous viden först och sen höja värme för tillagning? Jag brukar ta varmvatten direkt från kranen eftersom maten ändå är vakumförpackade så tiden det tar att värma upp vattnet är nog för kort för att tina.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Provar köra de på 40 grader någon timme först, 2 timmar innan sättar jag upp den till 65 grader.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Missade tina kycklingfilérna, hur länge bör de ligga i badet och till vilken temp? Kan 3 timmar räcka i 65 grader?

Jag upplever inte att det tar så mycket längre tid att köra från fryst. Vi brukar köra fryst kycklingfilé 1,5h. Vi kör visserligen på 68 grader, men det gör vi även på tinad. Tror faktiskt att vi kör 1,5h på tinad också.

Apropå att tina, så har jag läst en del och det bästa är att tina i kallt vatten i en skål, diskho eller liknande.
Det går relativt snabbt och skall tydligen ha minst negativ påverkan på maten. Tidigare tinade jag alltid i kyl, men det är tydligen helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Provar köra de på 40 grader någon timme först, 2 timmar innan sättar jag upp den till 65 grader.

Jag är inte helt säker, men har för mig att det är en dålig ide att köra vakuumförpackat kött i så låg temp som 40 grader.
Sök på botulism och/eller anaeroba bakterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag upplever inte att det tar så mycket längre tid att köra från fryst. Vi brukar köra fryst kycklingfilé 1,5h. Vi kör visserligen på 68 grader, men det gör vi även på tinad. Tror faktiskt att vi kör 1,5h på tinad också.

Apropå att tina, så har jag läst en del och det bästa är att tina i kallt vatten i en skål, diskho eller liknande.
Det går relativt snabbt och skall tydligen ha minst negativ påverkan på maten. Tidigare tinade jag alltid i kyl, men det är tydligen helt fel.

Det är ju mycketförståsig påare på nätet och man kan läsa alla möjliga anledningar till varför man ska göra på vissa vis och inte andra. Min uppfattning från bruset är att bäst är om inte det varit fryst alls, ska man tina något som är fryst så ska det ske långsamt. Fördelen med kyl är att man håller ner hastigheten på bakterier o liknande sägs det men det tar också längre tid. Vi brukade tina frusen köttfärs i påse i vattenkar vilket var effektivt men man förlorar lite av smak och konsistens enligt vår uppfattning.

Kyckling är generellt känsligt så det hade jag nog inte lagt ute på bänkten när det är sommar.

Vi får se vad det blir av detta, kanske bara blir en goja av det(hoppas inte).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Provar köra de på 40 grader någon timme först, 2 timmar innan sättar jag upp den till 65 grader.

Jag kör bara kycklingfiléer direkt från frysen. 2 timmar på 67 grader. Sen direkt efter ner i iskallt vatten några minuter. Sen en snabb vända på stekpannan. Blir perfekt varje gång

Edit: Innan körde enbart tinade. Men ville prova frysta för att det är bekvämare, man har alltid hemma och man slipper komma ihåg att tina. Har inte märkt någon skillnad på smak eller något.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag kör bara kycklingfiléer direkt från frysen. 2 timmar på 67 grader. Sen direkt efter ner i iskallt vatten några minuter. Sen en snabb vända på stekpannan. Blir perfekt varje gång

Edit: Innan körde enbart tinade. Men ville prova frysta för att det är bekvämare, man har alltid hemma och man slipper komma ihåg att tina. Har inte märkt någon skillnad på smak eller något.

Jag har också kört direkt från frysen men är det stora/tjocka filéer är det väl nästan 2(1 timme per 2cm tjocklek) timmar om de är tinade/färska? Fryst blir ju att man bör plussa på 50% av tiden, alltså 3 timmar. Jag kör alltid 3 timmar 68 grader direkt från frysen och det blir toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är ju mycketförståsig påare på nätet och man kan läsa alla möjliga anledningar till varför man ska göra på vissa vis och inte andra. Min uppfattning från bruset är att bäst är om inte det varit fryst alls, ska man tina något som är fryst så ska det ske långsamt. Fördelen med kyl är att man håller ner hastigheten på bakterier o liknande sägs det men det tar också längre tid. Vi brukade tina frusen köttfärs i påse i vattenkar vilket var effektivt men man förlorar lite av smak och konsistens enligt vår uppfattning.

Kyckling är generellt känsligt så det hade jag nog inte lagt ute på bänkten när det är sommar.

Vi får se vad det blir av detta, kanske bara blir en goja av det(hoppas inte).

Det blir säkert smaskens Kycklingfilé är det jag tycker blivit överlägset bäst i Sous vide. Blir så otroligt mycket bättre än när jag tillagat på traditionellt vis.

Söker man på "tina kött" så ger i alla fall dessa länkar samma svar: tina fort och gör det i kallt vatten.
https://svensktkott.se/aktuellt/tina-kottet-fort-battre-kvali...
https://www.land.se/mat-dryck/tina-kott/
https://www.allas.se/mat--dryck/tina-kott-snabbt--3-metoder-s...
https://jagareforbundet.se/viltmatnu/tillaga-vilt/frysa-och-t...

Nu kommer säkert deras information från samma källa; SIK - Institutet för livsmedel och bioteknik i Göteborg, så det är väl inte fler oberoende källor.
Nåväl, var man och kvinna gör som de själva tycker passar

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av JoeSun:

Det blir säkert smaskens Kycklingfilé är det jag tycker blivit överlägset bäst i Sous vide. Blir så otroligt mycket bättre än när jag tillagat på traditionellt vis.

Söker man på "tina kött" så ger i alla fall dessa länkar samma svar: tina fort och gör det i kallt vatten.
https://svensktkott.se/aktuellt/tina-kottet-fort-battre-kvali...
https://www.land.se/mat-dryck/tina-kott/
https://www.allas.se/mat--dryck/tina-kott-snabbt--3-metoder-s...
https://jagareforbundet.se/viltmatnu/tillaga-vilt/frysa-och-t...

Nu kommer säkert deras information från samma källa; SIK - Institutet för livsmedel och bioteknik i Göteborg, så det är väl inte fler oberoende källor.
Nåväl, var man och kvinna gör som de själva tycker passar

Sous vide är faktiskt utmärkt bra för upptining av mat (alltså utan värme). I med kallt vatten, cirkulatorn och det som ska tinas i bunken. Eftersom vattnet rör sig tinar det snabbare än med stillastående vatten.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Oxfilé i helbit, hur tillagar ni det? Skippar ni Souse Vide helt och bara kört stekjärn och Ugn? Eller blir det bättre att köra även Oxfilén i Souse Viden?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Oxfilé i helbit, hur tillagar ni det? Skippar ni Souse Vide helt och bara kört stekjärn och Ugn? Eller blir det bättre att köra även Oxfilén i Souse Viden?

Kör bara upp den i temperatur och sen bränner av. Räkna med 1h / 2.5 cm kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Oxfilé i helbit, hur tillagar ni det? Skippar ni Souse Vide helt och bara kört stekjärn och Ugn? Eller blir det bättre att köra även Oxfilén i Souse Viden?

Alltså det är klart att det blir bra, men beroende på hur fin biten är så är det lite onödigt då den oftast blir lika mör och fin i ugn eller på grill. Kan iofs vara ganska skönt att ha den exakta kontrollen på temp som Souz Vide ger.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Återigen ska jag ge mig på frys kycklingfilé. Förra gången körde vi den 64 grader i 2 timmar, den blev dock lite rosa vilket vi inte gillar även om det är ofarligt. Så frågan är vad man bör ändra för att få den well done från fryst? Är det 68 grader i 2 timmar som gäller kanske?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Återigen ska jag ge mig på frys kycklingfilé. Förra gången körde vi den 64 grader i 2 timmar, den blev dock lite rosa vilket vi inte gillar även om det är ofarligt. Så frågan är vad man bör ändra för att få den well done från fryst? Är det 68 grader i 2 timmar som gäller kanske?

Jag körde frysta majskycklingfiléer 3 timmar på 68 grader direkt från frysen sist och det blev kanon.

1 timme per 2,5cm tjocklek och ofta är ju stora filéer 5cm tjocka nästan och så 50% extra tid för fryst = 3 timmar.

Permalänk

Oj oj oj.
Stekte några skivor ryggbiff (sousviden var upptagen med annat)

Har ni inte testat coffeeinfused butter till kött eller annat protein så gör det.

500g smör
250g hela kaffebönor.
3h 90c

Efter 3h sila bort bönorna och häll smör över köttet...... gudomligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

fel tråd

Permalänk
Medlem

Halloj!
Är det någon här som har tillagad sin mat med sous vide för att sedan förvara maten i sin vakuumpåse till nästa dag i kylskåpet?

Tanken är att jag ska tillaga maten idag som tar ca 2h och imorgon ska det ätas. Det borde inte vara några konstigheter att den ligger kvar i sin påse?
Mvh