Svenska banker med/utan stöd för krypto

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag kan tyvärr inte redigera trådstarten längre. Jag tycker att detta ämne är så pass viktigt att det borde göras ett undantag om möjligt.

Bankerna ändrar villkor eller tillgängliga tjänster kontinuerligt och stoppar insättningar på konton utan att informera deras kunder. Därför är det viktigt att kunna få snabb och uppdaterad information utan att behöva läsa igenom (i framtiden kanske) tiotals sidor.

Ska försöka kontakta en moderator under morgondagen.

Senaste uppdateringen:

Håller med, hoppas moderatorerna håller med och eventuellt även pinnar tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tips på att få ut pengar trots att din bank spärrar uttag från exchanges:

1. PayPal. Coinbase har stöd för att skicka pengar till ditt PayPal-konto. Därifrån kan du ta ut pengar till ditt bankkonto.
2. Revolut. Gör uttaget från exchange till ditt Revolut-konto. Därifrån kan du ta ut pengar till ditt bankkonto via SEPA.

Tillägg till detta som funkade väldigt smidigt för mig.
Regga sig på Safello.com
Det är ett svenskt företag som dessutom finns börsnoterat där man kan köpa och sälja krypto.

Det funkar som så att man loggar in med BankID, köper en viss mängd krypto och får då ange sin wallet-adress som t.ex. hos Binance eller andra sidor. Sedan har du din krypto inom 30 min.

Säljer man och vill få ut pengarna till sitt svenska bankkonto så accepterar dom bara Bitcoin, men det är enkelt att i sin wallet konvertera säg Dogecoin till Bitcoin och sedan sälja dessa via Safello. Man väljer vilken mängd Bitcoin man vill sälja via deras sida. Sedan får man en wallet-adress och skickar samma mängd bitcoin till den adressen. Inom 30min får man bekräftelse att det är mottaget och sedan har man pengarna på sitt bankkonto dagen efter. Riktigt smidigt och fungerar för banker som annars inte accepterar krypto som Ica Banken t.ex.

Anledningen att det fungerar är för att de gör stickkontroller ibland. Har inte hänt mig än, men man accepterar när man skickar coinsen att man eventuellt måste visa var pengarna kommer ifrån. Kan man visa på det genom screenshots etc så är det lugnt oavsett, men har inte hänt mig som sagt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Kan uppdatera att jag fått svar från min personliga handläggare på Sparbanken (tog längre tid än väntat så denne varit sjuk), lät då inte som det var något totalt förbud mot insättningar från krypto iaf.

Dom frågade vilket land pengarna skulle komma från, om dom skulle stanna hos Sparbanken eller skickas vidare till annan bank samt om jag kunde skicka in underlag på kontot där krypton hålls för att bevisa att jag är ägaren. Detta skulle då skickas vidare till utlandsavdelningen för vidare undersökning.

Har haft all min krypto på en hardware wallet sen 2018 så få se vad dom säger då jag förklarade att jag lätt kan bevisa att de är jag som är ägaren av det "kontot" då jag kan göra en överföring på bestämt belopp som då syns på min wallet historik för att bevisa att jag är ägaren. Sen om det är det dom menade eller historik som kan härleda till att krypton på kontot är mitt är osagt. Skickade då även med konto historik från mitt bankkonto på uttagen 2017 samt all historik från mina konton dit jag skickade pengarna då.

Skickade även med några av mina gamla wallet adresser samt min nuvarande utifall att dom har någon som är insatt i krypto och vet hur man kollar upp sånt.

Vart då positivt överraskad att det inte vart ett blankt "Nej vi tillåter ingenting som har med krypto att göra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tillägg till detta som funkade väldigt smidigt för mig.
Regga sig på Safello.com
Det är ett svenskt företag som dessutom finns börsnoterat där man kan köpa och sälja krypto.

Det funkar som så att man loggar in med BankID, köper en viss mängd krypto och får då ange sin wallet-adress som t.ex. hos Binance eller andra sidor. Sedan har du din krypto inom 30 min.

Säljer man och vill få ut pengarna till sitt svenska bankkonto så accepterar dom bara Bitcoin, men det är enkelt att i sin wallet konvertera säg Dogecoin till Bitcoin och sedan sälja dessa via Safello. Man väljer vilken mängd Bitcoin man vill sälja via deras sida. Sedan får man en wallet-adress och skickar samma mängd bitcoin till den adressen. Inom 30min får man bekräftelse att det är mottaget och sedan har man pengarna på sitt bankkonto dagen efter. Riktigt smidigt och fungerar för banker som annars inte accepterar krypto som Ica Banken t.ex.

Anledningen att det fungerar är för att de gör stickkontroller ibland. Har inte hänt mig än, men man accepterar när man skickar coinsen att man eventuellt måste visa var pengarna kommer ifrån. Kan man visa på det genom screenshots etc så är det lugnt oavsett, men har inte hänt mig som sagt.

Även BTCX är svenskt och börsnoterat:
https://bt.cx/sv/news/2021/05/05/BTCX-finns-nu-p%C3%A5-b%C3%B...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Det tar nog inte lång tid innan alla svenska banker förbjuder krypto valutor eftersom sverige är ett land som vill ha total kontroll och koll på var pengarna kommer ifrån och det inte med säkerhet går att kontrollera det när det gäller krypto valutor.

Permalänk
Medlem

Sverige - Det nya Kina

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlundia:

Det tar nog inte lång tid innan alla svenska banker förbjuder krypto valutor eftersom sverige är ett land som vill ha total kontroll och koll på var pengarna kommer ifrån och det inte med säkerhet går att kontrollera det när det gäller krypto valutor.

Servieg som land, precis somd e flesta andra länder, vill gärna ha koll på vart större summor pengar kommer ifrån. Detta är rätt logiskt då det finns något som kallas "pengatvätt" där pengar från div. illegala aktiviteter tvättas för att sen kunna användas fritt i landet ex. till inköp av dyra bilar, lyxlägenheter och annat. För att stoppa eller i alla fall försvåra för kriminella ligor att använda de pengar de får från knarkhandel, prostitution, bedrägeri/stöld och annat har *alla* banker en skyldighet att rapportera större och/eller regelbundra insättningar till finansinspektionen.
Cryptos är såklart inget undantag, tvärt om är de posterboy när det gäller illegal handel på ex. darknet och även illegala transaktioner mellan länder. Inte något problem för hederligt folk, de borde vara lätt att redovisa vart man fått sina pengar ifrån och hur man tjänat dem. Bara så att bankerna/lagarna behöver hänga med i teknikutvecklingen...

Såklart, har man något kriminellt i bakfickan blir man såklart mäkta upprörd över sådant, medan hederligt folk inte har något problem med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Servieg som land, precis somd e flesta andra länder, vill gärna ha koll på vart större summor pengar kommer ifrån. Detta är rätt logiskt då det finns något som kallas "pengatvätt" där pengar från div. illegala aktiviteter tvättas för att sen kunna användas fritt i landet ex. till inköp av dyra bilar, lyxlägenheter och annat. För att stoppa eller i alla fall försvåra för kriminella ligor att använda de pengar de får från knarkhandel, prostitution, bedrägeri/stöld och annat har *alla* banker en skyldighet att rapportera större och/eller regelbundra insättningar till finansinspektionen.
Cryptos är såklart inget undantag, tvärt om är de posterboy när det gäller illegal handel på ex. darknet och även illegala transaktioner mellan länder. Inte något problem för hederligt folk, de borde vara lätt att redovisa vart man fått sina pengar ifrån och hur man tjänat dem. Bara så att bankerna/lagarna behöver hänga med i teknikutvecklingen...

Såklart, har man något kriminellt i bakfickan blir man såklart mäkta upprörd över sådant, medan hederligt folk inte har något problem med detta.

Det är just här som jag tycker bankerna gör det allt för lätt för sig.
Istället för att utreda större belopp från krypto och försöka undersöka om det kan vara pengatvätt etc, så hanterar de alla kunder som om de vore kriminella och pengatvättare. De undersöker inte ens saken utan tar för givet att jag är kriminell och blockar små som stora summor från krypto, både att köpa och sälja.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Servieg som land, precis somd e flesta andra länder, vill gärna ha koll på vart större summor pengar kommer ifrån. Detta är rätt logiskt då det finns något som kallas "pengatvätt" där pengar från div. illegala aktiviteter tvättas för att sen kunna användas fritt i landet ex. till inköp av dyra bilar, lyxlägenheter och annat. För att stoppa eller i alla fall försvåra för kriminella ligor att använda de pengar de får från knarkhandel, prostitution, bedrägeri/stöld och annat har *alla* banker en skyldighet att rapportera större och/eller regelbundra insättningar till finansinspektionen.
Cryptos är såklart inget undantag, tvärt om är de posterboy när det gäller illegal handel på ex. darknet och även illegala transaktioner mellan länder. Inte något problem för hederligt folk, de borde vara lätt att redovisa vart man fått sina pengar ifrån och hur man tjänat dem. Bara så att bankerna/lagarna behöver hänga med i teknikutvecklingen...

Såklart, har man något kriminellt i bakfickan blir man såklart mäkta upprörd över sådant, medan hederligt folk inte har något problem med detta.

Nu är ju problemet snarare att bankerna stoppar allt som har med krypto att göra, oavsett storlek, tillvägagångsätt och utan att begära redovisning eller ens informera sina kunder.

Jag har inget kriminellt i bakfickan, men jag är rätt upprörd över att en månadslön nu är i "limbo" sedan nästan en månad tillbaka. Väldigt irriterande när banken tillät uttag 23/4, men inte 27/4 och utan att informera om ändringen, och inte heller informera mig när jag specifikt ringer och frågar om denna överföring.

Dessutom är det relativt små summor, och otroligt enkelt att redovisa var dom kommer ifrån (min lön, insatt på LF, skickat till Binance, uttaget en vecka senare).

Hade banken bett om underlag så hade dom fått det. Det gjorde dom inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har konto hos just LF och ICA Banken så det är helkört på den fronten. Istället behöver jag använda mitt kreditkort från Collector Bank, där det är OK att handla med kort, och sen får jag föra över pengar från min vanliga bank till Collector. Det är en ganska kass lösning men det enda kort jag lyckats handla med so far. Har sen gått via Paypal för att ta ut dom pengar jag tjänat in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har konto hos just LF och ICA Banken så det är helkört på den fronten. Istället behöver jag använda mitt kreditkort från Collector Bank, där det är OK att handla med kort, och sen får jag föra över pengar från min vanliga bank till Collector. Det är en ganska kass lösning men det enda kort jag lyckats handla med so far. Har sen gått via Paypal för att ta ut dom pengar jag tjänat in.

Ja så länge det finns mellanhänder så borde vi klara oss, inte troligt att bankerna bannlyser t.ex Paypal och Revolut. I USA kan man även köpa crypto på Coinbase genom Paypal så borde väl leta sig hit framöver också.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har lite pengar på Kraken och min bank är Länsförsäkringar. För att få ut pengarna måste jag alltså öppna konto på SEB? Hörde nånstans att någon skickat till sitt skattekonto, någon som provat det? Ifall jag öppnar konto hos SEB, hur lätt är det att säga upp det direkt efter man fört över pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Jag har lite pengar på Kraken och min bank är Länsförsäkringar. För att få ut pengarna måste jag alltså öppna konto på SEB? Hörde nånstans att någon skickat till sitt skattekonto, någon som provat det? Ifall jag öppnar konto hos SEB, hur lätt är det att säga upp det direkt efter man fört över pengarna?

Alltså, det är väl enklare att skapa ett Paypalkonto, föra över pengarna från Kraken till det, sen föra över pengarna från Paypal till ditt LF konto? Sen kan du radera ditt Paypalkonto med några musklick.
LF har väl inte blockat överföringar från paypal vad jag vet. Det är klart, är det väldigt stora summor det handlar om kan de reagera. Dela då upp överföringarna över tid.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Alltså, det är väl enklare att skapa ett Paypalkonto, föra över pengarna från Kraken till det, sen föra över pengarna från Paypal till ditt LF konto? Sen kan du radera ditt Paypalkonto med några musklick.
LF har väl inte blockat överföringar från paypal vad jag vet. Det är klart, är det väldigt stora summor det handlar om kan de reagera. Dela då upp överföringarna över tid.

Jag har redan ett Paypal konto men Kraken godkänner ju inte Paypal heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Jag har redan ett Paypal konto men Kraken godkänner ju inte Paypal heller...

Ajdå det var ju inget bra. Lite konstigt att Kraken inte accepterar Paypal kan man tycka.
Jag själv använder Revolut. Skickar mina pengar från Coinbase till Revolut och har där ett Visakort som går att använda som vilket bankkort som helst. Man kan även handla med krypto på Revolut, om man vill.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Provade att ta ut en liten summa från Kraken till mitt ICA Banken-konto men den överföringen verkar ha hamnat i limbo någonstans. Borde ha läst Swec först! Skrev till ICA Banken och frågade om detta och precis som andra i tråden fick jag korta standard-svaret (antagligen menade personen kryptovalutor)

Citat:

ICA Banken godkänner inga transaktioner med kontovalutor alls, läs gärna mer här:

https://www.icabanken.se/juridisk-information/villkor/

Som tur är har jag konton hos fler banker så provade att höra av mig till Handelsbanken. Har studsat runt lite på lokala kontoret men har nu fått ett besked om att de skickar ut frågor man måste besvara (på post), men så länge man samarbetar så verkar det inte vara några problem. Håller tummarna för att det ska gå vägen. Synd bara att det ska ta sån tid.

Riktigt tråkigt att så många svenska banker stänger dörren för kunder med krypto, men i värsta fall skulle man ju kunna öppna ett bankkonto i ett annat EU-land där bankerna faktiskt värderar sina kundrelationer. Kraken verkar jobba med Fidor (Österrike) och Bank Frick (Lichtenstein).

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem

Nordea godkänner också SEPA från Coinbase. Gjorde en mindre överföring i förra veckan och det gick igenom utan problem.

Permalänk
Medlem

Ja Nordea godkänner banköverföringar till/från Coinbase och Revolut (har max skickat 2000 kr). Det kan jag intyga. Swedbank godkänner köp på coinbase med kort. Men att få tillbaka pengarna till Swebank verkar vara ett big "No No".

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Jag har lite pengar på Kraken och min bank är Länsförsäkringar. För att få ut pengarna måste jag alltså öppna konto på SEB? Hörde nånstans att någon skickat till sitt skattekonto, någon som provat det? Ifall jag öppnar konto hos SEB, hur lätt är det att säga upp det direkt efter man fört över pengarna?

Du kan sälja via Safello, sedan överföra därifrån till ditt konto. Så har jag gjort nu när LF ska vara sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jajsnice:

Du kan sälja via Safello, sedan överföra därifrån till ditt konto. Så har jag gjort nu när LF ska vara sådana.

Safello tar ju dock 3% i avgift, blir ju en del pengar i sjön 😣 Billigare och typ lika smidigt att öppna ett till bankkonto än fast det känns sjukt onödigt också... Men snart spärrar väl alla så man borde passa på medan det går

Permalänk
Medlem

Pengarna som jag tog ut från Binance 27/4 saknas fortfarande.

Binance kräver underlag och bevis från banken att överföringen har stoppats, men banken menar att det "inte finns några bevis", då pengarna automatiskt stoppades och har därmed aldrig ankommit banken.

Jag har skickat kontoutdrag till Binance och transaktions-ID på den stoppade betalningen, men inget duger.

Det tar ca en vecka att få svar från Binance, då man inte kan använda vanliga chatten för dessa ärenden. Formuläret på denna sida ska användas: https://www.binance.com/en/my/risk/bcb-appeal

Förra veckan fick jag svaret "Please kindly ask the bank to provide us the proof of refund. I do apologize for your inconvenience." från Binance. Jag skickade in kontoutdrag och transaktions-ID igen och påpekade att banken är tydlig med att det inte finns ytterligare underlag.

Denna vecka fick jag svaret "Please kindly ask the bank to provide us the proof of refund. I do apologize for your inconvenience.", dvs. exakt samma svar och utan vidare förklaring. Jag vet nu inte alls vad jag ska göra. Har kontaktat deras vanliga support som säger att jag ska använda formuläret.

Banken säger att det inte finns några ytterligare underlag från deras sida.

Det är drygt en månadslön som är i limbo och har varit i över en månad. Känns inte jättekul faktiskt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Pengarna som jag tog ut från Binance 27/4 saknas fortfarande.

Binance kräver underlag och bevis från banken att överföringen har stoppats, men banken menar att det "inte finns några bevis", då pengarna automatiskt stoppades och har därmed aldrig ankommit banken.

Jag har skickat kontoutdrag till Binance och transaktions-ID på den stoppade betalningen, men inget duger.

Det tar ca en vecka att få svar från Binance, då man inte kan använda vanliga chatten för dessa ärenden. Formuläret på denna sida ska användas: https://www.binance.com/en/my/risk/bcb-appeal

Förra veckan fick jag svaret "Please kindly ask the bank to provide us the proof of refund. I do apologize for your inconvenience." från Binance. Jag skickade in kontoutdrag och transaktions-ID igen och påpekade att banken är tydlig med att det inte finns ytterligare underlag.

Denna vecka fick jag svaret "Please kindly ask the bank to provide us the proof of refund. I do apologize for your inconvenience.", dvs. exakt samma svar och utan vidare förklaring. Jag vet nu inte alls vad jag ska göra. Har kontaktat deras vanliga support som säger att jag ska använda formuläret.

Banken säger att det inte finns några ytterligare underlag från deras sida.

Det är drygt en månadslön som är i limbo och har varit i över en månad. Känns inte jättekul faktiskt.

Väldigt standard svar och kanske inte det mest kund vänliga. Men i grunden har ju Binance helt rätt där.

Jag har ingen aning om hur just din bank hanterar sådana här saker men kanske en ide att tala med någon högre upp i ledet?

Jag har Sparbanken Nord och Revolut och när det var problem med en betalning hos Revolut både med att ta emot och att skicka till en specific handlare så kunde iaf de se exakt varför systemet inte godkände det och de skickade t.om över en digital kopia för exakt de transaktionerna till mig så jag kunde ta det vidare med handlaren i fråga och få ordning på allt.

Sparbanken Nord Kunde även de plocka fram exakt varför mitt kort hos dem var blockerat och se den exakta transaktionen som orsakade det.

Iaf min poäng med detta är att om dessa banker kan ta fram info. Så nog fan borde din bank också kunna tillhandahålla information. För jag garanterar att de loggar all information om det hela.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamus85:

Väldigt standard svar och kanske inte det mest kund vänliga. Men i grunden har ju Binance helt rätt där.

Jag har ingen aning om hur just din bank hanterar sådana här saker men kanske en ide att tala med någon högre upp i ledet?

Jag har Sparbanken Nord och Revolut och när det var problem med en betalning hos Revolut både med att ta emot och att skicka till en specific handlare så kunde iaf de se exakt varför systemet inte godkände det och de skickade t.om över en digital kopia för exakt de transaktionerna till mig så jag kunde ta det vidare med handlaren i fråga och få ordning på allt.

Sparbanken Nord Kunde även de plocka fram exakt varför mitt kort hos dem var blockerat och se den exakta transaktionen som orsakade det.

Iaf min poäng med detta är att om dessa banker kan ta fram info. Så nog fan borde din bank också kunna tillhandahålla information. För jag garanterar att de loggar all information om det hela.

Jag har skickat meddelande till Länsförsäkringar (igen).

Kvinnan jag pratade med förra veckan hade varit i kontakt med deras utlandsavdelning gällande transaktionen.

Hon menade på att eftersom pengarna automatiskt stoppades så togs dom aldrig emot av banken. Det finns därmed inga andra bevis än just det transaktions-ID som jag har fått, men Binance inte godkände som "bevis".

Binance svarar inte heller på exakt vad det är för bevis dom vill ha. Kontoutdrag och transaktions-ID på den stoppade överföringen dög ju inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har skickat meddelande till Länsförsäkringar (igen).

Kvinnan jag pratade med förra veckan hade varit i kontakt med deras utlandsavdelning gällande transaktionen.

Hon menade på att eftersom pengarna automatiskt stoppades så togs dom aldrig emot av banken. Det finns därmed inga andra bevis än just det transaktions-ID som jag har fått, men Binance inte godkände som "bevis".

Binance svarar inte heller på exakt vad det är för bevis dom vill ha. Kontoutdrag och transaktions-ID på den stoppade överföringen dög ju inte.

Mja, pengarna stoppas ju påväg in så att säga. Men det är ju fortfarande bankens system som säger nej på den nivån.

Så någonstans måste det ju från bankens sida finnas ett dokument som visar vad exakt som hände med ditt Transaktions-ID. Vars den stoppades, vad anledningen var och vad banken sedan gjorde. I det här fallet reverterade transaktionen enligt dem. Detta måste det finnas underlag för.

Det är detta Binance vill ha som jag förstår det. Ett dokument från banken som bokstavligen säger att pengarna har gått i retur till dem.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamus85:

Mja, pengarna stoppas ju påväg in så att säga. Men det är ju fortfarande bankens system som säger nej på den nivån.

Så någonstans måste det ju från bankens sida finnas ett dokument som visar vad exakt som hände med ditt Transaktions-ID. Vars den stoppades, vad anledningen var och vad banken sedan gjorde. I det här fallet reverterade transaktionen enligt dem. Detta måste det finnas underlag för.

Det är detta Binance vill ha som jag förstår det. Ett dokument från banken som bokstavligen säger att pengarna har gått i retur till dem.

Jag hade ju samma problem med Ica banken men löste det inom några dagar. Icva banken gav mig ett referensnummer som används för när de returnerar pengarna.

Fick "tjafsa" lite med Binance chat, men till slut hittade dom pengarna, men verkar tyvärr inte så lätt som att de bara kan söka på referensnumret och hitta det omgående. De sökte dock inom ett visst datum som jag hade angett och på beloppet och hittade det på så sätt. Sen fick jag tillbaka pengarna i samma valuta som skickades (Euro)

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag hade ju samma problem med Ica banken men löste det inom några dagar. Icva banken gav mig ett referensnummer som används för när de returnerar pengarna.

Fick "tjafsa" lite med Binance chat, men till slut hittade dom pengarna, men verkar tyvärr inte så lätt som att de bara kan söka på referensnumret och hitta det omgående. De sökte dock inom ett visst datum som jag hade angett och på beloppet och hittade det på så sätt. Sen fick jag tillbaka pengarna i samma valuta som skickades (Euro)

Har försökt få vanliga chatten att söka efter det manuellt, men alla har vägrat hittills och sagt att jag ska skicka bevis.

Skrivet av Nostradamus85:

Mja, pengarna stoppas ju påväg in så att säga. Men det är ju fortfarande bankens system som säger nej på den nivån.

Så någonstans måste det ju från bankens sida finnas ett dokument som visar vad exakt som hände med ditt Transaktions-ID. Vars den stoppades, vad anledningen var och vad banken sedan gjorde. I det här fallet reverterade transaktionen enligt dem. Detta måste det finnas underlag för.

Det är detta Binance vill ha som jag förstår det. Ett dokument från banken som bokstavligen säger att pengarna har gått i retur till dem.

Ja, jag har som sagt återigen kontaktat Länsförsäkringar. Jag anser att det hela är Länsförsäkringars fel, speciellt med tanke på att jag gjorde ett uttag 23/4 utan problem, men uttaget 27/4 stoppades. Ingen info till mig som kund om ändrade villkor eller tillgängliga tjänster.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har försökt få vanliga chatten att söka efter det manuellt, men alla har vägrat hittills och sagt att jag ska skicka bevis.

Ja, jag har som sagt återigen kontaktat Länsförsäkringar. Jag anser att det hela är Länsförsäkringars fel, speciellt med tanke på att jag gjorde ett uttag 23/4 utan problem, men uttaget 27/4 stoppades. Ingen info till mig som kund om ändrade villkor eller tillgängliga tjänster.

Jag fick bråka lite med Binance också, men det löste sig till slut. Tror jag hade 3-4 chatsessioner med dom innan det var löst

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag fick bråka lite med Binance också, men det löste sig till slut. Tror jag hade 3-4 chatsessioner med dom innan det var löst

Blir tyvärr numera hänvisad till deras "nya funktion" där man får skapa ett nytt ärende som tar en vecka innan svar. Man ska numera gå in på historiken och trycka "Appeal".

Suck...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tror jag också blev hänvisad nån annanstans, men bråkade och gillade det inte och skrev rakt ut att jag behöver hjälp, inte bli hänvisad till andra saker och var lite "jobbig" så då fick jag hjälp till slut.

Ja jag blev hänvisad till ett formulär som de ville att jag skulle fylla i, jag gjorde det, men det hände typ inget så jag tjatade på nytti chatten och fick till slut hjälp, men det var inte lätt. Man måste först komma förbi deras bott som tror att den ska hjälpa en men som vanligt kan inte en bott hjälpa en, de bara tror det, men det händer typ aldrig att den faktiskt kan det, för när man verkligen behöver hjälp så är det större problem än en bot kan avhjälpa.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Uppföljning på mitt tidigare inlägg.

Pengarna studsade som väntat hos ICA Banken och är på väg tillbaka till Kraken, men utan referens så enligt Kraken kan det dröja ett par veckor till innan jag kan försöka ta ut dem igen.

Handelsbanken skickade en lång lista frågor om vad man har för planer, varför man handlar med krypto, var pengarna kommer från, vilka valutor, allokering i fiat/krypto, wallet adresser, osv. Blev ett ganska omfattande jobb att samla ihop all info men efter att jag skickade det till dem så var det grönt ljus. Har nu lyckats göra SEPA överföringar från Kraken till banken utan problem. Kan rekommendera Handelsbanken, trots en miljard kundkännedom-frågor. Det är trots allt deras plikt att ha koll på kunderna.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!