Anmäl dig till Roborock Challenge!

RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Normalt sett brukar väl marginalerna ligga på en cirka 10-15% men exakt hur det utvecklats nu under corona vet jag inte fullt ut. Dvs om man säljer ett graffekort för 10000 tjänar man alltså cirka 1000 kr om man har 12,5% marginal i snitt. Av det jag sett och hört är det ungefär det samma som innan.
Dock är ju snittpriserna betydligt högre nu så i faktiska kronor lär de ju tjäna mer pengar nu än tidigare.

(Det blir ju ren bruttomarginal. Sen måste frakt, RMA-hantering, kundtjänst, hyra för lagerlokaler, butiker, butikssäljare och övriga personal etc etc ska räknas in. Det där kortet tar ju inte sig till Sverige och säljer sig självt så att säga. Verksamhetsens kostnader helt enkelt.)

Tack för klargörandet =). Vore skönt om priserna kunde landa på det normala igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Är "han" jag? Sorry om du uppfattade det så, jag har inget minne av någon sådan ordväxling alls.

Jag har inga problem med att prata om det där.

Va? nej, jag pratar om en person på facebook some jag frågade... absolut inte dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De kanalernas rubriksättning som du nyss refererade till.

Click-bait är det bara (enligt min definition) om det inte stämmer med innehållet. Stämmer det med innehållet (vilket det gör) så är det inte click-bait. 3080Ti är inget "bra kort för pengarna". Prestandaskillnaden är försumbar mot vanliga 3080. Däremot är prisskillnaden inte försumbar, till 3080Ti:s nackdel. Såg på GN idag att Nvidia vill att vi ska kalla kortet för "3080Taj", inte T-I. Steve verkade vara road.
https://www.youtube.com/watch?v=UHo-fc6GG40

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

1. Du har ingen aning om hur många kort respektive återförsäljare fick in, du är inte alls helt säker utan du bara gissar.
2. Väljer ÅF att använda korten i deras pre-builds är det helt upp till dem.
3. Lev med bristen på halvledare, det drabbar inte bara dig.

Det är inte alls helt upp till de.
Det är inte så att mediamarkt t.ex kan ta ut spel från konsolbundles och sälja de separat. Är de subventionerade kort för att säljas löst så ska de inte gå till pre builds.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ryssfemma:

Det är inte så att mediamarkt t.ex kan ta ut spel från konsolbundles och sälja de separat. Är de subventionerade kort för att säljas löst så ska de inte gå till pre builds.

Har sett det dyka upp sådana påståenden både i denna tråd och en annan snarlikt sådan. Men det verkar mer bara vara någon rundgång som uppstått här i forumet snarare än att någon har belägg eller ens indikationer på att något sådan överenskommelse eller ens intention existerar? (Om dessa grafikkort alltså, inte ditt exempel om att ta sönder förbundlade produkter och sälja beståndsdelarna löst.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Rent tekniskt sett så kan man det, har jobbat med inköp och ingen, varken Nordisk Film (Sony), Bergsala (Nintendo) eller Microsoft har någonsin sagt något om vad vi gör med våra konsolbundles. Blir däremot drygt att sälja om du tagit ut spelet men konsolkartongen har tryck på utsidan av ett spel som ej är med.

Däremot kan det finnas en "SOA" i bakgrunden, säg att jag köper in Fifa 21 för 500 kr så kan jag få en kredit (pengar tillbaka) om jag säljer ett Fifa 21 med en PS4. Det betyder att Fifa 21 kostade mig netto 350 kr i inköp istället för 500 kr.

Detta gör att man kan göra en egen bundle till kund för 4499 kr utan att gå back istället får man lite extra över mot att sälja löst och kunden får det lite billigare än för 3999 kr + 599 kr. Vad EA tjänar är att se till att deras spel är det första som landar på din nya konsol.

Och ja - Det kostade ÖVER 500 kr ex moms att köpa in en nya EA-titel till PS4 redan 2015. Räkna ut marginalerna för den verksamheten för att se varför det är ekonomiskt självmord att syssla med konsoler och konsolspel.

Skulle inte förvåna mig om det är liknande situation kring gpu:er och andra populära produkter relaterade till pc-byggande. (Gissning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Subventionerade? Jag tvivlar på att någon ÅF får köpa in billigare kort till sina egna pre-builds. Om någon ÅF skulle börja plocka kort ur exempelvis Lenovos eller andras pre-builds är det såklart en annan sak.

Konsolbunbles kommer för övrigt från konsoltillverkaren i avtal med spelutvecklaren.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av littlemac:

Subventionerade? Jag tvivlar på att någon ÅF får köpa in billigare kort till sina egna pre-builds. Om någon ÅF skulle börja plocka kort ur exempelvis Lenovos eller andras pre-builds är det såklart en annan sak.

Konsolbunbles kommer för övrigt från konsoltillverkaren i avtal med spelutvecklaren.

Billigare komponenter till färdigbyggda datorer är standard. Även för lokala datorbyggare av lite större storlek.

I det här fallet syftade den du citerar på att kort subventionerats för att nå MSRP i samband med lanseringen. Och det har absolut skett både vid denna lansering och föregående.
Vissa ÅF skrev väldigt öppet om det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Billigare komponenter till färdigbyggda datorer är standard. Även för lokala datorbyggare av lite större storlek.

I det här fallet syftade den du citerar på att kort subventionerats för att nå MSRP i samband med lanseringen. Och det har absolut skett både vid denna lansering och föregående.
Vissa ÅF skrev väldigt öppet om det.

Det är en sak att få MSRP och en annan att få subventionerade kort till lokala pre-builds. Du menar alltså att exempelvis Gigabyte säljer kort billigare om en lokal ÅF använder korten till egna pre-builds men de blir dyrare att köpa in om ÅF väljer att sälja korten löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Korten säljs på svarta marknaden för 23k just nu, så det är inte så konstigt att några sätter upp scripts som omedelbart köper upp korten för att göra en hacka. Och egentligen kan en vanlig människa nog också göra det så det sitter nog en hel del gamers med lite koll på programmering (och brist på vettigare saker att göra av någon anledning), kör såna scripts själva eftersom det är enda sättet att få tag i ett om man inte vill betala 23k på tradera.

Såg denna video, här kan man som privatperson glömma köpa *ett* kort, säljs bara som bulk.

https://www.youtube.com/watch?v=RfCCouZ_dG8

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av littlemac:

Det är en sak att få MSRP och en annan att få subventionerade kort till lokala pre-builds. Du menar alltså att exempelvis Gigabyte säljer kort billigare om en lokal ÅF använder korten till egna pre-builds men de blir dyrare att köpa in om ÅF väljer att sälja korten löst?

Japp. Exakt så. Ibland väsentligt mycket billigare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Verifiera? Det är inte deras jobb å se till att man inte köper kort för att köra mining (Jag är emot mining) men DET är inte butikens sak att styra vad du gör med ditt grafikkort. Sen om dom får in säg 50-100st kort och det är flera hundra, kanske tusen som spammar F5 så är ju risken inte speciellt stor att man hinner med, kan ju även bli en hicka i deras system.

Man kan säga samma sak om Nvidia? Varför Nvidia håller på att stripa deras kort när det gäller mining? De kan säga det är inte vårt problem och gå vidare? Det du säger är helt fel.
När nvidia säljer i USA de granska varje beställning förhand.

Källa: 'Nvidia Is Manually Reviewing RTX 3080 Orders to Stop Scalpers'
https://www.pcmag.com/news/nvidia-is-manually-reviewing-rtx-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Japp. Exakt så. Ibland väsentligt mycket billigare.

Aha, känns som en dålig deal för korttillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Dessa återförsäljare köper nog in kort från distributörer, så dom skriver inga kontrakt alls med Nvidia...

Fast Nvidia kallar Proshop direkt återförsäljare. Prata med nvidia kundtjänst. Vart har du fått din info?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nattiii:

Fast Nvidia kallar Proshop direkt återförsäljare. Prata med nvidia kundtjänst. Vart har du fått din info?

Dock köper de ju inte korten av Nvidia heller oavsett.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Lite för många inlägg för att dubbelkolla om detta nämnts, men vill bara påpeka att Nvidia skulle direkt bryta mot lagen om de uttryckligen försöker påverka en ÅFs prissättning.

Visserligen så kan man som leverantör "påverka" genom att man har koll på vilken marginal respektive ÅF generellt lägger på inköpspris och därigenom anpassa priset man säljer till men om ÅF sedan får ett ryck och vill vara billigast på marknaden även om man säljer till 0 marginal så är det helt upp till ÅF.
Likaså kan man ofta prisskydda sin produkt genom att kampanjer stöds av kickback och "marknadsföringspengar", dvs extrapengar till ÅF som inte går in under en produkts marginaler.
Detta gäller självklart om en ÅF ser möjlighet att öka priset med 100%.

Så din önskan om att gemensamt klaga till Nvidia betyder absolut ingenting, det bästa nvidia kan göra är att sluta handla med ÅF isåfall men vad hoppas du få ut av det?

Att uttryckligen försöka kontrollera prissättning är ett grovt brott mot den fria marknaden och jag kan nog garantera att alla stora bolag har hela juristteam som skriver policy gällande just detta, tror inte ens de flesta bolag får skriva någon summa öht i sin mailkorrespondens till ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Lite för många inlägg för att dubbelkolla om detta nämnts, men vill bara påpeka att Nvidia skulle direkt bryta mot lagen om de uttryckligen försöker påverka en ÅFs prissättning.

Visserligen så kan man som leverantör "påverka" genom att man har koll på vilken marginal respektive ÅF generellt lägger på inköpspris och därigenom anpassa priset man säljer till men om ÅF sedan får ett ryck och vill vara billigast på marknaden även om man säljer till 0 marginal så är det helt upp till ÅF.
Likaså kan man ofta prisskydda sin produkt genom att kampanjer stöds av kickback och "marknadsföringspengar", dvs extrapengar till ÅF som inte går in under en produkts marginaler.

Så din önskan om att gemensamt klaga till Nvidia betyder absolut ingenting, det bästa nvidia kan göra är att sluta handla med ÅF isåfall men vad hoppas du få ut av det?

Att uttryckligen försöka kontrollera prissättning är ett grovt brott mot den fria marknaden och jag kan nog garantera att alla stora bolag har hela juristteam som skriver policy gällande just detta, tror inte ens de flesta bolag får skriva någon summa öht i sin mailkorrespondens till ÅF.

fast hur kommer det sig då att Sony och MS kan hålla 1 bestämt pris på sina varor?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Får dom 200 kort så kikar dom nog i första hand på vad som står i avtalet med tillverkare/grossist, i andra hand på vad ägare/aktieägare tycker är viktigt, dvs vad ger mest pengar på banken, i 3:e hand på vad du och jag tycker.
Dom är trots allt ett vinstdrivande företag.
All heder åt webhallen som faktiskt avsätter personal för att komma in på Swec och visa nån form av intresse för kunden.

Jag har handlat av Webbhallen i många år nu. (Fler år än vad jag vill erkänna, för då verkar jag gammal..)
Alltid varit schyssta. Samma sak har det varit med Inet, Komplett och den jag alltid glömmer bort namnet på.. "Deltaco"?

Våra större återförsäljare tror jag inte "lurar" oss, för det skulle vara i princip att gräva egen grav inför framtida affärer.

Jag har faktiskt (konstigt nog) bara bra erfarenheter med Webbhallen, och övriga svenska "datorbutiker" jag listat ovanför. Upplever dessa som "hederligt folk". Inte några lurendrejare. Grabbar man kan "lita på". (Och töser givetvis också). De har gott rykte, som är välförtjänt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Egentligen är det amerikanska "MSRP" ett lagbrott i Sverige/EU. Vill minnas att vi före EU-inträdet hade "Cirkapris", ja det vet jag att vi hade, men runt EU-inträdet förbjöds cirkapriser. Precis det du ponerar med ditt inlägg.
"Rekommenderat cirkapris" hette det nog på den tiden. "Av tillverkaren". Motsvarar tror jag MSRP.
Inte tillåtet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Man kan säga samma sak om Nvidia? Varför Nvidia håller på att stripa deras kort när det gäller mining? De kan säga det är inte vårt problem och gå vidare? Det du säger är helt fel.
När nvidia säljer i USA de granska varje beställning förhand.

Källa: 'Nvidia Is Manually Reviewing RTX 3080 Orders to Stop Scalpers'
https://www.pcmag.com/news/nvidia-is-manually-reviewing-rtx-3...

Nvidia har flera varianter av samma hårdvara tydligen:
Klassiska är "Geforce", alltså gamerkorten¨.
Samma hårdvara (kisel) men med annat BIOS såldes till "grafiker" multipla gånger dyrare som "Quadro". (Går att flasha om Geforce till Quadro och vice versa)
Nvidias senaste "lina" av produkter är tydligen "miningkort", som är samma sak egentligen som Geforce, men ett annat BIOS och saknar bildskärmsutgångar. Nvidia CMP HX heter det tydligen.

Så att nvidia "dedikerar" en viss del av tillverkningen till mining genom "CMP HX"-serien, minskar naturligtvis antalet grafikkort till oss. Kislet är tydligen begränsat idag, fan vet varför.. Ungefär som att det blir kafferansonering under krig eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Rekommenderat cirkapris" hette det nog på den tiden. "Av tillverkaren". Motsvarar tror jag MSRP.
Inte tillåtet här.

MSRP = Manufacturer's Suggested Retail Price = listpris eller rekommenderat pris.

Finns inget "cirka" i det begreppet överhuvudtaget. MSRP är alltid fast definierat.

Det du talar om är att marknadsföra en vara med ett till synes lägre pris jämfört med att samma vara säljs för ett högre "cirkapris" på marknaden, på samma sätt som det är förbjudet att ha en vara till ordinariepris märkt som rea-vara med hänvisning till t.ex. ett gammalt högre pris.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

fast hur kommer det sig då att Sony och MS kan hålla 1 bestämt pris på sina varor?

Det lättaste sättet att kontrollera priser brukar vara att sälja produkten väldigt dyrt till återförsäljarna så att de inte har någon marginal att sänka priset.

En annan metod kan ju vara att en tillverkare slutar sälja sin produkt till återförsäljare. Men sådana manövrar funkar bara om försäljningskanalerna är hårt kontrollerade. Vilket de är på vissa produkter dock så som Apple, konsolerna osv.

Ett tredje alternativ kan vara att man slutar ge återförsäljaren olika fördelar (rabatter, förtur på varor, etc)

Dock är de två undre alternativen olagliga men extremt svårkontrollerade för myndigheter. (Ingen tillverkare är ju tvingad att sälja sina grejer till en viss ÅF och de är inte heller tvingade att förklara varför de vägrar sälja saker till en viss ÅF etc)

Skrivet av Networker:

Egentligen är det amerikanska "MSRP" ett lagbrott i Sverige/EU. Vill minnas att vi före EU-inträdet hade "Cirkapris", ja det vet jag att vi hade, men runt EU-inträdet förbjöds cirkapriser. Precis det du ponerar med ditt inlägg.
Inte tillåtet här.

Tillverkare får lov att rekommendera vilka priser deras produkter ska säljas till. Även i EU och i förlängningen Sverige.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi fick reda på att det skulle vara intropriser denna vecka, vi byggde dessa datorer förra veckan, jag ser inte hur vi utan en spåkula ska kunna lösa detta framöver då INGEN i branchen vet något förrän Nvidia har sagt sitt. Lägger ner denna diskussion nu då den leder ingen vart. Försökte ge en inblick i hur det är i verkligheten, men det används bara som ammunition för mer negativitet.

/Patrik

Då tycker jag att asus/nvidia borde ge er en varning samt att nästa batch får ni ju sälja till msrp pris och ta förlusten. Eller sänka config datorerna i förhållande till msrp priset. Alla kan ju göra fel men som man säger "gör om gör rätt" Vilket jag vet att ni gör i slutskedet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det lättaste sättet att kontrollera priser brukar vara att sälja produkten väldigt dyrt till återförsäljarna så att de inte har någon marginal att sänka priset.

En annan metod kan ju vara att en tillverkare slutar sälja sin produkt till återförsäljare. Men sådana manövrar funkar bara om försäljningskanalerna är hårt kontrollerade. Vilket de är på vissa produkter dock så som Apple, konsolerna osv.

Ett tredje alternativ kan vara att man slutar ge återförsäljaren olika fördelar (rabatter, förtur på varor, etc)

Dock är de två undre alternativen olagliga men extremt svårkontrollerade för myndigheter. (Ingen tillverkare är ju tvingad att sälja sina grejer till en viss ÅF och de är inte heller tvingade att förklara varför de vägrar sälja saker till en viss ÅF etc)

Tillverkare får lov att rekommendera vilka priser deras produkter ska säljas till. Även i EU och i förlängningen Sverige.

Det måste ju gälla samma som butikern de väljer vem de vill sälja till och hur många av varje produkt om ens det. För nu avbokar ju webhallen och alla andra kort på löpande band för att man redan köpt ett annat rtx kort eller har en bokning på en. Det borde vara olaligt att avboka/neka köp av en order som man lagt i en butik/online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag misstänker att konsoler fortfarande säljs med affärsmodellen Loss leader där förtjänsten på själva konsolen är dålig för att locka in kunder i ett ekosystem där de kommer köpa spel och tillbehör som har ett större prispåslag. Lite som med de billigaste bläckstråleskrivarna där första riktiga bläckpatronen kan kosta mer än vad hela skrivaren gjorde.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Jag misstänker att konsoler fortfarande säljs med affärsmodellen Loss leader där förtjänsten på själva konsolen är dålig för att locka in kunder i ett ekosystem där de kommer köpa spel och tillbehör som har ett större prispåslag. Lite som med de billigaste bläckstråleskrivarna där första riktiga bläckpatronen kan kosta mer än vad hela skrivaren gjorde.

För själva tillverkaren av konsolen är det ju absolut så.

Det är lite knepigare för återförsäljare och distributörer. Fysisk spelförsäljning sviktar. Det släpps konsoler som inte ens tar fysisk media. Gamepass, EA Play, Playstation Now konkurrerar med enskilda köp av titlar etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För själva tillverkaren av konsolen är det ju absolut så.

Det är lite knepigare för återförsäljare och distributörer. Fysisk spelförsäljning sviktar. Det släpps konsoler som inte ens tar fysisk media. Gamepass, EA Play, Playstation Now konkurrerar med enskilda köp av titlar etc.

Precis, gå in i valfri elektroniklada och se hur alla säljare gömmer sig, eller hänvisar dig att sköta betalningen i kassan efter att ha hjälpt dig (om de inte misstänker att de kanske kan sälja en försäkring på den för att få en "pinne" i statistiken). Detta för att för säljet inte ska hamna på deras ID då marginalerna på fysiska spel och konsoler är i princip minus eller nära noll.

Dock vet jag inte hur illa det är med datorkomponenter, om det är samma historia där?

Permalänk
Medlem

Fusket måste få en slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Click-bait är det bara (enligt min definition) om det inte stämmer med innehållet. Stämmer det med innehållet (vilket det gör) så är det inte click-bait. 3080Ti är inget "bra kort för pengarna". Prestandaskillnaden är försumbar mot vanliga 3080. Däremot är prisskillnaden inte försumbar, till 3080Ti:s nackdel.

Från att en produkt i ett visst perspektiv inte är prisvärd, till att vara ett lurendrejeri, är en ganska avsevärd skillnad. Det klart att båda kanaler lever på att spela på sina internetpersonligheter, men det är inte lika med att deras åsikter är den objektiva sanningen.

Samma resonemang skulle annars kunnat föras kring 3090, som är 10-15% snabbare än de snabbaste 3080-modellerna men kostade mer än dubbelt så mycket vid lansering. Alla som var insatta accepterade det ändå eftersom de inser att det är en produkt för köpare som inte är brydda över begreppet "prisvärd" utan ska ha det bästa som går att uppbringa.

Om inte marknaden trissat upp priserna på GPUer generellt så hade 3080 för 8-9000, 3080 Ti för 12-13000 och 3090 för 17-18000 varit en helt OK modelluppställning, där det hade gått att få snudd på 3090-prestanda minus den meningslösa VRAM-mängden för kanske 5000 kr mindre med ett 3080 Ti.

Men nu lever som sagt tidigare nämnda kanaler på att skapa stormar i vattenglas att rapportera om, så då måste ju alla slags nyheter spinnas på ett sätt som provocerar tittarna.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Köttburken:

Då tycker jag att asus/nvidia borde ge er en varning samt att nästa batch får ni ju sälja till msrp pris och ta förlusten. Eller sänka config datorerna i förhållande till msrp priset. Alla kan ju göra fel men som man säger "gör om gör rätt" Vilket jag vet att ni gör i slutskedet.

Har kollat upp hela situationen med MSRP-kort nu och vi har ej använt några MSRP kort i vår produktion då vi använde OC modellen, sen att ASUS ej skappade några icke OC till oss i första vändan är ej Webhallen fel. MSRP gäller alltså icke OC och inget som datorproduktionen har påverkat.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch