Danmark vill komma åt kryptohandlare med skattereform

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nja, jag ser det snarare som faktumet att certifikaten täcker endast ett fåtal valutor, medan det finns många andra intressanta att handla på kryptomarknaden

Och det finns massor andra tillgångar än de som kan handlas i ISK som inte innefattar kryptovalutor som du också måste deklarera och skatta för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och det finns massor andra tillgångar än de som kan handlas i ISK som inte innefattar kryptovalutor som du också måste deklarera och skatta för.

Ja självfallet, jag syftar endast på att de flesta troligen handlar utanför ISK för att det finns ett stort utbud, inte för att man kan slippa skatta "med låg risk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ja självfallet, jag syftar endast på att de flesta troligen handlar utanför ISK för att det finns ett stort utbud, inte för att man kan slippa skatta "med låg risk"

De flesta deklarerar ju inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är klart att alla skall betala det skatten som är rimlig. Det är sånt här man blir lite less på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...
Staten försöker sko sig på otydliga regler och oerfarenhet.

Detta är det som får många som har krypto att helt enkelt lägga locket på och inte säga något, för regelverken är så komplexa och i slutändan vill skatteverket ha mer pengar än vad man gjort i vinst, vem vill ta risken? Bättre att bara knipa och säga att man inte har någon kryptovaluta och se vad som händer i framtiden än att ta risken att bli utredd av nån 60taggare på skatteverket som inte har en aning om något och betala ett par mille extra i böter

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är klart att alla skall betala det skatten som är rimlig. Det är sånt här man blir lite less på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...
Staten försöker sko sig på otydliga regler och oerfarenhet.

Kanske ska titta på fallet. Det är ju helt orimliga förklaringar Herr Dunker kommer med så jag förstår att skatteverket kör hårt här.
Vadå köpt bitcoin kontant? Antingen har han gjort flera tusen procent i vinst eller så har han burit runt på en resväska med cash.

Skitsnack att det inte är näringsverksamhet också, hade hamnat som näringsverksamhet om han sålde hundvalpar för såna summor också.

Permalänk
Avstängd

Staten vill bara ha mer och mer pengar, men om pengarna används rätt så behöver inte heller höja skatten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Men Microsoft kommer undan skatt fast dom gjort 2600 miljarder i vinst

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.751930/microsoft-slipp...

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag inte att skatten man betalar används på bästa sätt. Inte alls. Men jag ser gärna att krypto-miffon betalar minst lika mycket skatt som övrig handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När man handlar med aktier och andra sådana saker så får man ju betala skatt, så det är naturligt och bra att Krypto inte ska vara något undantag. Helt otroligt så gnidna folk är. Man tar gärna väl av den skattefinansierade välfärden men bidrar ogärna till den.

Krypto är inget undantag, tvärt om så har du betydligt högre skatt på krypto än på aktiehandel.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

- Tjena, vad sitter du inne för?
- Mord av mitt ex
- Du då?
- Kunde inte reda ut att betala kryptoskatten för skatteverkets hemsida var så jävla oklar.
- Ah trist! Men vi kommer iaf bli släppta samtidigt!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kanske ska titta på fallet. Det är ju helt orimliga förklaringar Herr Dunker kommer med så jag förstår att skatteverket kör hårt här.
Vadå köpt bitcoin kontant? Antingen har han gjort flera tusen procent i vinst eller så har han burit runt på en resväska med cash.

Skitsnack att det inte är näringsverksamhet också, hade hamnat som näringsverksamhet om han sålde hundvalpar för såna summor också.

Han har köpt bitcoin via localbitcoins.com och skatteverket tycker inte han kan styrka köp vid P2P handel så anskaffningsvärdet blir 0.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Synpunkter på huruvida man anser att svenska staten använder skattepengarna väl eller inte har inte med sakfrågan att göra över huvud taget.

Om man beskattar normala intäkter på tjänst och kapital ska man självklart beskatta intäkter på mining och handel med krypto också. Det kan man väl inte på något sätt argumentera mot? Då kan jag lika gärna argumentera för att intäkter på försäljning av varmkorv ska undantas skatt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Krypto borde finnas som ett tillgångsslag i ISK. Då blir ju alla glada och nöjda.

Skrivet av KingCobra:

Det finns det. Jag har Etherium (certifikat)

Skrivet av anon5930:

ISK som iallafall ett riksdagsparti vill ta bort eller kraftigt begränsa/försämra. Vilket kommer drabba småspararna.

Staters jakt på invånares egendom och kapital kommer fortsätta.

https://www.skrivunder.com/ror_inte_vart_sparande

Oavsett så är ISK för sparande/investering och inte riktigt något som främjar att använta en kryptovaluta som....valuta.

Jag är inte superintresserad av att sälja kryptovaluta mot vanliga pengar vanligtvis, eller att ha "köpa" den via ISK certs (har aldrig faktiskt köpt någon kryptovaluta, enbart minat) utan vad jag skulle vilja se är att tjänster där du har ett konto med "riktig" krypto alltså en wallet som låter dig betala för något med ett Visa eller mastercard eller dylikt med omedelbar växelkurs skulle kunna beskattas för den försäljning du gör där- så om jag minat en mängd en månad, sätter det i en wallet hos valfri Crypto Card Issuer så kan jag använda kortet och få skatt dragen eller åtminstone beräknad automatiskt beroende på valutans stående värde när jag använder kortet.

Skrivet av Robbo:

Men Microsoft kommer undan skatt fast dom gjort 2600 miljarder i vinst

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.751930/microsoft-slipp...

Har man pengar nog att betala sina advokater så behöver man inte betala skatt

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

- Tjena, vad sitter du inne för?
- Mord av mitt ex
- Du då?
- Kunde inte reda ut att betala kryptoskatten för skatteverkets hemsida var så jävla oklar.
- Ah trist! Men vi kommer iaf bli släppta samtidigt!

Kul men så funkar det inte. Om du gjort en best guess på hur du ska göra och åker dit i en kontroll så får du möjlighet att hosta upp rätt siffror/hjälp av skatteverket med att få det rätt och så får du betala den skatt du skulle betalat. Anser Skatteverket att du med flit försökt fiffla med deklarationen kan du som värst åka på att betala rätt skatt +40%. Det är bara om du inte alls samarbetar och verkligen aktivt undanhåller information och med uppsåt försökt vilseleda skatteverket som du har chans på fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hur motiverar du att du måste betala mer skatt för att kryptohandlare fuskar med skatten? Det är ju inte så att vår stat räknat med att kryptovalutor, som de inte vill ta i ens med tång, skulle få den värdeökningen den fått?
Eller tänker du så att staten slänger alla skattepengar i samma burk och sänker skatten när de fått tillräckligt?

Det är klart att alla skall betala det skatten som är rimlig. Det är sånt här man blir lite less på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...
Staten försöker sko sig på otydliga regler och oerfarenhet.

Statsbudgeten kräver ett visst inflöde så ja, i praktiken läggs allt i samma burk och fördelas sen.

Och folk som inte livnär sig på bitcoin trading skulle troligen göra något annat istället som då skulle generera skatteintäkter. Eller menar du att alla som lever på bitcoin skulle vara arbetslösa om bitcoin inte var uppfunnet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De e väldigt många som hoppat på krypto och aktier under pandemin och det är tänkbart att en del av dem inte är insatta i hur det ska deklareras, det är inte en självklar process. Enklast är att köra ISK men det finns ett par begränsningar där som kan ställa till det, dessutom har man nu förslag på att hårt begränsa ISK, ska man tro intervjuerna så kan det vara tal om en så pass låg gräns som 100 000 kr vilket man inte kommer långt med om man sparar till pensionen.

Hade pensionssystemet varit rimligt hade jag troligen ägnat mig mindre åt att spara på börsen. Min uppfattning är att Sverige redan pressar sina invånare hårt på skatt och nu tar man ytterligare krafttag för att få in mer. Samtidigt ligger vi back inom en del områden jämfört med andra länder så man kan undra var pengarna smiter iväg? Eller är allt bara mycket dyrare i Sverige.

Självklart ska man betala skatt på det som är skattepliktigt men då får man också göra det enkelt och rättvist samtidigt som man ger sina invånare lite fri rum.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Kul men så funkar det inte. Om du gjort en best guess på hur du ska göra och åker dit i en kontroll så får du möjlighet att hosta upp rätt siffror/hjälp av skatteverket med att få det rätt och så får du betala den skatt du skulle betalat. Anser Skatteverket att du med flit försökt fiffla med deklarationen kan du som värst åka på att betala rätt skatt +40%. Det är bara om du inte alls samarbetar och verkligen aktivt undanhåller information och med uppsåt försökt vilseleda skatteverket som du har chans på fängelse.

Så lite grann som Herr Dunkers där skatteverket anser att han fifflat och ljugit eftersom alla "köp" han gjort på localbitcoins har haft anskaffningsvärde 0 och således varit gratis då han är så sympatisk att folk bara valt att över en längre period ge honom kryptovalutor för 25 miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Kul men så funkar det inte. Om du gjort en best guess på hur du ska göra och åker dit i en kontroll så får du möjlighet att hosta upp rätt siffror/hjälp av skatteverket med att få det rätt och så får du betala den skatt du skulle betalat. Anser Skatteverket att du med flit försökt fiffla med deklarationen kan du som värst åka på att betala rätt skatt +40%. Det är bara om du inte alls samarbetar och verkligen aktivt undanhåller information och med uppsåt försökt vilseleda skatteverket som du har chans på fängelse.

Hur lätt tror du det är att hosta upp pengarna i efterhand? Skatten är inte direkt några små procentsatser. Visst ska man ha en viss buffert men missar man betala skatt på något som man lyckas väl med ett par år så kan det bli riktigt tungt. Se förresten på företag, de har så gott som ingen buffert, allt ska spenderas och så tänker många människor med även om det är riskfyllt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Kul men så funkar det inte. Om du gjort en best guess på hur du ska göra och åker dit i en kontroll så får du möjlighet att hosta upp rätt siffror/hjälp av skatteverket med att få det rätt och så får du betala den skatt du skulle betalat. Anser Skatteverket att du med flit försökt fiffla med deklarationen kan du som värst åka på att betala rätt skatt +40%. Det är bara om du inte alls samarbetar och verkligen aktivt undanhåller information och med uppsåt försökt vilseleda skatteverket som du har chans på fängelse.

ok fine, men det lilla budskapet var att mord är lika allvarligt som skattebrott vilket är sinnesjukt men nu blir det offtopic..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Synpunkter på huruvida man anser att svenska staten använder skattepengarna väl eller inte har inte med sakfrågan att göra över huvud taget.

Men visst spelar det en roll, ser sammhället att skatterna används effektivt så har man mindre problem att betala hög skatt och högre tollerans för att faktiskt sätta sig in i de komplexa systemet för hur grejer ska skattas.

Men ja, självklart ska grejer som ska skattas, skattas för. Men när man hela tiden pressar ut invånarna så blir följsamheten sämre. Personligen skulle jag inte köpa krypto utanför ISK, det blir på tok för mycket skatt om man följer reglerna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

"komma åt" är väl en konstig formulering?
Danmark vill att kryptohandlare ska betala skatt på sina intäkter precis som på övriga tillgångsslag, inget annat. Att man gör detta tyder på att danska staten ser krypto som ett riktigt tillgångsslag snarare än en fantasiprodukt.

Permalänk
Medlem

Jag deklarerar all min kryptovalutahandel. Jag förstår att få vill göra det och anledningen är nog inte lika mycket att man vill smita från skatt eller fuska som att det är fruktansvärt krångligt att deklarera kryptohandel. Särskilt om man ska deklarera mining, utlåning med mera. Jag tror man skulle få in mera skatt om man gjorde det enklare. Har inte läst detaljerna hur de ska göra i Danmark men det verkar som att Danmark har börjat förstå att man måste modernisera skattelagarna.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur man kan tro och tycka att handel eller mining av kryptovalutor skall behandlas separat och ha mycket lägre skatt än andra saker? Varför en hobbyverksamhet där man minear skattas lägre än en där man extraknäckar som konsult? Varför skulle vinster från kryptovalutor beskattas annorlunda än andra valutavinster? Kryptovalutor behandlas helt enkelt på samma sätt som allt annat gör.

Känns som att ett gäng människor som inte berörts av våra höga skatter (både i Sverige och Danmark) tidigare nu fått känna av det och blir upprörda över att just deras sak beskattas.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man som El Salvador precis gjorde.

Permalänk

Jag gillar inte att betala skatt, och inte kryptovalutor heller, men ont ska med ont förgås så gärna för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Så lite grann som Herr Dunkers där skatteverket anser att han fifflat och ljugit eftersom alla "köp" han gjort på localbitcoins har haft anskaffningsvärde 0 och således varit gratis då han är så sympatisk att folk bara valt att över en längre period ge honom kryptovalutor för 25 miljoner?

Nu har ju det fallet inte gått till rätten så fullständiga motiveringar finns ju inte tillgängliga men han bör ju kunna hosta fram bevis på att han köpt dessa valutor och till vilken summa även därifrån. Det råder omvänd bevisskyldighet här som i många andra skatterättsliga fall eftersom det är mycket lättare för personen själv att bevisa det för skatteverket.

Vi pratar alltså om en snubbe som tycker att hans dedikerade miningrigg i ett servercluster inte skapar bitcoins genom sin mining och kräver då avdragsrätt. Han bör skärpa sig och betala skatt, helt rätt att SKV trycker till och markerar.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att folk smiter med skatten när det är så krångligt att göra rätt för sig. Sveriges regelverk är t.ex hopplöst utdaterat och man måste hänga med lite och uppdatera reglerna och göra det enkelt.

Vill man att så många som möjligt skall följa reglerna får man göra det enkelt och tydligt och inte känna sig rånad på kuppen. 30% skatt på vinst tror jag de flesta inte har något problem med. Däremot skatt vid varenda valutaväxling (en del obskyra altcoins handlas in tradingpar) ? LOL. Orimligt.

Man missar miljarder i skatteintäkter genom att ha snåriga regelverk där man tillochmed kan få en skattesmäll trots att man gått med förlust pga att man gjort ett par växlingar. Någon idiot tycker säkert att det är korrekt eftersom lagen och reglerna säger så, men är det rimligt eller moraliskt korrekt? Nej.

Nuvarande regelverk är lite som om jag skulle sälja en tjänst till någon. Denne frågar vad det kostar. Jag (skatteverket) säger "Va? Lol? Det får du räkna själv?"

Motparten säger "Men va, om jag gissar fel då?".
"Skatteverket: "Du får böter, haha".

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Då jag själv varit intresserad av att köpa bitcoin direkt, så har ju hört om folk som ägt det och inte ens vetat om att de ska skatta, och tänkt "jag gör det i framtiden".
Jag försökte sätta mig ner och förstå det men det var extremt mycket mer komplicerat än vad jag hade förväntat mig. Tror nog att många som skattar bitcoin även dom gör fel. Slutade med att jag köpte bitcoin XBT aktier och låter ISK kontot sköta det. Mindre huvudvärk. Nu kanske någon kommer säga att det är as enkelt, men gav det verkligen ett riktigt försök att förstå, skrev nog 20 mail med skatteverket och förstod fortfarande inte.

Jag tror dom hade haft en del på att vinna på att göra det lite enklare att skatta.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Men visst spelar det en roll, ser sammhället att saktterna används effektivt så har man mindre problem att betala hög skatt och högre tollerans för att faktiskt sätta sig in i de komplexa systemet för hur grejer ska skattas.

Men ja, självklart ska grejer som ska skattas, skattas för. Men när man hela tiden pressar ut invånarna så blir följsamheten sämre. Personligen skulle jag inte köpa krypto utanför ISK, det blir på tok för mycket skatt om man följer reglerna.

Det här med följsamhet, det finns ett begrepp för det - lafferkurvan. Jag undrar om man inte redan har passerat den i Sverige, eller i alla fall är väldigt nära. Och som nämndes tidigare i tråden så slapp Microsoft skatt. De är verkligen inte de enda. Då tycker i alla fall jag att det är alldeles uppenbart att gemene man (knegare) blir sugen på att slira med deklarationen i allmänhet. Vad gäller krypto och egentligen allt utöver vanlig lön så tycker jag att både deklaration och bokföring borde förenklas en hel del, genom exempelvis integrationer till någon tjänst som räknar ut allt.

Skrivet av ronnylov:

Eller så gör man som El Salvador precis gjorde.

Vad gjorde dom?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det här med följsamhet, det finns ett begrepp för det - lafferkurvan. Jag undrar om man inte redan har passerat den i Sverige, eller i alla fall är väldigt nära. Och som nämndes tidigare i tråden så slapp Microsoft skatt. De är verkligen inte de enda. Då tycker i alla fall jag att det är alldeles uppenbart att gemene man (knegare) blir sugen på att slira med deklarationen i allmänhet. Vad gäller krypto och egentligen allt utöver vanlig lön så tycker jag att både deklaration och bokföring borde förenklas en hel del, genom exempelvis integrationer till någon tjänst som räknar ut allt.

Vad gjorde dom?

El Salvador har godkänt bitcoin som nationell valuta. Handlare i landet måste acceptera betalningar med bitcoin. De har ingen skatt på eventuell värdeförändring.

https://news.trijo.co/nyheter/kongressen-rostar-igenom-lag-so...