Danmark vill komma åt kryptohandlare med skattereform

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Gäller det även nicehash där man får kanske upp till 1000 utbetalningar på en månad?

Ja. Jag vet inte hur nicehash funkar men med Ethmine kan du ställa in hur ofta du vill få payouts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har du källa på det? Vad jag kan hitta så behandlas det på samma sätt då en kursförlust vid valutahandel endast är avdragsgill med 70%.

Bara att läsa vad skatteverket skriver om kryptovalutor.

Är svårt för oss som handlar med kryptovalutor att veta vad som gäller vanlig valutahandel. Gissar att det motsatta också gäller. Varför sätra sig in i regler man själv inte berörs av?

Men när det gäller kryptovalutor kan följande hända. Du gör två försäljningar under året. På den ena har du 1000 kr i vinst. På den andra 1000 kr i förlust. Du har alltså inte tjänat något under året. Du får 30% i skatt på vinstaffären. På förlustaffären får du göra avdrag ned 70% av förlusten. Så 1000 kr vinst. Förlusten räknas som sagt var till 70% så det blir 700 kr. Du får alltså 300 kr (1000 - 700) att betala 30% skatt på. Skatten blir 90 kr trots att det inte blev någon vinst under året. 90 kr i skatt på 0 kr i inkomst. Oändligt många procent i skatt. Hur är detta rättvist? Varför betala skatt när man inte hade någon inkomst?

Permalänk
Skrivet av Peonsson:

Man betalar skatt när man får in lönen på kontot. Inte när man betalar för saker. Vid varje payout från ethermine eller vad du använder för variant ska du skatta.

Det där är fel. När man betalar för saker avyttrar man sin position i kryptovalutan och då måste man betala reavinst på kursuppgången om värdet ökat sedan man öppnade sin position. Om värdet istället minskat har du rätt att begära skatteavdrag för förlusten.

Tjänar man lön i kryptovaluta ska man förstås också betala inkomstskatt på lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bara att läsa vad skatteverket skriver om kryptovalutor.

Är svårt för oss som handlar med kryptovalutor att veta vad som gäller vanlig valutahandel. Gissar att det motsatta också gäller. Varför sätra sig in i regler man själv inte berörs av?

Men när det gäller kryptovalutor kan följande hända. Du gör två försäljningar under året. På den ena har du 1000 kr i vinst. På den andra 1000 kr i förlust. Du har alltså inte tjänat något under året. Du får 30% i skatt på vinstaffären. På förlustaffären får du göra avdrag ned 70% av förlusten. Så 1000 kr vinst. Förlusten räknas som sagt var till 70% så det blir 700 kr. Du får alltså 300 kr (1000 - 700) att betala 30% skatt på. Skatten blir 90 kr trots att det inte blev någon vinst under året. 90 kr i skatt på 0 kr i inkomst. Oändligt många procent i skatt. Hur är detta rättvist? Varför betala skatt när man inte hade någon inkomst?

Vad jag vet har man ingen egen skattelagstiftning för kryptovalutor utan du använder samma lagstiftning som för valutor, man likställer helt enkelt kryptovalutor med andra valutor. Alltså sätter man in sig i samma regler när man sätter in sig i reglerna för kryptovalutor.

Ja, det förfarandet gäller såvitt jag vet även andra valutor så det är inget specifikt för krypto, varför man valt att ha den lagstiftningen vad gäller valutor när detsamma inte gäller t.ex. aktier vet jag faktiskt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är du säker på att det är samma regler som valutahandel? Om du växlar till Euro och köper en öl på semestern får du alltså deklarera vinst/förlust mot svenska kronor? Det får du göra om du hade gjort köpet med en kryptovaluta.

Tar du ut dina pengar från en valutamäklare gör du vinst/förlust och skattar därefter. Enda skillnaden är att du inte kan ha pengarna i plånbok/konto då det inte är något betalmedel.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Är du säker på att det är samma regler som valutahandel? Om du växlar till Euro och köper en öl på semestern får du alltså deklarera vinst/förlust mot svenska kronor? Det får du göra om du hade gjort köpet med en kryptovaluta.

Det finns en specialregel för utländsk valuta du skaffar för att använda under tillfällig vistelse i utlandet. Då ska du inte betala skatt på kursvinster och kan inte heller begära avdrag för förluster.

Bitcoin verkar ha någon form av officiell status i El Salvador, så förmodligen slipper du beräkna kursvinst och -förlust om du skaffar bitcoin i syfte att använda pengarna under en resa till El Salvador.

Skrivet av ronnylov:

Men när det gäller kryptovalutor kan följande hända. Du gör två försäljningar under året. På den ena har du 1000 kr i vinst. På den andra 1000 kr i förlust. Du har alltså inte tjänat något under året. Du får 30% i skatt på vinstaffären. På förlustaffären får du göra avdrag ned 70% av förlusten. Så 1000 kr vinst. Förlusten räknas som sagt var till 70% så det blir 700 kr. Du får alltså 300 kr (1000 - 700) att betala 30% skatt på. Skatten blir 90 kr trots att det inte blev någon vinst under året. 90 kr i skatt på 0 kr i inkomst. Oändligt många procent i skatt. Hur är detta rättvist? Varför betala skatt när man inte hade någon inkomst?

Var det inte så att Regeringsrätten eller EU-domstolen härom året kom fram till att 70%-regeln stred mot någon EU-regel och därför skulle utläsas som en 100%-regel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skulle nog säga att de flesta som handlat med kryptovalutor betalar skatt. Det är oerhört svårt att omvandla kryptovalutor till pengar man faktiskt kan använda idag.
De flesta har ett arbete.

Vad heter han Dunkers? Han va väl en av de första stora Svenska handlare när det började, nu har han ju fogden efter sig på flera miljoner.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det inte så att Regeringsrätten eller EU-domstolen härom året kom fram till att 70%-regeln stred mot någon EU-regel och därför skulle utläsas som en 100%-regel?

Har faktiskt ingen koll om nåt sånt varit på tapeten, ska jag ta en titt på senare. Men fakta är hur skatteverket räknar idag och hur det implementeras och då gäller 70% iirc. Hjälper inte individen nämnvärt i nuet alltså och staten kan komma och kräva skatt på pengar du i realitet aldrig haft. Visst du kanske får rätt på lång sikt, men det kan teoretiskt finnas nån stackare där ute som är skyldig staten miljoner utan att tjänat en krona i dagsläget.

Det är samma absurda situation som när man aktivt satt och jagade pokerspelare som använt pokersidor utanför EU och spelat cash games i mitten på 2000 talet. Man la ihop alla vinnande händer rakt av och det var din "vinst" som skulle beskattas, om du sen spelat bort 100k totalt var oväsentligt då du inte fick dra av förlusthänder alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Man betalar skatt när man får in lönen på kontot. Inte när man betalar för saker. Vid varje payout från ethermine eller vad du använder för variant ska du skatta.

Liknelsen passar inte här då jag inte får "lön på kontot" om jag inte säljer kryptovalutan. Vad det handlar om är då att jag behöver betala - i svenska kronor - för kryptovalutan vars värde i svenska kr ej än har realiserats.

Håller på att göra dessa uträkningar nu då jag behöver få ordning på det hela, skatteverkets syn på det hela är förbryllande.

Jag skulle inte ha något emot att till exempel skatta genom att betala en andel av kryptovalutan jag betalat i skatt, jag skulle inte heller ha något emot att sälja en andel som motsvarar summan av skatten för att betala skatt i SEK - problemet är till exempel när ett coin har minats som dagen de minades inte hade ett värde då det inte gick att köpa eller sälja på någon marknad - vad är skatten då? Annat exempel är när ett coin minats vid ett dagvärde som inte kan realiseras då det priset bara var så högt när det släpptes och det inte kunde säljas av privatpersoner direkt utan bara av exchanges - skatten när valutan hittat ett stabilt värde kan vara flera gånger totala värdet av valutan.

Saken är att det hela är så sjukt löst beskrivet från skatteverket att jag är rädd att det blir fel oavsett om jag försöker göra rätt- om jag försöker lyda skatteverkets beskrivning rakt av skulle jag betala skatt på ett coin som är många gånger mer än dagens värde på den summa coins jag har. Men på ett annat coin skulle jag betala inte ens en procent av dess totala värde i skatt.

En av dessa saker kommer säkerligen visa sig vara fel i skatteverkets ögon trots att det borde stämma med hur de uttrycks sitt ställningstagande, har jag otur så tolkar de om det positiva resultatet men behåller det negativa resultatet, och har ugnen aning hur det faktiskt kommer blir.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det finns en specialregel för utländsk valuta du skaffar för att använda under tillfällig vistelse i utlandet. Då ska du inte betala skatt på kursvinster och kan inte heller begära avdrag för förluster.

Bitcoin verkar ha någon form av officiell status i El Salvador, så förmodligen slipper du beräkna kursvinst och -förlust om du skaffar bitcoin i syfte att använda pengarna under en resa till El Salvador.Var det inte så att Regeringsrätten eller EU-domstolen härom året kom fram till att 70%-regeln stred mot någon EU-regel och därför skulle utläsas som en 100%-regel?

Intressant om EU-domstolen eller vad det nu var. I så fall bör de ändra i bilaga K4 angående 70% regeln. Sist jag deklarerade i början på Maj så var den kvar.

El Salvador tog beslutet igår kväll så det lär väl ta en stund att införa. Har inga planer på att åka dit men det kan möjligen ge intressanta regeltolkningar om valutaväxling framöver. Kanske mer i andra länder än Sverige. Många länder har ingen skatt vid växling till/från andra länders valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det inte så att Regeringsrätten eller EU-domstolen härom året kom fram till att 70%-regeln stred mot någon EU-regel och därför skulle utläsas som en 100%-regel?

Vad jag vet (och kan hitta) så gällde den domen bara valutakursförluster på skulder i utländsk valuta. Dvs skall man kunna ta lån i utländsk valuta och dra av hela förlusten man gör pga att valutakursen rört sig.

Skrivet av Shiprat:

Jag skulle inte ha något emot att till exempel skatta genom att betala en andel av kryptovalutan jag betalat i skatt, jag skulle inte heller ha något emot att sälja en andel som motsvarar summan av skatten för att betala skatt i SEK - problemet är till exempel när ett coin har minats som dagen de minades inte hade ett värde då det inte gick att köpa eller sälja på någon marknad - vad är skatten då? Annat exempel är när ett coin minats vid ett dagvärde som inte kan realiseras då det priset bara var så högt när det släpptes och det inte kunde säljas av privatpersoner direkt utan bara av exchanges - skatten när valutan hittat ett stabilt värde kan vara flera gånger totala värdet av valutan.

Saken är att det hela är så sjukt löst beskrivet från skatteverket att jag är rädd att det blir fel oavsett om jag försöker göra rätt- om jag försöker lyda skatteverkets beskrivning rakt av skulle jag betala skatt på ett coin som är många gånger mer än dagens värde på den summa coins jag har. Men på ett annat coin skulle jag betala inte ens en procent av dess totala värde i skatt.

Fast varför skulle den skatt du betalar för en tjänst du utför (mining) vara beroende av vad som hände senare när du spekulerade med den betalningen du fick? Ett exempel är ju att jag hjälper någon i trädgården i en vecka, för det fick jag guld värt 10 tkr. Skatten jag skall betala i det fallet med min marginalskatt blir ca 6500 kr. Sedan håller jag guldet i några månader i väntan på uppgång men helt plötsligt blir det krasch och guldet är nu värt 5000 kr och jag säljer det. Skatten jag skall betala för min inkomst kan ju aldrig vara beroende av att jag spekulerat med pengarna som skulle gå till skatt.

Detsamma gäller ju arbete, det är inte ovanligt att få aktier/optioner av sin arbetsgivare som del av betalningen för arbetet. Det är ju värdet på dessa när jag fick tillgång till dem som är det intressanta för inkomstskatten, den skall ju inte bli lägre bara för att man håller aktierna i hopp om att de skall bli mer värda och sen sålt till förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kryptovalutor avvänds vid olika brottsligheter som utpressning, droger, människohandel och vapen. Men det som får länders regeringar att sätta ner foton är att de inser att vissa tjänar pengar på kryptovalutor utan att betala skatt.

Vanliga valuta har används vid samtliga former av brottslighet också. Så det säger precis ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Man betalar skatt när man får in lönen på kontot. Inte när man betalar för saker. Vid varje payout från ethermine eller vad du använder för variant ska du skatta.

Själv betalar jag skatt vid båda de fetade tillfällena, men du kanske har hittat nåt kryphål..?

Permalänk
Medlem

Behandla det som en valuta så försvinner problemet, att betrakta valutan som en aktie är ett vidrigt försök att förtycka vanligt folk som vill fly inflation (fattigman skatten).

Att använda terrorist/brottslighet argumentet funkar inte riktigt då det elementet verkar ha existerat utan problem långt innan krypto.

Staten tvättar mer pengar till terrorister och brottslighet i form av pengatvätt långt mer än enskilda individer, staten är en synnerligen en betydlig bov gällande detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Behandla det som en valuta så försvinner problemet

Nej som sagt, valutahandel beskattas på samma sätt där du skattar vinsten med 30 %.

En stor skillnad är dock att en svensk valutamäklarna faktiskt rapporterar in kontrolluppgifter till Skatteverket även om du får deklarera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Det är skatt på skatt i alla länder. Glöm inte tandborsten. Hej då!

Nämen, så fantastiskt att du upplyser mig om det, tusen tack Ha så trevligt med att jobba tills du är 75 och har noll valuta för dina pensionspengar staten har tagit. Hej då!

Får jag höra ditt tankesätt förresten med ditt tidigare citat : "Man betalar skatt när man får in lönen på kontot. Inte när man betalar för saker."

Vill gärna höra hur du gör med att köpa momsfria varor som mat, elektricitet, drivmedel. Eller köper plastpåsar utan plastpåseskatt i matbutiken. Låter som ett riktigt nice lifehack, svenska staten måste hata den här snubben med ett simpelt trick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast varför skulle den skatt du betalar för en tjänst du utför (mining) vara beroende av vad som hände senare när du spekulerade med den betalningen du fick? Ett exempel är ju att jag hjälper någon i trädgården i en vecka, för det fick jag guld värt 10 tkr. Skatten jag skall betala i det fallet med min marginalskatt blir ca 6500 kr. Sedan håller jag guldet i några månader i väntan på uppgång men helt plötsligt blir det krasch och guldet är nu värt 5000 kr och jag säljer det. Skatten jag skall betala för min inkomst kan ju aldrig vara beroende av att jag spekulerat med pengarna som skulle gå till skatt.

Detsamma gäller ju arbete, det är inte ovanligt att få aktier/optioner av sin arbetsgivare som del av betalningen för arbetet. Det är ju värdet på dessa när jag fick tillgång till dem som är det intressanta för inkomstskatten, den skall ju inte bli lägre bara för att man håller aktierna i hopp om att de skall bli mer värda och sen sålt till förlust.

Jag vet inte om du låtsas missförstå för effekt eller vad men jag kan försöka förklara det lite tydligare- Om du jobbar i någons trädgård och du får betalt i en ny typ av metall som inte går att sälja eller köpa någonstans på marknaden, MEN den har sålts på stängd auktion för 10000 kr och därmed listas priset för den mängd du har fått som 10000kr, ska du då betala skatt för 10000kr fast DU aldrig hade möjligheten att sälja den för det? Om den då har gått ner till 2000kr för samma mängd metall när handel öppnar för allmänheten, ska du då alltså betala skatt på 10000kr för något som genererar 2000kr i inkomst för dig?

På samma vis- om du får betalt i metallen och priset bara är säg 0kr, inget värde än överhuvudtaget, inga som är intresserade att köpa när du tagit emot metallen. Tre dagar senare är den plötsligt värd 100000kr, kommer du alltså slippa skatt helt och hållet då?

En typisk sak som händer med kryptovaluta är att exchanges inte är igång med handel i takt med att valutan går live, och om du är en av de absolut första som minar så kan du ibland få ihop en ansenlig mängd valuta rätt snabbt. Vad exchanges gör är att de säkrar en mängd valuta genom att konfirmera att den existerar, och sedan implementerar de mjukvaran för att sköta wallets. Tills de har riktigt wallets på gång använder de IOUs - de går i god för att de har x antal kryptovaluta och du kan förköpa den- spekulanter tenderar att betala enorma överpris så säg att COIN[X] i IOU form går för 300$. Du minar 100 stycken av detta coin vilket enligt listpriset som nu existerar är 30.000 dollar. Men de exchanges som har IOU's kan inte ta emot COIN[X] på riktigt än, så du måste vänta tills de har handel igång live, under tiden så går priset ner till bara 10$ per COIN[X].

Du sitter nu i en situation då värdet officiellt för dina coins var 30 000$ när du minade, men enbart 1000$ när du väl kan sälja dem. Då ska du enligt dig betala skatt för 30 000$ oavsett fast du aldrig hade möjlighet att sälja för något i närheten av det priset?

Och det är bara ett exempel, väldigt många kryptovalutor börjar som ett "token" som spekuleras på långt, långt innan mining ens börjar.

Skatteverkets sidor om detta refererar https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327766.html som är från 2014, men det är tydligt att de bara copy-pastad in den som referens då de även beskriver att bitcoin ger ett block reward om 25BTC per block, vilket det inte gjort sedan november 2012. I princip all meningsfull utveckling och förändring som skett inom kryptovaluta har skett sedan dess, och inget som går att mina i dag går att jämföra riktigt med hur BTC uppstod.

Om du när du får dina aktier utdelade från ditt jobb inte har rätt eller möjlighet att sälja dem på ett år, och det totala värdet för dem under ett år går från säg 100 000 till 1000kr, är det då rationellt att du ska betala skatt på 100 000 kr?
Du får det här att låta som världens enklaste grej genom att jämföra med saker som inte alls fungerar likadant och är därför ungefär lika hjälpsam som skatteverkets riktlinjer.

EDIT: Ett till exempel som är mer grundat i verkligheten- låt oss säga att jag minat monero via nanopool, och att priset när jag minade var 500$. Tyvärr så gick difficulty upp väldigt mycket och det ser ut som att det kommer ta mig ca 6 mån av kontinuerlig mining med min processor istället för de två veckor som gällde när de gick över till RandomX algo. Jag har redan blivit tilldelad 0,4XMR till ett värde av 200$ men måste upp till minimigränsen 0,5XMR för att dra ut min cryptovaluta från poolen, denna gräns är där för att täcka eventuella transactional fees och för att minska trafiken och belastningen på poolen. När jag väl är uppe i 0,5 är XMR enbart värt 10$. Betalar jag skatt på 500$ eller 10$? Enligt skatteverkets riktlinjer är det när block reward utdelas som gäller, och jag har fått min andel av block rewards i den takt de kommer in, jag har bara inget sätt att faktiskt få ut valutan.

Är det ett särfall och jag får vänta tills jag faktiskt har valutan i hand i sådant fall? Isåfall vore det ju slugt att stanna på 0,499 och sedan snabbt som fan mina sista 0,001 när valutan ligger riktigt lågt för att undvika skatt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Släpp ISK-diskussionen, det är en diskussion för en annan tråd och håller er till ämnet!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad jag vet (och kan hitta) så gällde den domen bara valutakursförluster på skulder i utländsk valuta. Dvs skall man kunna ta lån i utländsk valuta och dra av hela förlusten man gör pga att valutakursen rört sig.

Fast varför skulle den skatt du betalar för en tjänst du utför (mining) vara beroende av vad som hände senare när du spekulerade med den betalningen du fick? Ett exempel är ju att jag hjälper någon i trädgården i en vecka, för det fick jag guld värt 10 tkr. Skatten jag skall betala i det fallet med min marginalskatt blir ca 6500 kr. Sedan håller jag guldet i några månader i väntan på uppgång men helt plötsligt blir det krasch och guldet är nu värt 5000 kr och jag säljer det. Skatten jag skall betala för min inkomst kan ju aldrig vara beroende av att jag spekulerat med pengarna som skulle gå till skatt.

Detsamma gäller ju arbete, det är inte ovanligt att få aktier/optioner av sin arbetsgivare som del av betalningen för arbetet. Det är ju värdet på dessa när jag fick tillgång till dem som är det intressanta för inkomstskatten, den skall ju inte bli lägre bara för att man håller aktierna i hopp om att de skall bli mer värda och sen sålt till förlust.

Man kan spara aktierna tills bolaget går i konkurs också. Då blir det varken förlust eller vinst av innehavet. Hur det påverkar inkomstskatten vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Man kan spara aktierna tills bolaget går i konkurs också. Då blir det varken förlust eller vinst av innehavet. Hur det påverkar inkomstskatten vet jag inte.

Om det ligger i en vanlig aktiedepå så kan du räkna det som förlust då den anses som såld för 0 kr. Googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Staten vill bara ha mer och mer pengar, men om pengarna används rätt så behöver inte heller höja skatten.

Fungerar tyvärr inte riktigt så. Saker blir dyrare pga. orsaker som inflation etc. och därför kan inte skattesatserna ligga på samma nivå år in och år ut. Sedan har vi ju den moraliska frågan varför folk som tjänar pengar på bitcoin skall få vara verksamma inom en gråzon medan andra investerare får betala skatt på sin avkastning. Det är absurt.

Skrivet av candyraver:

ok fine, men det lilla budskapet var att mord är lika allvarligt som skattebrott vilket är sinnesjukt men nu blir det offtopic..

För att inte säga fullständigt felaktigt. Jämför t.ex. minimumstraffen skattebrott (vilket är böter) med mord (vilket är fängelse) så ser du snabbt hur osann ditt påstående är.

Skrivet av Peter77:

Inte konstigt att folk smiter med skatten när det är så krångligt att göra rätt för sig. Sveriges regelverk är t.ex hopplöst utdaterat och man måste hänga med lite och uppdatera reglerna och göra det enkelt.

Vill man att så många som möjligt skall följa reglerna får man göra det enkelt och tydligt och inte känna sig rånad på kuppen. 30% skatt på vinst tror jag de flesta inte har något problem med. Däremot skatt vid varenda valutaväxling (en del obskyra altcoins handlas in tradingpar) ? LOL. Orimligt.

Man missar miljarder i skatteintäkter genom att ha snåriga regelverk där man tillochmed kan få en skattesmäll trots att man gått med förlust pga att man gjort ett par växlingar. Någon idiot tycker säkert att det är korrekt eftersom lagen och reglerna säger så, men är det rimligt eller moraliskt korrekt? Nej.

Nuvarande regelverk är lite som om jag skulle sälja en tjänst till någon. Denne frågar vad det kostar. Jag (skatteverket) säger "Va? Lol? Det får du räkna själv?"

Motparten säger "Men va, om jag gissar fel då?".
"Skatteverket: "Du får böter, haha".

Vilket man gör med jämna mellanrum. Problemet är att den teknologiska utvecklingen skjutit i höjden bara de senaste 10 åren och då hänger självfallet inte juridiken riktigt med. Jag menar.. Kryptovaluta är ju ett påhitt med mindre än 15 år på nacken.

Skrivet av ronnylov:

El Salvador har godkänt bitcoin som nationell valuta. Handlare i landet måste acceptera betalningar med bitcoin. De har ingen skatt på eventuell värdeförändring.

https://news.trijo.co/nyheter/kongressen-rostar-igenom-lag-so...

Det är inte direkt begåvat att godkänna en luftbubbla som Bitcoin som nationell valuta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag vet inte om du låtsas missförstå för effekt eller vad men jag kan försöka förklara det lite tydligare- Om du jobbar i någons trädgård och du får betalt i en ny typ av metall som inte går att sälja eller köpa någonstans på marknaden, MEN den har sålts på stängd auktion för 10000 kr och därmed listas priset för den mängd du har fått som 10000kr, ska du då betala skatt för 10000kr fast DU aldrig hade möjligheten att sälja den för det? Om den då har gått ner till 2000kr för samma mängd metall när handel öppnar för allmänheten, ska du då alltså betala skatt på 10000kr för något som genererar 2000kr i inkomst för dig?

På samma vis- om du får betalt i metallen och priset bara är säg 0kr, inget värde än överhuvudtaget, inga som är intresserade att köpa när du tagit emot metallen. Tre dagar senare är den plötsligt värd 100000kr, kommer du alltså slippa skatt helt och hållet då?

En typisk sak som händer med kryptovaluta är att exchanges inte är igång med handel i takt med att valutan går live, och om du är en av de absolut första som minar så kan du ibland få ihop en ansenlig mängd valuta rätt snabbt. Vad exchanges gör är att de säkrar en mängd valuta genom att konfirmera att den existerar, och sedan implementerar de mjukvaran för att sköta wallets. Tills de har riktigt wallets på gång använder de IOUs - de går i god för att de har x antal kryptovaluta och du kan förköpa den- spekulanter tenderar att betala enorma överpris så säg att COIN[X] i IOU form går för 300$. Du minar 100 stycken av detta coin vilket enligt listpriset som nu existerar är 30.000 dollar. Men de exchanges som har IOU's kan inte ta emot COIN[X] på riktigt än, så du måste vänta tills de har handel igång live, under tiden så går priset ner till bara 10$ per COIN[X].

Du sitter nu i en situation då värdet officiellt för dina coins var 30 000$ när du minade, men enbart 1000$ när du väl kan sälja dem. Då ska du enligt dig betala skatt för 30 000$ oavsett fast du aldrig hade möjlighet att sälja för något i närheten av det priset?

Och det är bara ett exempel, väldigt många kryptovalutor börjar som ett "token" som spekuleras på långt, långt innan mining ens börjar.

Skatteverkets sidor om detta refererar https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327766.html som är från 2014, men det är tydligt att de bara copy-pastad in den som referens då de även beskriver att bitcoin ger ett block reward om 25BTC per block, vilket det inte gjort sedan november 2012. I princip all meningsfull utveckling och förändring som skett inom kryptovaluta har skett sedan dess, och inget som går att mina i dag går att jämföra riktigt med hur BTC uppstod.

Om du när du får dina aktier utdelade från ditt jobb inte har rätt eller möjlighet att sälja dem på ett år, och det totala värdet för dem under ett år går från säg 100 000 till 1000kr, är det då rationellt att du ska betala skatt på 100 000 kr?
Du får det här att låta som världens enklaste grej genom att jämföra med saker som inte alls fungerar likadant och är därför ungefär lika hjälpsam som skatteverkets riktlinjer.

EDIT: Ett till exempel som är mer grundat i verkligheten- låt oss säga att jag minat monero via nanopool, och att priset när jag minade var 500$. Tyvärr så gick difficulty upp väldigt mycket och det ser ut som att det kommer ta mig ca 6 mån av kontinuerlig mining med min processor istället för de två veckor som gällde när de gick över till RandomX algo. Jag har redan blivit tilldelad 0,4XMR till ett värde av 200$ men måste upp till minimigränsen 0,5XMR för att dra ut min cryptovaluta från poolen, denna gräns är där för att täcka eventuella transactional fees och för att minska trafiken och belastningen på poolen. När jag väl är uppe i 0,5 är XMR enbart värt 10$. Betalar jag skatt på 500$ eller 10$? Enligt skatteverkets riktlinjer är det när block reward utdelas som gäller, och jag har fått min andel av block rewards i den takt de kommer in, jag har bara inget sätt att faktiskt få ut valutan.

Är det ett särfall och jag får vänta tills jag faktiskt har valutan i hand i sådant fall? Isåfall vore det ju slugt att stanna på 0,499 och sedan snabbt som fan mina sista 0,001 när valutan ligger riktigt lågt för att undvika skatt.

Jag förstår faktiskt inte din invändning, varför skulle din svårighet att sälja det du fått påverka den skatten du skall betala? Det finns ju gott om fall där folk fått betalt i saker, guld, aktier i icke noterade bolag osv. Dessa kan inte alltid bara säljas hur som helst och kan vara mindre värda än när man fått dem vid tillfället man säljer.

Det är ju du som väljer att få betalt i låsta pengar när du säljer din tjänst (mining), på samma sätt som någon som tar betalt i t.ex. onoterade aktier. Fördelen är ju om värdet går upp och nackdelen är om det går ned.

Inkomstskatten räknas helt enkelt på värdet när du får betalningen, vad som händer sen efter den tidpunkten till att du växlat/sålt handlar om vinster/förluster i kapital.

Sen så kan man ju dock fråga sig om det faktiskt finns ett marknadspris ifall man tilldelas en kryptovaluta som betalning som inte handlas alls.

Skrivet av abki:

Man kan spara aktierna tills bolaget går i konkurs också. Då blir det varken förlust eller vinst av innehavet. Hur det påverkar inkomstskatten vet jag inte.

Inkomstskatten räknas på värdet när du fick dem så det spelar ingen roll vad som händer med värdet efter för inkomstskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan har vi ju den moraliska frågan varför folk som tjänar pengar på bitcoin skall få vara verksamma inom en gråzon medan andra investerare får betala skatt på sin avkastning. Det är absurt.

Om du går in på skatteverkets hemsida och läser om kryptovalutor så ser du att du inte slipper betala skatt på din avkastning, tvärt om så betalar du väldigt mycket högre skatt jämfört med t.ex handel av aktier/fonder i en ISK.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Man betalar skatt när man får in lönen på kontot. Inte när man betalar för saker. ...

I det här landet har vi flera olika skatter och de redovisas och betalas vid lite olika tillfällen.
För att nämna några:
1. Skatt på lön från en arbetsgivare. Då ska preliminärskatt dras av arbetsgivaren i samband med löneutbetalningen.
2. Mervärdesskatt (Moms) betalas till säljaren när man köper en vara eller tjänst. Säljaren redovisar sedan detta månadsvis till Skatteverket.
3. Kapitalskatt, skatt på inkomst av kapital. Beräknas årsvis, redovisas i samband med deklarationen. Banker och liknande inrättningar betalar vid årsskiftet in preliminärskatt för sina kunders räkning. Vissa tjänster är undantagna från löpande beskattning och beskattas först i samband med att vinsten realiseras. Jag har ingen aning om vad skattereglerna säger gällande värdeförändringar när man flyttar runt kapital mellan olika valutor.
4. Skatt på arvoden och annan mer oregelbunden inkomst. Som regel ingen preliminärbeskattning, men ska deklareras och beskattas i sin helhet efter årsskiftet. (Har tidigare ställt till en hel del ekonomiska problem för artister och idrottare som fått inkomst i spridda större klumpsummor.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När man handlar med aktier och andra sådana saker så får man ju betala skatt, så det är naturligt och bra att Krypto inte ska vara något undantag. Helt otroligt så gnidna folk är. Man tar gärna väl av den skattefinansierade välfärden men bidrar ogärna till den.

Då bör de finnas garantier och säkerhet för den som innehar de.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Fungerar tyvärr inte riktigt så. Saker blir dyrare pga. orsaker som inflation etc. och därför kan inte skattesatserna ligga på samma nivå år in och år ut. Sedan har vi ju den moraliska frågan varför folk som tjänar pengar på bitcoin skall få vara verksamma inom en gråzon medan andra investerare får betala skatt på sin avkastning.

Vad pratar du om? Skatten är procentuellt baserad och vi har något som kallas löneökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag förstår faktiskt inte din invändning, varför skulle din svårighet att sälja det du fått påverka den skatten du skall betala? Det finns ju gott om fall där folk fått betalt i saker, guld, aktier i icke noterade bolag osv. Dessa kan inte alltid bara säljas hur som helst och kan vara mindre värda än när man fått dem vid tillfället man säljer.

Det är ju du som väljer att få betalt i låsta pengar när du säljer din tjänst (mining), på samma sätt som någon som tar betalt i t.ex. onoterade aktier. Fördelen är ju om värdet går upp och nackdelen är om det går ned.

Inkomstskatten räknas helt enkelt på värdet när du får betalningen, vad som händer sen efter den tidpunkten till att du växlat/sålt handlar om vinster/förluster i kapital.

Sen så kan man ju dock fråga sig om det faktiskt finns ett marknadspris ifall man tilldelas en kryptovaluta som betalning som inte handlas alls.

Du både missar och träffar poängen- om det är jämförbart med aktier så finns det väldigt stor mängd olika regler som täcker alla möjliga scenarion. Ett vanligt exempel är ju att man får tillgång till utdelning av aktier och kan anordna försäljning i samband med det där du som anställd får ett pris långt under marknadsvärdet, och därmed går plus.

Det är inte enligt skatteverkets regler jämförbart med onoterade aktier- för onoterade aktier kan du till exempel dra nytta av regler för kapitalförlust.

Som sagt, att säga att inkomstskatten "helt enkelt" räknas på värdet när du får betalningen är meningslöst i detta sammanhang utan en referens till hur man kan konstatera ett värde- om kryptovalutan inte handlas officiellt någonstans, har den ett värde då, eller kan jag helt smita undan skatt genom att säga att det inte fanns ett pris alltså är priset noll?

I de fallen där det finns ett pris enbart genom att valutan handlats i slutna kretsar där inga utomstående har möjlighet att köpa eller sälja men priserna ändå listas - vem bestämmer då vilka priser som gäller? Om ett Exchange kör sluten trading på sina IOUs i samma period som jag får mining reward, och dessa IOUs snabbt säljer slut för 1000$ per coin medan ett annat exchange gör samma där priset istället hamnar runt 500$ per coin, men värdet när JAG väl får möjlighet att sälja mina coins ligger på 750$... Är det fritt för mig att då välja att deklarera för ett värde av 500$ istället för 1000$ eftersom jag blev "betalad" inkryptovaluta när värdet vara både 500 och 1000$? Vem bestämmer vad det officiella priset är?

Poängem är att skatteverket för snart 10 år sedan verkar ha bestämt sig för en extremt snäv definition av kryptovalutan som någon slags ren investering eller värdepapper, när de allra flesta i själva verket är tänkta att användas som fungibel valuta.

Deras riktlinjer fungerar helt enkelt inte i scenarion som regelbundet uppstår och det är tydligt att man i olika situationer, om man försöker riktlinjerna, kan sättas dit för skattefusk därför att de så som de beskriver det hela borde ge dig frihet att betala noll i skatt som jag förklarat. Tidigare händelser har gjort det lika tydligt att skatteverket kommer tolka om sina regler för att sätta dit dig för skattefusk eller tolka reglerna PÅ det absolut värsta sättet för din del utan att hjälpa dig förstå hur du ska göra rätt för dig själv, och de verkar inte vara intresserade av att uttrycka saker på sätt som gör det tydligt hur det ska fungera i de verkliga scenarion som uppstår, så vad är poängen att ens försöka?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I det här landet har vi flera olika skatter och de redovisas och betalas vid lite olika tillfällen.
För att nämna några:
1. Skatt på lön från en arbetsgivare. Då ska preliminärskatt dras av arbetsgivaren i samband med löneutbetalningen.
2. Mervärdesskatt (Moms) betalas till säljaren när man köper en vara eller tjänst. Säljaren redovisar sedan detta månadsvis till Skatteverket.
3. Kapitalskatt, skatt på inkomst av kapital. Beräknas årsvis, redovisas i samband med deklarationen. Banker och liknande inrättningar betalar vid årsskiftet in preliminärskatt för sina kunders räkning. Vissa tjänster är undantagna från löpande beskattning och beskattas först i samband med att vinsten realiseras. Jag har ingen aning om vad skattereglerna säger gällande värdeförändringar när man flyttar runt kapital mellan olika valutor.
4. Skatt på arvoden och annan mer oregelbunden inkomst. Som regel ingen preliminärbeskattning, men ska deklareras och beskattas i sin helhet efter årsskiftet. (Har tidigare ställt till en hel del ekonomiska problem för artister och idrottare som fått inkomst i spridda större klumpsummor.)

Behöver nog inte förklara det här vidare för honom, han har nog redan gått och gömt sig efter sitt korkade påstående, total noll koll på samhällsekonomin - men ska försöka läxa upp andra personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fungerar tyvärr inte riktigt så. Saker blir dyrare pga. orsaker som inflation etc. och därför kan inte skattesatserna ligga på samma nivå år in och år ut. Sedan har vi ju den moraliska frågan varför folk som tjänar pengar på bitcoin skall få vara verksamma inom en gråzon medan andra investerare får betala skatt på sin avkastning. Det är absurt.

För att inte säga fullständigt felaktigt. Jämför t.ex. minimumstraffen skattebrott (vilket är böter) med mord (vilket är fängelse) så ser du snabbt hur osann ditt påstående är.

Vilket man gör med jämna mellanrum. Problemet är att den teknologiska utvecklingen skjutit i höjden bara de senaste 10 åren och då hänger självfallet inte juridiken riktigt med. Jag menar.. Kryptovaluta är ju ett påhitt med mindre än 15 år på nacken.

Det är inte direkt begåvat att godkänna en luftbubbla som Bitcoin som nationell valuta.

El Salvador har också USD, vilket är en större luftbubbla än bitcoin.
Bitcoin har under valfri historisk 4-års-period ökat i värde.
US dollar minskar i värde i långa loppet.
Nu kan folk där välja vad de vill äga och använda - något som på sikt ökar i värde eller alternativet som över tid tappar i värde.
Hur kan valfrihet vara något dåligt?

Så här har det gått för US dollar jämfört med guld:
http://pricedingold.com/charts/USD-2006.pdf

Bitcoin jämfört med guld:
http://pricedingold.com/charts/BTC-2010.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du både missar och träffar poängen- om det är jämförbart med aktier så finns det väldigt stor mängd olika regler som täcker alla möjliga scenarion. Ett vanligt exempel är ju att man får tillgång till utdelning av aktier och kan anordna försäljning i samband med det där du som anställd får ett pris långt under marknadsvärdet, och därmed går plus.

Det är inte enligt skatteverkets regler jämförbart med onoterade aktier- för onoterade aktier kan du till exempel dra nytta av regler för kapitalförlust.

Fast du kan dra av kapitalförlust för krypto också, det är som vilken valutaförlust som helst. Det är dock inte det vi diskuterar nu, vi diskuterar inkomstskatten som uppstår när du får betalningen för mining. Poängen är att oavsett vad du får betalt i (SEK, krypto, guld, onoterade aktier, tavlor, glass …) så skall du skatta för värdet av det du får vid det tillfället.

Skrivet av Shiprat:

I de fallen där det finns ett pris enbart genom att valutan handlats i slutna kretsar där inga utomstående har möjlighet att köpa eller sälja men priserna ändå listas - vem bestämmer då vilka priser som gäller? Om ett Exchange kör sluten trading på sina IOUs i samma period som jag får mining reward, och dessa IOUs snabbt säljer slut för 1000$ per coin medan ett annat exchange gör samma där priset istället hamnar runt 500$ per coin, men värdet när JAG väl får möjlighet att sälja mina coins ligger på 750$... Är det fritt för mig att då välja att deklarera för ett värde av 500$ istället för 1000$ eftersom jag blev "betalad" inkryptovaluta när värdet vara både 500 och 1000$? Vem bestämmer vad det officiella priset är?

Nu gissar jag bara (hade frågat Skatteverket) men att ta ett genomsnitt från olika börser hade nog accepterats av dem. Det kan också vara så att de accepterar $500 också eftersom det priset gällt på en handelsplats. Du borde ringa/maila och fråga dem helt enkelt, de ger oftast rätt vettiga svar tycker jag.

Skrivet av Shiprat:

Poängem är att skatteverket för snart 10 år sedan verkar ha bestämt sig för en extremt snäv definition av kryptovalutan som någon slags ren investering eller värdepapper, när de allra flesta i själva verket är tänkta att användas som fungibel valuta.

Nej, de behandlar den som en valuta faktiskt, vilket var exakt så folk ville att den skulle behandlas. Att alla krypton inte är helt likvida vid alla tillfällen är inte Skatteverkets problem utan den som väljer att få betalt i den valutan, lika lite som att Zimbabwedollar inte är direkt likvida utanför landet så om man accepterar den som betalning i Sverige får man acceptera det problemet.

Skrivet av Shiprat:

Deras riktlinjer fungerar helt enkelt inte i scenarion som regelbundet uppstår och det är tydligt att man i olika situationer, om man försöker riktlinjerna, kan sättas dit för skattefusk därför att de så som de beskriver det hela borde ge dig frihet att betala noll i skatt som jag förklarat. Tidigare händelser har gjort det lika tydligt att skatteverket kommer tolka om sina regler för att sätta dit dig för skattefusk eller tolka reglerna PÅ det absolut värsta sättet för din del utan att hjälpa dig förstå hur du ska göra rätt för dig själv, och de verkar inte vara intresserade av att uttrycka saker på sätt som gör det tydligt hur det ska fungera i de verkliga scenarion som uppstår, så vad är poängen att ens försöka?

Det är inte deras jobb att hjälpa dig följa skattelagstiftningen, deras jobb är att kontrollera att det som rapporteras in följer lagstiftningen. De har sina ställningstaganden vad gäller kryptovalutor som klargör hur de ser på dem och sedan har du skattelagstiftningen att kika på. De kommer säkert komma med fler ställningstagande över tid som ger mer vägledning men det är som sagt inget man kan kräva att de skall göra.

Personligen hade jag aldrig gett mig in i saker där jag inte var helt klar på hur skatten skall lösas, alternativt hyrt in en revisor som verkade ha koll på det. Gör man det ändå så väljer man ju att ta risken att Skatteverket senare anser att man gör fel.