Danmark vill komma åt kryptohandlare med skattereform

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

El Salvador har också USD, vilket är en större luftbubbla än bitcoin.
Bitcoin har under valfri historisk 4-års-period ökat i värde.
US dollar minskar i värde i långa loppet.
Nu kan folk där välja vad de vill äga och använda - något som på sikt ökar i värde eller alternativet som över tid tappar i värde.
Hur kan valfrihet vara något dåligt?

Så här har det gått för US dollar jämfört med guld:
http://pricedingold.com/charts/USD-2006.pdf

Bitcoin jämfört med guld:
http://pricedingold.com/charts/BTC-2010.pdf

Nej. USD är inte en större luftbubbla än Bitcoin.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. USD är inte en större luftbubbla än Bitcoin.

Hur definierar du luftbubbla då? USD har tappat i värde enormt mycket sedan 1971 då de släppte kopplingen till guld. USD är som en ballong som långsamt men säkert pyser ur luften, på väg mot noll i värde. Särskilt på senare tid då de tryckt upp flera tusen miljarder dollar ur tomma luften som "coronastöd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

För att dom som inte betalar skatt ska kunna få sjukvård, socialbidrag osv. Någon måste ju betala notan, och det blir vi andra.

År 1:
Krypto-Leif tjänar varje månad 45 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 10 000 i månaden i skatt på lönen.
Normal-Sven tjänar varje månad 22 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 4000 i månaden i skatt på lönen.

Krypto-Leif och Normal-Sven har bägge sjukvård och diverse samhällstjänster.

År 2:
Krypto-Leif har under året utöver sin vanliga lön tjänat 100 000 SEK på krypto. Han ska skatta 33 333 SEK på det. Men struntar i det.
Normal-Sven tjänar varje månad 22 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 4000 i månaden i skatt på lönen.

Inbetald skatt år 1:
Krypto-Leif: 120 000 SEK
Normal-Sven: 48 000 SEK

Inbetald skatt år 2:
Krypto-Leif: 120 000 SEK
Normal-Sven: 48 000 SEK

Nu har enligt er/din teori Normal-Sven betalt för att Krypto-Leif ska gå till doktorn. Njaa..

Det blir inget minus i skattekassan jämfört med tidigare år eftersom denna vinst/intäkt inte ens fanns då.

Skrivet av Knubbis:

"Skatteverket ha mer pengar än man gjort i vinst" är fel. Skatter är REGLERADE efter vinst och tillgångar.
Sluta hitta på saker för att rättfärdiga dina dåligt underbyggda argument!

Vinster skattas 30% och förluster är bara avdragsgilla till 70%. Du kan alltså under ett år ha gått back men ändå behöva betala skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du har helt rätt att samhället kommer ha samma utgifter, men staten kommer INTE sänka skatten för dig på grund av att de tagit in extra stålar från kryptohandlare. Du kommer inte få lägre skatt, så är det.

Jag håller fullständigt med om att alla skall betala skatt för sina Krypto, men det skall vara exakt samma regler som för all valutahandel. Inget hokuspokus som i länken jag hade i inlägget ovan.
Problemet är ju att staten och bankerna inte vill ha med kryptovalutor att göra, men ändå tjäna storkosing på den.
Godkänn kryptovaluta som betalmedel och behandla den som en vanlig valuta så är problemet ur världen.

Är det inte en farlig väg att gå med beskattning av cryto om de räknas som investering? Om det är en investering like råvaror eller aktier så måste staten skydda på samma sätt mot brakförluster via skatteavskrivningar liknande värdeförlust på andra värdepapper.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Är det inte en farlig väg att gå med beskattning av cryto om de räknas som investering? Om det är en investering like råvaror eller aktier så måste staten skydda på samma sätt mot brakförluster via skatteavskrivningar liknande värdeförlust på andra värdepapper.

Något skydd mot dåliga affärer eller brakförluster erbuder inte staten riktigt.
Det du tänker på är kanske isättningsgarantin som staten ulovar till bankverksamhet.
Den gäller för om banker går i konkurs. Och den gäller då pengar på konton. Har du pengar på ett konto och banken konkar så kan staten ersätta det här. Dvs OM den banken man använder täcks av insättningsgarantin (också en relevant del att ha koll på).
A
ktier som havererar eller går i diket står inte staten för ;). Precis som andra dåliga investeringar så får man stå för det själv. Så även för krypto.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Skatt på skatt på skatt, man blir fan inte förvånad folk drar utomlands. Är själv 24 år gammal men planen är fanimig inga barn och dra till monaco när man är 40. "Vafan får jag för pengarna, va"?

Kung! Lycka till vad du än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur definierar du luftbubbla då? USD har tappat i värde enormt mycket sedan 1971 då de släppte kopplingen till guld. USD är som en ballong som långsamt men säkert pyser ur luften, på väg mot noll i värde. Särskilt på senare tid då de tryckt upp flera tusen miljarder dollar ur tomma luften som "coronastöd".

Det där är inte riktigt sant. USA lånade av EU. EU ser det som en god investering då USA har behållit räntan på plus medan många europeiska länder legat på noll eller minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. USD är inte en större luftbubbla än Bitcoin.

El Salvador håller inte med dig.

Skrivet av Shiprat:

vad jag skulle vilja se är att tjänster där du har ett konto med "riktig" krypto alltså en wallet som låter dig betala för något med ett Visa eller mastercard eller dylikt med omedelbar växelkurs skulle kunna beskattas för den försäljning du gör där- så om jag minat en mängd en månad, sätter det i en wallet hos valfri Crypto Card Issuer så kan jag använda kortet och få skatt dragen eller åtminstone beräknad automatiskt beroende på valutans stående värde när jag använder kortet.

Det finns massvis med tjänster som gör detta: Bitwala, BitPay, Crypto.com, Coinbase, Revolut för att nämna några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det finns massvis med tjänster som gör detta: Bitwala, BitPay, Crypto.com, Coinbase, Revolut för att nämna några.

Skattar de automatiskt åt dig?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Massy:

År 1:
Krypto-Leif tjänar varje månad 45 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 10 000 i månaden i skatt på lönen.
Normal-Sven tjänar varje månad 22 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 4000 i månaden i skatt på lönen.

Krypto-Leif och Normal-Sven har bägge sjukvård och diverse samhällstjänster.

År 2:
Krypto-Leif har under året utöver sin vanliga lön tjänat 100 000 SEK på krypto. Han ska skatta 33 333 SEK på det. Men struntar i det.
Normal-Sven tjänar varje månad 22 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 4000 i månaden i skatt på lönen.

Inbetald skatt år 1:
Krypto-Leif: 120 000 SEK
Normal-Sven: 48 000 SEK

Inbetald skatt år 2:
Krypto-Leif: 120 000 SEK
Normal-Sven: 48 000 SEK

Nu har enligt er/din teori Normal-Sven betalt för att Krypto-Leif ska gå till doktorn. Njaa..

Det blir inget minus i skattekassan jämfört med tidigare år eftersom denna vinst/intäkt inte ens fanns då.

Vinster skattas 30% och förluster är bara avdragsgilla till 70%. Du kan alltså under ett år ha gått back men ändå behöva betala skatt.

År 3 kryptoleffe tjänar 100 miljoner på sin nystartade kryptoscamcoin, nolltaxerar, säger upp sig från sitt jobb och skattar ingenting, NormalSven får höjd inkomstskatt för att kompensera bortfallet och städa upp alla personliga konkurser i spåret av kryptoleffes framfart. Man kan ju hitta på såna här exempel lite hur man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Skattar de automatiskt åt dig?

Jag vet inte. Men t ex Koinly (en tjänst för skattedeklaration) har automatisk integrering till BitWala, så det är en potentiellt smidig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

El Salvador har godkänt bitcoin som nationell valuta. Handlare i landet måste acceptera betalningar med bitcoin. De har ingen skatt på eventuell värdeförändring.

https://news.trijo.co/nyheter/kongressen-rostar-igenom-lag-so...

Har noll koll på El Salvador, men vet att det har bland det högsta, om inte det högsta antalet mord per capita. Man undrar ju hur många fingrar maffian har i detta beslut. En svårspårad valuta... Låter som rena drömmen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har noll koll på El Salvador, men vet att det har bland det högsta, om inte det högsta antalet mord per capita. Man undrar ju hur många fingrar maffian har i detta beslut. En svårspårad valuta... Låter som rena drömmen.

Du har noll koll på El Salvador, men ändå har du sådana starka åsikter, hur går det ihop egentligen?

Bitcoin för El Salvador innebär ett hopp, innan Bitcoin har den urfattiga befolkningen använt USD. När deras släktingar i USA överfört pengar har Western Union tagit en 25% cut.

Bitcoin används redan i El Salvador, det är en enorm succé. Se BitcoinBeach: http://twitter.com/bitcoinbeach.
Så droppa gärna "but muh criminality"-snacket och läs på lite, det finns ett riktigt behov av Bitcoin här och bara för att du inte förstår Bitcoin så betyder inte det att andra inte gör det.

Oh... och om du nu måste byta samtalsämne så har antalet mord gått ned sedan Nayib Bukele och Nuevas Ideas kommit till makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Du har noll koll på El Salvador, men ändå har du sådana starka åsikter, hur går det ihop egentligen?

Bitcoin för El Salvador innebär ett hopp, innan Bitcoin har den urfattiga befolkningen använt USD. När deras släktingar i USA överfört pengar har Western Union tagit en 25% cut.

Bitcoin används redan i El Salvador, det är en enorm succé. Se BitcoinBeach: http://twitter.com/bitcoinbeach.
Så droppa gärna "but muh criminality"-snacket och läs på lite, det finns ett riktigt behov av Bitcoin här och bara för att du inte förstår Bitcoin så betyder inte det att andra inte gör det.

Oh... och om du nu måste byta samtalsämne så har antalet mord gått ned sedan Nayib Bukele och Nuevas Ideas kommit till makten.

Nu tycker jag du bör droppa attityden lite. Klart att alla mynt har två sidor. Angående länken du skickade, läste den och den belyser att trenden pågått i flera år. Sedan ska man så klart också ha i åtanke att jämförelsen sker mot pandemiåret. I vilket fall så är det i alla fall bra att våldet har en nedåtgående trend.

Jag önskar givetvis också att bitcoin bara medför glädje och möjligheter för befolkningen. Man får ju hoppas att bedrägerierna och diverse negativa aspekter hålls på låga nivåer.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd

Som vanligt när "medelsvensson" börjar tjäna pengar så måste man jaga med högafflar och spjut men rika miljardärer kan lätt komma undan. Så jävla patetisk värld vi lever i.

Självklart ska krypto skattas, precis som aktiehandeln (tror det redan är 30% på det) men det är alltid snabba och extreme åtgärder och ramaskri när några medelklassare lyckas få lite extra i kassan. Aldrig när mångmiljonföretagen kommer undan med sina kryphål.

Permalänk
Skrivet av Anthraxious:

Som vanligt när "medelsvensson" börjar tjäna pengar så måste man jaga med högafflar och spjut men rika miljardärer kan lätt komma undan. Så jävla patetisk värld vi lever i.

Självklart ska krypto skattas, precis som aktiehandeln (tror det redan är 30% på det) men det är alltid snabba och extreme åtgärder och ramaskri när några medelklassare lyckas få lite extra i kassan. Aldrig när mångmiljonföretagen kommer undan med sina kryphål.

Man kanske tycker det är lite drygt att betala 50% skatt på lönen inkl arbetsgivaravgiften medans andra ska ha inkomster som är obeskattade. Sen vill ju alla såklart gärna vara på den vinnande sidan av den ekvationen. De högsta maktskikten kommer ju alltid se till att vara det dock, skatt är ju till sin natur en manifestation av att den starke tar av den svage, med massa floskler och rationaliseringar ovanpå för att låtsas som något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

År 1:
Krypto-Leif tjänar varje månad 45 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 10 000 i månaden i skatt på lönen.
Normal-Sven tjänar varje månad 22 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 4000 i månaden i skatt på lönen.

Krypto-Leif och Normal-Sven har bägge sjukvård och diverse samhällstjänster.

År 2:
Krypto-Leif har under året utöver sin vanliga lön tjänat 100 000 SEK på krypto. Han ska skatta 33 333 SEK på det. Men struntar i det.
Normal-Sven tjänar varje månad 22 000 SEK på sitt jobb. Han betalar in 4000 i månaden i skatt på lönen.

Inbetald skatt år 1:
Krypto-Leif: 120 000 SEK
Normal-Sven: 48 000 SEK

Inbetald skatt år 2:
Krypto-Leif: 120 000 SEK
Normal-Sven: 48 000 SEK

Nu har enligt er/din teori Normal-Sven betalt för att Krypto-Leif ska gå till doktorn. Njaa..

Det blir inget minus i skattekassan jämfört med tidigare år eftersom denna vinst/intäkt inte ens fanns då.

Vinster skattas 30% och förluster är bara avdragsgilla till 70%. Du kan alltså under ett år ha gått back men ändå behöva betala skatt.

Med din uträkning skulle ju dom flesta jobba halvtid och resten svart. Skatt är intäktsbaserad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Man kanske tycker det är lite drygt att betala 50% skatt på lönen inkl arbetsgivaravgiften medans andra ska ha inkomster som är obeskattade.

Syftar du till att höginkomstpersoner betalar 50% och de som tjänar typ 20000 per år (eller vad nu gränsen går på ) betalar 0%? Är det hemskt menar du? Vill inte svara förrns jag vet att det är just detta du är missnöjd med.

Skrivet av Loddgrimner:

Sen vill ju alla såklart gärna vara på den vinnande sidan av den ekvationen.

Nej, alla vill inte det. Jag hade inte haft några som helst problem att betala 50% eller mer om jag tjänadfe miljoner. Fan ska jag med flera mer än flera miljoner egentligen när så många andra har det skit? Hade känt mig som ett äckel om jag hoardade pengar på det sättet men det är jag. Finns säkert några till som känner likadant. Det vi alla vill är att vara FRIA och inte behöva tänka på pengar varje gång vi handlar mat eller andra nödvändiga saker för överlevnad. Det är lite skillnad där.

Skrivet av Loddgrimner:

De högsta maktskikten kommer ju alltid se till att vara det dock, skatt är ju till sin natur en manifestation av att den starke tar av den svage, med massa floskler och rationaliseringar ovanpå för att låtsas som något annat.

Tror du har det om bakfoten der där med skatt och "den starke" men jag är ingen expert på finans så ska inte säga att jag har alla svar. Jag vet bara att miljardärer inte bör finnas för en sådan grovt skev fördelning av resurser (vilket pengar slutligen är) är inte bra oavsett vilken värld man lever i. Oetiskt skulle många säga men som sagt, inte expert på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Nu tycker jag du bör droppa attityden lite.

Jag håller med, du kan ju droppa attityden. Att insinuera ogrundade teorier om att idén bakom El Salvadors Bitcoinlag är att förmedla en ospårbar valuta (vilket Bitcoin för övrigt inte är) till kriminella är ju verkligen snällt och trevligt sagt.

För övrigt så brukar inte kriminella bryr sig om vad staten säger och de kunde ju redan innan Bitcoinlagen använda Bitcoin om de så ville. Det är ju inte så troligt att de skulle vara villiga att rapportera income gain tax precis.

Skrivet av Kladdpapper:

Jag önskar givetvis också att bitcoin bara medför glädje och möjligheter för befolkningen. Man får ju hoppas att bedrägerierna och diverse negativa aspekter hålls på låga nivåer.

Bra, så tänk på nästa gång du har noll koll på saker att det kan vara värt att researcha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Självklart ska krypto skattas, precis som aktiehandeln (tror det redan är 30% på det) men det är alltid snabba och extreme åtgärder och ramaskri när några medelklassare lyckas få lite extra i kassan. Aldrig när mångmiljonföretagen kommer undan med sina kryphål.

Detta forum har ju dock ett extremt hat mot Bitcoin och kryptovalutor just eftersom många kryptovalutor mine:as
av GPU:er.

Jag ser inte ofta på andra ställen att går så långt att man vill se fängelsestraff för miners.
Mini-diktatorn verkar dyka fram när man inte kan spela med det senaste grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jag håller med, du kan ju droppa attityden. Att insinuera ogrundade teorier om att idén bakom El Salvadors Bitcoinlag är att förmedla en ospårbar valuta (vilket Bitcoin för övrigt inte är) till kriminella är ju verkligen snällt och trevligt sagt.

Bra, så tänk på nästa gång du har noll koll på saker att det kan vara värt att researcha.

Fast nu är det ju du som säger att den är ospårbar, inte jag. Bitcoin är populärt bland kriminella. Att öka tillgängligheten och användningen för det är ju helt naturligt då.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Skrivet av Anthraxious:

Syftar du till att höginkomstpersoner betalar 50% och de som tjänar typ 20000 per år (eller vad nu gränsen går på ) betalar 0%? Är det hemskt menar du? Vill inte svara förrns jag vet att det är just detta du är missnöjd med.

Nej, alla vill inte det. Jag hade inte haft några som helst problem att betala 50% eller mer om jag tjänadfe miljoner. Fan ska jag med flera mer än flera miljoner egentligen när så många andra har det skit? Hade känt mig som ett äckel om jag hoardade pengar på det sättet men det är jag. Finns säkert några till som känner likadant. Det vi alla vill är att vara FRIA och inte behöva tänka på pengar varje gång vi handlar mat eller andra nödvändiga saker för överlevnad. Det är lite skillnad där.

Tror du har det om bakfoten der där med skatt och "den starke" men jag är ingen expert på finans så ska inte säga att jag har alla svar. Jag vet bara att miljardärer inte bör finnas för en sådan grovt skev fördelning av resurser (vilket pengar slutligen är) är inte bra oavsett vilken värld man lever i. Oetiskt skulle många säga men som sagt, inte expert på området.

Nej, en vanlig arbetare i sverige betalar skatt 3 gånger, om man ser till vad han levererar till dess att han konsumerar, först betalar dens arbetsgivare arbetsgivaravgift, sen den vanliga inkomstskatten, och sedan moms vid köp av det den vill ha. Sen vill vissa gärna blunda för det och låtsas som att arbetsgivaren betalar osv men det är inte så viktigt för den här diskussionen. Moms tog jag inte med för den betalar du ju även med pengar du tjänat på krypto. (Dock, de stenrika kommer runt momsen också, de lägger inte ina miljarder på att köpa prylar i sverige liksom...)

Alla vill undvika skatt om det går, allt annat är struntprat. Det finns en anledning att den inte är frivillig. Sen finns ju det där med att pengar går tillbaka i form av någon slags service, så man kan vara nöjd med det ändå osv men det ser jag bara som en del i att motivera och underlätta skattandet.

Det jag menar med det där är att skatt betalas alltid från en part till en annan. Och bevisligen är den som betalar svagare än den andra, annars skulle man se till att vända på det inte sant? Sen vem som är stark kan va de första professionella krigarna som beskattade de första bönderna, en adelsman på medeltiden, svenska armen som brandskattade städer i europa under 30 åriga kriget, eller nuvarande svenska staten, det varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Fast nu är det ju du som säger att den är ospårbar, inte jag.

What? Var har jag gjort det?

Skrivet av Kladdpapper:

Bitcoin är populärt bland kriminella.

Dollarn är också populär bland kriminella. Den mest populära valutan i världen för kriminella faktiskt.
Vad är din poäng ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Att insinuera ogrundade teorier om att idén bakom El Salvadors Bitcoinlag är att förmedla en ospårbar valuta (vilket Bitcoin för övrigt inte är) till kriminella är ju verkligen snällt och trevligt sagt.

Skrivet av Cocosoft:

What? Var har jag gjort det?
Dollarn är också populär bland kriminella. Den mest populära valutan i världen för kriminella faktiskt.
Vad är din poäng ens?

Kriminella behöver en valuta för att kunna köpa saker utanför kriminaliteten. Dollarn är ju "världens" valuta om man ska säga det så tills dess att bitcoin eventuellt tar över. Därför är dollarn mest populär. Att bitcoin växer bland kriminella måste ju betyda att valutan ses som en möjlighet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

År 3 kryptoleffe tjänar 100 miljoner på sin nystartade kryptoscamcoin, nolltaxerar, säger upp sig från sitt jobb och skattar ingenting, NormalSven får höjd inkomstskatt för att kompensera bortfallet och städa upp alla personliga konkurser i spåret av kryptoleffes framfart. Man kan ju hitta på såna här exempel lite hur man vill.

Det kan man. Men att någon inte skattar några tusingar på sin kryptovinst gör ju inte precis att de direkt är samhällsparasiter som alla andra får betala för. De flesta är helt vanligt folk med en mindre vinst eller förlust.

Skrivet av marcusOCZ:

Med din uträkning skulle ju dom flesta jobba halvtid och resten svart. Skatt är intäktsbaserad.

Säger inte att det jag skrev är utopin på något sätt. Allt jag ville få sagt är att man inte blir en parasit på samhället för man inte skattat för en mindre kryptovinst som helt normal arbetande Svensson.

Permalänk
Medlem

@Kladdpapper My bad! Du skrev faktiskt svårspårad valuta.

Skrivet av Kladdpapper:

Kriminella behöver en valuta för att kunna köpa saker utanför kriminaliteten. Dollarn är ju "världens" valuta om man ska säga det så tills dess att bitcoin eventuellt tar över. Därför är dollarn mest populär. Att bitcoin växer bland kriminella måste ju betyda att valutan ses som en möjlighet.

Fast det är ju återigen bara dina ogrundade teorier om att kriminella använder Bitcoin, jag har gett exempel till dig där byar i El Salvador använder Bitcoin bokstavligen varje dag.

Den absolut största majoriteten av alla Bitcoinanvändare är helt normala människor som inte begår kriminell verksamhet. Men ditt fokus är konstant på den lilla delen av användningen som är av kriminella, varför?

Skrivet av Kladdpapper:

Kriminella behöver en valuta för att kunna köpa saker utanför kriminaliteten

Du vet att de kan använda dollar i El Salvador? El Salvadors officiella valuta är USD (och snart BTC). För att bedriva sin kriminell verksamhet har de inget behov av Bitcoin...

Permalänk
Skrivet av Kladdpapper:

Kriminella behöver en valuta för att kunna köpa saker utanför kriminaliteten. Dollarn är ju "världens" valuta om man ska säga det så tills dess att bitcoin eventuellt tar över. Därför är dollarn mest populär. Att bitcoin växer bland kriminella måste ju betyda att valutan ses som en möjlighet.

Är det inte så att kriminella ofta använder kontanter för att det ska vara svårt att spåra? Det är besvärligt att transportera stora mängder kontanter och det finns en risk att den som transporterar pengarna stjäl dem eller fastnar i tullen. Bitcoin löser det problemet men har andra nackdelar som att värdet varierar väldigt mycket och att det är få som tar emot valutan. Skurkar behöver nog en blandning av de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Dollarn är ju "världens" valuta om man ska säga det så tills dess att bitcoin eventuellt tar över.

Fast vad pratar du om? Det är tekniskt omöjligt att BTC tar över, finns inte kapacitet att göra de antal transaktioner en vanlig valuta har och ingen hade varit intresserad av att underhålla valutan om den hade ett stabilt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vad pratar du om? Det är tekniskt omöjligt att BTC tar över, finns inte kapacitet att göra de antal transaktioner en vanlig valuta har och ingen hade varit intresserad av att underhålla valutan om den hade ett stabilt värde.

Gäller detta alla typer av kryptovalutor?
Tekniskt möjligt och intresse ifall det är stabilt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Gäller detta alla typer av kryptovalutor?
Tekniskt möjligt och intresse ifall det är stabilt..

Blockkedjor kan användas till vad som helst, det är ju bara en distribuerad databas.