MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag bytte vindruta på min för med originalet känner jag vindturbulensen. Har en mindre ruta än originalet som är jävligt snygg och en stor "touring" ruta som båda är bättre än originalet. Jag har helt enkelt exakt fel längd och sittställning för orginalrutan.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Är det någon som kör med öronproppar här? Tycker att vindbruset blir för högt när man närmare sig 70+ redan. Ännu lägre hastigheter vid blåsiga dagar. Testat en del olika och majoriteten dämpar för mycket så jag knappt hör trafiken. De som fungerat bäst är https://www.apotea.se/swedsafe-ihearu-4-par men även dessa dämpar aningen för mycket av trafiken och måste ha intercom på max för att höra bra. Försökt hitta öronproppar som dämpar mindre (lägre SNR antar jag) men svårt det där.

Lite längre fram får jag förmodligen skaffa formgjutna men om någon har förslag på några engångs/flergångs öronproppar hade varit trevligt.

Jag har ett par HearNordic jag använder, men efter jag bytte hjälm till en Caberg Levo Flow, så har jag inte kört med pluggarna då hjälmen var tystare än min gamla.
Har dock kvar dom för längre sträckor eller när man börjar bli trött i skallen..

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Invigde min bankittade R1M igår. Har aldrig kört en racebyggd hojförut och satan vad den gick. Köra bana är det roligaste som finns.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Invigde min bankittade R1M igår. Har aldrig kört en racebyggd hojförut och satan vad den gick. Köra bana är det roligaste som finns.

Niiice. Var någonstans?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Om någon söker bra sommarjacka (mesh) kan jag starkt rekommendera Knox Urbane Pro Mk2. Testkörde idag och det var otroligt mycket skönare än "vanlig" jacka Går även att använda som underarmour och ha skalskydd utanpå. Även handskar och jeans i samma stuk, var perfekt för dagens väder.

Priset är väl det som gör det lite tråkigt, allt från UK blir ju brutalt dyrt att köpa här. Hittade nån butik i tyskland där det var 6-700 kr billigare än direkt från ÅF i Sverige.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Om någon söker bra sommarjacka (mesh) kan jag starkt rekommendera Knox Urbane Pro Mk2. Testkörde idag och det var otroligt mycket skönare än "vanlig" jacka Går även att använda som underarmour och ha skalskydd utanpå. Även handskar och jeans i samma stuk, var perfekt för dagens väder.

Priset är väl det som gör det lite tråkigt, allt från UK blir ju brutalt dyrt att köpa här. Hittade nån butik i tyskland där det var 6-700 kr billigare än direkt från ÅF i Sverige.
https://a2c67bbf20713e70375f.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/01/Mens-Urbane-Pro-MK2-Black-Grey-Denim-2-1-750x937.jpg.webp

Kan bara hålla med om detta.
Tidigare år körde jag med Revit Cayenne Pro som är mycket mesh.
I år bytte jag till Urbane Pro och kör inget med mitt cayenne pro direkt längre.
Otroligt skönt att kunna slänga på en tjocktröja bara eller en skaljacka om det blir lite kyligt (under 10 grader för mig)

Permalänk
Avstängd

Blev en till testtur med nya jackan för att käka lite glass

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

https://a2c67bbf20713e70375f.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/01/Mens-Urbane-Pro-MK2-Black-Grey-Denim-2-1-750x937.jpg.webp

Eller så köper man från sin ÅF om man tycker att de är trevliga och serviceinriktade, samt att eventuella byten av storlekar, reklamationer och framtida köp kommer gå smidigare än om man ska snåla och köpa allt på nätet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mookachacka:

Eller så köper man från sin ÅF om man tycker att de är trevliga och serviceinriktade, samt att eventuella byten av storlekar, reklamationer och framtida köp kommer gå smidigare än om man ska snåla och köpa allt på nätet.

Man behöver inte sitta och moraltanta så mycket på forumet när man saknar information, du behöver inte sitta och kalla folk snåla när du har 0 koll på om de är det.

Det är svårt att köpa en jacka från ÅF när de inte har den i lager, eller ens kan se den och beställa in den. Så sköt du ditt istället

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så är Klim slutsålt för säsongen i princip hela Europa. Jakten går vidare. Suck.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Om någon undrar så är Klim slutsålt för säsongen i princip hela Europa. Jakten går vidare. Suck.

Beror helt på storlekar och modell, sett en del affärer som har i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Är jäkligt inne på att skaffa en Honda XRV750 till nästa sommar. Nått man bör tänka på med dom hojjarna förutom en strulande soppapump? Är det en vettig förstahojj för en som har okej offroadvana och som vill köra TET'en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Föresten, har du lust att posta längd/vikt och vilken storlek du köpte?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Föresten, har du lust att posta längd/vikt och vilken storlek du köpte?

Absolut! Har varit ute i 3h idag och kört, sjukt bra är den. Blev till och med lite kyligt när det "bara" var 20-22 C° ute i förmiddags

Är 185 och isch 95 kg (inte så mycket muskler tyvärr )

Jag brukar ha L på tröjor/jackor, men fick gå upp till XL här och då sitter den tajt (vilket den också ska göra, men inte för tajt!).

Så minst en storlek större än det man brukar ha skulle jag säga är minimum.
Sen Know egna storleksguide om man vill testa mäta: https://www.planet-knox.com/product/urbane-pro-armoured-shirt...

Har du ingen ÅF du kan åka till så beställde jag min jacka härifrån https://www.24helmets.de/ De har schysst och snabb support också för de råkade skicka fel armour upgrades med jackan. Men jag skickade en bild och postade tillbaka dem så nu är de riktiga påväg.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Lite tips kring om man tycker vinden kommer konstigt, låter högt eller turbulens osv, ställ er upp när ni åker i hojen, försvinner det mesta av vindbruset är problemet med er ruta (om det finns). Generella regeln är att ta en kortare ruta för att få ren luft i bröstet, går ju med vindavvisare med, jag testade att ta bort min ruta och problemet var borta, jag tog sedan fram cirkelsågen och kapade av 15-20 cm av rutan och det blev mycket bättre! Kör för övrigt med öronproppar, finns ett bland paket från öronpropp.se så man kan hitta en som passar.

Själv ska dock min in till firman igen redan pga en motorlampa som börjat lysa, misstänker bara en sensor, synd när vädret är så fantastiskt och är så nöjd med nya hojen

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut! Har varit ute i 3h idag och kört, sjukt bra är den. Blev till och med lite kyligt när det "bara" var 20-22 C° ute i förmiddags

Är 185 och isch 95 kg (inte så mycket muskler tyvärr )

Jag brukar ha L på tröjor/jackor, men fick gå upp till XL här och då sitter den tajt (vilket den också ska göra, men inte för tajt!).

Så minst en storlek större än det man brukar ha skulle jag säga är minimum.
Sen Know egna storleksguide om man vill testa mäta: https://www.planet-knox.com/product/urbane-pro-armoured-shirt...

Har du ingen ÅF du kan åka till så beställde jag min jacka härifrån https://www.24helmets.de/ De har schysst och snabb support också för de råkade skicka fel armour upgrades med jackan. Men jag skickade en bild och postade tillbaka dem så nu är de riktiga påväg.

Tackar. Själv är jag 180 cm och 72 pannor, enligt storlekstabellen hamnar jag mitt emellan S och M så jag antar att man borde testa M i första hand i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Tackar. Själv är jag 180 cm och 72 pannor, enligt storlekstabellen hamnar jag mitt emellan S och M så jag antar att man borde testa M i första hand i så fall.

Ja det låter ju klokt. Den är nog tillräckligt tajt ändå så man kan köra något till ytterlager vid behov

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja det låter ju klokt. Den är nog tillräckligt tajt ändå så man kan köra något till ytterlager vid behov

Det ska ju sitta tight för att skydda ordentligt. Kör i skinnställ stl 48 när jag rastar aprilian, sitter som ett ålaskinn!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Det ska ju sitta tight för att skydda ordentligt. Kör i skinnställ stl 48 när jag rastar aprilian, sitter som ett ålaskinn!

Jo precis, därför jag tog XL istället för XXL

Byxorna var också väldigt schyssta, även handskarna. Men man kan ju börja med ett plagg xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Är jäkligt inne på att skaffa en Honda XRV750 till nästa sommar. Nått man bör tänka på med dom hojjarna förutom en strulande soppapump? Är det en vettig förstahojj för en som har okej offroadvana och som vill köra TET'en?

Gammal klassiker i sammanhanget. Svenska TET är väldigt snäll så hojen klarar det galant. Resten är upp till dig
Har själv inte kört den så kan inte uttala mig om hur den är att köra/äga.

Är själv inne på att köra lite TET och TST när semestern kommer

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Gammal klassiker i sammanhanget. Svenska TET är väldigt snäll så hojen klarar det galant. Resten är upp till dig
Har själv inte kört den så kan inte uttala mig om hur den är att köra/äga.

Är själv inne på att köra lite TET och TST när semestern kommer

Jo visst är det en klassiker alltid, kommer ihåg att jag drömde om den för 15 år sen...

Vad är TST för sträcka?

Permalänk
Medlem

Trans Sweden Trail. Mindre en sträcka och mer en facebook grupp som rekar spår och lägger upp rutter.

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Medlem

Ville bara demonstrera att det går att få in ett 3080 ti i min toppbox till duccen haha, sitter som berget.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Uppkörning på måndag då. Känner mig lite tveksam dock, fick min tid framflyttad från 5 Aug. MC-skolan som tyckte jag skulle ta den.
Har ni några tips? Har kikat lite på tuben och verkar vara mkt fokus på landsväg, stämmer det?
Verkar även kunna förekomma grusvägar vilket jag oroar mig lite för...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Svårt att ge några specifika tips men se till att du har tränat på bromsprov, lågfart och högfarten så att tekniken sitter. Nu har jag ingen exakt statistik men en känsla av att nästan hälften inte ens kommer ut i trafiken.
Väl ute i trafiken, tänk på att köra lite offensivt/ta plats och var tydlig mot andra trafikanter. Anpassa inte alls din körning till förarprövaren som ligger bakom, tänk inte på att han/hon är där. Om du kör på en påfart och ser en lucka som kräver att du gasar lite så ta den luckan istället för att fis-köra. Håll dig till trafikregler

Det skadar inte att vara tydlig med hur du tittar/rör huvudet i olika situationer.
Glöm inte att stänga av blinkers efter att du svängt..
Massa lycka till!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lehto:

Har ni några tips?

Inget annat än att du ska köra upp när du inte längre oroar dig inför att köra upp. Bli självsäker i din körning, på alla underlag och trafiksituationer. Att bli nervös precis när man kör upp är normalt och skärper sinnena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lehto:

Uppkörning på måndag då. Känner mig lite tveksam dock, fick min tid framflyttad från 5 Aug. MC-skolan som tyckte jag skulle ta den.
Har ni några tips? Har kikat lite på tuben och verkar vara mkt fokus på landsväg, stämmer det?

Jag hade blandad körning, men landsväg förekom absolut. Men skulle inte kalla det något speciellt fokus.

Bara köra och försöka låtsas som att du inte blir förföljd och kontrollerad. Var noga med hastigheten, speciellt när det blir ny hastighet så du inte börjar accelerera för tidigt, samt att du saktar ner i tid (och tänder bromslampan även om du motorbromsar).

Lycka till!!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Länkar en fortnine-video som är mycket relevant. Även om de specifikt syftar på Kanadas system så är tipsen relevanta för Sverige.

Jag gillar speciellt trick nummer 4, använd hastigheten i högfartsbanan till din fördel. Många försöker köra runt 46-48km/h för att de tror att de får ett litet övertag. Examinatorn har såklart sett hundratals uppkörare göra samma sak och är väl trött på beteendet (för instruktionerna säger minst 50km/h), och ur examinatorns synpunkt ser det bara ut som att du inte lärt dig köra ordentligt i rätt hastighet. Sikta på strax över 50 istället, så ser det proffsigare ut.

Länk: Tricks to Pass the Motorcycle Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrixLaboratory:

Länkar en fortnine-video som är mycket relevant. Även om de specifikt syftar på Kanadas system så är tipsen relevanta för Sverige.

Jag gillar speciellt trick nummer 4, använd hastigheten i högfartsbanan till din fördel. Många försöker köra runt 46-48km/h för att de tror att de får ett litet övertag. Examinatorn har såklart sett hundratals uppkörare göra samma sak och är väl trött på beteendet (för instruktionerna säger minst 50km/h), och ur examinatorns synpunkt ser det bara ut som att du inte lärt dig köra ordentligt i rätt hastighet. Sikta på strax över 50 istället, så ser det proffsigare ut.

Länk: Tricks to Pass the Motorcycle Test

Nja, jämn fart är vad de kollar på och lyssnar efter gassläpp. Självklart ser de ingen skillnad på om du kör 48kph eller 52kph.

Permalänk
Medlem

@matrixLaboratory @Lagerlöf @hasenfrasen @glemmy
Godkänd uppkörning idag! Så jäkla skönt! Fick bromsa om en gång från 90 då han tyckte jag fega första gången så gjorde de ordentligt gången efter!
Sen blev den en tur ut på landsväg och förbi ett litet samhälle (Tillberga) och 2+1 100-väg tillbaka, när han där sa att vi kan köra tillbaka trodde jag nästan att jag kuggat men vi vara klara och han var nöjd så de var riktigt skönt.

Nu är de dags att leta hoj då!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB