Xbox molntjänster får egen strömningssticka och byggs in i TV-apparater

Permalänk
Melding Plague

Xbox molntjänster får egen strömningssticka och byggs in i TV-apparater

Microsoft planerar utöka Xbox Game Pass och satsa på strömmade spel genom Xcloud till alla användare oavsett hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft vill VERKLIGEN att Xbox Game Pass ska nå varenda levande organism. Snart hittar de väl på nån metod för att erbjuda det även till konsumenter som sitter och väntar i mammas mage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Microsoft vill VERKLIGEN att Xbox Game Pass ska nå varenda levande organism. Snart hittar de väl på nån metod för att erbjuda det även till konsumenter som sitter och väntar i mammas mage.

Jag skulle nog säga att Microsoft definitivt vet något som Sony verkar ha missat, Konsoller kan vara påväg att minska till förmån för strömmande media, antingen lokalt (1 fin PC är bättre än 1 okej PC och 1 Xbox / PS), eller på distans....

Edit*
Självklart inte idag, även om ex. Nvidias lokala strömning funkar svinbra, så är detta sannolikt om 5 - 10 år när gemene familj sitter på 10GBe lokalt och 1 GBe externt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle nog säga att Microsoft definitivt vet något som Sony verkar ha missat, Konsoller kan vara påväg att minska till förmån för strömmande media, antingen lokalt (1 fin PC är bättre än 1 okej PC och 1 Xbox / PS), eller på distans....

Edit*
Självklart inte idag, även om ex. Nvidias lokala strömning funkar svinbra, så är detta sannolikt om 5 - 10 år när gemene familj sitter på 10GBe lokalt och 1 GBe externt

Bandbredd hjälper tyvärr inte med latens. Och det är mitt största problem idag. Har en 500/500 fiberlina, men jag tycker ändå inte Stadia, Xbox-strömning eller Geforce NOW ger en tillräckligt latensfri upplevelse för att jag ska finna det avslappnande.

Alltså jag är helt med på att tjänsterna funkar "okej" för den som inte har tillgång till varken lokal PC eller konsol, men för en som allt som oftast sitter på en lokal spel-PC så är det bara inget alternativ.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle nog säga att Microsoft definitivt vet något som Sony verkar ha missat, Konsoller kan vara påväg att minska till förmån för strömmande media, antingen lokalt (1 fin PC är bättre än 1 okej PC och 1 Xbox / PS), eller på distans....

Edit*
Självklart inte idag, även om ex. Nvidias lokala strömning funkar svinbra, så är detta sannolikt om 5 - 10 år när gemene familj sitter på 10GBe lokalt och 1 GBe externt

Jag är benägen att hålla med. Det finns ju dessutom ett rätt starkt ekonomiskt incitament åt båda håll här. Det är välkänt att konsoltillverkarna om de har tur går +/- noll på hårdvaran, och tjänar in pengarna på mjukvaran istället. Att tillverka en sticka, säg likt en Chromecast, torde vara betydligt bättre marginaler än en hel konsol. För den stora skara som nöjer sig med att det funkar okej eller kanske inte vill investera flera tusen i en konsol/dator kan de då håva in ersättning i form av prenumerationer utan förlusten som hårdvaran inneburit.

För konsumenter blir ju effekten liknande. Slippa lägga ut flera tusen på den fysiska enheten, och istället prenumerera när det passar, likt hur vi hoppar på och av olika streaming-tjänster för film och serier. Sen huruvida det är en bra utveckling eller inte avstår jag nog från att tycka något i ännu, men det känns inte som en otrolig riktning.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Xbox Cloud Streaming, men jag upplever komprimeringsartefakterna som väldigt påfallande (fiber 500 Mbit, kabel). Är det lika för alla dessa tjänster, typ Stadia? Jag ser inte att jag skulle använda detta i någon större utsträckning, men tanke på hur dåligt det ser ut.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nice! Kör allt från Series X men innan konsolen så körde jag xcloud via min Android TV. Enkelt att sideloada apk-filen 😉

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Måste säga att det jag testat var jag överraskad. Spelade på macbook på hotellrum via mobilen med xbox-kontroll. Visst, inget jag skulle spela fps i högt tempo på, men ark och wreckfest funkade bra.
Däremot skulle jag än så länge kanske inte välja det som min primära spelplattform.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bandbredd hjälper tyvärr inte med latens. Och det är mitt största problem idag. Har en 500/500 fiberlina, men jag tycker ändå inte Stadia, Xbox-strömning eller Geforce NOW ger en tillräckligt latensfri upplevelse för att jag ska finna det avslappnande.

Det finns olika typer av "gamers" vissa tycker ju det är en bra upplevelse när spelen körs i 20-30 FPS. Medan andra knappt kan spela när det är under 120 FPS. Och jag gissar på att det är främst den första gruppen som går över till strömmat spelande.
Stadia var bäst då, xbox fungerade ok men gav sämre bild, geforce var bara bökigt

Jag är någonstans i mitten jag är nöjd så länge jag har över 60 FPS och av det jag testat med att strömma har det fungerat rätt okej beroende på spel. En trevlig grej är ju att man kan testa lite olika spel utan att behöva vänta på nerladdning av 70GB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Microsoft gör allt rätt med Xbox/Game Pass. Ingen tjänst som ger mer för pengarna i mina ögon.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle nog säga att Microsoft definitivt vet något som Sony verkar ha missat, Konsoller kan vara påväg att minska till förmån för strömmande media, antingen lokalt (1 fin PC är bättre än 1 okej PC och 1 Xbox / PS), eller på distans....

Edit*
Självklart inte idag, även om ex. Nvidias lokala strömning funkar svinbra, så är detta sannolikt om 5 - 10 år när gemene familj sitter på 10GBe lokalt och 1 GBe externt

Skrivet av landmarks:

Jag är benägen att hålla med. Det finns ju dessutom ett rätt starkt ekonomiskt incitament åt båda håll här. Det är välkänt att konsoltillverkarna om de har tur går +/- noll på hårdvaran, och tjänar in pengarna på mjukvaran istället. Att tillverka en sticka, säg likt en Chromecast, torde vara betydligt bättre marginaler än en hel konsol. För den stora skara som nöjer sig med att det funkar okej eller kanske inte vill investera flera tusen i en konsol/dator kan de då håva in ersättning i form av prenumerationer utan förlusten som hårdvaran inneburit.

För konsumenter blir ju effekten liknande. Slippa lägga ut flera tusen på den fysiska enheten, och istället prenumerera när det passar, likt hur vi hoppar på och av olika streaming-tjänster för film och serier. Sen huruvida det är en bra utveckling eller inte avstår jag nog från att tycka något i ännu, men det känns inte som en otrolig riktning.

Håller med er båda.

Lägga ner tid och resurser på konsoler när man ändå använder datorhårdvara känns inte lönsamt. Hårdvaran begränsas snabbt på det. Ändrar man, som i Microsofts fall med Xbox, vad själva begreppet Xbox är och gör spelen, eller kanske snarare tjänsten, åtkomlig överallt så har man en vinnande lösning.

För en del av spelmarknaden vill man alltid ha det bästa som går att få, lokalt renderade pixlar på sin påkostade speldator. Men många kommer nog vara nöjda med att bara kunna spela. Candy Crush, Fortnite och Pubg är tre stora spel som spelas i mobiler. Men kan spelaren fortsätta spela sitt spel den håller på med hemma i väntan på tåget, kanske på tåget, eller varför inte som redan nämnts, någon som är ute på affärsresa och vill fördriva tiden på hotellet. Google tänkte rätt men gör överlag för mycket fel för att på allvar kunna konkurrera med Microsoft.

Och sedan det faktum att Microsoft tydligen står för Sonys strömmade teknik, de är ironiskt nog partners inom strömmade spel, men också ständigt återkommande rykten om Game Pass till Nintendo Switch, innebär att inom en ganska snar framtid kommer möjligheterna att spela överallt och när som helst vara enorma. Till en låg månadskostnad.

Personligen vill jag testa tjänsten, och även Stadia faktiskt, men så länge jag har 4G går detta bort. För att inte tala om att jag inte riktigt har tid och ska jag ändå spela har jag lokal hårdvara att spela på.

Men att spela Forza Horizon 4, ett av mina favorit mys-go to-titlar, varav det andra är Stardew Valley som finns till nästan allt med batteri och skärm, är något jag ser fram emot.

Sen är ju frågan hur detta påverkar spelbranschen på sikt. På PC är fysiska spel mer eller mindre borta sedan länge. Code in box har funnits sedan iallafall 2015, mitt första sådanna spel jag minns var PC-lanseringen av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Och på konsol försöker man komma ifrån optiskt media med, Series S och PS5 Digital Edition. Är själv inte övertygad om att nästa generations Nintendo-konsol har möjlighet till fysisk spelmedia.

Och när spel blir tjänst så har vi något som aldrig riktigt kan bevaras, spelen finns så länge de hålls aktiva. Finns ganska många exempel på spel som med tiden tagits bort och inte enkelt (eller legalt) kan återfås. Nedstängningen av Xbox, PSP, Wii, den lyckligtvis uppskjutna nedstängningen av PS3 samt spel på exempelvis Steam som raderats. Inte riktigt den väg jag vill se spel som underhållningsmedium gå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lord Darkness:

Microsoft gör allt rätt med Xbox/Game Pass. Ingen tjänst som ger mer för pengarna i mina ögon.

//LD

Tjänsten är perfektion på många vis. Själv upplever jag tjänsten som lite stressig, kommer ut mycket bra man vill testa och spela men att faktiskt lyckas lägga ner tiden som behövs för att spela dessa spel har jag inte. Och en rejäl backlog för mig i övrigt.

Lätt värt ordinarie månadsavgift, har sparat mycket pengar på spel när jag haft tjänsten. Men just nu är det enda rimliga att inte ha den.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon5930:

Och när spel blir tjänst så har vi något som aldrig riktigt kan bevaras, spelen finns så länge de hålls aktiva. Finns ganska många exempel på spel som med tiden tagits bort och inte enkelt (eller legalt) kan återfås. Nedstängningen av Xbox, PSP, Wii, den lyckligtvis uppskjutna nedstängningen av PS3 samt spel på exempelvis Steam som raderats. Inte riktigt den väg jag vill se spel som underhållningsmedium gå.

Det här var väldigt tänkvärt för mig, och något jag fram till nu inte reflekterat så mycket som jag kanske borde ha gjort över. Det är lätt att dras med i att "det är smidigt", och även om alla spel någonsin inte är några kulturskatter så är det en potentiellt viktig aspekt att ha i åtanke. Kommer mindre spel få en chans att upptäckas, eller blir det för dyrt för dem att ligga kvar? Hur hårt styrs synligheten av plattformarna som tillhandahåller produkterna? Det sistnämnda behöver ju inte vara negativt, att styra vad som syns på en plattform går att göra på många olika vis. Men intressant är det

Permalänk
Medlem

Ser fram emot och hoppas att de snart går köra xcloud på xbox one. Vore bra att dels både få bättre grafik men även att utan att vänta kunna testa nya spel på gamepass utan att ladda ner eller rensa hårddisken. Fastnar man för ett spel så har man ju alltid möjligheten att ladda ner det. Desutom vore en väldigt bra bonus att man kan köra titlar exlusive till series s/x på en one s/x genom att strömma.

Jag har testat xcloud på både dator och telefon med varierande resultat, vissa gånger med såkigt resultat medan andra gånger med ett helt okey resultat.

Så för er som har testat en gång eller två, testa gärna någon mer gång innan ni etsar er fast hur latensen och bild/ljud är vid ströming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bandbredd hjälper tyvärr inte med latens. Och det är mitt största problem idag. Har en 500/500 fiberlina, men jag tycker ändå inte Stadia, Xbox-strömning eller Geforce NOW ger en tillräckligt latensfri upplevelse för att jag ska finna det avslappnande.

Alltså jag är helt med på att tjänsterna funkar "okej" för den som inte har tillgång till varken lokal PC eller konsol, men för en som allt som oftast sitter på en lokal spel-PC så är det bara inget alternativ.

För långsamma spel och turbaserade spel är det kanon. RDR2 kändes bättre över Adsl än på Xbox One S.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara dit det barkar. Arbetar inom nätverk, och det är ju klart latensen som kan vara ett problem. Det är svårt att slå ljusets hastighet. Något som kanske kommer, ungefär som Netflix gör, är att Microsoft sätter servrar hos ISP:er, så att det blir geografiskt nära för många.

Personligen är hårdvaran nästan lika roligt som spelen själv (för mig som är PC-lirare) iallafall. Känns som Xbox/Playstation spelare inte direkt bryr sig så mycket. Men det är väl bara mina två cent