Jag fattar inte vad dom tjänar på att inte visa vilket skit land det skickas ifrån.
För jag känner arg på amazon, dom säljer saker i Sverige med skicka skiten från ett annat land som inte är med i EU, då kommer jag ju få problem med postnord med deras cp 75 kr och sen moms och skatt.
Enligt Amazons regler ska du inte betala något mer än det du betalar till Amazon om försändelsen ska skickas till en svensk adress (förutsatt att du beställer från Amazon.se eller Amazon.de). Det är alltså inte ditt problem att Postnord vill att du betalar 75 kr i avgift och ovanpå detta moms utan det är säljarens problem. Man begär helt enkelt tillbaka pengarna av säljaren i efterskott. Det är dock ett problem med lagstiftningen om elsäkerhet. Om man köper en vara som skickas från ett EES-land, är det säljaren som ska se till att varan uppfyller EU:s regler för elsäkerhet. Om varan däremot skickas från något annat land, t.ex. Kina, är det istället köparen som ska se till att varan uppfyller EU:s regler för elsäkerhet och köparen har förstås inte rätt kunskap för att avgöra om varan uppfyller kraven för CE-märkning och liknande.
Sen är det ju inte kul att det står att det ska ta nästan 1 månad för att få hem det, nä dom förtjänar inte att ha en .se domän.
Säljaren ska uppge när varorna förväntas levereras. Detta ska visas redan innan du lägger beställningen.