Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag fattar inte vad dom tjänar på att inte visa vilket skit land det skickas ifrån.

För jag känner arg på amazon, dom säljer saker i Sverige med skicka skiten från ett annat land som inte är med i EU, då kommer jag ju få problem med postnord med deras cp 75 kr och sen moms och skatt.

Enligt Amazons regler ska du inte betala något mer än det du betalar till Amazon om försändelsen ska skickas till en svensk adress (förutsatt att du beställer från Amazon.se eller Amazon.de). Det är alltså inte ditt problem att Postnord vill att du betalar 75 kr i avgift och ovanpå detta moms utan det är säljarens problem. Man begär helt enkelt tillbaka pengarna av säljaren i efterskott. Det är dock ett problem med lagstiftningen om elsäkerhet. Om man köper en vara som skickas från ett EES-land, är det säljaren som ska se till att varan uppfyller EU:s regler för elsäkerhet. Om varan däremot skickas från något annat land, t.ex. Kina, är det istället köparen som ska se till att varan uppfyller EU:s regler för elsäkerhet och köparen har förstås inte rätt kunskap för att avgöra om varan uppfyller kraven för CE-märkning och liknande.

Skrivet av superegg:

Sen är det ju inte kul att det står att det ska ta nästan 1 månad för att få hem det, nä dom förtjänar inte att ha en .se domän.

Säljaren ska uppge när varorna förväntas levereras. Detta ska visas redan innan du lägger beställningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Om du får tull/moms och hanteringsavgifter är säljaren skyldig o stå för alla extra kostnader. Om säljaren vägrar, kontaktar du Amazon. Jag har behövt använda det en gång

Folk som säger att det är lättare och snabbare att köpa från nätet, känner att jag inte har någon större lust om det blir problem med avgifterna.

Skrivet av Kommenterande 2:

Enligt Amazons regler ska du inte betala något mer än det du betalar till Amazon om försändelsen ska skickas till en svensk adress (förutsatt att du beställer från Amazon.se eller Amazon.de). Det är alltså inte ditt problem att Postnord vill att du betalar 75 kr i avgift och ovanpå detta moms utan det är säljarens problem. Man begär helt enkelt tillbaka pengarna av säljaren i efterskott. Det är dock ett problem med lagstiftningen om elsäkerhet. Om man köper en vara som skickas från ett EES-land, är det säljaren som ska se till att varan uppfyller EU:s regler för elsäkerhet. Om varan däremot skickas från något annat land, t.ex. Kina, är det istället köparen som ska se till att varan uppfyller EU:s regler för elsäkerhet och köparen har förstås inte rätt kunskap för att avgöra om varan uppfyller kraven för CE-märkning och liknande.Säljaren ska uppge när varorna förväntas levereras. Detta ska visas redan innan du lägger beställningen.

Känns som det är mycket jobb för att beställa hem en sak, sen vet man inte heller hur lång tid det tar med Amazons.

Det är en typ av lim.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Folk som säger att det är lättare och snabbare att köpa från nätet, känner att jag inte har någon större lust om det blir problem med avgifterna.

Känns som det är mycket jobb för att beställa hem en sak, sen vet man inte heller hur lång tid det tar med Amazons.

Det är en typ av lim.

Brukar stå ett beräknat leveransdatum när du är inne på sidan för varan du vill köpa.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Brukar stå ett beräknat leveransdatum när du är inne på sidan för varan du vill köpa.

Det ska även stå om det är Amazon eller säljaren som skickar varan. Är det Amazon som skickar varan skickas varan från ett EU-land (eller Storbritannien... suck!) och är det säljaren som skickar varan klickar du på säljarens namn för att se vad säljaren har för adress. Antag att varan skickas från säljarens hemland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Jo det ser jag på en gång, men det framgår inte på en gång vart det skickas ifrån.

Det ska även stå om det är Amazon eller säljaren som skickar varan. Är det Amazon som skickar varan skickas varan från ett EU-land (eller Storbritannien... suck!) och är det säljaren som skickar varan klickar du på säljarens namn för att se vad säljaren har för adress. Antag att varan skickas från säljarens hemland.

Det är ju det som är problemet hur ska man veta om det är säljaren eller Amazon som säljer och vilket land det skickas ifrån, detta tycker jag ska framgår på en gång på sidan, sen att dom marknadsför för sig här så tycker jag att man inte ens ska behöva tänka på sånt här.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Beställde bl.a ett knivset i samband med deras strul vid lansering för 100:- istället för >1100:-, då gick allt bra och även om jag var nöjd såklart så var inte labseringen speciellt förtroendeingivande. Där handlade det väl mest om "hur jäkla oseriösa kan dom vara och hur mycket kan jag utnyttja detta?"

I annat fall handlar jag enbart om jag måste pga ingen annan erbjuder vad jag letar efter, men där fick jag tji för nån månad sen när jag skulle beställa ett adapterkit för en motion platform till racingsimulator.
Dom skickade en helt annan vara som inte fungerade och kartongen jag fick vittnade om hur den här varan hade åkt mellan olika företag i australien, sverige, finland, Tyskland och england (samtliga gamla fraktetiketter satt kvar). Den här varan såldes också av Amazon direkt så det går inte att skylla på en oseriös handlare med fel info.

För mig är det helt otroligt hur amazon kunnat bli en global jätte mtp hur enormt oseriösa dom verkar vara. Att de sedan också är en IT-jätte men sitter på den där förlegade hemsidan är också alldeles fantastiskt intressant

Permalänk
Medlem

Än så länge är jag positiv till Amazon.se köpt lite tillbehör till min cykel och hjälm som jag inte hittar på Svenska/Nordiska marknaden. Om jag lyckas att hittar likvärdig produkt så kostar de 7-20ggr mer än vad jag är beredd att betala.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

köpte ett gäng denon heos 250, väldigt mycket billigare och levererades efter 2 dagar. mycket nöjd med det.
däremot stör mig på deras digitala tjänster med deras egna hårdvara tex kan du inte i amazon music appen välja en amazon enhet att spela på, googel chrome enheter går välja, det går välja en alexa enhet via alexa appen men där syns inte all spelister.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jo det ser jag på en gång, men det framgår inte på en gång vart det skickas ifrån.

Säljaren är skyldig att se till att varan levereras i tid oavsett varifrån den skickas. Om det är Amazon som skickar varan är det Amazon som är skyldig att se till att varan levereras i tid oavsett vem som är säljare.

Skrivet av superegg:

Det är ju det som är problemet hur ska man veta om det är säljaren eller Amazon som säljer och vilket land det skickas ifrån, detta tycker jag ska framgår på en gång på sidan, sen att dom marknadsför för sig här så tycker jag att man inte ens ska behöva tänka på sånt här.

Det står på produktsidan om det är Amazon eller säljaren som skickar varan. Om det är säljaren som skickar varan skickas den förmodligen från säljarens hemland och säljarens hemland anges på sidan om säljaren som du kommer till om du klickar på säljarens namn på produktsidan.

Om det är Amazon som skickar varan kan den skickas från samtliga europeiska länder där Amazon har lagerlokaler, vilket jag tror är åtminstone Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien och Tyskland. Några länder hade åtminstone förut Amazon-lager utan att Amazon hade någon separat sida för det landet. Problemet för köparen är om försändelsen skickas från Storbritannien p.g.a. Brexit. Amazon är dock skyldigt att få fram varan till kunden i tid och utan att det kostar något extra för mottagaren.

Skrivet av Dumbullen:

Dom skickade en helt annan vara som inte fungerade och kartongen jag fick vittnade om hur den här varan hade åkt mellan olika företag i australien, sverige, finland, Tyskland och england (samtliga gamla fraktetiketter satt kvar). Den här varan såldes också av Amazon direkt så det går inte att skylla på en oseriös handlare med fel info.

Förmodligen har någon köpt varan och bytt ut den mot en annan trasig vara och sedan returnerat den till Amazon i syfte att lura Amazon och så kontrollerade inte Amazon tillräckligt noga. Sedan har andra köpt varan och upptäckt att det är fel vara och skickat tillbaka den, fortfarande utan att Amazon kontrollerat varan.

Permalänk
Medlem

Förmodligen har någon köpt varan och bytt ut den mot en annan trasig vara och sedan returnerat den till Amazon i syfte att lura Amazon och så kontrollerade inte Amazon tillräckligt noga. Sedan har andra köpt varan och upptäckt att det är fel vara och skickat tillbaka den, fortfarande utan att Amazon kontrollerat varan.

Med tanke på att varan i fråga bara är ett par bockade, rejäla plåtbitar med en handfull skruvhål kan jag garantera att det inte handlar om någon som bytt en trasig mot en ny. Finns liksom inget i det här fallet som praktiskt kan gå sönder.
Att Amazon sedan inte ändrat artikeln efter åtskilliga returer pga fel vara är bara ett kvitto på hur oseriösa dom isåfall är.

Det enda positiva jag kan se är deras kundtjänst, den är faktiskt alldeles fantastisk. Svarar snabbt, nästan när som helst på dygnet och det går snabbt. Men så kanske man måste ha världsklass på kundtjänst när resten av bolaget är sisådär

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Med tanke på att varan i fråga bara är ett par bockade, rejäla plåtbitar med en handfull skruvhål kan jag garantera att det inte handlar om någon som bytt en trasig mot en ny. Finns liksom inget i det här fallet som praktiskt kan gå sönder.
Att Amazon sedan inte ändrat artikeln efter åtskilliga returer pga fel vara är bara ett kvitto på hur oseriösa dom isåfall är.

Är den felaktiga produkten mycket billigare än den du egentligen skulle ha fått? Amazon kan ha blivit lurad av någon som bytte ut en dyr produkt mot en billig i syfte att stjäla den dyra av Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

behövde leta lite på amazon.se
det finns ju ett utländskt och ett svenskt nummer.
jag behövde inte ringa dock, jag kunde logga in som vanligt efter ett tag

svarade dem när du ringde?

Ringde nu, pratade med en svensk tjej, hon såg att kontot var låst och kunde inte själv göra något utan behövde skicka det vidare högre upp. Får se om det kommer någon vart, behöver modda mitt 3090FE kort med thermal pads som endast finns på amazon då minnet överhettar och throttlar i vissa laster.

Permalänk
Medlem

Är den felaktiga produkten mycket billigare än den du egentligen skulle ha fått? Amazon kan ha blivit lurad av någon som bytte ut en dyr produkt mot en billig i syfte att stjäla den dyra av Amazon.

Samma kostnad.
Produkten ifråga var ett adapterkit till en Nextlevelracing motionplatform v3 för att användas till playseat-stolar. Jag fick adapterkit till ett annat märkes stolar. Kitet i sig har 0kr värde på andrahandsmarknaden om den inte säljes tillsammans med resten, men även det vore långsökt mtp att motionplatform kostar ~30k - rätt duktigt nischat med andra ord.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Samma kostnad.
Produkten ifråga var ett adapterkit till en Nextlevelracing motionplatform v3 för att användas till playseat-stolar. Jag fick adapterkit till ett annat märkes stolar. Kitet i sig har 0kr värde på andrahandsmarknaden om den inte säljes tillsammans med resten, men även det vore långsökt mtp att motionplatform kostar ~30k - rätt duktigt nischat med andra ord.

Då är det nog bara felmärkt av Amazon. Bara att skicka tillbaka. Sedan kanske någon ställer samma fråga på något annat forum i någon annan del av världen för att Amazon skickat ut samma exemplar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Liten update, sorry för dubbelpost!

Kontaktade kundsupport för att höra om det var ngt som fastnat iom att de bara dragit pengar för ena högtalaren, och ingen av dem fått leveransdatum. Fick svar förvånadsvärt fort att det inte var korrekt, men att hon inte kunde se varför det står still, och att de skickat vidare det till sitt "specialteam". Så nu får jag vänta på det istället Lär ju inte få dem innan helgen nu vilket var planen, men men, då får man testa på amazons kundsupport istället!

Happ! I fredes såg det bra ut, då hade de reserverat belopp för bägge, och bägge två hade statusen "förbereder för leverans". Tjejen från support sade typ bara "det är fixat, de skickas kl 7 på måndag".

Nu har det reserverade beloppet för ena högtalaren dragits, och den högtalaren har skickats, medans den andra har gått tillbaka till "har inte skickats än", utan någon extra status, samt att det reserverade beloppet för den inte längre är reserverat. Lite kul också att om jag kollar på min beställning på telefonen så står det att den ena högtalaren skall levereras imorgon, kollar jag på datorn står det att den skall levereras på onsdag, och kollar jag på postnords sida, så ska paketet tydligen levereras till min dörr på torsdag, fast jag valt prioriterad frakt till ombud..

Aja den som väntar på något gott

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Hur funkar egentligen Amazons transporter? Först är försändelsen i Storbritannien och sedan, en minut tidigare, har den kommit fram till Västtyskland. Det står att det är lokal tid, så 2:16 brittisk tid motsvarar 3:16 västtysk tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Happ! I fredes såg det bra ut, då hade de reserverat belopp för bägge, och bägge två hade statusen "förbereder för leverans". Tjejen från support sade typ bara "det är fixat, de skickas kl 7 på måndag".

Nu har det reserverade beloppet för ena högtalaren dragits, och den högtalaren har skickats, medans den andra har gått tillbaka till "har inte skickats än", utan någon extra status, samt att det reserverade beloppet för den inte längre är reserverat. Lite kul också att om jag kollar på min beställning på telefonen så står det att den ena högtalaren skall levereras imorgon, kollar jag på datorn står det att den skall levereras på onsdag, och kollar jag på postnords sida, så ska paketet tydligen levereras till min dörr på torsdag, fast jag valt prioriterad frakt till ombud..

Aja den som väntar på något gott

Och där gick det i graven. Paketet skulle levereras idag, och enligt postnord så hade paketet landat i Lund, men leveransen har tydligen stoppats. Det enda felmeddelandet från amazon:

"Kan inte levereras
Tyvärr uppstod ett problem under leveransen och vi var tvungna att avbryta din leverans. Paketet returneras och vi kommer att utfärda en återbetalning inom tre till fem arbetsdagar efter det att returen har behandlats. Vi ber om ursäkt för besväret."

Happ. Vill ju anta att det är postnord som är boven i det här fallet? Dock det, i kombination med det allmänna strulet jag haft med den här beställningen gör att jag troligtvis kommer att undvika amazon i framtiden.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Ringde nu, pratade med en svensk tjej, hon såg att kontot var låst och kunde inte själv göra något utan behövde skicka det vidare högre upp. Får se om det kommer någon vart, behöver modda mitt 3090FE kort med thermal pads som endast finns på amazon då minnet överhettar och throttlar i vissa laster.

Blev upplåst nu, inga orders på mitt konto sedan mitten av 2018, ingen förklaring till varför jag vart utelåst i över 3 år, får se hur det går nu precis beställt ett par thermal pads.

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

"Kan inte levereras
Tyvärr uppstod ett problem under leveransen och vi var tvungna att avbryta din leverans. Paketet returneras och vi kommer att utfärda en återbetalning inom tre till fem arbetsdagar efter det att returen har behandlats. Vi ber om ursäkt för besväret."

Försöker inte Amazon göra omleverans?

Permalänk
Medlem

Försöker inte Amazon göra omleverans?

Vetifasen. Dock, slog dem en signal för att undra vad som hände, både med det paketet samt det som inte skickas. De svarade bara med "allt ser fint ut här, det skall levereras idag", varav jag undrade varför ordern visade en varning med meddelandet ovan. Han svarade att han skulle ta tag i posten, och återkoppla. 10 min senare fick jag leveransbesked från posten <.< Så verkade som att det varit ngt strul med deras statussida eller liknande.

Sen lite mer strul, har hämtat ut paketet nu, och det har obv varit en retur eller liknande, lådan såg fan ut, och frigoliten var manglad i lådan, samt lådan var sedan tidigare uppskuren, sedan igen hoptejpad. Dessutom satt det en fasttejpad handskriven postit-lapp med texten "till rocks" Högtalaren ser dock ut att vara helt orörd i sig, det enda störiga är att tillbehörspåsen, med bland annat spikesen fattas.. Så har kontaktat dem igen ang. det. Gött när allt funkar, känner mig bara allmänt gnällig runt hela den här upplevelsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställt en del från tyska amazon, ett paket har varit försenat. Men det berodde på DHL och deras sätt att sköta leveranser, mellan orimliga tidsspann. Så det fick bli hämtning hos en av deras samarbetsparters.

Testa att beställa från svenska amazon förra veckan, paket skulle kunna hämtas ut igår. Imorse fick jag uppdatering att det lämnat Danmark. Måste testa svenska igen, men tycker det är märkligt att från tyska så är det nästan alltid punktligt eller före beräknad leveransdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Beställt en del från tyska amazon, ett paket har varit försenat. Men det berodde på DHL och deras sätt att sköta leveranser, mellan orimliga tidsspann. Så det fick bli hämtning hos en av deras samarbetsparters.

Testa att beställa från svenska amazon förra veckan, paket skulle kunna hämtas ut igår. Imorse fick jag uppdatering att det lämnat Danmark. Måste testa svenska igen, men tycker det är märkligt att från tyska så är det nästan alltid punktligt eller före beräknad leveransdag.

Jag har fått paket från svenska lagret på under 24 timmar faktiskt en gång. Och de gånger de kommit ifrån det svenska lagret så har det inte tagit mer än 1-2 dagar, om det verkligen skickats från lagret i Eskilstuna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

Leveranstiden ska inte skilja mellan de olika Amazon-sidorna i olika EU-länder eftersom varorna skickas från samma lager oavsett vilken av sidorna du beställer från. Det som kan skilja är pris och utbud.

Permalänk
Medlem

Leveranstiden ska inte skilja mellan de olika Amazon-sidorna i olika EU-länder eftersom varorna skickas från samma lager oavsett vilken av sidorna du beställer från. Det som kan skilja är pris och utbud.

Precis!
Det är vad jag har läst och uppfattat det som, när det gäller Amazon inom EU.
Därför tycker jag det är konstigt att denna leverans är långsammare. Kan vara sådan otur att det bara blev så vid denna beställning.

Kommer dock växla mellan tyska och svenska sidan i framtiden, dels för utbud och pris.
Har sällan bråttom med något.

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

Därför tycker jag det är konstigt att denna leverans är långsammare. Kan vara sådan otur att det bara blev så vid denna beställning.

Det beror på vilket lager Amazon råkar förvara varan på. Om varan finns på lagret i Eskilstuna går det snabbare än om varan finns på ett lager i Spanien.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket lager Amazon råkar förvara varan på. Om varan finns på lagret i Eskilstuna går det snabbare än om varan finns på ett lager i Spanien.

Intressanta är inte vilket lager de skickar från, utan vad det är för leveranstiden de angett. Eftersom leveranstiden var satt till 7dagar vid beställning, vilket även har hänt många gånger från den tyska sidan. Då har man lyckats leverera i tid och oftast innan.

Permalänk
Medlem

Jag köper en hel del från amazon och vanligtvis har jag bra erfarenheter, men ibland så skickar amazon ut fel varor, eller varor som varit öppnade sedan tidigare, och i dessa fall så returnerar jag tillbaka allt.

Senaste exemplet var detta:
https://www.amazon.se/Apple-MM4T2ZM-A-Remote-fj%C3%A4rrkontro...
På bilden syns den senaste kontrollen för Apple TV, men vad du får i själva verket är den första generationen kontroll.

jag har läst på annat håll att en del fått sina konton spärrade om man har för många returer eller om man beställer varor som är prismässigt fel satta? Då undrar jag, hur förhindrar man detta? Gör de inte skillnad på traditionell ångerrätt samt något som varit fel från deras håll?

Permalänk
Medlem

har handlat 11 gånger ifrån Amazon. 1 enda gång har paketet varit intakt. 2 gånger har jag fått pengarna tillbaka för att innehållet varit trasigt.
Skitsida att köpa ifrån ärligt talat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Senaste exemplet var detta:
https://www.amazon.se/Apple-MM4T2ZM-A-Remote-fj%C3%A4rrkontro...
På bilden syns den senaste kontrollen för Apple TV, men vad du får i själva verket är den första generationen kontroll.

Ett tips är att ändra från .se till .de i webbadressen och se vad det står då. Något man ser direkt är att bilden på Amazon.de föreställer en annan produkt än bilderna på Amazon.se. Jag undersökte inte vad texten sade. Eftersom den så kallade ASIN-koden är samma oavsett om du beställer från Amazon.se eller från Amazon.de, kommer du i båda fallen att få samma produkt, trots att bilderna visar två olika produkter. I sådana här situationer verkar felet oftast vara med den svenska sidan, så man får vanligtvis den produkt som visas på den tyska sidan. Kollar du vad som visas där kan du alltså undvika den här typen av problem.

Om du blivit lurad av att Amazon visat fel produkt har du rätt till täckningsköp av beställd produkt om Amazon vägrar att skicka den till dig.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ändra från .se till .de i webbadressen och se vad det står då. Något man ser direkt är att bilden på Amazon.de föreställer en annan produkt än bilderna på Amazon.se. Jag undersökte inte vad texten sade. Eftersom den så kallade ASIN-koden är samma oavsett om du beställer från Amazon.se eller från Amazon.de, kommer du i båda fallen att få samma produkt, trots att bilderna visar två olika produkter. I sådana här situationer verkar felet oftast vara med den svenska sidan, så man får vanligtvis den produkt som visas på den tyska sidan. Kollar du vad som visas där kan du alltså undvika den här typen av problem.

Om du blivit lurad av att Amazon visat fel produkt har du rätt till täckningsköp av beställd produkt om Amazon vägrar att skicka den till dig.

Superbra tips, testade detta och det kom fram direkt.

Men jag tvivlar starkt på att sommarjobbarna på Svenska amazon har någon aning om vad täckningsköp är för något, men skulle vara intressant att höra om någon använt sig av detta via amazon? Närmaste jag kommit till detta är 50kr coupon inför nästa köp pga fallet här ovan.