Kvalitét på stream vs tv-abonnemang (live sport)

Permalänk
Medlem

Kvalitét på stream vs tv-abonnemang (live sport)

Tjenis

Jag vet inte riktigt om jag är i rätt del av forumet men jag tyckte inte jag hittade någon mer lämplig del.

Jag har en modern TV med bra egenskaper att jämna ut bilden (SONY A8 65 OLED), men känner att när jag streamar sport så är det ojämn bildkvalitét gällande att följa boll/puck/vad det nu är.

Jag undrar om någon har koll på huruvida det är bättre kvalitét att köpa tv-abonnemang och kolla sport istället för att se via stream cmore/dplay/viaplay.

Jag har lirat cs på 60hz för 15 år sedan och är trött på att kolla sport med samma känsla.

Jag har 100/100 fiber och har testat att köra via datorn + chromecast samt app direkt i TV'n, båda delarna tycker jag är katastrofalt dåliga då det är ansträngande för ögonen att följa boll/puck när det inte finns något flyt.

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande samt strötittande på cmore så inser jag nu att problemet är med discovery+ och att stream via cmore, viaplay verkar vara ok.

Min fråga lyder alltså, är det bättre kvalitet på allsvenskan när man ser via tv-abonnemang än stream?

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, funderar på samma men har tyvärr inga klara svar. Allt beror väl på dels hur många bilder per sekund materialet är i samt vilken upplösning. Din TV kan inte göra mer med bilder än att visa den och till viss del jämna ut kanter och rörelser mellan två bilder.

Kan du jämföra sändningskvalitén i stream vs TV-abonnemangen på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Intressant fråga, funderar på samma men har tyvärr inga klara svar. Allt beror väl på dels hur många bilder per sekund materialet är i samt vilken upplösning. Din TV kan inte göra mer med bilder än att visa den och till viss del jämna ut kanter och rörelser mellan två bilder.

Kan du jämföra sändningskvalitén i stream vs TV-abonnemangen på något sätt?

Nej jag kan inte jämföra, har inget tv abonnemang och kör allt via stream. Största problemet är Discovery, att se fotboll på Discovery är katastrofalt dåligt om man jämför med cmore. Jag får inte svar från Discovery heller, jag får väl kolla någon match på krogen och hoppas att det ej är via streaming.

Permalänk
Medlem

Sport (TV i allmänhet) i Europa produceras i 50 Hz har jag för mig. När jag kollar C more via Chromecast så går jag in i Google Home appen och väljer 50 Hz läget, då ser jag att TV:n väljer det läget också. Blir bättre flyt i bilden helt klart.