Permalänk
Medlem

Skulle vilja be om lite feedback.

Sitter i tankarna om att uppgradera min gamla i5 3570k, den har tjänat mig väl och sitter efter 9 år fortfarande kvar på sina 4.2 ghz

Men jag vill ha något nytt, lite mer i tiden, samtidigt vill jag ha lite mer än bara spelande.

Nu har jag fått tag på en
5950x
128 gig ddr 4 - 3600mhz minne
och en gigabyte aorus pro.
(sparar grafik till senare lite för dyrt just nu)

för 19500 ish.

målbilden för denna är:
lite udda spelande.
mycket utveckling, (php,mysql, alot of UE5)
köra lite servers vid sidan om för testa (minecraft, conan exiles, webserver, etc) (kommer vid senare tillfälle ha en dedikerad burk till detta när test fasen är gjord)

i framtiden tänker jag om några år haffa en ny speldator, och förvandla denna till en dedikerad server i sig själv.

men känner mig osäker på att spendera så mycket då jag även bheöver ny nätagg (mistänker att mina 750 7 år gamla nätagg inte kommer hålla länge till, samt kylning)

är detta rimiligt pris. eller slänger jag bort pengar när det är sockel byte på g, ddr 5, samt pcie 5, hur skulle ni göra/tänka?

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Köp 64 gb för tillfället, ifall du har användning av mer ramminne så köper du det då senare.
Skicka i en ssd och köp nytt nätagg för nya delarna med pengarna du sparar in på att köra 64 gb ramminne istället för 128 gb.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om du känner och tror själv att du kommer få användning för delarna så kör på't. Personligen hade jag väntat, men jag har ingen användning av starkare CPU för hostning av servrar osv. "Vänta till nästa generation" kan man alltid göra, men vill du ha grejer snart så kanske du inte borde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Köp 64 gb för tillfället, ifall du har användning av mer ramminne så köper du det då senare.
Skicka i en ssd och köp nytt nätagg för nya delarna med pengarna du sparar in på att köra 64 gb ramminne istället för 128 gb.

Helt enig!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag körde på 64gb 3600 cl16, svårt att använda 128 och fet är ju rätt dyrt. Men det är ju dock coolt!