Permalänk
Hedersmedlem

Om man ska förenkla analysen kring vaccinens farlighet lite och bara lyssna runt i omgivningen på vad man hört och sett. Jag tror i stort sett alla har nån nära eller avlägsen bekantskap som drabbats hårt av Corona. Antingen genom svår sjukdom eller dödsfall. Det rör sig om snart 15000 dödsfall totalt där merparten är äldre personer. Vi har drygt en miljon personer som har testats och bekräftats ha haft sjukdomen. Därtill finns det säkert ett mörkertal med ett okänt antal, men nånstans uppåt 15% av befolkningen kan vi avrunda till lite generöst.

Vi har vaccinerat över 40% (hela befolkningen, inte bara 18+) med minst en dos vaccin.

Om vaccinen skulle ha allvarligare biverkningar än sjukdomen borde man hört talas om betydligt fler inom sin bekantskapskrets som har råkat ut för något oväntat efter vaccinationen. Men hittills har man inte hört något. Skulle folk dö eller få andra allvarliga biverkningar i större antal så hade det varit totalt omöjligt att hålla hemligt även om nyheterna inte skulle skriva en rad om det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Definitionen är helt korrekt. Hur kommer det sig då att till exempel Dr. Fauci får lov att säga en sak på TV samtidigt som han säger en helt annan sak till kollegor och dylikt i privata mail konversationer samtidigt som de som öppet säger samma sak som han själv pratar om privat blir tystade?

Det skulle kunna bero på att de som styr på facebook, twitter, youtube osv inte har en aning om vad han egentligen vet eller vem som talar sanning.De är ju inte experter.
De har bestämt att man litar på det Dr. Fauci säger och om någon säger emot honom så har man bestämt sig för att tysta dem för att försöka hindra desinformation. Vilket kan tyckas vara något bra.

Det knepiga uppstår när de man litat på, är de som sprider desinformation, och de som blivit tystade har rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=2MndwrOzDvo
https://nypost.com/2021/05/25/fauci-admits-nih-funding-of-wuh...
https://www.thegatewaypundit.com/2020/05/update-list-dr-fauci...

För övrigt så är det alltid någon som måste bestämma vad som är desinformation och inte.
Människor kan ljuga och studier kan vara ytterst bristfälliga eller helt felaktiga.
https://www.webmd.com/mental-health/news/20210524/studies-mos...

Jag håller med dig! Privata företag skal inte styras av staten och skal få ta bort användare som bryter mot TOS.
När företagen däremot har monopol så uppstår problem. Nu kan man påstå att till exempel youtube inte har monopol. Det finns andra platformar. Men verkligheten är den att om du inte postar din video på youtube så tappar du så gott som alla visningar. Det samma gäller twitter.

Förhoppningsvis har vi bättre alternativ i framtiden. Tills vi har det så anser jag att endast lagbrytare skal tas bort.
Intressant är också att man bannar USAs president samtidigt som Irans ledare får vara kvar.
https://www.thewrap.com/twitter-rules-dont-block-irans-ayatol...

------------------------------------------

Hur som helst så tror jag att vi har styr lite för mycket off-topic nu.
Jag är inte en "anti-vaxxer" och kommer förmodligen vaccinera mig när det bli min tur.
Anledningen till det blir till 99% att jag inte sett min familj på 1,5 år och inte har lust att "betala böter" (lönetapp) på 10-15 tusen kronor varje gång jag vill träffa dem. Det blir dyrt i längden och jag känner mig därför tvingad att ta ett vaccin som jag blir mer och mer skeptisk till.
Framförallt när skaparen av mRNA vaccin säger att spike proteinen i vaccinen är farliga. Framtiden kommer visa om det är rätt eller fel och jag hoppas absolut att han har fel. Kommer såklart fortsätta följa debatten men censuren gör det svårare.

Jag bor i Norge, familjen i Sverige och med familj så menar jag syskon, föräldrar osv. Man måste vara vaccinerad för att slippa karantän. I år kommer jag använda en vecka av min semester till karantän då jag inte hinner bli vaccinerad innan semestern.

Jag tycker förvisso inte att visningar på youtube är en rättighet och det finns ju ganska många på youtube som är kritiska till vaccin utan att ha blivit bannade från plattformen, detsamma gäller facebook. Det finns liksom nivåer av helvete, det är som sagt en vesäntlig skillnad på att göra preskriptiva påståenden och deskriptiva påståenden, att du säger vad du tycker eller tror är vesäntligt annorlunda än att säga att verkligheten är på ett vis, och därför...<insert whatever>, särskilt när <insert whatever> bygger på lösa grunder och får människor att bete sig farligt och samhällsskadligt.

Jag har inte tänkt över det här sådär supermycket, det är sannolikt att det finns konsekvenser för detta som jag kanske inte skulle tycka vore bra. Men utan filosofisk djupdykning i ämnet så skulle jag spontant säga att det kanske kan finnas en viss vinning att det får vara olagligt att sprida uppenbara lögner som orsakar död och lidande. Jag inser att problemet blir gränsdragningen, den kommer bli hyfsat godtycklig, men som koncept om vi tänker oss ett alternativt universum där det gick att göra en skarp gränsdragning mellan vad som är lögner som orsakar död och vilka som inte är det, så go for it. Å andra sidan, väldigt många lagar och regler har godtyckliga gränser och skulle kunna utnyttjas av illvilliga aktörer för att eliminera opposition.

Huruvida monopol är en bra eller dålig sag tror jag är ganska okontroversiellt, jag tror att de absolut flesta tycker att monopol inte är något som bör finnas i den bästa av världar. Att pengar är en stark motivator för aktivism och att mångas agendor styrs av monetära anledningar det tror jag är ofrånkomligt i en kapitalistisk marknad. Det gäller alla marknader i detta system, altruism tror jag inte ett skvatt på. Inte när det gäller mediciner, inte när det gäller naturkost och inte när det gäller försäljning av helande kristaller inte något. Så, ur mitt perspektiv har alla agenter en ifrågasättbar agenda det kokar ner till litar jag på den med ifrågasättbar agenda som har mest stöd i ryggen. Jag tycker att det är det mest rationella.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Jaha, vaccinerad dos 1 Pfizer då. Tog 9 dagar för mig att boka tid, efter att min åldersgrupp blivit aktuell. Första dagarna var det hopplöst, men redan efter 3-4 dagar fanns det tider om man hade ett jobb man kan få ledigt från och inte brydde sig om att åka 10 mil. Men eftersom jag inte kan söka tider under arbetstid, så kunde jag mest söka kvällstid och då hade många tider redan rykt.

Ett problem att de absolut flesta vaccinationstider ligger mellan typ 8-15, när det trots allt är många av oss som inte får ledigt från arbetet för vaccination. Menmen, nu är jag vaccinerad, dos 2 blir efter semestern, känns bra. Lite baserat på hur man tolkar resultaten har jag mellan ca 50-90% skydd 2-4 veckor efter första dosen.

Jag kommer att fortsätta hålla avstånd etc och inte agera annorlunda eftersom jag fått dos 1; med enda undantaget att barnens dubbelvaccinerade morföräldrar (inte lastgamla) nu kan träffa oss på semestern (vi har bättrat på oddsen genom att dessutom köpa självtest).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Definitionen är helt korrekt. Hur kommer det sig då att till exempel Dr. Fauci får lov att säga en sak på TV samtidigt som han säger en helt annan sak till kollegor och dylikt i privata mail konversationer samtidigt som de som öppet säger samma sak som han själv pratar om privat blir tystade?

Det skulle kunna bero på att de som styr på facebook, twitter, youtube osv inte har en aning om vad han egentligen vet eller vem som talar sanning.De är ju inte experter.
De har bestämt att man litar på det Dr. Fauci säger och om någon säger emot honom så har man bestämt sig för att tysta dem för att försöka hindra desinformation. Vilket kan tyckas vara något bra.

Det knepiga uppstår när de man litat på, är de som sprider desinformation, och de som blivit tystade har rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=2MndwrOzDvo
https://nypost.com/2021/05/25/fauci-admits-nih-funding-of-wuh...
https://www.thegatewaypundit.com/2020/05/update-list-dr-fauci...

För övrigt så är det alltid någon som måste bestämma vad som är desinformation och inte.
Människor kan ljuga och studier kan vara ytterst bristfälliga eller helt felaktiga.
https://www.webmd.com/mental-health/news/20210524/studies-mos...

Jag håller med dig! Privata företag skal inte styras av staten och skal få ta bort användare som bryter mot TOS.
När företagen däremot har monopol så uppstår problem. Nu kan man påstå att till exempel youtube inte har monopol. Det finns andra platformar. Men verkligheten är den att om du inte postar din video på youtube så tappar du så gott som alla visningar. Det samma gäller twitter.

Förhoppningsvis har vi bättre alternativ i framtiden. Tills vi har det så anser jag att endast lagbrytare skal tas bort.
Intressant är också att man bannar USAs president samtidigt som Irans ledare får vara kvar.
https://www.thewrap.com/twitter-rules-dont-block-irans-ayatol...

------------------------------------------

Hur som helst så tror jag att vi har styr lite för mycket off-topic nu.
Jag är inte en "anti-vaxxer" och kommer förmodligen vaccinera mig när det bli min tur.
Anledningen till det blir till 99% att jag inte sett min familj på 1,5 år och inte har lust att "betala böter" (lönetapp) på 10-15 tusen kronor varje gång jag vill träffa dem. Det blir dyrt i längden och jag känner mig därför tvingad att ta ett vaccin som jag blir mer och mer skeptisk till.
Framförallt när skaparen av mRNA vaccin säger att spike proteinen i vaccinen är farliga. Framtiden kommer visa om det är rätt eller fel och jag hoppas absolut att han har fel. Kommer såklart fortsätta följa debatten men censuren gör det svårare.

Jag bor i Norge, familjen i Sverige och med familj så menar jag syskon, föräldrar osv. Man måste vara vaccinerad för att slippa karantän. I år kommer jag använda en vecka av min semester till karantän då jag inte hinner bli vaccinerad innan semestern.

Att amerikanska NIH med Fauci bakom rodret donerat pengar till labb som studerar potentiella pandemivirus är inte "rykande bevis" för att Fauci ville skapa viruset. Det är "konspirationskittlande" i hjärnan som får en att vilja tolka det som så.

Den stora skillnaden mellan pseudovetenskap/desinformation och vetenskap är att sistnämnda är "självkorrigerande". När det upptäcker att det har haft fel så korrigerar det sig själv med nya verifierade upptäckter. Tänk bara på medicinska behandlingar under Medeltiden och idag. Eller faktumet att under Spanska Sjukan så visste människan inte ens vad "virus" var för något. Pseudovetenskap/desinformation är förstenad i tid och vill ALDRIG ändra sig (självkorrigera sig efter nya verifierade bevis) för det har bakomliggande agendor för sin existens.

Ditt resonerande påminner om en av mina polare som är schysst och skön att hänga med, tycker om att jaga damer och pengar precis som jag. När det väl kommer till vetenskapligt resonerande så hamnar dessvärre resonemangsnivån på: "Amen, den där skaparen bakom mRNA sa ju det, den här personen sa ju si så här och jag säger att jag känner att jag vet ingenting utan jag är öppen för allt." och då blir man även öppen för kittlande konspirationer för de skapar en viss trygghet ironiskt nog.

Trygghet hur då? Jo, konspirationer antyder om KONTROLL. Någon eller något kontrolleras av något överordnande/större än dem eller det själv. Faktumet att vetenskap är självkorrigerande upplever vissa som oroväckande för det betyder att det finns vetenskap idag som kommer visa sig vara inkorrekt i framtiden. Personligen TROR jag dock att det är snarare detaljer som kan visa sig vara annorlunda än maffiga teorier om Den Stora Smällen, Evolutionsteorin, Mänsklig fysiologi, och så vidare.

Exempelvis så vet människan mycket om immunförsvaret och har därför kunna tagit fram fantastiska saker som mediciner, blodgivning som inte nekas av kroppen, organdonering som inte nekas av kroppen, och nu även mRNA-vaccin som immunförsvaret 5 999 999 gånger av 6 000 000 gånger reagerar korrekt mot.

Sedan finns det nästan oändliga detaljer kring immunförsvaret som krävs att förstås sig på för att kunna ta nästa kliv med nanomedicinsk teknologi där alla detaljer är livsviktiga för att immunförsvaret inte skall råka få damp på nanomaskinerna som äntrar kroppen.

Eller exempelvis genteknologi där du måste slå på exakt rätt gen och veta exakt vad som mer händer när du slår på den genen för att du inte skall slå på fel gen i fel människokropp - så sjukt komplicerat att jag fattar inte ens hur människan kommit så långt som de kommit inom genvetenskap.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Jaha, vaccinerad dos 1 Pfizer då. Tog 9 dagar för mig att boka tid, efter att min åldersgrupp blivit aktuell. Första dagarna var det hopplöst, men redan efter 3-4 dagar fanns det tider om man hade ett jobb man kan få ledigt från och inte brydde sig om att åka 10 mil. Men eftersom jag inte kan söka tider under arbetstid, så kunde jag mest söka kvällstid och då hade många tider redan rykt.

Ett problem att de absolut flesta vaccinationstider ligger mellan typ 8-15, när det trots allt är många av oss som inte får ledigt från arbetet för vaccination. Menmen, nu är jag vaccinerad, dos 2 blir efter semestern, känns bra. Lite baserat på hur man tolkar resultaten har jag mellan ca 50-90% skydd 2-4 veckor efter första dosen.

Jag kommer att fortsätta hålla avstånd etc och inte agera annorlunda eftersom jag fått dos 1; med enda undantaget att barnens dubbelvaccinerade morföräldrar (inte lastgamla) nu kan träffa oss på semestern (vi har bättrat på oddsen genom att dessutom köpa självtest).

Här ser man ganska tydlig skillnad mellan olika regioner och arbetsgivare. Lyckades själv boka tid första dagen som man släpper på min åldersgrupp och det fanns gott om tider mellan 15 och 19. Tittade inte jättenoga på tider senare men tyckte mig se att det fanns tider till 21 några dagar.

Arbetsgivaren uppmuntrar alla till att vaccinera sig dessutom. Får man en tid så får man ledigt uppfattade jag det som.

Skulle tro att det är en bra affär många arbetsgivare att vara frikostiga med ledigheter för vaccination. Ett par timmars frånvaro i förhållande till minst en vecka för en person som blir smittad.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Här ser man ganska tydlig skillnad mellan olika regioner och arbetsgivare. Lyckades själv boka tid första dagen som man släpper på min åldersgrupp och det fanns gott om tider mellan 15 och 19. Tittade inte jättenoga på tider senare men tyckte mig se att det fanns tider till 21 några dagar.

Arbetsgivaren uppmuntrar alla till att vaccinera sig dessutom. Får man en tid så får man ledigt uppfattade jag det som.

Skulle tro att det är en bra affär många arbetsgivare att vara frikostiga med ledigheter för vaccination. Ett par timmars frånvaro i förhållande till minst en vecka för en person som blir smittad.

Min arbetsgivare ersätter med 1 timmes kompensationstid per vaccintillfälle om man gör det på ledig tid, annars åker man iväg och gör det på sin betalda arbetstid - allt för att vi alla ska vaccinera oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Som tur är så finns det ofta helgtider, åtminstone här i Sörmland. Att man fick tiden för andra sprutan i samband med första gör ju inget heller, så även den hamnar på helgen.

Fanns även kvällstid om man tog via regionen istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vetenskap är oftast väldigt lite åsikt utan handlar om vad vi enligt vetenskaplig metod vet. Det handlar inte om åsikter utan om vad vi med fog kan påstå är sant. Jag har tittat på en del av dina länkar. En del "vi vet att" påståenden ter sig som rätt grundlösa, t.ex. att "vi vet att spike-proteinet i sig är skadligt" och så hänvisar man till en studie på möss. Inte direkt något som man ska dra för stora slutsatser på och absolut inget som gör att "vi vet att" det i sig är skadligt.

Jo, det är så det ska vara, men tyvärr så finns det mycket tolkningar och åsikter. Så t.ex. påverkas resultatet/tolkningen av studier alldeles för ofta av varifrån finansieringen kommer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Lite baserat på hur man tolkar resultaten har jag mellan ca 50-90% skydd 2-4 veckor efter första dosen.

Jag skulle personligen räkna mig som oskyddad efter en dos och en gnutta riskminskad efter två doser och tre veckor. Jag förstår inte att inte folk förstår att på individnivå är vaccinets effektivitet mellan NOLL och hundra procent. Och det finns inget som helst sätt att veta om man är den olycklige sate som har noll effekt eller den lycklige som har fullt skydd. Bara på gruppnivå gäller de procentintervall som anges.

Bra att du inte tänker agera annorlunda efter första dosen. Jag hade bara hoppats på att samtliga restriktioner som finns i dag skulle ligga kvar oförändrade MINST året ut, helst hela nästa år också, tills vi kan säga säkert om pandemin är över eller om detta bara är början. Inte som tokarna på FHM nu vill släppa massa restriktioner redan tidig höst, när inte ens mer än kanske 50 procent av befolkningen fått andra dosen, och många inte har fått sin första!

Komplett. Jävla. Vansinne!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle personligen räkna mig som oskyddad efter en dos och en gnutta riskminskad efter två doser och tre veckor. Jag förstår inte att inte folk förstår att på individnivå är vaccinets effektivitet mellan NOLL och hundra procent. Och det finns inget som helst sätt att veta om man är den olycklige sate som har noll effekt eller den lycklige som har fullt skydd. Bara på gruppnivå gäller de procentintervall som anges.

Bra att du inte tänker agera annorlunda efter första dosen. Jag hade bara hoppats på att samtliga restriktioner som finns i dag skulle ligga kvar oförändrade MINST året ut, helst hela nästa år också, tills vi kan säga säkert om pandemin är över eller om detta bara är början. Inte som tokarna på FHM nu vill släppa massa restriktioner redan tidig höst, när inte ens mer än kanske 50 procent av befolkningen fått andra dosen, och många inte har fått sin första!

Du låter som en antivaxxer med ditt drev om att vaccinen inte fungerar på individnivå om jag ska vara ärlig. En dos och några veckor ger ett väldigt bra skydd mot svårt sjukdomsförlopp vilket i realiteten är det som är intressant på individnivå, d.v.s. att man inte dör eller hamnar på sjukhus utan får en ”förkylning” om man nu skulle råka bli smittad. Andra dosen är till för att förlänga skyddet och ge någon % till i skydd mot att bli smittad. Sen att man kan bli smittad efter första dosen, ja, det har man sett, men som Lancet artikeln om delta jag länkade till tidigare så kan det vara så att det tar upp till 28 dagar för god effekt så då kan vi kanske gissa på att det handlar om att folk har blivit smittade under de där första veckorna efter första dosen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag måste hålla med Mindfighter inom detta att du hamnar lite mer åt antivaxxhållet även jag förstår att det inte nödvändigtvis är vad du menar. Jag kan tänka mig att Du menar att en kan fortfarande smitta andra trots godtyckligt skydd efter första dos efter en månad och även tre veckor efter andra dosen.

Vaccinet gör en varken fullt immun mot viruset (dock får du ickedödligt sjukdomsförlopp vid eventuell infektion) ELLER fullt immun från att råka spridare vidare det utan att själv bli drabbad (alltså asymptomatisk smittspridning trots att man själv inte utvecklar sjukdom).

Varav vikten av att få varenda jäkel vaccinerat ASAP innan nya varianter hinner bildas som snabbare nås till de som sårbara som inte hunnit vaccinerats ännu - så när de väl smittas så drabbas de endast av ickedödligt sjukdomsförlopp.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte att inte folk förstår att på individnivå är vaccinets effektivitet mellan NOLL och hundra procent.

Med tanke på hur många som läser "nu kommer första lättnaderna i restriktioner" och får det till "faran över, återgå till normalt liv" så hade jag blivit mer förvånad om de förstod hur vaccin fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att folk har orimliga förväntningar på vaccinets skyddseffekt. Ja, de allra flesta kommer att ha ett gott skydd. Men en liten andel kommer att helt sakna, eller ha väldigt dåligt skydd. Och det går inte att veta om man tillhör den olyckliga andel som inte har bra skydd. Individen bör därför fortsätta att agera som om man är HELT ovaccinerad/oskyddad tills smittan är borta (inom rimlig gräns). Vilket kan ta allt från nåt år till flera år.

För övrigt har jag nu en vaccineringstid bokad om ett par dagar. Så nån jävla antivaxxare är jag inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det jag menar är att folk har orimliga förväntningar på vaccinets skyddseffekt. Ja, de allra flesta kommer att ha ett gott skydd. Men en liten andel kommer att helt sakna, eller ha väldigt dåligt skydd. Och det går inte att veta om man tillhör den olyckliga andel som inte har bra skydd. Individen bör därför fortsätta att agera som om man är HELT ovaccinerad/oskyddad tills smittan är borta (inom rimlig gräns). Vilket kan ta allt från nåt år till flera år.

För övrigt har jag nu en vaccineringstid bokad om ett par dagar. Så nån jävla antivaxxare är jag inte.

Vi som hänger i tråden vet att du inte är en antivaxxer, men någon som trillar in här kan ju få för sig att vaccinen inte fungerar när du satsar på att sprida osäkerhet och tvivel. (FUD)

Och du får gärna länka till undersökningar om att en del helt saknar skydd efter vaccinering, för jag har inte sett något sådant. Det man vet är att vaccin (precis som alla andra vaccin) har sämre effekt när man börjar bli äldre-äldre. Så det har inget med dessa vaccin att göra utan har med immunförsvaret hos äldre personer att göra. Sämre effekt... inte att det är helt verkningslöst.

Smittan kommer aldrig försvinna, det enda vi lyckats utrota hittills är smittkoppor, så högst osannolikt att vi skulle lyckas utrota denna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, det är så det ska vara, men tyvärr så finns det mycket tolkningar och åsikter. Så t.ex. påverkas resultatet/tolkningen av studier alldeles för ofta av varifrån finansieringen kommer:

https://imgur.com/JvdrxYM.jpg

Det är klart att ekonomiska (och andra) intressen påverkar partiskhet (Eng. Bias), vetenskapsmän och forskare är trots allt människor dom med. Sen finns det givetvis "beställningsstudier" och individer som medvetet kommer fram till det resultat som önskas oavsett vad som är objektivt "sant". Det är därför som det är viktigt att studier granskas och då även finansieringen. Det är också viktigt att flera studier görs där man ser att man kan repetera resultatet. Kvaliteten på studierna är helt klart viktig (och skiftande).

Sen finns det rena falsarium till studier, jag har t.ex. för mig att Sceptics Guide to the Universe tog upp ämnet med rena fejkstudier som publicerades från en del källor (i Kina tror jag det var, men det är säkerligen inte ett fenomen som är begränsat till Kina).

I vilket fall som helst, det som vi med fog och baserat i vetenskap kan påstå är sant handlar inte om åsikter.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag håller överlag med dig, men det tycks lite oklart vilken effekt en vaccinering har, även om vaccinet "har tagit" på mig så finns risk för insjuknande, men sannolikt inte så starkt. Det är intressant med spridningen av Delta-varianten, tills vi vet mer utgår jag ifrån att den smittar fler vaccinerade än man tror och att dessa också kan sprida smittan vidare (utan att själva ha större symptom). Detta baserar jag på försiktighetsprincipen, då man inte vet kan man lika gärna tro det värsta.

Citat:

Med tanke på mutationer etc känns de slappa reserestriktionerna rätt galna. Även 2021 är fel år att nöjesresa till andra länder. Australien planerar att hålla hårda restriktioner i ca 1 år till. (De vaccinerar färre än oss, men då är de väl ikapp får man anta)

Ok, det är lätt för mig att säga att man inte ska flyga på nöjesresor, jag själv gör det inte ens vart tionde år, men att flyga utomlands varje år, måste man verkligen det? Det verkar så.

I sommar kommer vi att få läsa om Gösta som är fast i Thailand, eftersom han råkat få Corona trots att han är vaccinerad, och nu får han inte åka hem, och inte heller lämna hotellrummet. Han vill ha pengarna för resan tillbaka och en ursäkt från FHM som inte förbjudit resor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Vaccinet skyddar till 100% mot allvarlig sjukdom.
Det skyddar inte till 100% mot att bli smittad av covid-19 (även om det inte verkar vara långt ifrån).

Permalänk
Medlem

Fick första dosen Pfizer igår. Är rejält mörbultad idag.
Känns som en rejäl bakfylla, är nog närmsta jämförelsen jag kan komma med

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Fick första dosen Pfizer igår. Är rejält mörbultad idag.
Känns som en rejäl bakfylla, är nog närmsta jämförelsen jag kan komma med

Haft Covid tidigare? Annars brukar merparten, mig inkluderat, mest få lite träningsvärk (liknande). Andra smäller tydligen lite hårdare (eller om man har haft det).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Haft Covid tidigare? Annars brukar merparten, mig inkluderat, mest få lite träningsvärk (liknande). Andra smäller tydligen lite hårdare (eller om man har haft det).

Inte vad jag vet!
Ja det är väldigt mycket träningsvärk-känsla och som sagt trötthetskänslan från en bakfylla
Ska få andra dosen mitt under min semester, segt om man blir liggande då!

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Fick nyss denna rapport från en kompis som nyss fått sprutan på samma ställe jag är inbokad i morgon. Det är till och med värre än jag befarade... En timmes väntetid från avtalad tid till stick. I en trång lokal knökad med människor! GALET!

"Bered dig mentalt på att stället är trångt. Lång kö
Trängsta stället jag varit på i pandemin, lätt.
Lätt kaos skulle jag säga
maximal otur om man nu blir smittad när man vaccinerar sig
Väntar på att få sprutan, så verkar som att folk skiter i tiderna ganska mycket"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Fick nyss denna rapport från en kompis som nyss fått sprutan på samma ställe jag är inbokad i morgon. Det är till och med värre än jag befarade... En timmes väntetid från avtalad tid till stick. I en trång lokal knökad med människor! GALET!

Väntar på att få sprutan, så verkar som att folk skiter i tiderna ganska mycket"

Återigen ett tecken på hur mycket det skiljer mellan olika regioner. Fick min första tidigare i veckan. Var ute efter fem minuter med förmaningen att vänta på området 15 minuter efter. All väntan innan de hade anvisad sittplats inne skedde utanför på parkeringen.

När sambon tog sin på samma ställe gick det ännu fortare.

Trist dock att storstäderna inte lyckas bättre. Så svårt ska det inte behöva vara att låta folk vänta på lämpliga platser och släppas in i lagom takt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vaccinerade mig idag på Uppsala Konsert & Kongress i Uppsala. Allt gick väldigt snabbt och smidigt. Det var strukturerat och alla tog sitt ansvar med avstånd, munskydd och spritade händer vid ingång. Det blev aldrig trångt.

Tråkigt att det inte går lika smidigt överallt.

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Fyfan. Jag hoppas Du får ha med dig egen partikelfilter i halvmask a la Sundströms. Minns du när du bokade på nätet(?) hur stort intervall det var per bokningstid? Dvs., 3 minuter mellan varje bokningstillfälle att välja, eller 5 minuter? Jag spekulerar att storstäder som vill hinna med fler kör med kortare intervaller, alltså fler tillgängliga bokningar per timme, vilket gör att det blir fler som är på plats eftersom det är så korta intervall per vaccinering.

Där jag vaccinerade mig fick man dock INTE ha med egen skyddsutrustning. Å andra sidan fick bara ett visst antal vistas inuti byggnaden samtidigt och det var inte fler än 5-9 personer samtidigt på först ett vänteutrymme på 30 kvm och sedan efter vaccineringen satt man i ett 60 kvm utrymme i 15 minuter.

Skrivet av OSkar000:

Återigen ett tecken på hur mycket det skiljer mellan olika regioner. Fick min första tidigare i veckan. Var ute efter fem minuter med förmaningen att vänta på området 15 minuter efter. All väntan innan de hade anvisad sittplats inne skedde utanför på parkeringen.

När sambon tog sin på samma ställe gick det ännu fortare.

Trist dock att storstäderna inte lyckas bättre. Så svårt ska det inte behöva vara att låta folk vänta på lämpliga platser och släppas in i lagom takt.

Se mitt svar ovan. Jag kan tänker mig att regioner som måste vaccinera sjukt många har så många vaccinationsbokningar per timme att det leder till att jättemånga dyker upp för en och samma 20 minuter med kanske 10 bokningar under den perioden. Och ja, sedan är det väl en blind person som väljer vilken lokal som skall fungera som väntrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var fyra tillfällen per tid, men jag minns inte intervallen. Kanske 10-15 min per intervall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Återigen mustig artikel från ScienceBased Medicine, denna gång om Deltavarianten och faktumet att vi tävlar mot potentiella vaccinationsimmuna virusvarianter: https://sciencebasedmedicine.org/the-delta-variant/

Jag summerar vad jag själv tolkat utifrån artikeln:

• Deltavarianten verkar vara 60% smittsammare än alfavarianten (brittiska varianten).

• Data från Storbritannien tyder på att behöva bli inlagd på sjukhus är större vid smitta från Deltavarianten.

• Två slutförda doser av mRNA-vaccinen minskar risken för att bli inlagd på sjukhus vid smitta av Deltavarianten upp till 90 %.

• Situationen är tydlig: de som vägrar vaccinera sig är de som direkt orsakar att sådana här varianter uppstår och fortsätter att uppstå.

• I skrivande stund går det bara att spekulera om huruvida en tredje dos kan behövas. Moderna ("Moodööörna") arbetar redan på en sådan.

• Värsta scenariot är att pandemin slutar ungefär som Spanska Sjukan där den "brände ut sig själv" med ett par dussintals miljoner döda (minst 50 miljoner i Spanska sjukan). COVID-19 lär nå 4 miljoner dödsfall om ett par veckor.

• Det finns tyvärr en risk att COVID-19 blir som den årliga influensan med årliga vaccin att ta.

• Det verkar som om det riskerar att bli "oavgjort" om Deltavarianten får utvecklas ytterligare.

Förtydligande om sista punkten är att detta INTE är någon ursäkt för att skippa vaccinering, precis som du inte struntar i bilbälten bara för att, "Men finns ju en chans att jag krockar så hårt att det inte hade hjälpt ändå!".

Du tar vaccinet för att inte råka dö i förtid i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det var fyra tillfällen per tid, men jag minns inte intervallen. Kanske 10-15 min per intervall.

Låter helt galet då att det skulle vara så trångt som din polare beskriver det. Eller ligger vaccinationsenheten ute i "tjotahejti" så folk åker långt före för att känna att de hinner vara där i tid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Låter helt galet då att det skulle vara så trångt som din polare beskriver det. Eller ligger vaccinationsenheten ute i "tjotahejti" så folk åker långt före för att känna att de hinner vara där i tid?

Nej, centralt i stan. Men som hon sa, "det verkar som om folk skiter i tiderna".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tar min första på tisdag 18:03, sambon tar sin 18:09. Var någon som lyckades ta tiden emellan vid 18:06.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mycket människor när jag vaccinerade mig ute i nacka, fick vänta 45 minuter i kö, men folk höll avstånd bättre än i valfri matvarubutik och så fort kön kom inomhus så var det fortsatt avstånd och obligatorisk ansiktsmask. Öppna dörrar, så bra ventilation och väl tilltagna avstånd där man fick sitta sina 15 minuter. Så inte särskilt galet, men klart vi är mycket människor i storstan, går liksom inte komma ifrån, men tror smittorisken är mindre än att gå och handla på ica.

Visa signatur

Amd o Apple