Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ditt BIOS är ju redan inställt på PTT som du ser vid "TPM 20 InterfaceType" i ditt skärmavbildning, så det är inte alls skumt utan fungerar precis som det är tänkt.

Hmm, undra då varför jag inte får att jag kan uppdatera till win11. Visst ingen super dator, i5-7600k, 16gb ram, GTX 970. Hade ju varit trevligt om deras verktyg jag lite mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag känner mig inte nöjd med detta. Hur menar du att en hackare kan öppna säkerhetshål? Vilka risker utsätter jag mig för genom att hackare kan öppna säkerhetshål?

Jag menar exempelvis genom att en hackare kan skicka in Malware eller skadlig kod till din dator och eftersom att Microsoft inte längre uppdaterar operativsystemet så skyddas inte datorn emot nya virus som kommer utan systemet lämnas sårbart för dessa vilket givetvis en hackare kan utnyttja för att komma åt information på din dator.

Jag hoppas du är nöjdare med mitt svar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

att de försvårar dualboot och möjligheter att switcha diskar är dåligt ja.
Många uefiboot får frispel när man tar ur disken, sätter i en annan disk och installerar ett annat system på.. sedan byter tillbaka till första disken så kan de strula med boot.
Så japp jag vidhåller föregående uttalande,

Okej men varför sköter du inte det hela genom virtuella datorer i Hyper V där finns det möjlighet att skapa virtuella datorer för en lång rad operativsystem som man kan använda för olika syften det hade jag gjort om jag behöver en annan dator istället för att hålla på och byta diskar i min fysiska maskin eller har du användningsområden där detta inte skulle kunna fungera?

Permalänk
Snusfri

Hiskeligt mycket fekalier kastade redan.

Folk:
"Microsoft gör inget för att Windows skall vara säkert, bara massa virus, malware och skit!"

Microsoft gör det till krav att ha TPM 2.0 (Som funnits sedan 2013) för Windows 11, samma folk:
"Jävla Microsoft att tvinga på mig något som jag eventuellt måste slå på i BIOS/UEFI, DÖD ÅT WINDOWS!!!"

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tror ni spelen kommer vara snabbare med win 11 än med win 10?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hillzing:

Utöver eventuella DirectStorage-vinster skall man nog inte förvänta sig några större skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Allt som M$ skulle dra för vad Windows 11 skulle kunna göra för dina spel, skulle iallafall jag ta med en stor nypa salt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Jag tror inte det kommer vara någon märkbar skillnad i befintliga spel. Nya, mer I/O-intensiva spel tror jag kommer se skillnad. Då syftar jag inte bara på DirectStorage.

MS ska ha uppdaterat schedulern för att bättre nyttja big.LITTLE design. I samma veva misstänker jag att de gjort andra optimeringar, vilket är varför vi sett tester med bättre diskprestanda.

Det är dock bara gissningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Hmm, undra då varför jag inte får att jag kan uppdatera till win11. Visst ingen super dator, i5-7600k, 16gb ram, GTX 970. Hade ju varit trevligt om deras verktyg jag lite mer info.

Om man ska gå på länkar som länkats tidigare i tråden, så stödjer W11 officiellt (än så länge iallafall) bara 8:e generationens Intel Core processorer, dvs 8XXX eller nyare CPU:er. Jag har samma problem med en ThinkPad T460. Den uppfyller alla krav, förutom att den har en 6300u CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Satariel:

https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

"This PC can't run Windows 11" Tittar på signatur, tittar på skärmen, am I a joke to you Karen?

Ändrade från Discrete TPM till AMD firmware TPM, under UEFI->Advanced->CPU.
Då gick det från rött ljus till grönt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Utöver eventuella DirectStorage-vinster skall man nog inte förvänta sig några större skillnader.

Det var ju trist, hade hoppats på ännu bättre flow i BFV som jag spelar frekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror inte det kommer vara någon märkbar skillnad i befintliga spel. Nya, mer I/O-intensiva spel tror jag kommer se skillnad. Då syftar jag inte bara på DirectStorage.

MS ska ha uppdaterat schedulern för att bättre nyttja big.LITTLE design. I samma veva misstänker jag att de gjort andra optimeringar, vilket är varför vi sett tester med bättre diskprestanda.

Det är dock bara gissningar.

Okej, vad menas med I/O intensiva spel?

Permalänk
Medlem

Verkar som om det finns 2 nivåer av systemkrav. Hard floor och soft floor. Uppfyller man hard floor, men inte soft floor (t.ex. TPM 1.2 och SecureBootCapable = True och inte 2.0) så kommer man få uppgradera, däremot rekommenderas det inte. Står följande "Devices that do not meet the hard floor cannot be upgraded to Windows 11, and devices that meet the soft floor will receive a notification that upgrade is not advised." Dvs, uppfyller man TPM 1.2 och SecureBootCapable = True så kommer man kunna uppgradera.

Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/window...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Okej, vad menas med I/O intensiva spel?

Många läs och skriv (framförallt läs) operationer.

Permalänk

Kräver W11 att TPM 2.0 är inbyggt i processorn? Alltså man kan inte köra en TPM 2.0 modul som sitter på moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Kräver W11 att TPM 2.0 är inbyggt i processorn? Alltså man kan inte köra en TPM 2.0 modul som sitter på moderkortet?

Båda duger nog, fast i det senare fallet gäller det att man faktiskt har modulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Krävs bara 1.2 som hard floor (se mitt tidigare inlägg) om du också uppfyller secureboot. Soft floor är 2.0 enligt MS Compatibility sida som jag länkade i mitt föregående inlägg

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Båda duger nog, fast i det senare fallet gäller det att man faktiskt har modulen.

Tack! Är du säker på att en modul räcker? Microsoft listar ju bara processorer från Coffe Lake och framåt.

Permalänk
Medlem

Trodde man skulle få köpa nytt moderkort eftersom jag inte hittade nått i Bios om TPM, men sen såg jag något i tråden om att det kan heta Intel PTT. Tacka fan för Sweclockers.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Är du säker på att en modul räcker? Microsoft listar ju bara processorer från Coffe Lake och framåt.

Nej, jag gissar bara men det känns skumt att Microsoft skulle bry sig om sådana detaljer så länge man uppfyller TPM 2.0 (eller eventuellt lägre). Att de bara listar nyare processorer beror nog på något annat.

Windows 10 har ju inte heller officiellt stöd för äldre än Skylake (enligt min snabba överblick), så de har kanske bara lagt gränsen några år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Många läs och skriv (framförallt läs) operationer.

I vilka typer av spel har många läs och skriv operationer? Multiplayer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

SDR är fejkat att se ut som skit i deras marknadsföring av Auto HDR. Om de inte kan visa en funktion för att det är svårt att göra praktiskt, visa den inte utan förklara bara vad den gör istället för att förfalska videon.

Går inte göra mycket annat än att fejka för att skapa en ungefärlig representation när kanske 90% av de som tittar på videon inte har en HDR-skärm, det skulle ju bara se likadant ut på båda sidor. Vad de borde göra är att lägga upp en separat jämförelsevideo i äkta HDR för oss som är nyfikna.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot med ett nytt operativsystem
Alltid kul att installera ett nytt operativsystem för första gången.
Sedan kan man alltid vända tillbaka om man inte är nöjd.

Så länge dem lyckas släppa en version som är tillräckligt buggfri för kunna göra ditt arbete och spela sina spel utan avbrott.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis ger Pro-versionen möjlighet att köra lokalt konto.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

kollat om du har secure boot aktiverat?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Mitt skrivbord är alltid tomt. Spelen ligger i aktivitetsfältet och alla andra program ligger i startmenyn. Skrivbordet ska alltid vara tomt. Är okej att lagar något kortvarig där ett par dagar.

Vilket var vad jag menade. Det är upp till var och en hur man använder gränssnittet som Windows erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Vem på Microsoft ansvarar för startmenyn! Kan dom inte bara ge fan i att fippla med den varannan gång och inse att den ska vara i vänstra nedre hörnet som alltid! Har dom inte lärt sig något efter 25 år!!?

Kan man inte slopa startmenyn helt? Den känns onödig. Hade önskat en lösning som MacOS "Spotligt" och den somliga Linux kör va-de-nu-kallas.
Förändring är bra. Tycker själv att vägen MS gick med startmenyn i Windows 8 var helt rätt väg. På jobbdatorn kör jag startmenyn i fullskärm.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Mitt skrivbord är alltid tomt. Spelen ligger i aktivitetsfältet och alla andra program ligger i startmenyn. Skrivbordet ska alltid vara tomt. Är okej att lagar något kortvarig där ett par dagar.

Samma här.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kollat om du har secure boot aktiverat?

Nu har jag det, fortfarande samma. Men såg att någon postat att det kräver intel gen 8 och uppåt. Jag har gen 7. Så det är väl det som sätter käppar i hjulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Nu har jag det, fortfarande samma. Men såg att någon postat att det kräver intel gen 8 och uppåt. Jag har gen 7. Så det är väl det som sätter käppar i hjulet.

Verkar som om MS har en hard och soft floor. Jag skulle bli väldigt förvånad om 8:e generationens intel core är en hard floor. Kan vara så att du kan uppgradera, men MS rekommenderar inte det. Går o läsa här https://docs.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/window...

Visa signatur