Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

TPM aktiverat och en alldeles för sen konvertering från Legacy BIOS till UEFI gjord, vilket var det jag saknade för att bli kvalificerad.

Har nån hittat nån info om vilken nivå man behöver som Insider för att få tillgång nästa vecka, är det dev Insider?
E:Yes, dev insider nästa vecka.

Hur gammal dator kan man ha och fortfarande ha möjlighet till TPM? Antar att Intel i7-3770k, är att glömma?

Nu ligger jag visserligen lite i tankarna att kanske uppgradera framöver någon gång men trist om man måste ha en nyare dator. Då blir ju en äldre dator i princip "värdelös"....

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Inaktiv

Enda tråkiga är att lanseringen trots allt ligger en bra bit in i framtiden. Men ser lovande ut, blir att testa innan lanseringen.

Permalänk
Hedersmedlem

Osäker på om jag vill uppgradera när man trivs så bra med Win 7. Risken är väl att det kommer bli mer problem att köra Win 7 med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hur gammal dator kan man ha och fortfarande ha möjlighet till TPM? Antar att Intel i7-3770k, är att glömma?

Nu ligger jag visserligen lite i tankarna att kanske uppgradera framöver någon gång men trist om man måste ha en nyare dator. Då blir ju en äldre dator i princip "värdelös"....

Har också en maskin med samma modell av processor. Moderkortet har dock header för att ansluta TPM-modul (19 pin, MSI) men det är rätt gammalt så inte jättelätt att hitta en passande modul skulle jag gissa på. Vet inte om processorn i sig har stöd men jag tror inte att jag har hittat något i bios om det i alla fall. Testet säger att datorn inte kan köra Windows 11 men att man kan fortsätta köra Windows 10 som kommer få uppdateringar till 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag är så kluven till en eventuell Win11...
Var så nöjd med att Win10 skulle vara det sista operativsystemet och att de (Microsoft) enbart skulle utveckla och uppdatera det.

Kommer inte tita på sändningen utan kommer förbereda inför midsommar och ställa in sig på växlande väder med regn - som vanligt
Trevlig midsommar!

Man kan väl se det som att det är just en utvecklad och uppdaterad Windows 10, om än lite mer än vanligt. Därav namnet 11. Nu vet jag inte hur stor skillnad det är men troligen inte så dramatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har du valt "firmware"? För har du valt "discrete" fungerar det inte såvida du inte sätter dit en modul på en header.

Jag har inget "firmware" att välja :/
Så kommer jag behöva köpa en sån modul?
Känns ju skumt för windows säger ju att jag har TPM 2.0 chip.
Längst ner där det står Device Type kan jag ändra till 2.0 men det gör ingen skillnad.
https://www.bildtagg.se/bild/hvw5m60f3b4dwdb66x8s9zk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grensman:

Har ett Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming, slagit på TPM i Bios men får fortfarande att min dator inte är kompatibel. Vad är det jag missar?

Är inte verktyget pinsamt dåligt på att tala om vad som faktiskt är fel? Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Påminner lite om Apples event. Varje ny iPhone är ”the best and most advanced iPhone ever made”. Som kund så förväntar jag mig att varje ny produkt är den bästa, borde inte behöva bli upplyst om det. Det ska vara självklart. 😂

Ja det vore ju jävligt konstigt om dom bygger en sämre telefon eller "en lika bra" telefon som tidigare 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Osäker på om jag vill uppgradera när man trivs så bra med Win 7. Risken är väl att det kommer bli mer problem att köra Win 7 med tiden.

Man ska inte köra en Windows 7 ute på nätet idag enorm säkerhetsrisk och jag skulle starkt föreslå dig att köpa en Windows 11 licens från Microsoft till hösten. Windows 7 har ingen support längre och ska användas utan koppling emot internet om man behöver använda det av någon anledning!

Permalänk
Medlem

Undrar hur kraven ser ut för enterpriseanvändare. Har aldrig skapat ett mskonto utan alltid kört lokalt (även med nätverk inkopplat vid installation). Direct storlaget kan bli nice men ingen brådska att uppdatera för min del. Ger det ett år och om spel har stöd då så ska jag överväga det. Låter andra betatesta när det släpps.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samma här.

Gillar också hur de bedömt datorn (i7-8086K på Asus Z390-F) som "Mindre än 1 år gammal".
https://i.imgur.com/b8qymm9.png

Edit: Det blir bara bättre när man trycker på "Läs mer".

Köp ny dator på Elgiganten.
https://i.imgur.com/Js4XQL7.png

Jag gissar att PC-Health-testet underkänner ffa pga följande 3 saker:

- "UEFI Secure Boot" är inte aktiverat*
- TPMv2.0 är inte aktiverat*
- Inget Microsoft Account har registrerats

*tveksamt, möjligen kan det detekteras att det bara är inaktiverat
Har inte kört testet själv, men finner det märkligt att det inte preciseras på vilka grunder som datorn underkäns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker personligen att startmenyn i sig har spelat ut sin roll lite. Det som används mest hamnar på Skrivbordet eller i bottenlisten. Det som är bra med Windows (än så länge) är att man inte är låst till att använda datorn på det sätt några UI-designers har bestämt.

Jag föredrar ett rent skrivbord med endast det nödvändigaste man använder. Nu är ju startmenyn kvar men helt felplacerad!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk

TPM module sold separately

Kollar i min asus moderkortmanual, bläddrar ned till biten om TPM.

Fotnot, längst ned på sidan TPM module sold separately

Well f*ck me then.

Modulen kostar typ 150 spänn, nice. Att få den på plats är tydligen onödigt meckigt, allt ska ut och sen tillbaka in igen, typ.

Well f*ck me then... again.

Ja, det ska ändå köpas/byggas ny dator om ett år eller två.

I can wait, bara lite surt.

Permalänk
Medlem

Man undrar vad Microsoft håller på med. Känns tyvärr som de är på väg åt fel håll. Att Windows 11 kommer bli en tröskel att uppdatera till. Känns helt uppåt väggarna om man inte kan köra in Windows 11 på äldre datorer år 2025 när Windows 10 slutar supporteras. Man vill ju inte slänga en dator på grund av mjukvaran. Hårdvara man köper idag kommer hålla länge sett till prestanda, så länge man inte spelar eller gör något annat tungt.

Ytterligare ett helknasigt drag är den där värdelösa väderikonen som är helt ute och cyklar på vilket väder det är. Verkar inte som att den finns med på Windows 11 heller, så då känns det som ett ännu konstigare drag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Intel PTT introducerades på Haswell, alltså generationen efter, vilket postats i tråden tidigare.

Permalänk
Lego Master

Datorn certad efter PTT aktiverats i UEFI. All in, alltså.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Jag har inget "firmware" att välja :/
Så kommer jag behöva köpa en sån modul?
Känns ju skumt för windows säger ju att jag har TPM 2.0 chip.
Längst ner där det står Device Type kan jag ändra till 2.0 men det gör ingen skillnad.
https://www.bildtagg.se/bild/hvw5m60f3b4dwdb66x8s9zk

Ditt BIOS är ju redan inställt på PTT som du ser vid "TPM 20 InterfaceType" i ditt skärmavbildning, så det är inte alls skumt utan fungerar precis som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkmeister-F:

Kollar i min asus moderkortmanual, bläddrar ned till biten om TPM.

Fotnot, längst ned på sidan TPM module sold separately

Well f*ck me then.

Modulen kostar typ 150 spänn, nice. Att få den på plats är tydligen onödigt meckigt, allt ska ut och sen tillbaka in igen, typ.

Well f*ck me then... again.

Ja, det ska ändå köpas/byggas ny dator om ett år eller två.

I can wait, bara lite surt.

Är det en väldigt gammal dator du har, från före 2013 eller fjärde generationens Intel Core?

Permalänk
Avstängd

Jahopp?

PC Health Check säger att allt är ok och att datorn kan köra Windows 10

Men Windows Insider Program säger att hårdvaran inte möter kraven.

Spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

https://i.imgur.com/NTgk9uj.png

Jahopp?

PC Health Check säger att allt är ok och att datorn kan köra Windows 10

Men Windows Insider Program säger att hårdvaran inte möter kraven.

Spännande.

Notera ordföljden recommended for Windows 11 i Insider-dialogen.

Två olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Man ska inte köra en Windows 7 ute på nätet idag enorm säkerhetsrisk och jag skulle starkt föreslå dig att köpa en Windows 11 licens från Microsoft till hösten. Windows 7 har ingen support längre och ska användas utan koppling emot internet om man behöver använda det av någon anledning!

Du kan inte bara skriva så där utan att förklara vad den enorma säkerhetsrisken består av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Aha okej!
Läste faktiskt om det nu, jag har också slipstreamat service packs visade det sig har dock aldrig hört det och kan för den sakens skull inte komma ihåg om jag kallade det nåt öht faktiskt haha.
Att vara gammal i gemet ger även viss glömska

Man lär så länge man lever, och vissa lär sig ändå aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den nya snap/fönster/skärmhanteringen ser faktiskt riktigt bra ut. Just nu är Win10-hanteringen av in- och urkoppling av extra skärmar det jag stör mig mest på.

Samma här! På min andra skärm har jag alltid delat upp ytan i två fönster maximerade bredvid varann, och varje gång jag startar datorn så är dessa ”lösa” och pyttelite flyttade mot andra skärmen. Fattar inte varför Windows 10 inte kan hålla kvar snap-funktionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Notera ordföljden recommended for Windows 11 i Insider-dialogen.

Två olika saker.

Hm... kanske är så. Vore intressant o se vad de "rekommenderade" kraven är.

Permalänk
Medlem

Hmm. TPM-krav skulle kunna sätta käppar i vissa VM-hjul. Vmware workstation player verkar det inte gå att lägga till en TPM på alls. Jag noterar dock att Windows Insider Program-vyn på en sådan installation inte gnäller (till skillnad mot Exxovions bild ovan), medan PC Health Check gör det.

Kanske inte så oväntat att det görs försök att kränga saker, men... reagerar på att det är lite väl obefintligt med detaljer från något som har mage att kalla sig "PC Health Check". Superkonstruktiva, rimliga råd om vad man kan göra för att uppnå kraven, verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du kan inte bara skriva så där utan att förklara vad den enorma säkerhetsrisken består av.

Okej ska förklara lite närmare Windows 7 slutade uppdateras med säkerhetsuppdateringar på den här länken kan du läsa mer ifrån Microsoft om när Windows 7 slutade stödjas med säkerhetsuppdateringar!

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/supporten-f%C3%B6...

När Microsoft inte längre stödjer operativsystemet så innebär det att hackare kan öppna säkerhetshål i operativsystemet som Microsoft inte längre kommer fixa till och därför ska man alltid vara på ett operativsystem supporterat av Microsoft. Om man dock har datorn helt offline och inte har den ansluten till internet är den givetvis inte en säkerhetsrisk längre.

Hoppas du känner dig nöjdare med detta!

Permalänk
Medlem

Undrar mer specifikt vad de olika versionerna kan tänkas ha för skillnader för slut användaren? Tänker på 3st (Pro/Education/Workstation) versioner där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

W11 kommer med sannolikhet bomba stort iaf vid release med krav på TPM vilket sannolikt de absolut flesta som kör W10 inte har. Samt om man ska behöva göra inställning i BIOS för det ska fungera på maskiner som har det så blir det än mer niche. De flesta PC användare har ingen aning om hur man gör sånt här.

Tror på stor flopp även om det verkar vara ett najs OS.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorten:

Okej ska förklara lite närmare Windows 7 slutade uppdateras med säkerhetsuppdateringar på den här länken kan du läsa mer ifrån Microsoft om när Windows 7 slutade stödjas med säkerhetsuppdateringar!

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/supporten-f%C3%B6...

När Microsoft inte längre stödjer operativsystemet så innebär det att hackare kan öppna säkerhetshål i operativsystemet som Microsoft inte längre kommer fixa till och därför ska man alltid vara på ett operativsystem supporterat av Microsoft. Om man dock har datorn helt offline och inte har den ansluten till internet är den givetvis inte en säkerhetsrisk längre.

Hoppas du känner dig nöjdare med detta!

Jag känner mig inte nöjd med detta. Hur menar du att en hackare kan öppna säkerhetshål? Vilka risker utsätter jag mig för genom att hackare kan öppna säkerhetshål?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Är det en väldigt gammal dator du har, från före 2013 eller fjärde generationens Intel Core?

Det är en Asus Z270-H. Så inget gammalt som så. Byggde datorn själv, och kan ärligt säga att köpa en TPM modul fanns inte ens i närheten på min radar under bygget.