3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Fick ett mail jag också från inet om ett annat kort för inköpspris men hade helt missat att kolla mailen och ge ett svar inom 24h.
Någon som vet om man eventuellt får något nytt erbjudande i framtiden om man missade att svara? Kan inte fråga inet förräns på söndag tydligen då dom har stängt över midsommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Fick ett mail jag också från inet om ett annat kort för inköpspris men hade helt missat att kolla mailen och ge ett svar inom 24h.
Någon som vet om man eventuellt får något nytt erbjudande i framtiden om man missade att svara? Kan inte fråga inet förräns på söndag tydligen då dom har stängt över midsommar.

Det kommer säkert fler chanser, men maila och fråga om du fortfarande kan ta erbjudandet, om du nu vill dvs.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Mitt MSI 3080 ventus från Inet skickades igår, beställde den 18/11-2020, var på plats 10 för en vecka sen, så de måste fått in några stycken samtidigt.

Grattis. Tror det är samma kort som jag beställde från Inet den 30/11, så att du fått ditt nu är ju positivt.

Permalänk
Medlem

Fick en chock i morse när man satt sig vid datorn och tittade ett meddelande från polaren på steam "har du fått ditt grafikkort än?" och man först fick tänka till i 5 sekunder "vad pratar han om för grafikkort?".

Har tydligen väntat på mitt Asus 3080 EK så länge att jag till å med glömde bort att jag beställt ett...... Men chansen är nog inte stor att man får det i år heller trots man väntat sen release som många andra i tråden

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Som tidigare nämnt, återförsäljares agerande och icke-agerande tas INTE upp här. Vill man diskutera det ur ett konsumenträttssynpunkt så har vi ett underforum just för det, Konsumenträtt. Enskilda personliga ärenden tas med återförsäljarens supportavdelning! Tråden heter "3080/3090 i lager" och innehållet skall återspegla det.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad igen*

Skärp er nu! Vi tar inte bort något för att ”skydda” någon, vi tar bort saker för att det inte har med ämnet att göra!

Istället för att böla som småungar så se till att föra fram er kritik mot företagen på rätt ställe och på rätt sätt 🤦🏼‍♂️

Citat:

Som sagt, de ingen slump att komplett och inet knappt får skit. Men de klart en annan återförsäljare inte behöver bättra på sig om en viss mod plockar bort vad som än skrivs om de.

Skrivet av Vzano:

*Sidospår borttaget*

Som tidigare nämnt, återförsäljares agerande och icke-agerande tas INTE upp här. Vill man diskutera det ur ett konsumenträttssynpunkt så har vi ett underforum just för det, Konsumenträtt. Enskilda personliga ärenden tas med återförsäljarens supportavdelning! Tråden heter "3080/3090 i lager" och innehållet skall återspegla det.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad igen*

Skärp er nu! Vi tar inte bort något för att ”skydda” någon, vi tar bort saker för att det inte har med ämnet att göra!

Istället för att böla som småungar så se till att föra fram er kritik mot företagen på rätt ställe och på rätt sätt 🤦🏼‍♂️

Tycker denna tråden bör ändras namn på i så fall. Där är ju en annan tråd endast för tips, denna används ju mest för att diskutera korten, orderstatusar osv.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av shenaswift:

Tycker denna tråden bör ändras namn på i så fall. Där är ju en annan tråd endast för tips, denna används ju mest för att diskutera korten, orderstatusar osv.

Sant, jag justerar titeln något.

Dock gäller föregående fortfarande då det handlar om andra specifika problem.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Mitt MSI 3080 ventus från Inet skickades igår, beställde den 18/11-2020, var på plats 10 för en vecka sen, så de måste fått in några stycken samtidigt.

Grattis! Är det " MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC" ?
Har en order på den, datum 19/11-2020, spännande!

Permalänk
Medlem

Intressant att inte ett kort har gått på 3-4 timmar. Verkar som att smärtgränsen verkligen är nådd.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Skrivet av ultima:

Intressant att inte ett kort har gått på 3-4 timmar. Verkar som att smärtgränsen verkligen är nådd.

exakt den där fick ja tag på fast 3090 för några veckor sen! då kom de in 10 st och dom tog slut på kanske en halvtimme. pröjsade 27 000 haha. men är glad att väntan är över o att ja har min dunder pc nu . tror generellt mer på att försöka haffa kort på egen hand mer än o va låst i kö på ett enda kort i dagens läge. sen är ju 3080 ti ganska kass deal egentligen o tror inte lika många vill ha de. ja väntde typ 5 månader på eagle oc med ett datorbygge. men tog datan utan gpu o sen avställde mig från kön på gpu. o hittade ett kort till slut på egen hand efter bara en vecka på inet.

Permalänk
Skrivet av klove:

Grattis! Är det " MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC" ?
Har en order på den, datum 19/11-2020, spännande!

Yes, är det

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Då det verkar som att folk i större utsträckning har börjat erbjudas kort av annan modell än de beställt, så kan ni ta en titt på denna lista som rankar korten (så att ni inte blir "lurade" att ta något sämre och samtidigt betala mer). Se inte listan som 100% fakta, men det ger en bra fingervisning om var många 3080-modeller ligger:

EDIT: hittade källan, det verkar vara hyfsat väl genomfört overall. Det kan vara värt att kolla igenom hela videon om man har intresset och lite tid över.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Då det verkar som att folk i större utsträckning har börjat erbjudas kort av annan modell än de beställt, så kan ni ta en titt på denna lista som rankar korten (så att ni inte blir "lurade" att ta något sämre och samtidigt betala mer). Se inte listan som 100% fakta, men det ger en bra fingervisning om var många 3080-modeller ligger:

http://i.imgur.com/FG9FrMm.png

Måste ju dock sägas att det absolut inte är så stort marginals skillnad som den där får det att se ut som.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Då det verkar som att folk i större utsträckning har börjat erbjudas kort av annan modell än de beställt, så kan ni ta en titt på denna lista som rankar korten (så att ni inte blir "lurade" att ta något sämre och samtidigt betala mer). Se inte listan som 100% fakta, men det ger en bra fingervisning om var många 3080-modeller ligger:

http://i.imgur.com/FG9FrMm.png

Bra graf, kan du lista källan? Vore kul att titta närmare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Då det verkar som att folk i större utsträckning har börjat erbjudas kort av annan modell än de beställt, så kan ni ta en titt på denna lista som rankar korten (så att ni inte blir "lurade" att ta något sämre och samtidigt betala mer). Se inte listan som 100% fakta, men det ger en bra fingervisning om var många 3080-modeller ligger:

http://i.imgur.com/FG9FrMm.png

Skulle ta den listan med en stor gnutta salt. Hade ett Gainward 3070 phantom gs. Jämfört med kylaren på Zotac 3080 ti trinity så är jag mer nöjd med trinityn. Då delar Gainward kylare på 3070 - 3090. Trinity som jag förstår det har 3080 ti och 3090 samma kylare

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Då det verkar som att folk i större utsträckning har börjat erbjudas kort av annan modell än de beställt, så kan ni ta en titt på denna lista som rankar korten (så att ni inte blir "lurade" att ta något sämre och samtidigt betala mer). Se inte listan som 100% fakta, men det ger en bra fingervisning om var många 3080-modeller ligger:

http://i.imgur.com/FG9FrMm.png

Vad står den nedre skalan för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Intressant att inte ett kort har gått på 3-4 timmar. Verkar som att smärtgränsen verkligen är nådd.

jag förstår inte heller varför inga kort säljs, 3080ti är juh 1% bättre än 3090 i vissa spel, och nästan lika bra som 3090 all arround och det kostar bara 20k istället för 21-26k som 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Måste ju dock sägas att det absolut inte är så stort marginals skillnad som den där får det att se ut som.

Sant, därför jag skrev att det mest bör användas som en grov fingervisning. Dock finns det några modeller som både går varmare och låter mer än andra, och dom hittar man i botten.

Skrivet av xSean145:

Bra graf, kan du lista källan? Vore kul att titta närmare på det.

Hyggligt säker på att det är från GamersNexus (printat från någon video).

Skrivet av tJev:

Skulle ta den listan med en stor gnutta salt. Hade ett Gainward 3070 phantom gs. Jämfört med kylaren på Zotac 3080 ti trinity så är jag mer nöjd med trinityn. Då delar Gainward kylare på 3070 - 3090. Trinity som jag förstår det har 3080 ti och 3090 samma kylare

Som sagt, fingervisning. Är du 100% säker på att det är samma kylare på 3070, 3080 och 3090 på den Gainward-modellen? Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara så. Bara för att kylaren ser lika ut behöver det inte betyda så mycket. Det kan skilja mycket under huven så att säga. Antal heatpipes, kontakt med GPU, VRAM, VRM osv.

Stor gnutta salt är dock att ta i imo. Jag har kollat igenom listan och det mesta verkar sitta ungefär där de bör om man kollar på tiers och inte specifik placering. Och som någon påpekade är det inte några enorma skillnader oftast.

Skrivet av Puttefnasket:

Vad står den nedre skalan för?

Plats i listan, där 1 är bäst enligt källan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag förstår inte heller varför inga kort säljs, 3080ti är juh 1% bättre än 3090 i vissa spel, och nästan lika bra som 3090 all arround och det kostar bara 20k istället för 21-26k som 3090

För att det är alldeles för dyrt om du bara ska spela spel, de hade sålt bra om de inte var LHR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Som sagt, fingervisning. Är du 100% säker på att det är samma kylare på 3070, 3080 och 3090 på den Gainward-modellen? Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara så. Bara för att kylaren ser lika ut behöver det inte betyda så mycket. Det kan skilja mycket under huven så att säga. Antal heatpipes, kontakt med GPU, VRAM, VRM osv.

Har Inga källor händiga men när jag köpte den var jag väldigt osäker på märke och modell. Sökte runt och det hävdades att 3070-3090 delade kylare, antagligen lite olika heatspreaders. Mått och vikter mellan korten talar för detta också.

Sen att trinity kortet skulle vara det sämsta man kan få tag på låter ju fantastiskt. Då måste alla andra modeller upplevas som tystare och svalare och antagligen högre marginaler på boost clocks. Vilket såklart bara är positivt. Men jag upplevde phantom-kortet som mer högljutt, och då drar den ca 100W mindre också...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För att det är alldeles för dyrt om du bara ska spela spel, de hade sålt bra om de inte var LHR.

folk betalar 12k för vissa 2080 2080ti, 20k för 3080 på tradera osv., och 3090 har sålt som smör oxå, tvivlar på att det bara är miners som köpt 3090, då jag själv väntar på mitt 3090 och jag ska bara spela på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hyggligt säker på att det är från GamersNexus (printat från någon video).

Ännu bättre, vet du vilken video? Gillar hans kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

folk betalar 12k för vissa 2080 2080ti, 20k för 3080 på tradera osv., och 3090 har sålt som smör oxå, tvivlar på att det bara är miners som köpt 3090, då jag själv väntar på mitt 3090 och jag ska bara spela på det.

Det finns i lager om du inte orkar vänta https://www.webhallen.com/se/product/331727-Zotac-Gaming-GeFo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Då det verkar som att folk i större utsträckning har börjat erbjudas kort av annan modell än de beställt, så kan ni ta en titt på denna lista som rankar korten (så att ni inte blir "lurade" att ta något sämre och samtidigt betala mer). Se inte listan som 100% fakta, men det ger en bra fingervisning om var många 3080-modeller ligger:

http://i.imgur.com/FG9FrMm.png

Någon som vet varför EVGA Hybrid ligger så högt i den listan?

Några sådana 3090 låg ju ute ett par stycken på en affär tidigare i veckan för 23000kr och jag funderade på varför ingen köpte dem och började läsa på forum och hittade en massa klagomål på dem, så det plus att vattenkylning har kortare livslängd än luft gjorde att jag stod över (de tog slut efter ett par dagar istället för ett par minuter, trots priset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

folk betalar 12k för vissa 2080 2080ti, 20k för 3080 på tradera osv., och 3090 har sålt som smör oxå, tvivlar på att det bara är miners som köpt 3090, då jag själv väntar på mitt 3090 och jag ska bara spela på det.

Köpte också ett Asus ROG Strix 3090 OC för att enbart spela VR i 4K. Flyger mycket i DCS och FS2020 med G2 headsetet, så 3090 får jobba på rätt hårt. Inge mining här inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ultima:

Intressant att inte ett kort har gått på 3-4 timmar. Verkar som att smärtgränsen verkligen är nådd.

Nästan alla fortfarande kvar. Du har nog rätt.