Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Ja jag har konfronterat motståndarna och deras svar är typ "men det är ju tisdag!".

Men då kan du ju bara sluta önska just dem en trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Vad är gubbåldern på dig? Har du körkort?
Har du varit en som inte har råd med earpod pro?

Varför köper du inte några hundra tusen hörlurar och delar ut? Det löser ju ett av dina problem.

Jag ser inte det här som klassiskt gubbgnäll. Jag ser dom som idiotgnäll.

81 "tummen upp" på inlägget du klagar på visar att du inte har medhåll.

Permalänk
Medlem

Varför finns det inte en "tummen ner"-knapp på inlägg på SweClockers forum? Ibland saknar jag den! Och möjligen en "??"-knapp för obegripliga inlägg ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Ja jag har konfronterat motståndarna och deras svar är typ "men det är ju tisdag!".

Då kan jag nog förstå att man kanske till slut blir lite irriterad, när någon önskar trevlig helg på en Tisdag.

Antingen om du är ledig resten av veckan, så kan man väl önska en trevlig helg när den infaller, och berätta att man själv är ledig resten av veckan, men annars så skulle jag avvakta till när folk börjar ta helg på Fredag eftermiddag att önska en trevlig helg.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Då kan jag nog förstå att man kanske till slut blir lite irriterad, när någon önskar trevlig helg på en Tisdag.

Antingen om du är ledig resten av veckan, så kan man väl önska en trevlig helg när den infaller, och berätta att man själv är ledig resten av veckan, men annars så skulle jag avvakta till när folk börjar ta helg på Fredag eftermiddag att önska en trevlig helg.

Som jag skrev så önskas det bara trevlig helg om jag vet att jag inte kommer se personen i fråga något mer den veckan.
Jag går inte runt och önskar alla jag ser trevlig helg hela tiden, det skulle vara märkligt däremot, det håller jag med om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Varför finns det inte en "tummen ner"-knapp på inlägg på SweClockers forum? Ibland saknar jag den! Och möjligen en "??"-knapp för obegripliga inlägg ...

Inget av dem promotar dialog. OK, om folk röstar ner något...varför?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inget av dem promotar dialog. OK, om folk röstar ner något...varför?

Tummen upp promotear inte dialog heller dock, den visar ju mest att inlägget har medhåll.

Håller med om ???-knappen, men kan se värde i att ge tummen ner i vissa fall. Hade funkat bra i ett fall där någon lägger en objektivt felaktig kommentar som inte förtjänar ett svar, t.ex. att marmeladen ska vara ovanpå osten istället för under den.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

marmeladen ska vara ovanpå osten istället för under den.

Vänta lite nu! Vad är detta?? Det är väl självklart vilket som ska vara överst? Vem har osten ovanpå marmeladen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vänta lite nu! Vad är detta?? Det är väl självklart vilket som ska vara överst? Vem har osten ovanpå marmeladen?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Tummen upp promotear inte dialog heller dock, den visar ju mest att inlägget har medhåll.

Håller med om ???-knappen, men kan se värde i att ge tummen ner i vissa fall. Hade funkat bra i ett fall där någon lägger en objektivt felaktig kommentar som inte förtjänar ett svar, t.ex. att marmeladen ska vara ovanpå osten istället för under den.

Om man håller med, hur ska man visa det då?
Med det alltför vanliga?

"text"
+1

Det skulle bara göra forumet extra stökigt och resultera i mer onödig scrollande.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om man håller med, hur ska man visa det då?
Med det alltför vanliga?

"text"
+1

Det skulle bara göra forumet extra stökigt och resultera i mer onödig scrollande.

Jag tror att vi håller med varandra just nu, är dock inte helt säker? Syftar på att tummen ner kan användas precis på samma sätt som tummen upp, förespråkar inte att man skall lägga en +1 som på gamla punbb-forum, utan tycker att det hade varit bra att bara kunna visa om man håller med/inte håller med med hjälp av tumme upp/ner

Dock! Hade faktiskt uppskattat en funktion att se vilka som gillar/ogillar ens inlägg. Inte helt förtjust i att folk kan lägga en tumme upp idag på ett inlägg utan att veta vem det är ifrån.

Och för att lägga till gubbgnäll:
Har folk gett upp på deodorant? Är inte speciellt luktkänslig, men känns som att det nästan har ökat under pandemin att folk går och handlar, utan att ha duschat på typ en vecka. Det är nästan en synlig aura runt folk som lortis ifrån snobben.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om man håller med, hur ska man visa det då?
Med det alltför vanliga?

"text"
+1

Det skulle bara göra forumet extra stökigt och resultera i mer onödig scrollande.

Så här

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ostbullen:

Har folk gett upp på deodorant?

Deodorant gör ju ingen människa renare. Absolut värst är gamla damer som vräker på sig parfym som tror att det döljer lukten av fuktig möglig trasmatta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Deodorant gör ju ingen människa renare. Absolut värst är gamla damer som vräker på sig parfym som tror att det döljer lukten av fuktig möglig trasmatta.

Finns många människor här i landet som inte använder varken deodorant eller ens tvättmaskin utan löser det genom att duscha hela sina heltäckande kläder i parfym av billigaste sort. Stinker satan kan man lugnt säga.
Har de missat denna dusch så är det istället en frän doft av intorkad svett under lång tid som når ens näsa.

Inget av det är bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Dock! Hade faktiskt uppskattat en funktion att se vilka som gillar/ogillar ens inlägg. Inte helt förtjust i att folk kan lägga en tumme upp idag på ett inlägg utan att veta vem det är ifrån.

Heh! Då är du ju farligt nära åsiktsregistrering. (Nu får vi förvisso inte diskutera politik här men men...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Heh! Då är du ju farligt nära åsiktsregistrering. (Nu får vi förvisso inte diskutera politik här men men...)

Sant! Dock så går ju samma argument att göra för när folk skapar undersökningar där deltagarna visas

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Sant! Dock så går ju samma argument att göra för när folk skapar undersökningar där deltagarna visas

Och redan nu kan man ju, i diskussioner där folk öppet redovisar sina åsikter, notera vilka som har eller inte har "rätt" åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

81 "tummen upp" på inlägget du klagar på visar att du inte har medhåll.

Och hur många medlemmar finns det nu igen?

Och jag skriver knappast min åsikt för att få medhåll. Jag har inte åsikter för likes.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Varför finns det inte en "tummen ner"-knapp på inlägg på SweClockers forum?

Tummener-knappar används nästan uteslutande för att försöka kväsa folk och deras vilja att uttrycka sig. Det är en mobbningstaktik som implementerats som en teknisk lösning, inget eftersträvansvärt alls i mina ögon. Har du något att invända på ett inlägg, säg det då isåfall med ord, signerat med ditt namn. En anonym kritisk tummener leder inte till något positivt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Vad är gubbåldern på dig? Har du körkort?
Har du varit en som inte har råd med earpod pro?

Varför köper du inte några hundra tusen hörlurar och delar ut? Det löser ju ett av dina problem.

Jag ser inte det här som klassiskt gubbgnäll. Jag ser dom som idiotgnäll.

Tror att många av de (däribland jag) som stör sig på folk som parkerar lite hursomhelst är de som faktiskt har körkort.
De som parkerar vid ingång till matbutiker för att någon passagerare ska in och handla och blir ståendes kvar, blockerar andra och med motorn igång, eller mindre nogräknade som parkerar mitt på en (två bilar bred) genomfart med varningsblinkersen på utan att bry sig om att ställa sig så att en annan bil kan passera.

Airpod pro?
du menar att airpod pro för 2000:- + är alternativet till högtalartelefon eller skräniga lurar?
rent spontant bryr jag mig mindre om de har hörlurar och spelar högt, men telefonens inbyggda högtalare eller en skränig blåtandshögtalare borde det vara pungspark på i offentlig miljö. (matbutiker, kollektivtrafik och skolmatsalar)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag håller med Dej. Jag retar mej på när reklam eller skribenter försöker få något att låta märkvärdigt genom att använda engelska ord. Exv. HR avdelning istället för Personalavdelning (Human Resources). Jag har gått med i föreningen Språkförsvaret som försöker motverka sådant larv. http://www.språkförsvaret.se

Även på engelska är det ett nytt påfund. Personnel administration hette det förut.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

... på alla dessa scammers som annonserar på Instagram.

Klockor tillverkade i Kina för 200-300spänn styck, som säljs för 3000:- under någon fläskig hittepå paraplyhistoria.
Nu t ex dyker det upp samma typ av liggunderlag från 70-11 olika aktörer. Den är bäst och den är kraftigt rabatterad. Recensionerna under deras hemsida är orimligt slipade, och lite udda roliga.

Tycks finnas för mycket pengar i — att proppa en container full av skrot där i öst. Och flänga ut allt under alla möjliga flaggor på vår kant.

I slutändan göder vi soptippen och samtidigt lakar vi ur naturen på resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Tror att många av de (däribland jag) som stör sig på folk som parkerar lite hursomhelst är de som faktiskt har körkort.
De som parkerar vid ingång till matbutiker för att någon passagerare ska in och handla och blir ståendes kvar, blockerar andra och med motorn igång, eller mindre nogräknade som parkerar mitt på en (två bilar bred) genomfart med varningsblinkersen på utan att bry sig om att ställa sig så att en annan bil kan passera.

Airpod pro?
du menar att airpod pro för 2000:- + är alternativet till högtalartelefon eller skräniga lurar?
rent spontant bryr jag mig mindre om de har hörlurar och spelar högt, men telefonens inbyggda högtalare eller en skränig blåtandshögtalare borde det vara pungspark på i offentlig miljö. (matbutiker, kollektivtrafik och skolmatsalar)

Nu klagades det på apples original-lurar. Så jag kom med en lösning.

Ang. folk som parkerar vid ingångar/dumt och folk som parkerar utanför en port så är det ganska stor skillnad.
Dom första ska skjutas.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Inaktiv

Ibland går saker och ting tämligen smidigt.

Hade problem med att ljudet för centerkanalen hamnar i fel högtalare på min nya Sony A90J, men det finns en ny firmware ute som fixar det! Förvisso hittas den inte (än!) om man söker efter uppdateringar i TVns meny, men det är för att de skickar ut den stegvis. Man kan istället hämta manuellt från Sonys hemsida, vilket jag gjorde, zippade upp och la på en flashpinne, och sedan matade in i TVn.

Den började snällt flasha om firmware utan att jag behövde göra någonting (!), den är nu 99% klar med det säger den, sedan ska TVn starta om (vilket den gör just NU), och så ska det vara klart. ...Och det är den.

Tog lite längre tid för den att starta upp första gången, men det meddelade instruktionerna om, så ingen svettning. Funkade klockrent, kollade ljudet, och det kommer numera därifrån det ska. Perfa!

...Förutom att något hänt med min flash-pinne, vilket får Windows att påstå att innehållet är skadat. Vet inte om några data verkligen försvunnit, men diskkontroll påstod första gången den körde att felet inte gick att reparera och andra gången att den inte hittade några fel (!), vilket inte känns direkt superbra sådär. Detta är iofs en flashpinne som legat länge i en byrålåda, den kan kanske har korrumperats på grund av inaktivitet (man ska ju inte använda superbilliga flashpinnar som backup), så att jag kopierade TVns firmware till den kan ju teoretiskt ha påverkat ett redan knakande filsystem... *axelryck* Vem vet. Det behöver inte vara TVn som orsakade det.

I vilket fall, inget kritiskt egentligen på den här pinnen. Bara skit som jag inte använt på tusen år ungefär och egentligen kan vara utan.

Så det viktigaste funkade ju, att fixa ljudet i min TV så jag kan börja njuta av den på allvar. Så, inget större att gnälla över egentligen!

Permalänk
Avstängd

Jag måste gnälla lite på tidrapporteringssystem. Varför är alla så fruktansvärt kassa? Och trenden går åt helt fel håll, det blir bara krångligare och mer ologiskt ju mer tiden går, enligt min erfarenhet i alla fall.

På mitt förra jobb hade vi ett program som hette Jeeves som jag tyckte var katastrof då, men i efterhand var det det bästa systemet jag skulle använda på åratal. De bytte ut det mot en specialanpassad version av MS Dynamics Ax som vi fick remota in till en dansk server och köra där, på danska. Allt skulle redovisas per halvtimme ner till projekt och ärende, varje kund hade tre projekt, fast förvaltning, löpande, och support. Vad som hamnade vart var svårt att avgöra och varje månad fick man gå tillbaka och ändra en massa för att... jag vet inte, kunden inte ville betala antar jag, och således flyttades löpande arbete ofta till den fasta förvaltningen.

På mitt nuvarande jobb kör vi något som heter IFS. Det laddas ned som ett application manifest och kan alltså inte fästas i startmenyn eller liknande och det går inte att göra en genväg eller så, och kräver också någon form av VPN för att det ska fungera. Vår "bas-VPN" som startar automatiskt med datorn har haft en del problem på sistone så den får liksom ingen uppkoppling, men i princip allt funkar ju ändå utom tidrapportering, alltså måste jag dra igång den fetare VPN:en som är riktigt långsam och till för att komma åt vårt labbnätverk och så. Det finns också en webbvariant, men varken jag eller någon av mina kollegor har någonsin fått den att fungera.

Fram tills nyligen skulle vi redovisa tid och projekttid helt separat, och projekttiden var tvungen att vara inne typ den 29:e varje månad så att de skulle hinna fakturera medan tiden skulle vara inne den sista. Nu slapp jag projekttiden eftersom jag jobbar med RnD så var det ändå bara intern tid på allt, samtidigt misstänker jag att de tog bort det för att de inte ville se hur mycket tid vi slösade på möten, datorstrul och liknande som hade egna rapporteringskoder eller projekt. När det kommer till tiden så måste man redovisa månaden absolut senast den sista, men man kan inte fylla i arbetstid framåt i tiden (däremot frånvaro) så man måste göra det det sista man gör den sista varje månad typ.

Sen är gränssnittet så extremt dåligt, vilket verkar vara gemensamt för alla dessa system. Tangentbordsgenvägar som typ gör tvärtom mot vad man förväntar sig. Exempelvis var det något system där Ctrl+S betydde "Sök" vilket liksom slängde det man höll på med som inte var sparat. Det nuvarande systemet förstår inte klockslag som skrivs in som 1530 exempelvis, man måste skriva 15:30, hur svårt kan det vara att tolka 1530 som en tid? Mellan varje fält man ska fylla i finns det ett antal saker som liksom fångar markören, så om man tabbar mellan fälten är det minst tre tabbar för att komma till nästa fält. Vissa tangentbordsgenvägar finns det men de flesta vanliga finns inte, om man exempelvis ska ta bort en rad finns det ingen genväg och högerklick funkar inte utan man måste gå via någon menyikon som inte ser ut som någon känd ikon, där man får upp en massa alternativ för olika saker, välja "Editera" som öppnar en submeny där man kan välja kopiera objekt eller ta bort exempelvis.

Sen, eftersom man måste ta lunchrast, så måste man fylla i nio timmar för att jobba åtta liksom. Jobbar man fulla dagar är det inte så komplicerat, vår arbetstid är formellt 0730-1630 även om få är där före halv nio på morgonen och alla har flextid. I början försökte jag redovisa korrekt men nu låter jag det bara stå standardtiden för att slippa allt strul. Men om man har något som avviker, typ VAB en halvdag, så är det extremt svårt att få timmarna att gå ihop. Jag fyllde i en sådan dag, och förenklade så att det skulle vara enklare att fylla i. Fyllde i VAB i den helt separata delen där man fyller i frånvaro där man inte kan se någon form av resultat, 0730-1130, sen jobb 1230-1630 i själva tidsdelen. Resultatet blev fyra timmar jobb och fyra timmar VAB, men också en halvtimme minusflex och minus en halvtimme plusflex!? WTF! Jag försökte med att fylla i olika tider för arbetet och till slut blev det rätt, men varför kan jag inte bara få fylla i timmar? Försäkringskassan bryr sig inte om vilka timmar jag jobbat respektiva vabbat utan bara antal timmar per dag.

/rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tummener-knappar används nästan uteslutande för att försöka kväsa folk och deras vilja att uttrycka sig. Det är en mobbningstaktik som implementerats som en teknisk lösning, inget eftersträvansvärt alls i mina ögon. Har du något att invända på ett inlägg, säg det då isåfall med ord, signerat med ditt namn. En anonym kritisk tummener leder inte till något positivt alls.

Jag tror att det var en enda deltagare, @Ostbullen, kanske var det två, som förstod att här förelåg en blandning av ironi och kanske liten smula humor.

Med tanke på allvaret i reaktionerna hos en del personer är jag för säkerhets skull benägen att ta tillbaka allt jag någonsin sagt eller skrivit och framledes med kraft hävda motsatsen men trots det fortfarande framhärda i att man aldrig ska ha osten ovanpå marmeladen!

Det kan hända att jag i motsats till det jag nu skrivit kommer att framföra enstaka åsikter som ytligt sett kan tolkas som liktydigt med något jag redan givit uttryck för men det är i så fall en misstolkning.

Slutligen: "benägen att" är inte att tolka som "kommer att" utan utan snarare "funderar på att".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla lite på tidrapporteringssystem. Varför är alla så fruktansvärt kassa? Och trenden går åt helt fel håll, det blir bara krångligare och mer ologiskt ju mer tiden går, enligt min erfarenhet i alla fall.

På mitt förra jobb hade vi ett program som hette Jeeves som jag tyckte var katastrof då, men i efterhand var det det bästa systemet jag skulle använda på åratal. De bytte ut det mot en specialanpassad version av MS Dynamics Ax som vi fick remota in till en dansk server och köra där, på danska. Allt skulle redovisas per halvtimme ner till projekt och ärende, varje kund hade tre projekt, fast förvaltning, löpande, och support. Vad som hamnade vart var svårt att avgöra och varje månad fick man gå tillbaka och ändra en massa för att... jag vet inte, kunden inte ville betala antar jag, och således flyttades löpande arbete ofta till den fasta förvaltningen.

På mitt nuvarande jobb kör vi något som heter IFS. Det laddas ned som ett application manifest och kan alltså inte fästas i startmenyn eller liknande och det går inte att göra en genväg eller så, och kräver också någon form av VPN för att det ska fungera. Vår "bas-VPN" som startar automatiskt med datorn har haft en del problem på sistone så den får liksom ingen uppkoppling, men i princip allt funkar ju ändå utom tidrapportering, alltså måste jag dra igång den fetare VPN:en som är riktigt långsam och till för att komma åt vårt labbnätverk och så. Det finns också en webbvariant, men varken jag eller någon av mina kollegor har någonsin fått den att fungera.

Fram tills nyligen skulle vi redovisa tid och projekttid helt separat, och projekttiden var tvungen att vara inne typ den 29:e varje månad så att de skulle hinna fakturera medan tiden skulle vara inne den sista. Nu slapp jag projekttiden eftersom jag jobbar med RnD så var det ändå bara intern tid på allt, samtidigt misstänker jag att de tog bort det för att de inte ville se hur mycket tid vi slösade på möten, datorstrul och liknande som hade egna rapporteringskoder eller projekt. När det kommer till tiden så måste man redovisa månaden absolut senast den sista, men man kan inte fylla i arbetstid framåt i tiden (däremot frånvaro) så man måste göra det det sista man gör den sista varje månad typ.

Sen är gränssnittet så extremt dåligt, vilket verkar vara gemensamt för alla dessa system. Tangentbordsgenvägar som typ gör tvärtom mot vad man förväntar sig. Exempelvis var det något system där Ctrl+S betydde "Sök" vilket liksom slängde det man höll på med som inte var sparat. Det nuvarande systemet förstår inte klockslag som skrivs in som 1530 exempelvis, man måste skriva 15:30, hur svårt kan det vara att tolka 1530 som en tid? Mellan varje fält man ska fylla i finns det ett antal saker som liksom fångar markören, så om man tabbar mellan fälten är det minst tre tabbar för att komma till nästa fält. Vissa tangentbordsgenvägar finns det men de flesta vanliga finns inte, om man exempelvis ska ta bort en rad finns det ingen genväg och högerklick funkar inte utan man måste gå via någon menyikon som inte ser ut som någon känd ikon, där man får upp en massa alternativ för olika saker, välja "Editera" som öppnar en submeny där man kan välja kopiera objekt eller ta bort exempelvis.

Sen, eftersom man måste ta lunchrast, så måste man fylla i nio timmar för att jobba åtta liksom. Jobbar man fulla dagar är det inte så komplicerat, vår arbetstid är formellt 0730-1630 även om få är där före halv nio på morgonen och alla har flextid. I början försökte jag redovisa korrekt men nu låter jag det bara stå standardtiden för att slippa allt strul. Men om man har något som avviker, typ VAB en halvdag, så är det extremt svårt att få timmarna att gå ihop. Jag fyllde i en sådan dag, och förenklade så att det skulle vara enklare att fylla i. Fyllde i VAB i den helt separata delen där man fyller i frånvaro där man inte kan se någon form av resultat, 0730-1130, sen jobb 1230-1630 i själva tidsdelen. Resultatet blev fyra timmar jobb och fyra timmar VAB, men också en halvtimme minusflex och minus en halvtimme plusflex!? WTF! Jag försökte med att fylla i olika tider för arbetet och till slut blev det rätt, men varför kan jag inte bara få fylla i timmar? Försäkringskassan bryr sig inte om vilka timmar jag jobbat respektiva vabbat utan bara antal timmar per dag.

/rant

This, alla dom system jag rapporterat i har varit byggda för ekonomer. I bästa fall. Som vanlig grunt ska man inte behöva bråka med termer o skit som används av ekonomer, jag vill regga min tid. Punkt.
IMHO Dålig/obefintlig UI/UX och kravställning

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

This, alla dom system jag rapporterat i har varit byggda för ekonomer. I bästa fall. Som vanlig grunt ska man inte behöva bråka med termer o skit som används av ekonomer, jag vill regga min tid. Punkt.
IMHO Dålig/obefintlig UI/UX och kravställning

Exakt. Jag förstår att de behöver system för ekonomi, reseräkningar, fakturering och liknande men varför ska det sitta ihop med tidrapporteringen? Alla sådana här system har liksom hundratals komplicerade funktioner med kassa gränssnitt som ställer till det, när i princip alla användarna använder de ungefär som ett exceldokument, fyll i timmar och så är det klart liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Varför finns det inte en "tummen ner"-knapp på inlägg på SweClockers forum? Ibland saknar jag den! Och möjligen en "??"-knapp för obegripliga inlägg ...

för du verkar inte förstå vad silence treatment betyder, iof hade jag inte förväntat mig något annat heller hos en person som jagar likes och tror att det är någon status grej. Dom flesta i tyskland höll med Hitler under hans regerande tid ack så fel folk hade. Men du som jagar likes hade säkert varit ett bra följe får till vem som helst kan jag anta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

för du verkar inte förstå vad silence treatment betyder, iof hade jag inte förväntat mig något annat heller hos en person som jagar likes och tror att det är någon status grej. Dom flesta i tyskland höll med Hitler under hans regerande tid ack så fel folk hade. Men du som jagar likes hade säkert varit ett bra följe får till vem som helst kan jag anta.

Här skulle jag nog behövt "??"-knappen

  1. Jag jagar inte likes

  2. Jag begriper inte liknelsen med Hitler

  3. Jag förstår inte ens vad den följande meningen betyder. Vad exakt betyder "hade säkert varit ett bra följe får till vem som helst kan jag anta" ??