Webhallen vill inte hedra mina beställningar av RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Tycker webhallen gör helt rätt.

+1, faktiskt sånt här som får mig att tycka än mer om webhallen (är lojal kund sen tidigare), men att de tar ställning gillas!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det står också att det är ARN du ska vända dig till. Jag vet inte vad du får ut av att fortsätta posta här annat än att käfta med folk ... vilket kan vara underhållande förstås, men också rätt onödigt.

Sedan kan ju företag strunta helt i att följa ARN:s beslut ändå.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har full förståelse för båda sidors argument. Jag brukar dock alltid hävda att pacta sunt servanda gäller. Om TS har ingått ett avtal med Webhallen har Webhallen ingen juridisk möjlighet att häva köpen om detta inte framgick vid de köpevillkor som fanns när köpet gjordes. Även om det hade framgått vid köpevillkoren är det heller inte säkert Webhallen hade fått annullera köpet.

Det ska till särskilda omständigheter för att kunna häva ett köp. Däremot om Webhallen väljer att informera kunden på köpsidan att "kunden enbart får köpa 1 kort", och kunden ändå väljer att köpa två. Då har Webhallen full rätt att annullera köpet.

Vad är definitionen av ett köp?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Du är en scalper.

Du vill att vi ska tycka synd om dig?

Jag har väntat 1 år på mitt kort(typ) för 7825:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

@TKD_1337 mfl har fortfarande inte förstått hur webhallens regler fungerar och hur de applicerar dem:
Regeln som tillkommit säger att man enbart får köpa ett 3xxx seriekort.
Dvs Webhallen kan inte "passivt" röra gamla beställningar (även om du beställt fler än ett kort) ...
MEN de kan vid nya beställlningar säga att man inte får köpa något nytt kort och samtidigt behålla ev gamla beställningar.

Man får som kund alltså välja: stå kvar i gamla orörda kön och vänta på sin tur, eller välj att ta ut ett tillgängligt kort med nya regeln och acceptera att alla andra gamla beställningar annulleras!

Dvs Webhallen tolkar det som att kunden förstått ovanstående när man plockar ut sitt kort och ser det som att kunden aktivt väljer att hoppa av kön på de andra korten.

...

Jag tycker det är en helt OK princip, men jag tycker de kunde vara tydligare med det på produktsidorna på korten att man faktiskt väljer bort de andra korten.

Nu var det väl så att han hade gamla beställningar gjorda innan dessa nya regler kom, och då en representant för webhallen sagt att gamla ordrar skulle få ligga kvar, om man inte då köpt ett nytt kort efter denna regel kom.
Sen har då webhallen ändå tagit bort ordrarna, och sagt att den infon var fel, även fast om jag minns rätt, Patrik eller webhallen kontot sa i 3080/3090 tråden att man kunde refferera till det inlägget om kommunikationen mellan medarbetarna på webhallen inte gått fram.

Det var väl det tråden handlade om, sen har den ju spårat ut totalt.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att skatta på vinsten för det är näringsverksamhet du bedriver just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Vad är definitionen av ett köp?

Personligen, utan hänsyn till diverse villkor och lagar, skulle jag säga att det är när varan är skickat till dig som köpare eller att du får den i handen i butik.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i förebyggande syfte*

Iom. att tonen börjar att bli mer och mer otrevlig (häxjakt och påhopp) väljer jag att låsa tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...