Just det här med ekonomistrul är ju inte helt ovanligt, tyvärr. Det är ju det sjukt svåra med spelutveckling, och företag med kreativ inriktning öht. Den som är bäst på att utveckla spel kan dessvärre vara helt jäkla värdelös på att driva ett företag, och i slutändan krävs en balans av båda. Det är svårt att behålla bra medarbetare om de inte betalas schyssta löner för att bolaget går i konkurs, och då blir det inte heller några spel gjorda. Det är lite som hur någon kan vara en fantastisk kock, men absolut inte bra på att driva en restaurang.
Sedan kan jag tänka mig att det är en sak att klara av att driva en liten studio. Men när den lilla studion släpper en riktig succétitel, och sedan växer, hur förvaltar man det och arbetar vidare med det? Det är kunskaper som man kanske inte nödvändigtvis kan eller lär sig som utvecklare.
Med det sagt betyder det inte att ett uppköp är bättre. Det finns många exempel där uppköp fått spelare att känna att studion och dess produktioner förlorat den "själ" de först hade. Men det är nog en knepig fråga för de som faktiskt driver studior.
Har en vän på en svensk studio som relativt nyligen blev uppköpta, de flesta där (enligt honom) tyckte att de var riktigt skönt att få den backning och stöd som en stor ägare gav. Nu behöver de inte längre jaga kapital och vara oroliga över löner och andra utgifter. Nu kan kan de slappna av och göra det dom gör bäst.
Med det sagt så är det ju inte någon garanti på att ägaren inte kommer börja ställa andra krav, kräva andra funktioner i spel eller andra typer av spel.
Själv jobbar jag på en liten konsult-firma, jag trivs bra som fan och det skulle krävas mycket för att locka mig över till en annan firma. Skulle vi bli uppköpta så skulle garanterat "själen" försvinna och jag skulle nog inte vara lika svår att övertala längre
Allt har sin för och nackdelar
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!