Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Bitcon ger dig tillgång till dina pengar världen över, oavsett vad någon tycker om det. Det är kanske inte användbart för dig men nyttan finns där för dem som behöver det.

Ja det är säkert till nytta för skumrask som plockar in knark i Sverige, dito som tömmer Sveriges bilpark på delar, samt polismördare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Synd att miljöargumenten oftast är svepskäl för sådana som egentligen har andra agendor (finns både bra och dåliga) att ogilla krypto, det används mer som billigt propagandaknep. Krypto är som mest lönsamt när el är billig, el är billig när den inte används till annat och istället annars bara bränns bort som rena värmeförluster. Vi behöver snarare mer användning av el som följer möstret att vara prisstyrt och används när el är billig, synnerligen om vi ska gå mot mer förnyelsebar elproduktion.

Kommunen i New York som förbjud krypto-grävning förbjöd det därför att priset på el ökade för alla andra konsumenter på marknaden när krypto-gruvan använde såpass mycket el. Krypto-grävning må vara lönsamt när el är som billigast men den är också fortfarande lönsam när elen är lite mindre billig. Om priset på krypto är tillräckligt högt så kan det bli så att krypto-grävare är de enda som har råd att betala höga elpriser därför andra konsumenter inte har råd.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Ja det är säkert till nytta för skumrask som plockar in knark i Sverige, dito som tömmer Sveriges bilpark på delar, samt polismördare.

Det använder de kontanter för

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har inte gjort någon jämförelse med banksystemet. Men till din fråga så kan du växla med någon som erbjuder den lokala valutan i utbyte mot bitcoin, det kan vara en bank men det behöver inte vara det. När jag skrev kommentaren tänkte jag på länder i krig eller väldigt dysfunktionella samhällen där du behöver smuggla med dig dina tillgångar, det är lättare med bitcoin.

Länder i krig eller som du uttrycker det väldigt dysfunktionella samhällen som inte har tillgång till internet eller ens telefoni, där fungerar bitcoin inte alls skulle jag vilja påstå men din erfarenhet kanske är en helt annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Länder i krig eller som du uttrycker det väldigt dysfunktionella samhällen som inte har tillgång till internet eller ens telefoni, där fungerar bitcoin inte alls skulle jag vilja påstå men din erfarenhet kanske är en helt annan.

Det finns inga länder utan tillgång till internet, men det finns säkert många länder utan kontinuerligt tillgång till internet. Jag menar att det kan vara lättare att ta med dina tillgångar i form av bitcoin än i andra former.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Hur är det ens en rimlig jämförelse?

Jag försöker förstås inte jämföra äpplen och päron. Jag vet att krypto inte har samma användningsområde som pengar på banken. Men det ger perspektiv på diskussionerna som lätt fastnar i att krypto skulle vara en sån extrem miljöbov när man inte har några siffror.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Bra för dig. Nästa tack

Skrivet av wwraver:

Jag vet inte om att klaga i Sweclockers forum räknas som att kämpa för något förstås Men alla har vi väl lite gubbgnäll inom oss.
Den fria marknaden vinner alltid i slutet - allt löser sig med lite kapitalism. Om gamers "vinner" så visar det ju bara på marknadens kraft att förändras.

Det är inte mycket vi är berättigade till här i livet. Att få ett kort för att spela spel i högre FPS som också kan användas till beräkningar känns inte högst upp på den listan

PS. Hade jag chansat så tror jag nog att majoriteten av de som har använt GPU till mining också är gamers. Hur fungerar det i så fall?

Mja. I "den fria marknaden" ingår väl rimligen också att som tillverkare få sätta vilka begränsningar man vill på sina produkter sålänge det är inom lagens ramar. Jag tror att 40XX-serien kommer vara LHR äver hela brädet och skulle det nu bli en ny mining-boom (nej tack) så står Nvidia redo med CMP-kort som miners kan få köpa om de känner sig hågade. Sen kan såklart miners klaga till Nvidia men det känns inte som om det skulle ha samma sprängkraft som när planetens alla gamers skriker högt. Jag är självklart inte aktiv bara på Sweclockers utan bidrar flitigt med kommentarer i diverse andra forum och på annonswr där folk försöker sig på Scalping eller där det är uppenbart att kortet har använts till mining (nej, inte på Sweclockers marknad, där finns redan regelverk på plats som jag står helhjärtat bakom.) Där är förresten en sådan sak. Om jag och andra inte "gnällt" här på Sweclockers hade kanske inte reglerna för bristvaror varit på plats, så "gnäll" kan göra skillnad även lokalt.

Hur man vänder på det så är det idel dåliga nyheter för miners nu, och det är klart att vi som inte gillar det kollektivt gör skillnad. Nvidia skiter ju i vad folk gör med sina kort bara de får betalt liksom, så om ingen sagt något negativt om Mining hade de inte bemödat sig med LHR-korten utan bara höjt priset på de befintliga och hänvisat till hög efterfrågan och dålig tillgång. Men nu kan de tjäna mer pengar på miners och blidka gamers så det är en dubbel seger för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nvidia skiter ju i vad folk gör med sina kort bara de får betalt liksom, så om ingen sagt något negativt om Mining hade de inte bemödat sig med LHR-korten utan bara höjt priset på de befintliga och hänvisat till hög efterfrågan och dålig tillgång. Men nu kan de tjäna mer pengar på miners och blidka gamers så det är en dubbel seger för dem.

Tänker det också att nvidia har ju en stark position på gamer marknaden. Om de bara säljer till miners för att tjäna lite mer pengar i korta loppet riskerar de ju att alla gamers gå över till consoles, intel grafikkort, radeon, osv och därmed slutar köpa nvidia graffikkort även efter att mining hysterin avtagit, eftersom de checkat ut ur "ekosystemet". Sen är det nog också så att de vill skilja på en konsument och industriprodukt, där det senare är byggt för att köras 24/7 men med dyrare pris för att hålla garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Bitcon ger dig tillgång till dina pengar världen över, oavsett vad någon tycker om det. Det är kanske inte användbart för dig men nyttan finns där för dem som behöver det.

Och valfritt kreditkort fungerar inte? Paypal? Valfri betaltjänst? Ta ut pengar från vilken automat som helst osv osv, måste vara det sämsta argumentet för kryptovaluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tänker det också att nvidia har ju en stark position på gamer marknaden. Om de bara säljer till miners för att tjäna lite mer pengar i korta loppet riskerar de ju att alla gamers gå över till consoles, intel grafikkort, radeon, osv och därmed slutar köpa nvidia graffikkort även efter att mining hysterin avtagit, eftersom de checkat ut ur "ekosystemet". Sen är det nog också så att de vill skilja på en konsument och industriprodukt, där det senare är byggt för att köras 24/7 men med dyrare pris för att hålla garantier.

Säg inte sådant högt. Här på Sweclockers tror vi hellre på tomten än att tro att det primära syftet med geforce är gaming och att gamers är den viktigaste kundgruppen för Nvidia som de får se till att hålla nöjda om de vill bli långvariga

Skämt åsido så är det ju så att om man bara ser till gaming-marknaden så kan inte Nvidia ta vilka priser de vill långsiktigt. Det finns nämligen ett litet företag som heter AMD och snart ett annat litet företag som heter Intel som också slåss om kunderna. Så det här man hör hela tiden att LHR.korten och CMP-korten är dåligt för gamers är rena fantasier (eller ett resultat av att man lever i villfarelsen att Nvidia har monopol).

Om Ndidia delar samma bristfälliga resonemang som vissa här på forumet och får för sig att de kan ta fantasipriser för LHR-korten även när marknaden stabiliserats, ja då kommer ju AMD och Intel bara tacka för tillströmningen av nya kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Och valfritt kreditkort fungerar inte? Paypal? Valfri betaltjänst? Ta ut pengar från vilken automat som helst osv osv, måste vara det sämsta argumentet för kryptovaluta.

Det förutsätter att du har tillgång till ett bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det förutsätter att du har tillgång till ett bankkonto.

Något som varenda normal människa som är utbildad och har någon sorts arbetslivserfarenhet har?

Vilket alla i Sverige har en möjlighet till.

Annars hamnar man i den andra kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Något som varenda normal människa som är utbildad och har någon sorts arbetslivserfarenhet har?

Vilket alla i Sverige har en möjlighet till.

Annars hamnar man i den andra kategorin.

Mina inlägg handlade inte om Sverige. Sverige är ingen krigszon eller ett dysfunktionellt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sjukt jobbigt artikel men läste du vad det stod långt ner ifall Bitcoin skalade upp till att bli lika stor verksamhet som bankerna?
Kan ha missuppfattat artikeln men om bitcoin använder hälften av energin mot bankvärlden men användandet är en tiondel (antagligen ännu mindre) då är det ju rätt värdelöst.
Sen eftersom det blir svårare och svårare att bryta och vi läser om folk som säljer grafikkort vad säger det om framtiden för kryptovalutor?

Här saknar jag energiförbrukningen hos alla bankernas anställda. Förutom deras direkta energiförbrukning så köper både de anställda och bankens aktieägare (för utdelningen) varor och tjänster som det går åt energi att framställa.

Samma gäller såklart för de som minar Bitcoins. Vinsten (om det blir nån) kommer såklart att användas för att köpa varor o tjänster på samma sätt.

Så den energiuppskattningen är nog rejält i underkant.

Nu kan man ju hävda att de anställda förbrukat energi även om de inte varit anställda på en bank, men de hade då jobbat i en annan bransch så deras energiförbrukning hade då inte belastat banksystemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Med tanke på garantin på mining kort i tex Ryssland först sänktes till 3 månader och sen togs bort helt så är miningkort hyfsat ointressanta som begagnade, skall bli kul att se alla annonser här sen "har använts sparsamt" jojo

Mina RX 480 har minat kanske halva tiden sedan de köptes direkt efter release. Fungerar fortfarande utmärkt.

Men har man kört på orginalvolt och fläktarna på max har saker nog slitits mer ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Haha, priser som jag förväntar mig att de skulle kostat när de var nya, med gällande garanti. En femhundrig skulle jag ge för ett begagnat kort, oavsett modell.

Beror helt på vad det är för kort vad rätt pris är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

https://pbs.twimg.com/media/E1WF9miXsAI5-kp?format=jpg&name=medium

Här saknar jag energiförbrukningen hos alla bankernas anställda. Förutom deras direkta energiförbrukning så köper både de anställda och bankens aktieägare (för utdelningen) varor och tjänster som det går åt energi att framställa.

Samma gäller såklart för de som minar Bitcoins. Vinsten (om det blir nån) kommer såklart att användas för att köpa varor o tjänster på samma sätt.

Så den energiuppskattningen är nog rejält i underkant.

Nu kan man ju hävda att de anställda förbrukat energi även om de inte varit anställda på en bank, men de hade då jobbat i en annan bransch så deras energiförbrukning hade då inte belastat banksystemet.

Vet inte riktigt vad du vill säga men gissar att du är mer positiv till bitcoin än vad jag är?

Hur många procent av alla världens transaktioner är från bitcoin? Hur många procent står bankerna för?

Om du bara jämför en transaktion mot en annan då blir det en mer rättvis jämförelse.
Banker har mer än transaktioner som du inte kan ha med i beräkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kanske nån som minar med speldatorn kan svara på det?

Kör 63 i power limit. Nedklockad core. Ställer inte tillbaka till "vanliga" inställningar när jag spelar :). Min dator är på 24/7 oavsett om den mine:ar eller inte.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Undrar om man köper ett begagnat kort från kina, om de fungerar till en dator hör hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Nu väntar vi bara på att resten av världen skall följa med och bannlysa crypto.

Det blir säkert bra när sossarna vinner nästa val och själva får styra över inflationsmålet, kniper absolut makt över allas ekonomi från Riksbanken. En miljon till dig. En miljon till dig. En miljon till dig! Gulligt. Åh en miljard till dig.

Politiker ska icke lägga sig i varken religion eller pengar. Hoppas din önskan aldrig slår in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Sant, nytta ut ställd till energiförbrukning. Så även om Bitcoin-mining (Endast en av varianterna! Och inte de som bryts med GPU:er) använder endast hälften av energin i jämförelse med det traditionella banksystemet så står det traditionella banksystemet för typ ALLA ekonomiska transaktioner världen över, aktier, besparingar, kortbetalningar, RUBBET. Nyttan är solklar.

Bitcoin?... eh.

Hur mycket mer energi skulle Bitcoin använda om alla världens transaktioner skulle gå över en lager-2-lösning? (Som VISA/Swish är) El Salvador kör Lightning - en sådan lösning för Bitcoin.

Svar: obetydligt mer. Men staten skulle inte längre kunna fiffla bort den absurda i inflationen. Om du tror att skatten är hög i lagen, räkna in inflationen.

Hela generationer kommer inte kunna köpa villor. Inflation på 20%/år, löneökning på 1-2% per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Såvida inte din bank styrs av sossar som inte gillar vad du skriver och stänger ditt bankkonto. Eller tvingar din bank att flytta utomlands pga nya skatter som gör dig internationellt olönsam.

Ge det 10-15 år och den yngre generationen kommer inte att ha ett traditionellt bankkonto. Det är min gissning. Bankerna är en dinosaurie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Exakt. Energiåtgången för brytning av krypto är dessutom inte särskilt stor ställt mot traditionell bankverksamhet. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bit...

Min nya bomb dödar bara 10.000 människor, jämfört med dem gamla atombomben som dödade en miljon människor.
Därför är min bomb bättre.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte besattheten att ”använda produkten som tillverkaren vill”. Tillverkaren ska skita i vad jag gör med produkten jag har köpt. Människan är nyfiken i sin natur. Verkar som fler och fler är zealots här. Man får vara glad att någon kom på att äta potatisen och inte bara njuta av blommorna som var tanken först.

Får ju nästan skämmas att man är gamer när man ser hur många crybabies som finns här.

Vi i Sverige är bortskämda med att nästan alltid ha tillgång till saker, bara man kan betala för det. Nu har det varit en extra dimension då man måste ha lite tur och flyt för att få tag på ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vet inte riktigt vad du vill säga men gissar att du är mer positiv till bitcoin än vad jag är?

Hur många procent av alla världens transaktioner är från bitcoin? Hur många procent står bankerna för?

Om du bara jämför en transaktion mot en annan då blir det en mer rättvis jämförelse.
Banker har mer än transaktioner som du inte kan ha med i beräkningarna.

Hade nog varit mer positiv om jag köpt några Bitcoin när de kostade under 100 sek/st

Transaktionsmässigt är Bitcoin närmast en katastrof. Energimässigt verkar transkationskostnaden ligga mellan 900 och 1700 kWh per transaktion beroende på var på nätet man kollar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mja. I "den fria marknaden" ingår väl rimligen också att som tillverkare få sätta vilka begränsningar man vill på sina produkter sålänge det är inom lagens ramar. Jag tror att 40XX-serien kommer vara LHR äver hela brädet och skulle det nu bli en ny mining-boom (nej tack) så står Nvidia redo med CMP-kort som miners kan få köpa om de känner sig hågade. Sen kan såklart miners klaga till Nvidia men det känns inte som om det skulle ha samma sprängkraft som när planetens alla gamers skriker högt. Jag är självklart inte aktiv bara på Sweclockers utan bidrar flitigt med kommentarer i diverse andra forum och på annonswr där folk försöker sig på Scalping eller där det är uppenbart att kortet har använts till mining (nej, inte på Sweclockers marknad, där finns redan regelverk på plats som jag står helhjärtat bakom.) Där är förresten en sådan sak. Om jag och andra inte "gnällt" här på Sweclockers hade kanske inte reglerna för bristvaror varit på plats, så "gnäll" kan göra skillnad även lokalt.

Hur man vänder på det så är det idel dåliga nyheter för miners nu, och det är klart att vi som inte gillar det kollektivt gör skillnad. Nvidia skiter ju i vad folk gör med sina kort bara de får betalt liksom, så om ingen sagt något negativt om Mining hade de inte bemödat sig med LHR-korten utan bara höjt priset på de befintliga och hänvisat till hög efterfrågan och dålig tillgång. Men nu kan de tjäna mer pengar på miners och blidka gamers så det är en dubbel seger för dem.

Är du vinnare bara för att miners blir förlorare? Vinnaren är ju Nvidia och jag kan inte förstå varför du vill betala mer för att såra den andra sidan. Miners har ju tjänat så jävla mycket pengar att det är dags att sälja av. När alla vill hoppa av så blir trångt. Momentant jävla massa grafikkort. Du tror väl inte ÅF kör 9K på 3070 när miners säljer för 3,5K. Även om du inte köper så kommer ÅF tvingas sänka priserna. Därför har du nytta att CMP inte kommer upp.

Nvidia segrar för att jag köper ett kort för 25K. Det har de inte gjort på dig. Du kör ju vidare på ditt 1070ti och gnäller på miners. Konstruktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Exakt. Energiåtgången för brytning av krypto är dessutom inte särskilt stor ställt mot traditionell bankverksamhet. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bit...

Den jämförelsen är felaktig. Tillverkning av valuta jämförs med användning av valuta. Dessutom sker nästan alla transaktioner genom den konventionella bankverksamheten. Som om man slår ut deras energiförbrukning per dollartransaktion blir det säkerligen mycket effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Ja många miners hävdar att det tydligen skulle vara bättre för grejerna att köras till max 24/7 än att någon spelar spel på det någon timma i veckan för att temperaturen är konstant. Dock blir man tveksam när tillverkarna inte verkar hålla med

Fast det finns mycket sanningen i detta. Eller ja, köra på max är 24/7 är ingen god idé. Men konstant drift med ordentligt kylda komponenter kan betyda väldigt lång livslängd då såväl hög temperatur som värmecykler sliter på komponenterna. Vad är värst, ett nedklockat grafikkort som gått 24/7 i en ac-kyld serverhall eller ett överklockat som gått 3-6 timmar per dag i ett vanligt chassi med bristfällig ventilation?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är synd faktiskt då detta bara är ytterligare ett sätt för kinesiska staten att utöka kontrollen av deras medborgare.

Kinesiska staten är fan riktigt jävla skrämmande. Har varit i Kina och de vanliga människorna är super men den kinesiska staten är ju rakt av sjuk i huvudet på så många sätt. Förbudet eller avsikterna för att förbjuda kryptomining är också skrämmande även i Europa och USA.

Tråkigt.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Min nya bomb dödar bara 10.000 människor, jämfört med dem gamla atombomben som dödade en miljon människor.
Därför är min bomb bättre.

Okej. Säg den bomb som inte dödar någon, och det monetära system som inte kräver någon energi alls. Hur man än vrider och vänder på det så kommer den totala energianvändningen alltid att peka uppåt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja