3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Inet en hel månad (minst) före webhallen Grattis till dig!

Kom en laddning på minst 30 non-oc förra veckan till Webhallen, dock är inte produktsidan uppdaterad.

Kanske ramlade in ett gäng OC också 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Inet en hel månad (minst) före webhallen Grattis till dig!

Ärligt talat så tror jag aldrig att jag kommer få mitt 3080 tuf oc från elgiganten. Tror att det är det sämsta kundbemötandet jag fått från dem i världshistorien. Önskar jag hade beställt från inet från början.

Permalänk
Medlem

Det börjar synas i större skala att priserna är på väg neråt. Speciellt för oss som väntar på 30-kort så är det lovande att det gått från en topp runt 300% MSRP till drygt 150% på några månader. Mest signifikant är att det legat över 200% i mer än ett halvår i sträck.

https://videocardz.com/newz/gpu-prices-in-germany-are-now-the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det börjar synas i större skala att priserna är på väg neråt. Speciellt för oss som väntar på 30-kort så är det lovande att det gått från en topp runt 300% MSRP till drygt 150% på några månader. Mest signifikant är att det legat över 200% i mer än ett halvår i sträck.

https://videocardz.com/newz/gpu-prices-in-germany-are-now-the...

Vi har ju aldrig haft den där prisinflationen i Sverige dock. 3070's har aldrig kostat 13000kr i butik utan har legat relativt stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Vi har ju aldrig haft den där prisinflationen i Sverige dock. 3070's har aldrig kostat 13000kr i butik utan har legat relativt stabilt.

Kanske inte, men övergripande pristrender borde ju korrelera ganska bra eftersom vi köper från samma källa. D.v.s. detta borde vara goda nyheter för priserna även i Sverige framöver även om det inte blir är identisk priskurva mellan länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Kanske inte, men övergripande pristrender borde ju korrelera ganska bra eftersom vi köper från samma källa. D.v.s. detta borde vara goda nyheter för priserna även i Sverige framöver även om det inte blir är identisk priskurva mellan länderna.

Fast varför skulle ÅF sänka priset när dom fortfarande säljer korten som smör? Förstår inte riktigt denna tankegång. Och varför skulle pristrenderna korrelera nu om dom inte gjort det förut?

Permalänk
Medlem

Någon som har uppdatering på 3080 Strix från webhallen?

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Inet har 19 st ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC på lager.

Visa signatur

Intel Core i9 11900K | NZXT Kraken Z63
Asus Rog Strix Z590-F | G.Skill Trident Z Royal 32GB
Asus Rog Strix 3080Ti Gaming OC | Vitt NZXT H510 Elite
Samsung 980 Pro 1x0,5TB 1x1TB | Massa RGB
LC49J890 49" 32:9 144Hz | Logitech G915 / G502

Permalänk
Medlem

Är de där korten från Asus s k LHR-modeller?
Nån som vet vad ett 3080 Ti ger för hashrate?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fast varför skulle ÅF sänka priset när dom fortfarande säljer korten som smör? Förstår inte riktigt denna tankegång. Och varför skulle pristrenderna korrelera nu om dom inte gjort det förut?

Hur menar du att pristrenderna inte alls har korrelerat? Jag håller med om att vi inte har sett 3070 för 15k+ i Sverige (utom i extremfall som något CDON kort), men den övergripande trenden har varit liknande i Sverige som i Tyskland med uthålligt höga priser under året, särskilt för Nvidias kort.

Så länge ÅF säljer alla kort de får in direkt så kommer de givetvis inte sänka priset, men det har ju faktiskt börjat fyllas på lite i lagren och även eftertraktade kort som t.ex. ASUS TUF 3070 har funnits i lager i flera dagar istället för flera sekunder som tidigare. När lagersaldot når en viss nivå hos återförsäljare kommer de förmodligen börja sänka priset eftersom lagerhållning i sig själv är dyrt och dessutom riskabelt om priserna på det man har i lager i stora mängder börjar gå neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Alla 3080 TI och 3070 TI är LHR. På de äldre modellerna framgår LHR antigen av just "LHR" i namnet eller "V2" för att indikera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ca 60-65 mhs på ethash, andra algos son Ergo/kawpow är ej spärrade. Hade 3080ti inte varit LHR hade det varit det bästa miningkortet på marknaden. Drar mkt mindre än 3090 ger minst lika mkt.

Permalänk
Skrivet av fisk:

Där ser man, jag gjorde en byggnation i början av December och allt hänger nu på 3080 TUF OC. Var uppenbarligen direkt osmart att satsa på just det kortet då. Hade man (som jag då föreslog för Inet i slutet av December) valt att byta kort, så hade jag haft min burk för länge sedan.

Men man lär ju sig av sina misstag. Populära modeller != bättre modeller (i flera avseenden).

Jag tänkte välja en 3080 TUF OC men ändrade till strix oc vilket var tur eftersom köerna på tuf är långa av vad folk har skrivit i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Hur menar du att pristrenderna inte alls har korrelerat? Jag håller med om att vi inte har sett 3070 för 15k+ i Sverige (utom i extremfall som något CDON kort), men den övergripande trenden har varit liknande i Sverige som i Tyskland med uthålligt höga priser under året, särskilt för Nvidias kort.

Så länge ÅF säljer alla kort de får in direkt så kommer de givetvis inte sänka priset, men det har ju faktiskt börjat fyllas på lite i lagren och även eftertraktade kort som t.ex. ASUS TUF 3070 har funnits i lager i flera dagar istället för flera sekunder som tidigare. När lagersaldot når en viss nivå hos återförsäljare kommer de förmodligen börja sänka priset eftersom lagerhållning i sig själv är dyrt och dessutom riskabelt om priserna på det man har i lager i stora mängder börjar gå neråt.

Höga priser betyder inte att pristrenden har korrelerat då hela världen har höga priser på GPU:er. Som grafen visar har priserna ibland ändrats drastiskt månad till månad i Tyskland men i Sverige har priserna varit stabila över flera månader där dom knappt höjts eller sänkts.

Som jag sa tidigare, varför skulle dom oroa sig över att ha lite RTX kort i lager? Inet har t.ex över 500 PSU:er och över 500 CPU:er i lager men där sänks inga priser, så varför skulle dom börja sänka priset på just grafikkort när dom inte ens lyckas ha 100st 3070 i lager i över en vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Där ser man, jag gjorde en byggnation i början av December och allt hänger nu på 3080 TUF OC. Var uppenbarligen direkt osmart att satsa på just det kortet då. Hade man (som jag då föreslog för Inet i slutet av December) valt att byta kort, så hade jag haft min burk för länge sedan.

Men man lär ju sig av sina misstag. Populära modeller != bättre modeller (i flera avseenden).

Vi kan göra såhär, om du beställer ett nytt kort så lovar jag att jag köper ditt 3080 TUF OC (typ bara TUF korten som får plats i mitt chassi och jag var dum nog att inte förbeställa 😭) 😉

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Höga priser betyder inte att pristrenden har korrelerat då hela världen har höga priser på GPU:er. Som grafen visar har priserna ibland ändrats drastiskt månad till månad i Tyskland men i Sverige har priserna varit stabila över flera månader där dom knappt höjts eller sänkts.

Som jag sa tidigare, varför skulle dom oroa sig över att ha lite RTX kort i lager? Inet har t.ex över 500 PSU:er och över 500 CPU:er i lager men där sänks inga priser, så varför skulle dom börja sänka priset på just grafikkort när dom inte ens lyckas ha 100st 3070 i lager i över en vecka?

Förutom spiken i maj så är det ju en ganska klar trend att priserna hållit sig höga hela våren men verkar ha peakat i maj och priser och förhoppningsvis tillgänglighet verkar vara på väg åt rätt håll. Med tanke på dagens Sweclockers artikel om priser och tillgänglighet i Sverige så verkar det ju rätt spot on även om prisprocenten inte är exakt samma som i Sverige. Jag tycker att TRENDEN är det intressanta.

Har du funderat över att de där "500 CPU:er"na som t.ex. AMDs 5900X faktiskt ligger ute för ungefär sitt MSRP och det kanske är därför som de inte har marginal att sänkas även om det finns god tillgång?

Anyways, jag tror inte att de andra i tråden är intresserade av den här diskussionen längre så du får sista ordet om du vill ha det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Menar du att det är återförsäljarna som sätter priserna? Trodde att det fanns ett riktpris från generalagenterna och sen tar man det? Då är det alltså Åf som är de giriga asen med andra ord?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Fick min asus tuf 3080 non oc uppgraderad till oc hos komplett. Står reserverad i lager så på väg snart. Beställt 17/09 15:33. Känns weird att betala 7825 för den kortet idag. Tack som fan @Komplett! Älskar kommunikationen här i tråden och hur ni var först ut med att uppgradera ordrar. Andra återförsäljare bör lära sig ifrån er känner jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Förutom spiken i maj så är det ju en ganska klar trend att priserna hållit sig höga hela våren men verkar ha peakat i maj och priser och förhoppningsvis tillgänglighet verkar vara på väg åt rätt håll. Med tanke på dagens Sweclockers artikel om priser och tillgänglighet i Sverige så verkar det ju rätt spot on även om prisprocenten inte är exakt samma som i Sverige. Jag tycker att TRENDEN är det intressanta.

Har du funderat över att de där "500 CPU:er"na som t.ex. AMDs 5900X faktiskt ligger ute för ungefär sitt MSRP och det kanske är därför som de inte har marginal att sänkas även om det finns god tillgång?

Anyways, jag tror inte att de andra i tråden är intresserade av den här diskussionen längre så du får sista ordet om du vill ha det

Men att priserna är höga betyder ju inte att Sveriges följer Tysklands pristrend när det gäller upp- och nergång. Att priset är högt är ju ganska ointressant då det gäller hela världen, det intressanta är ju hur priset skiftar och det är ju den trenden som grafen visar, inte att priset är "högt". Priserna som finns i SweClockers artikel är priserna ÅF har haft dom senaste månaderna, därav min kommentar att priserna har varit stabila i Sverige och därför inte följer Tysklands skiftande priser som grafen visade.

Korten som säljs av ÅF har knappast ett massivt prispåslag från just ÅF, prispåslaget kommer från alla delar i ledet så även om ÅF sänker priset på sina kort så skulle jag gissa på att dom inte kan sänka särskilt mycket innan dom går under inköpspris och därför går minus på varje sålt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Menar du att det är återförsäljarna som sätter priserna? Trodde att det fanns ett riktpris från generalagenterna och sen tar man det? Då är det alltså Åf som är de giriga asen med andra ord?!

ÅF försöker förmodligen hålla lite högre marginaler än vad som normalt är möjligt just nu. Jag tycker inte att de är giriga as dock med tanke på att de verkar hedra sina orderpris från i höstas även med utbyteskort trots att de troligtvis går med förlust på dem. Någonstans måste de ju få in pengar med tanke på att de är vinstdrivande företag.

Min poäng är mer att när det faktiskt börjar finnas mer än noll kort i lager så kanske den vanliga konkurrensen mellan ÅF börjar göra sig gällande igen och pressar tillbaka deras marginaler mot det normala (som vad jag förstått är väldigt låga på produkter som grafikkort).

Seriösa ÅF är nog de i kedjan som tjänat minst pengar på grafikkortssituationen. Eller så har de lyckats fantastiskt bra med sin propaganda!

Permalänk
Medlem

Har det inte varit väldigt tyst från webhallen den sista tiden? Jag hade hoppats att de ändrade min Tuf 3080 non oc till något annat men än så länge har det varit tyst från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Kom en laddning på minst 30 non-oc förra veckan till Webhallen, dock är inte produktsidan uppdaterad.

Kanske ramlade in ett gäng OC också 🙂

Skrivet av joakim99:

Har det inte varit väldigt tyst från webhallen den sista tiden? Jag hade hoppats att de ändrade min Tuf 3080 non oc till något annat men än så länge har det varit tyst från dom.

Steffe har fått 1a Juli. Webhallen är lite sega med uppdateringen bara..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Steffe har fått 1a Juli. Webhallen är lite sega med uppdateringen bara..

Missade detta helt! Skönt att det är lite rörelse i alla fall.

Permalänk
Medlem

Någon mer som väntar på 3080 Aorus Xtreme ifrån Inet?
Beställd 16/2 med utlovat leveransdatum 31/3

17/3 - köplats 94
6/4 - köplats 91
20/4 köplats 87
4/5 köplats 73
21/5 köplats 69
28/5 köplats 64
1/6 köplats 62
7/6 köplats 61
16/6 köplats 61
5/7 köplats 58

Sakta men säkert, kanske någon gång vid jul kan man förvänta sig ett kort 😊

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

inte mer än att de hade kommit in 15st i juni. Sa supporten till mig idag iaf.

Permalänk
Inaktiv

Nu så börjar priserna sjunka på blocket.
Två stycken 3080 för ca 13k. Fortfarande mycket pengar på väg mot rätt håll.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/gigabyte_geforce_rtx_...
https://www.blocket.se/annons/stockholm/asus_tuf_geforce_rtx_...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av viicee:

Fick min asus tuf 3080 non oc uppgraderad till oc hos komplett. Står reserverad i lager så på väg snart. Beställt 17/09 15:33. Känns weird att betala 7825 för den kortet idag. Tack som fan @Komplett! Älskar kommunikationen här i tråden och hur ni var först ut med att uppgradera ordrar. Andra återförsäljare bör lära sig ifrån er känner jag...

Härligt att du äntligen får ett kort Hoppas att du blir nöjd. //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

TUF non-oc beställt från Amazon 1/1 skickad i morse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av viicee:

Skrivet av Komplett:

Härligt att du äntligen får ett kort Hoppas att du blir nöjd. //Erik

Fick också mitt uppgraderat och på väg !
Stort tack till @Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av läderimitation:

TUF non-oc beställt från Amazon 1/1 skickad i morse!

Gött och grattis. Vilken tid beställde du?