Vilken modell ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken modell ska jag välja?

Hej !
Kör idag spel i 2k och kommer fortsätta med det.
Men vilket modell ska jag välja?
3060 ti 3070 eller 3070 ti inget lägre eller högre är sv intresse . Har inget i burken att matcha med nu. Så därav söker jag råd. Är sugen på 3070 ti från Asus men jag vet inte. Tacksam för din hjälp i sommar hettan.

Permalänk
Medlem

3060 Ti eller 3070 då 3070 Ti är en marginellt bättre men dyrare uppgradering av 3070. Ett 3070 är nästan likvärdigt ett 2080 Ti så jag hade valt det så länge priset är rimligt. Jag var svinnöjd med mitt 2080 Ti och speciellt i 1440p.

Med det sagt kör jag 3080 Ti istället för 3080 så jag är något av en hycklare när det kommer till smarta inköp.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Haha ! Ett 3070 ti med andra ord har faan inte råd med mer 😁

Permalänk
Medlem

Precis som Pinkified nämner, så är 3070 och 3070Ti en ganska oväsentlig skillnad.

Jag har ungefär samma krav som du och gick för ett 3070, på så sätt kunde jag lägga några kronor extra på övriga komponenter.

Hade gärna haft ett 3080, men lagerstatusen har varit död ganska länge..

Vet inte hur noga du är med vilket Brand, men jag har alltid kört EVGA eller Asus.

Permalänk
Medlem

Tack ! Alltid kört med Asus och strix serien när den kom. Men nu vet i tusan var ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogCore:

Tack ! Alltid kört med Asus och strix serien när den kom. Men nu vet i tusan var ett tag sedan.

Kan varmt rekommendera ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC.

Verkar vara en favorit bland flera recensenter på Youtube.

Skulle du mot förmodan ändå köra på ett 3070 Ti, så pratar vi en prisskillnad på nästan 3k (aktuella priser på Inet)

Gäller det bara gaming så är skillnaden FPS i genomsnitt på AAA-titlar är inte ens 10 när det kommer till 3070 kontra 3070 Ti.

Lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att de vettigaste modellerna är, utan ordning:
Asus TUF
Asus Strix
MSI Suprim
MSI gaming x trio
EVGA FTW

Palit är för fula. Zotac kör billiga komponenter och presterar dåligt. Gigabyte har kexiga strömkontakter. Evga xc har ingen backplate. Vill du ha 3070 ti kan du inte gå på budgetmodell för ggdr6x blir betydligt varmare än vanliga.

Suprim är 11k och strix 12.... nått på Inet. TUF 10700. Så här skulle jag säga Suprim är vettigast köp. Kör du 3070 så har evga ftw kommit upp med bra pris, 8800? 3060 ti har jag i nära tid bara sett gigabyte komma upp så inget som intresserad i vart fall mig.

Tittar du på bang for buck/performance per watt/krona så skulle jag säga 3060 ti är bäst modell av alla i 3000 serien, följt av 3080. Men 3080 är en svår bedömning nu för det är enda modellen fortfarande med kö/backlogg så priserna är mest fuckade där.

Permalänk
Medlem

Blev ett Asus 3070 ti får duga orkade inte vänta längre.