NAS, stänger ner Oönskat

Permalänk
Medlem

NAS, stänger ner Oönskat

Synology DS-xxx. Ca 3 år gamal. Kostade säker 13 000 kr när den va ny. Den har använts sparsamt.

Senaste månaderna har den fått för sig att stänga av sig efter en tids passivitet (ca 24 h).

Någon teori om vad detta kan bero på.

Permalänk
Medlem

Det kan nog hjälpa att skriva ut det faktiska modellnamnet samt vilken version av OS den kör.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att nån uppdatering har ändrat nån energisparinställning ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara Intels Atom C2000 bug?
Men då vi får gissa oss till modell/år så kan det vara helt fel med!

Inget annat som sitter imellan som tex en UPS?
Och hur stänger den av (dvs synology'n)?
Är det att den helt enkelt dör som om du drar ur strömmen heller stänger den av sig "korrekt"? dvs som om du satt (även fast du ej har gjort det) en tid då den ska slås av på.

Har själv en UPS som jag kopplat ur för ett par månader sedan då den börjat krångla.
Det är då att den har en typ av test typ 1-2 gånger i veckan (men på olika tider) då den piper till/startar fläkten (både tjut/fläkt låter som fan) slår över till batteri i 3sek sen tillbaks igen.
Detta har funkat bra (bara irriterande att det låter så frb) men märkte att min Unraid burk hade kort uptime och ofta ville scanna igenom arrayen (dvs alla diskar).
Efter ett tag så kom jag på att när det där jävla testet körs så startar unraid om för att strömmen bryts i 3sek (testat med lampa) dvs skiten slår inte över till batteri längre.

MEN det mest irriterande är att OM man drar sladden/bryter strömmen till UPS'en ja DÅ slås det över till batteri och funkar utmärkt dvs som det ska och unraid startar INTE om.
Så med andra ord är det bara den egna själv testen som inte funkar som den ska längre, som tyvärr inte går att slå av.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Synology DS-xxx. Ca 3 år gamal. Kostade säker 13 000 kr när den va ny. Den har använts sparsamt.

Senaste månaderna har den fått för sig att stänga av sig efter en tids passivitet (ca 24 h).

Någon teori om vad detta kan bero på.

Sker det väldigt exakt med klockslaget eller antalet timmar mot senaste aktivitet?

Det här kan avgöra om det är något externt / internt problem.

Kan vara intressant att se vad som gjordes innan det inträffade.

Ett moment 22. Ett "osynligt fel" på diskarna/Filsystemet.
Programvara som läcker minne.
Överhettning.
Något fel/störning på nätverkskabel som orsakar att det stängs av.
Nätaggregat.
Trasigt ramminne (kan orsaka fel som inte syns innan just det minnesutrymmet används. Kan upptäckas av att ett program läcker minne.
Trasig USB-Port.
Något externt som ger ett extremt kort strömavbrott?
Jordfel.

Skrivet av grizzly666:

Skulle kunna vara Intels Atom C2000 bug?
Men då vi får gissa oss till modell/år så kan det vara helt fel med!

Inget annat som sitter imellan som tex en UPS?
Och hur stänger den av (dvs synology'n)?
Är det att den helt enkelt dör som om du drar ur strömmen heller stänger den av sig "korrekt"? dvs som om du satt (även fast du ej har gjort det) en tid då den ska slås av på.

Har själv en UPS som jag kopplat ur för ett par månader sedan då den börjat krångla.
Det är då att den har en typ av test typ 1-2 gånger i veckan (men på olika tider) då den piper till/startar fläkten (både tjut/fläkt låter som fan) slår över till batteri i 3sek sen tillbaks igen.
Detta har funkat bra (bara irriterande att det låter så frb) men märkte att min Unraid burk hade kort uptime och ofta ville scanna igenom arrayen (dvs alla diskar).
Efter ett tag så kom jag på att när det där jävla testet körs så startar unraid om för att strömmen bryts i 3sek (testat med lampa) dvs skiten slår inte över till batteri längre.

MEN det mest irriterande är att OM man drar sladden/bryter strömmen till UPS'en ja DÅ slås det över till batteri och funkar utmärkt dvs som det ska och unraid startar INTE om.
Så med andra ord är det bara den egna själv testen som inte funkar som den ska längre, som tyvärr inte går att slå av.

Låter som ett hårdvarufel på din UPS, speciellt eftersom den låter så mycket (förutom felsignalen då). Får du någon annan felsignal som dåligt batteri / felaktig lastbalansering etc. Vore intressant att se vad felkoder / led säger här.

Är din UPS överbelastad? Kan vara en sådan sak eftersom det går över till batteri när du bryter strömmen men blir fel när testet körs. Det här kan även bero på ålder då batterier och kretsar etc blir sämre över tid. Kan vara så att övergången till batteri med / utan extern kraft ger olika vägar / belastningar vilket ger någon form av över / underladdning som ger en försening alternativt att någon form temporärt skydd slår till.

Det här skyddet slår inte till när du drar ur kabeln eftersom det inte blir dubbel kraft helt enkelt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter som ett hårdvarufel på din UPS, speciellt eftersom den låter så mycket (förutom felsignalen då). Får du någon annan felsignal som dåligt batteri / felaktig lastbalansering etc. Vore intressant att se vad felkoder / led säger här.

Är din UPS överbelastad?

Inga felkoder alls den funkar felfritt enligt sig själv, överbelastad bör den ej vara då den köpes med tanke att använda den till både spelburk (med snabb cpu/gpu) och min unraid nas.
Låter mycket gjorde den från början dvs ett riktigt högt pip/tjut (samt ett relä ljud) som ej går att slå av och som betyder jag är på batteri och fläkten som går på fullt så fort den går på batteri oavsett om det dras lite heller mycket och det handlar om fläkt ljud som en extremt hög ljud hårfön skulle bli avundsjuk på.
Och igen den lät så ny.

Batterierna (2st) är visserligen 6+ år man har bara gått under 95% laddning 1 gång och då var det en test på hur länge den kunde förse nasen med ström så ner till ganska låg procent.
Och tiden som rapporteras är exakt samma som när den var ny, så slitna? troligen lite men inte alls mycket.
Dvs den har varit i lpluggad hela tiden och stänger av nasen efter 60sek då 75% av avbrotten här är på 10-20sek och oftas två efter varandra med ca 2-3 min och det gör att den går ned till ca 97% när strömmen är borta mer än några min.

Min gissning är att det helt enkelt är reläet som har utvecklat dålig kontakt och troligen inte får full kontakt direkt och att det gör att volt sjunker under en viss nivå och nätagget/moderkortet bryter/startar om.
OM testet hade gått längre tid än 3 sek så tror jag att det skulle finnas ström ut (mer en känsla än nåt annat dock).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inga felkoder alls den funkar felfritt enligt sig själv, överbelastad bör den ej vara då den köpes med tanke att använda den till både spelburk (med snabb cpu/gpu) och min unraid nas.
Låter mycket gjorde den från början dvs ett riktigt högt pip/tjut (samt ett relä ljud) som ej går att slå av och som betyder jag är på batteri och fläkten som går på fullt så fort den går på batteri oavsett om det dras lite heller mycket och det handlar om fläkt ljud som en extremt hög ljud hårfön skulle bli avundsjuk på.
Och igen den lät så ny.

Batterierna (2st) är visserligen 6+ år man har bara gått under 95% laddning 1 gång och då var det en test på hur länge den kunde förse nasen med ström så ner till ganska låg procent.
Och tiden som rapporteras är exakt samma som när den var ny, så slitna? troligen lite men inte alls mycket.
Dvs den har varit i lpluggad hela tiden och stänger av nasen efter 60sek då 75% av avbrotten här är på 10-20sek och oftas två efter varandra med ca 2-3 min och det gör att den går ned till ca 97% när strömmen är borta mer än några min.

Min gissning är att det helt enkelt är reläet som har utvecklat dålig kontakt och troligen inte får full kontakt direkt och att det gör att volt sjunker under en viss nivå och nätagget/moderkortet bryter/startar om.
OM testet hade gått längre tid än 3 sek så tror jag att det skulle finnas ström ut (mer en känsla än nåt annat dock).

Hur länge förväntas din UPS räcka vid ett strömavbrott?

6+ år är ganska lång tid på batterier. APC anser att deras batterier räcker i 3 till 5 år.

Cause / Resolution:
Most APC batteries should last three to five years. There are many factors which affect Battery life including environment and number of discharges. Below are some guidelines to ensure optimum life expectancy:

1. Operating Temperature: The optimum operating temperature for a lead-acid battery is 20-25° C (68-77° F). Elevated temperature reduces longevity. As a guideline, every 8° C (15° F) rise in temperature will cut the battery life in half. A battery which would last for 4 years at 25° C (77° F), will only be good for 2 years if operated at 33° C (95° F). Keep in mind that the battery temperature inside your UPS will always be warmer than the ambient temperature of the location where the UPS is installed.

2. Battery Calibration and Deep Discharge: Only perform runtime calibrations on your UPS one or two times a year, if necessary. Some of our customers want to check their systems to verify that their runtime is sufficient. However, consistently performing these calibrations can significantly decrease the life expectancy of your APC battery. It is also important to remember that a UPS is not designed for constant deep discharges. We do not reccomend using your APC Smart-UPS/Back-UPS as a portable power supply that is repeatedly discharged/recharged (like on a portable equipment cart). These units are designed for emergency use during unexpected power outages or momentary loss of power.

APC - Batteritid

Just den här delen du säger:

Dvs den har varit i lpluggad hela tiden och stänger av nasen efter 60sek då 75% av avbrotten här är på 10-20sek och oftas två efter varandra med ca 2-3 min och det gör att den går ned till ca 97% när strömmen är borta mer än några min.

Låter som att den "används" ganska ofta om jag uppfattar dig rätt?

Om den slår av ofta kan det mycket väl vara något annat än batterier eller kombination av att batterier är gamla samt något kretskort / konding. Om du ofta har svajande ström ska du se till att ha en UPS som även klarar av att balansera för svajig ström. inte bara slå över till batterier. Sådana är bättre på att hantera över/underspänningar samt kan ta nytta av och tvätta strömmen. Dom bästa är dom som alltid är aktiva och hela tiden går på batteri och där inkommande el "tvättas" före den skickas vidare.

En gissning är att det är någon sorts skillnad på när du drar ur kontakten och när den självtestar. Någon form av försening inträffar som gör att nätagget i din NAS uppfattar det som för svag ström och stänger av.

Eftersom din NAS antagligen har ett billigt nätagg jämfört med ett nätagg i en dator så har det blivit på gränsen för att stå emot ett väldigt kort strömavbrott.

Jag skulle rekommendera att använda en UPS som alltid är online på batterisidan och endast laddar från väggen. I det fallet finns det aldrig någon övergång mellan vägg / batteri.

Vet att det låter konstigt då du sagt att det fungerar med att ta ur väggkabeln från din UPS men antagligen så görs det på lite olika sätt jämfört med självtestet vilket kan vara en anledning.

Kan tom med vara så att självtestet inte ens använder batteriet utan det är något annat fel som får någon automatsäkring att slå av. Däremot kanske felet inte är stort nog för att kasta in handduken.

Men, 6+ år på batterier är lååång tid anser jag. Särskilt om dom används ofta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det kan nog hjälpa att skriva ut det faktiska modellnamnet samt vilken version av OS den kör.

DS415PLAY heter NASEN.
om det är till någon hjälp

Permalänk
Medlem

+6 år så är din UPS-batteri troligen slut vare sig du 'motionerat' den eller inte - tidens tand tar sitt (intern korrosion av +-blyplattors gallerstruktur och blyledare mellan dem) och en sak som accelererar åldring mycket är värme, oftast från UPS:n själv. - har du gjort en riktig urladdningstest och sett drifttid? - räkna med överraskning som att batterier inte lämnar ström alls plötsligt för att någon blyledare inne i batteriet är så nedkorriderade att de bränns av helt av strömmen.

För min del blev det tväravbrott i själva batteriet plötsligt av strömlasten efter ca 30-45 sekunder vid riktig strömavbrott och allt tvärdog trots att de interna testen sa att allt var OK (ca 5 år gammal batteri)

i ditt fall med 2 batterier så kan en av batterierna ha problem och det drar med det andra.

Att självtesten inte fungerar kan ha beroende med dina batterier som är sämre än du tror men troligen inte, svårt att avgöra och förstår motståndet att köpa nya batterier och det ändå visar sig att UPS i sig är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Synology DS-xxx. Ca 3 år gamal. Kostade säker 13 000 kr när den va ny. Den har använts sparsamt.

Senaste månaderna har den fått för sig att stänga av sig efter en tids passivitet (ca 24 h).

Någon teori om vad detta kan bero på.

DS415play kostar/kostade ca 4.5kkr. Räknar du in hdd:arna i priset?

Eller är det en annan model som du har?

Permalänk
Medlem

DS415play är enklare NAS med ext4 och troligen mdadm-RAID som RAID-system, mdadm-RAID har visat sig inte vara speciellt tåliga mot plötslig strömavbrott och det är samtidigt mycket skrivaktiviteter och förvärras mycket om man också har write-cache på diskarna aktivt (vilket är default idag) och situationen förvärras snabbt om man får strömavbrott kort efter varandra och där resynkningen redan påbörjats när nästa strömavbrott kommer (och alla disk write-cache nu hålls fulla med synkdata som skall ut på skivorna under synkning och tappar innehållet för var ny strömavbrott och hela RAID:en kan gå till ej reparerbar mess) - med andra ord ha backup på filerna i NAS:en!!!

Det ironiska är att du har UPS för att inte får strömavbrott men plötsligt att det är själva UPS:n som plötsligt genererar avbrott på dygnsbasis med sina tester, man gör något som var tänkt som förbättring men i själva verket blev det värre...

- att du inte tappat din RAID [1] beror troligen på att resynkningen av RAID hann slutföras innan nästa strömavbrott - eller åtminstone var på en diskdel som inte bar data när nya strömavbrotte kom.

[1]

Eller mer troligt ännu inte hittat dina latent skadade filer som upptäcks först när du försöker läsa det eller är oupptäckt korruperade tills du försöker använda filerna (korrupt när du packar upp zip-filer, fel i bildflödet på din mediafiler när du spelar upp etc.) - ext4 har ingen checksumma på sin datadel, bara på sin metadata för själva filsystemet, så skador på datadelen i filerna kan passera helt onoterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

DS415play kostar/kostade ca 4.5kkr. Räknar du in hdd:arna i priset?

Eller är det en annan model som du har?

Räknar med diskarna.
Jag köpte Den 2018