EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning

Permalänk
Medlem

Kan nån här råkat ut för nått dåligt pga "massövervakningen"
Denna diskution blossar alltid upp ibland är det lite foliehattsvarning på SweC

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Låter ju jättebra men kan garantera att det kommer användas till helt andra ändamål.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan nån här råkat ut för nått dåligt pga "massövervakningen"
Denna diskution blossar alltid upp ibland är det lite foliehattsvarning på SweC

I det här fallet så säger de rakt ut vad de har tänkt göra. Så vi som är mot massövervakning har goda grunder för att vara emot den här lagen, till skillnad från en "foliehatt" som har en ogrundad rädsla för någonting.

Jag tycker att vi alla "råkar illa ut" av den här typen av lagstiftningar eftersom den gör vårt samhälle lite sämre och lite mer totalitärt.

Tog bort upprepning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Använder brottslingar verkligen gmail?

Dem använder nog det som barnen använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att vara en foliehatt innebär att man har en ogrundad rädsla för någonting. I det här fallet så säger de rakt ut vad de har tänkt göra. Så vi som är mot massövervakning har goda grunder för att vara emot den här lagen, till skillnad från en "foliehatt" som har en ogrundad rädsla för någonting.

Jag tycker att vi alla "råkar illa ut" av den här typen av lagstiftningar eftersom den gör vårt samhälle lite sämre och lite mer totalitärt.

Har du personligen råkat ut för nått dåligt från tidigare beslut och lagar?

Jag ser gärna att pedofiler, terrorister, kriminella och gangsters fångas med så många tillåtna medel som möjligt och sen får betydligt hårdare straff än idag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Inled någonting med "För att skydda barnen mot sexuella förövare så måste vi.." och vad som helst efteråt så får du alltid ett rungande ja .. Ingen vill vara den som säger "Nej, jag opponerar mig mot detta" på grund av vad den stora massan tolkar det som.
Värt att betänka är att vi ALLA nu är övervakade, inte bara misstänkta eller människor med brottsregister sedan tidigare .. Utan det här är alltså SANN massövervakning, du har nu på riktigt farbror blå som står och sneglar över din axel vare sig du vill eller inte.

Nu kommer massor av folk säga "Jag har ingenting att dölja".. Okej, kanske inte, men det du samtidigt säger är att bara kriminella vill ha ett privatliv.. Låter det rätt? Tänk om din flickvän, pojkvän, man eller fru, kanske t.om mannen eller kvinnan du vänstrar med skickar något intimt.. Nu ligger det framme, och måste enligt lag undersökas, och vad kan då hända om personen på bild ser yngre ut än vad dom är?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan nån här råkat ut för nått dåligt pga "massövervakningen"
Denna diskution blossar alltid upp ibland är det lite foliehattsvarning på SweC

Det handlar inte om det. Förhoppningsvis är ingen på SweC inblandad i verksamhet som skulle bli lidande pga den här nya lagstiftningen. Det det handlar om är att det känns som ett steg i riktning mot allmän övervakning eftersom pedos och andra likasinnade troligen går långt under radarn. De flesta spaningarna på området verkar nu ske på darknet, där det tydligen finns siter som ägnar sig åt att publicera barnporr och siter som är till för att pedos ska kunna utbyta material och erfarenheter. Farhågan är att den nya lagen inte har det uttalade syftet eftersom sådan spaning knappast kan leda till att man fångar folk som ägnar sig åt organiserat utnyttjande av barn för sexuella ändamål. Men vem vet, kan man fånga några enstaka är det ju några enstaka färre...
All massövervakning bör ifrågasättas, det är känsliga saker. Det som verkar oskyldigt idag ("den som inget har att frukta behöver inte oroa sig") kanske inte är det imorgon. Just den här punkten, att försöka fånga de som utnyttjar barn, är vällovlig men frågan är om det kanske används för andra syften då lagen känns mycket tandlös för det angivna syftet.
"Vi råkade få tag i den här informationen, ligger väl långt från det vi hade som avsikt att registrera men nu när vi ändå har fått tag i den kan det kanske vara bra att spara allt. Kan kanske komma till användning någon gång i framtiden."
Det har hänt förr. Minns IB-affären...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du personligen råkat ut för nått dåligt från tidigare beslut och lagar?

Jag ser gärna att pedofiler, terrorister, kriminella och gangsters fångas med så många tillåtna medel som möjligt och sen får betydligt hårdare straff än idag.

Rent mjöl i påsen osv...Men det som ses som rent mjöl idag behöver inte ses som rent imorgon.
Sen ska "extremister" jagas. Och vem är extremist? Det ligger i betraktarens ögon. Endast en extremist ser andra som extremister. Det ligger i sakens natur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Låter ju jättebra men kan garantera att det kommer användas till helt andra ändamål.

Absolut kommer det göras det.

Bara faktumet att man använder sig av företag som bygger sin affärsmodel på användarinformation bode vara en fet jävla röd flagg bara där.

Titta man på historien tenderar den till att upprepa sig.

Politiker håller aldrig av de lovar och inte här heller, vi är bara så trötta och vana att många orkar inte länge bryr sig.
Här har man lobbat bland avdankade EU politiker som sväljer allt med hull och hår, detta handlar om att storföretag vill veta mer om dig inget annat. Pedo kortet är bara huvudnycklen till alla få igenom alla former av övervakningverktyg och myndighets insyn.
Hade detta blivigt nedröstat hade samma förslag med några rättningar på stavfel presenterats igen 3 månader senare och fortsatt så tills de fått igenom förslaget, någon någonstans får stora pengar i fickan för att driva detta, tror inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

ok, så bra att pedofiler & terrorister finns då!

Mmm men alternativt nu är att alla barn också kommer ha sin integritet kränkt och kommer leva i ett land där staten har all makt att övervaka deras kommunikation. Är det bättre?

Permalänk
Medlem

Jag anser att denna lag är åt helvete.

Precis som vi behöver ett försvar för utländska hotfulla stater behöver vi också ett försvar för en inhemsk hotfull stat. Detta försvar är i form av integritet och icke övervakad kommunikation.

Permalänk
Medlem

Hur många här skulle vilja att okända människor när som helst utan anledning kommer hem till dig och genomsöker ditt hus?
Du sitter hemma och kollar på tv en måndag kväll när polisen/myndigheten ringer på och säger nu ska vi genomsöka ditt hem bara för att bi kanske håller på med något olagligt....
Varje gång du ska köra bil måste du lämna blodprov bara för att du kanske kör rattfull eller drogpåverkad....
Vad är skillnaden om övervakningen sker online eller i ditt hem?

Permalänk

Det känns bisarrt. Men det hela handlar om att de senare vill läsa av email för att komma åt svartjobb, skattebrott etc. Men de får använda sig av pedofilargumentet för att komma dit.

Jag förstår argument att de vill avlyssna t.ex facebook för att komma åt pedofiler, detta är integritetskränkande, men det är nog effektivt.
Email däremot så vet jag inte hur pedofiler arbetar, men kanske de utövar uppressning och får bilder den vägen? Men då kan de kräva att de även krypterar bilderna. -Går att göra med typ vilket komprimeringsprogram som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Hade inte de funnits så hade det skyllts på annat istället, vilket det redan görs. T.ex terrorister.

Slänger även in cyberhackers i skaran som ställer till det för "vanlig" användning - utvecklingskostnaderna skenar och användarvänligheten minskar p.g.a. att allt som är uppkopplat måste ha höga krav (snart även lagkrav) på säkerhet och att stoppa obehöriga från åtkomst.

Tycker dock att skydda barn är ett betydligt bättre argument än att något filmbolag tappar pengar p.g.a fildelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Tillfällig? Låter som säljsnack.

Om jag inte missminner mig var också momsen "tillfällig".

Den är fortfarande tillfällig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Såna här argument är ju precis varför barnporr används för att driva igenom massövervakning. Det går ju inte att argumentera emot sådan övervakning utan att man automatiskt hatar barn eller är pedofil.

Har du någonsin suttit i knäet som 7-åring på en pedofil medans han haft handen innanför dina byxor? Har du det så respekterar jag din åsikt annars så vet du ingenting!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det är intressant att det alltid dras pedofil eller terror-kortet när det pratar om utökad övervakning/insamling.

Men när man väl fångar en så sitter de inne 2-3 år sen är de ute igen, och terroristerna kan man inte ens utvisa från landet. Man kanske ska fixa det först.

Som många redan nämt så jagar pedofilerna på typiska "barn-appar" och sociala-medier. Här borde det vara fritt fram för brottsprovokation så hade man nog håvat in en del.

Permalänk
Inaktiv

Än en gång röstas tvivelaktiga lagar igenom med mantrat att det är lättare att ta fast pedofiler. Vidrigt EU.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mer intressant att när man försöker skydda barn så letas det motargument till varför man inte ska skydda barn!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Har du någonsin suttit i knäet som 7-åring på en pedofil medans han haft handen innanför dina byxor? Har du det så respekterar jag din åsikt annars så vet du ingenting!

Gissar att du har det. Men att ta bort andras frihet och integritet löser inte problemet. Demokratin är i fara om vi tappar allt sådant. Måste finnas en balans och stora datainsamlingar av Eu-medborgarnas kommunikation är ett steg i fel riktning. Hellre köra en FBI och fixa en anon-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Gissar att du har det. Men att ta bort andras frihet och integritet löser inte problemet. Demokratin är i fara om vi tappar allt sådant. Måste finnas en balans och stora datainsamlingar av Eu-medborgarnas kommunikation är ett steg i fel riktning. Hellre köra en FBI och fixa en anon-tjänst.

Vem har sagt att det löser problemet, men kan man rädda bara ett barn så är det värt det tycker jag.

Ja jag har suttit i knäet, som tur är så blev han rädd när min morfar & min morbror kallade på mig men jag berättade aldrig något för dom!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kommer det göra nån skillnad? Skickar pedos verkligen sånt över FB och Gmail? Om så är fallet, har de ens IQ till att knyta skor?

Hur många barn använder krypterad uppkoppling och surfar på dark web?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Gissar att du har det. Men att ta bort andras frihet och integritet löser inte problemet. Demokratin är i fara om vi tappar allt sådant. Måste finnas en balans och stora datainsamlingar av Eu-medborgarnas kommunikation är ett steg i fel riktning. Hellre köra en FBI och fixa en anon-tjänst.

Håller med.
Det blir också ett ganska oärligt argument att man bara får ha en åsikt om man har en personlig erfarenhet av det som lagen påstås(!) skydda mot, hur hemska saker det än gäller.

Kommer det ett lagförslag att polisen ska söka genom alla medborgares hem för att se till att de inte har olagliga droger hemma så kommer jag vara kraftigt emot det också, trots att jag aldrig använt olagliga droger i mitt liv. Inte en enda gång.
Om någon sedan skulle säga att jag inte fick ha en åsikt i frågan för att jag inte förlorat någon nära till drogmissbruk så skulle ju det inte riktigt vara rimligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Vem har sagt att det löser problemet, men kan man rädda bara ett barn så är det värt det tycker jag.

Fel väg att gå. Men det argumentationen så har du snart totalövervakning, social scoring, face detection. Men vad gör du om den vuxna och barnet går in till skogen. Ska du ha sedlighetspolisen i varje hörn. Det räcker att du bygger en faradays bur och skärmar av med blyplattor så kommer ingen strålning ut. Så hur mycket frihet vill du ge upp för att komma åt den sista pedofilen på planeten? Det är fel väg att gå.

Permalänk
Medlem

3 år kallas tillfälligt, liksom en hel stadsdel kan vara ett begränsat område när tillstånd ges för drönarövervakning i Sverige. Man är halvvägs över till nyspråket.

Permalänk
Avstängd

Snart vet man inte om man bor i Kina eller i EU, med all massövervakning.

All massövervakning är alltid fel, förstår inte hur visa personer kan tycka sånt är okej, det är som att någon i IRL kommer hem och genomsöker lgh vare dag.

Det är på god tid att vi lämna EU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Har du personligen råkat ut för nått dåligt från tidigare beslut och lagar?

Jag ser gärna att pedofiler, terrorister, kriminella och gangsters fångas med så många tillåtna medel som möjligt och sen får betydligt hårdare straff än idag.

Måste man personligen råkat ut för något för att man ska få tycka och tänka? Massövervakning kan användas till så mycket annat som att jaga oliktänkande med andra politiska åsikter än landets regering anser vara det enda rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tycker det är mer intressant att när man försöker skydda barn så letas det motargument till varför man inte ska skydda barn!

Finns jättemånga saker att göra i regelverk och utbildningar i skola samt sociala myndigheter samt utökandet av personal hos polis som utreder och spårar pedofiler.
Men dessa saker kosta pengar och och ger inget tillbaka förutom lyckliga ej sexuellt utnytjande barn, och det är ju inte tillräkligt.
Detta är en klassisk döda 2 fåglar med en sten, vinna poularitet hos massan och samtidigt tjäna pengar/makt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Äh, vafan är det här?

Som att sätta en innerslang i ett trasigt bildäck och förvänta sig att det kommer rulla >1500mil till.

Kan funka om du täcker hålet med en tidning 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För er inte så insatta, det här kommer bli permanent när prövotiden nått sitt slut. Precis som mycket annat som införs av EU.
Möjligt att de utökar detta ytterligare när väl människor vant sig också. Vanlig strategi.

Tråkig utveckling detta.

Visa signatur