Hur många har installerat Windows 11 Insider Preview?

Permalänk

Hur många har installerat Windows 11 Insider Preview?

Lite nyfiken på hur många som har fallit för frestelsen att installera förhandsversionen av det kommande Windows 11.
Vore intressant med att läsa vad ni tycker om det såhär långt, och vad som är bra respektive dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Lite nyfiken på hur många som har fallit för frestelsen att installera förhandsversionen av det kommande Windows 11.
Vore intressant med att läsa vad ni tycker om det såhär långt, och vad som är bra respektive dåligt.

Borde finnas ett val "Ja, men har återgått till Windows 10". Jag installerade Windows 11, men gick sen tillbaka till Windows 10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Borde finnas ett val "Ja, men har återgått till Windows 10". Jag installerade Windows 11, men gick sen tillbaka till Windows 10.

Rösta "Ja" och skriv som kommentar anledning till varför du gick tillbaka.

Permalänk

Installerade Windows 11, men gick tillbaka till Windows 10

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem

Känns som att hag har sagt detta ett 20-tal gånger. Men gick tillbaka för andra gången efter att ha upplevt samma problem med båda förhandsversionerna 55 & 65. Lagget i kolumnen till vänster inuti mappar är enskilt den största buggen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Thunderdome:

Installerade Windows 11, men gick tillbaka till Windows 10

Skriv gärna varför du gick tillbaka till Windows 10.

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Skriv gärna varför du gick tillbaka till Windows 10.

Buggigt och saknade funktioner. var mest nyfiken

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem

Ja, på min Surface Pro 7.
I överlag en riktigt trevligt upplevelse för touch, men hoppas på fler isntällningar så man kan välja hur lättanvänt eller "avancerat" ui man vill ha.

+Rundade hörn.
+Mer färger.
+Bättre och simplare ui för touch.
+Petar man på skärmen tillräckligt länge så får man nu en liten ui feedback på att "högerklick" har triggats.
+"Högerklick" för touch verkar dessutom alltid fungera nu. I W10 gjorde jag många feltryck då det istället triggade "vänsterklick" eller så hände inget alls. Tror de fått till koden mycket bättre, inte bara att det ger feedback.

-Rundade hörn (de känns ibland lite väl runda).
-Kalendern dyker upp när man vill se notifikationsmenyn.
-Notifikationsmenyn är för liten.
-För enbart mus så är högerklicksmenyn för simpel.

Main riggen får självklart avvakta tills release, men kan jag testa i virtuell maskin lite längre fram så gör jag nog det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Kan inte även om jag skulle vilja. Sitter med i5 4690K och krävs minst 8:e generationens CPU för WIN 11?
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...
Skulle bara kosta mig minst 5000 för att uppgradera. Nej tack.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Provade, VPN fungerade inte så körde rollback. Hade gärna behållt win10 startmenu.
Det viktiga är directstorage, men kräver också att jag byter GPU så har inte så bråttom.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Installerat i en HyperV-maskin. Hade en tanke på att installera det på min Surface Pro 2 som jag inte använder så mycket för tillfället, men jag hittar inte den.

Annars är det väl inte så stora skillnader egentligen. Startmenyn ser annorlunda ut men jag tittar sällan på den, i övrigt känns det rätt mycket som tidigare.

Permalänk
Medlem

Har installerat på min surface pro 7 men inte hunnit testa så mycket än. Har blivit några förbättringar för touch iPad som är välkommet

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft resonabelt stabila dev-builder när jag har kört dom, så hoppade på direkt och kör fortfarande W11 dev

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

För er som vill testa Win11 men inte uppfyller "kraven" för att kunna installera.

LinusTechTips har en video på hur man kan gå runt kraven för att få Win11 att funka på "äldre" hårdvara eller om man saknar TPM. Förhoppningsvis kommer den officiella versionen fungera på äldre hårdvara utan att behöva göra dessa ändringar..

TLDW för de som inte vill krångla allt för mycket (men ändå en del krångel)
Fixa en Win10 installation på USB (MediaCreationTool),
https://uupdump.net/known.php?q=windows+11+insider+preview -> välj senaste version, välj språk, välj version, klicka i "Download, add additional editions and convert to ISO, klicka i Use solid (ESD) compression och sen Create download package.
Du laddar nu ner en .zip, packa upp den och klicka på uup_download_windows.cmd, den kommer ladda ner en Win11 iso.
När det är färdigladdat ca. 1 timme beroende på internethastighet, kan du mounta den och kopiera \sources\install.esd till din sources mappen på Win10 usb-stickan.
Efter det är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Lego Master

Ja, på en VM. Så det är inte min huvudsakliga install, men jag kan hoppa in och pilla runt om jag känner för det.
Maskinen jag sitter på är OK för Win11, så jag ser ingen anledning till att inte uppgradera day one. Happy fun times med lite nytt o fräscht utseende. Win10 är trevligt och så, men newer is always better!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har installerat det på en virtuell maskin. Tycker det är som ett lätt polerat Windows 10, har dock inte testat det jätte mycket.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderdome:

Buggigt och saknade funktioner. var mest nyfiken

Lite nyfiken på vad för buggar du stött på? Och framförallt vad för funktioner du saknade?
Kört Windows11 ett tag nu och, förutom det kosmetiska, så tycker jag det fungerar bra.

Något de dock måste åtgärda är den fruktansvärda högerklicks-menyn.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MrShizzle:

Något de dock måste åtgärda är den fruktansvärda högerklicks-menyn.

Ja, den här utvecklingen med att ha "det nya snygga" och "det gamla fula" separerat och inte integrera all funktionalitet i "det nya snygga" (precis som Inställningar vs Kontrollpanelen) är bara hål i huvudet, och det måste dom verkligen få ordning på. Fort utav bara helvete.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Sötast

Ja i en VM, kollade lite snabbt och hittade ett par win7 menyer, ett par win8 menyer å ett par win11 menyer.... precis som förväntat!
Good job, as always!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja i en VM, kollade lite snabbt och hittade ett par win7 menyer, ett par win8 menyer å ett par win11 menyer.... precis som förväntat!
Good job, as always!

Du har ingen enhet du kan installera det ordentligt på? Ser ingen blandning av menyer som du nämner

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Röstade Ja men tekniskt sett är det Nej för jag kör fortfarande den där läckta versionen som kom ut ca 1 vecka innan reveal och jag verkar inte kunna uppgradera från den

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Sötast
Skrivet av HoboCop:

Du har ingen enhet du kan installera det ordentligt på? Ser ingen blandning av menyer som du nämner

Jag ser ingen större skillnad på en VM och en bare metal install to be honest. De flesta maskinerna jag använder är virtuella maskiner. Både i jobbet och hemmet.

Ser du ingen blandning av menyer i Windows10 heller? De har inte bemödat sig att fixa det där sedan det släpptes heller

Permalänk
Medlem

Känner inte jag har lust vara försökskanin så väntar till släpp.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Installerat det på en virtualmaskin på jobbdator. Men annars kommer jag nog vänta ett bra tag förrän jag övergår till W11 på egna datorn. Tycker det är sådär hittills, varken bu eller bä, sen tycker jag det inte är precis något riktig stor förändring om jag ska va ärlig men tyckte det verkade "ganska ok". Hade man haft en laptop / 2-in-1 med touchscreen hade nog det varit större skillnad.

Som tips så finns ju https://uupdump.net/ via man kan ladda ner det som en image fil om man vill utan att behöva vara med i windows insider. Är 3:e part men är open-source projekt på github och de har discord kanal och det laddar ju direkt från windows update servrar så är nog lugnt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag ser ingen större skillnad på en VM och en bare metal install to be honest. De flesta maskinerna jag använder är virtuella maskiner. Både i jobbet och hemmet.

Ser du ingen blandning av menyer i Windows10 heller? De har inte bemödat sig att fixa det där sedan det släpptes heller

Doh! Tänkte på helt andra menyer, nu hänger jag med i resonemanget. Jo contextmenyerna har jag lagt märke till och påpekat via feedbackhubben.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Lite nyfiken på vad för buggar du stött på? Och framförallt vad för funktioner du saknade?
Kört Windows11 ett tag nu och, förutom det kosmetiska, så tycker jag det fungerar bra.

Något de dock måste åtgärda är den fruktansvärda högerklicks-menyn.

Ljudenhenter på frontpanelen av datorn går ej att aktivera har slutat fungera, inställning kraschar, blandat språk Eng/Sve högerklicks-menyn som du nämde osv. Det skall sägas att det var den första Insider Preview jag testade så ...

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderdome:

Ljudenhenter på frontpanelen av datorn går ej att aktivera har slutat fungera, inställning kraschar, blandat språk Eng/Sve högerklicks-menyn som du nämde osv. Det skall sägas att det var den första Insider Preview jag testade så ...

Det du har är en version som inte har kommit till beta stadiet än, så att mycket glappar är rätt normalt i det här läget

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Kör skarpt på 3 datorer, inga som helst buggar med något

Permalänk
Inaktiv

Finns det några direkta nackdelar med Win11 i dagsläget? Såg det snackades om att fuskmjukvara inte kände igen OS'et i början, vore så lagomt kul att bli VAC-bannad.

Permalänk
Medlem

Har provat i VM miljö och lekt runt lite men avvaktar till den skarpa versionen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc