Bildskärmar med 480 Hz-panel planeras till 2023

Permalänk
Medlem

Tycker att de kan jobba på att eliminera eftersläppet snarareän att trycka ut högre frekvens.

Permalänk
Medlem

Tänker mig att coilwhine kommer bli ett ännu större problem, när skall denna nöt knäckas? Lägre strömförbrukning, mindre noise?

Permalänk
Medlem

480hz och fortfarande sämre eftersläp än CRT 60hz skärmar som kräver en femtedel av din dator...
öka hz för att minska eftersläp är bruteforce teknik, oled ska ju tydligen ha galant eftersläp så dags o få till nå liknande in i konsument monitorer!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vidare mot 960 Hz med andra ord

Schhh, jag vill inte köra nästa TV på egen säkring.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Triton242:

Tycker att de kan jobba på att eliminera eftersläppet snarareän att trycka ut högre frekvens.

Högre panelfrekvens möjliggör just mindre eftersläp

Permalänk
Medlem

Dags att dumpa priserna på 144Hz nu då.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lanserar 30hz skärm för de professionella kontorsnissar. Förödande om de får en skärm med fördelar från produkter som passar in i gamingkulturen.

Permalänk
Avstängd

Vill ha ordentlig svärta igen. Katastrof att man ska behöva vänta så länge för datorer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hoppas dom lanserar 30hz skärm för de professionella kontorsnissar. Förödande om de får en skärm med fördelar från produkter som passar in i gamingkulturen.

30Hz och LDR (Low Defintion Range).

Fast 30Hz hade man ju typ förr i tiden när man ville skruva upp upplösningen på en CRT.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Sitt ner allihop i eran dator stol och res bakåt idag precis till den 23 Juli 2011.

Det fanns inte 144Hz, 120Hz fanns och var realativt nytt men hade inte sådant stort utbrett som det är idag, alla satt på en 60Hz.

Och idag 2021 har vi upp till 380Hz. Vad står och väntar 2031 har vi hunnit uppnått 1000Hz skärmar då?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Beror på hur flimmerkänslig man är. Själv kan jag se flimmer i en bra bit över 200Hz. Har inte haft möjlighet att testa högre än så. Men jag skulle inte uppskatta 120Hz flimmer som skulle bli om du körde 120fps av BFI.

Många (eller kanske alla?) OLED-paneler på mobiler flimrar ju vid lägre ljusstyrkor vilket jag kan tycka är hyfsat tydligt. Vill minnas att min ligger på 320hz eller 360hz när jag mätte nångång och det syns väldigt lätt om man snabbt drar fram o tillbaks i sidled när det är mörkt.

Men angående det där med eftersläpet så förstår jag inte riktigt varför man så väldigt gärna vill ha bort det? Temporal aliasing är _fult_ och det löses med ett AA-filter vilket är precis vad eftersläpet faktiskt är. Kan störa mig ganska mycket ibland på min OLED-tv o dess väldigt snabba pixlar när jag ser på film, är ju strob-fest deluxe, speciellt i nyare filmer o serier där dom tenderar att dra ner på slutartiden vilket resulterar i väldigt lite motion blur. American Gods är ett väldigt bra exempel på det, extremt orolig bild där om man kollar på en OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Beror på hur flimmerkänslig man är. Själv kan jag se flimmer i en bra bit över 200Hz. Har inte haft möjlighet att testa högre än så. Men jag skulle inte uppskatta 120Hz flimmer som skulle bli om du körde 120fps av BFI.

Hur definierar du flimmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Många (eller kanske alla?) OLED-paneler på mobiler flimrar ju vid lägre ljusstyrkor vilket jag kan tycka är hyfsat tydligt. Vill minnas att min ligger på 320hz eller 360hz när jag mätte nångång och det syns väldigt lätt om man snabbt drar fram o tillbaks i sidled när det är mörkt.

Men angående det där med eftersläpet så förstår jag inte riktigt varför man så väldigt gärna vill ha bort det? Temporal aliasing är _fult_ och det löses med ett AA-filter vilket är precis vad eftersläpet faktiskt är. Kan störa mig ganska mycket ibland på min OLED-tv o dess väldigt snabba pixlar när jag ser på film, är ju strob-fest deluxe, speciellt i nyare filmer o serier där dom tenderar att dra ner på slutartiden vilket resulterar i väldigt lite motion blur. American Gods är ett väldigt bra exempel på det, extremt orolig bild där om man kollar på en OLED.

Är inte QLED bättre än OLED i lägre ljusstyrkor? Finns inte många QLED skärmar utanför TV apparater dock.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yzov:

Är inte QLED bättre än OLED i lägre ljusstyrkor? Finns inte många QLED skärmar utanför TV apparater dock.

Snarare motsatsen. Om man drar ner ljusstyrkan på QLED så den är lika stark som det högsta på OLED så får OLED fram bättre detaljer. Sen är nog den enda QLED skärmarna Samsungs G-serie.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yzov:

Skrivet av DunderFarre:

Snarare motsatsen. Om man drar ner ljusstyrkan på QLED så den är lika stark som det högsta på OLED så får OLED fram bättre detaljer. Sen är nog den enda QLED skärmarna Samsungs G-serie.

Jag ska försöka vara subtil här:

Ifall man drar ned ljusstyrkan på en SPECIFIK PRODUKT med QLED-teknik så kan det bli sämre. Men också bättre jämfört med ANNAN SPECIFIK PRODUKT med OLED-panel. Detta eftersom förmågan att återge bilden i en given jämförelse är avhängt kvaliteten hos PRODUKTERNA och hur de ställs in till att reproducera bild under samma förutsättningar.

Däremot kan mycket väl dra slutsatser om hur QLED-modellen Samsung Q90T beter sig i en viss situation jämfört med LG OLED CX. Dessa slutsatser säger däremot ingenting om hur en annan QLED-modell (likt TCL C825 eller Samsung Q60T) eller annan OLED-modell (likt, Philips, Sonys och Panasonic OLED) kommer att bete sig i samma situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har en en CS:GO spelare i toppsegmentet någon fördel om han har en skärm som visar 240Hz eller 480Hz?
Kan ens ögat uppfatta förändringen och sen skicka signalen till hjärnan och vidare till mushanden att sikta och musfingret att skjuta?
Tyvärr tror jag inte det men har inte orkat googla det utan tyckte det var enklare att fråga våra allvetande sophögar här på forumet😀

Svårt att svara på utan att kunna jämföra skärmar, vi får se hur det blir när skärmarna kommer ut helt enkelt.

Rent generellt så handlar det om timing, inte reaktionsförmåga. Att kunna klämma av ett skott i rätt tillfälle är en fråga om timing, och om man har minimal lag mellan skärm och finger så hjälper det ju. Sen är det ju också en frågan om att alla input blir kvantiserade till nästa frame. alltså, ett musklick registrerar inte förens nästa frame. i 60fps så är det 16,7ms mellan varje frame. Vid ett snabbt svepande skott i 60 fps så är det stort avstånd mellan varje frame. mao, stor chans att även om man tajmar ett skott så kan det missa för att input inte registreras förens nästa frame.
En spelare kommer att vänja sig vid det och vänta tills siktet är stilla innan man klämmer av ett skott. Men om man faktiskt kan klämma av ett svepande skott, så kan man skjuta tidigare om kan svepa siktet och tajma skottet.

Det tror jag är den största skillnaden i FPS spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

i 60fps så är det 16,7ms mellan varje frame. Vid ett snabbt svepande skott i 60 fps så är det stort avstånd mellan varje frame. mao, stor chans att även om man tajmar ett skott så kan det missa för att input inte registreras förens nästa frame.

16,7ms, stort avstånd? 150ms är väldigt snabb reaktionstid, och en reflex (som inte går via hjärnan) är på typ 80ms. Jag tror knappast man märker skillnad på om ett skott skjuts på en frame eller nästa. Det är nog snarare skillnaden mellan t.ex. 144 FPS och 60 FPS som gör det svårare att time:a skotten då man upplever att det senare flyter sämre. Men 17 ms är otroligt kort tid när det gäller den mänskliga uppfattningen.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Läste kanske snabbt men AUO har också 240hz 4k panel på gång. Själv vill jag ha 24 tum 1440p 360hz. 1440p på 24 är skarpt å fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag har inte gameat på PC på länge och då var dessutom inte toksnabba de spel jag spelade. För min del räcker 60hz gott och väl, jag kan förstå att de som spelar typ CS:Go kan vilja ha mer men vad är gränsen för vad de märker skillnad?
Dessutom ska ju datorn orka med detta.

Bara genom 60Hz och 120hz är som natt och dag, 120Hz 144hz inte lika stor skillnad. Där har nog ganska många svårt att avgöra skillnaden.

I princip alla spel där man får minst 120fps drar nytta av 120Hz. Sen är de inte hz på skärmen i sig som är krävande för datorn utan snrare att man bör ha en burk som orkar hålla sig på 120Hz eller över för att dra nytta av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Sitt ner allihop i eran dator stol och res bakåt idag precis till den 23 Juli 2011.

Det fanns inte 144Hz, 120Hz fanns och var realativt nytt men hade inte sådant stort utbrett som det är idag, alla satt på en 60Hz.

Och idag 2021 har vi upp till 380Hz. Vad står och väntar 2031 har vi hunnit uppnått 1000Hz skärmar då?

Det verkar luta ditåt, jo!

Från BlurBusters-länken jag postade ovan:

Citat:

2020 Update: NVIDIA and ASUS now has a long-term road map to 1000 Hz displays by the 2030s! Contacts at NVIDIA and vendors has confirmed this article is scientifically accurate.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mina 100Hz.
Väntar fortfarande på något som aldrig verkar komma, 36-37" i 16:9.
32" är för litet och 40-42 är för stort

Permalänk
Inaktiv

Skärmen är bland den viktigaste delen av datorn för min del. Följt av mus och tangentbord förstås. Det som jag använder för att interface'a med datorn så mycket viktigare än vilka komponenter som sitter i skärmen.

Letat ersättare för min X34A och XB271HU länge, mest sidegrades och marginella förbättringar. Men IPS med bättre svärta låter riktigt lovande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Fast är det verkligen ett problem? När folk köper bara grafikkort för ibland 20.000:- nuförtiden ? Skärmarna är inte helt billiga idag heller, jag köpte min budget AOC ultrawide för 1-2 år sedan för knappt 4000:- och jag är så missnöjd så jag inte ens vill sitta vid den nu. Folk har ju också länge suttit med triple setups av dyra 144hz skärmar eller värre nuförtiden.

I takt med att fler vill ha OLED och tillverkare satsar på det så att utbudet och utvecklingen ökar och priset i sin tur går ner så kommer vi nog kunna se OLED till dator förr eller senare.

Och jag erkänner här - jag hade ingen som helst jävla aning om vilken skillnad det var förräns jag testade själv i år med OLED. Det finns en anledning jag inte suttit vid min AOC skärm på 4 månader för att spela nu, att säga att den skärmen kan visa svarta färger borde vara falsk marknadsföring, det är grått.

Resonemanget är bakvänt. Det är inte som att man får mer pengar av att köpa dyra saker. Förr eller senare måste alla prioritera. Grafikkort för 20Kkr kan mycket väl innebära skärm för 5Kkr.

Permalänk

Om skärmarna kan driva en sådan uppdateringsfrekvens med tillräckligt låg pixel response time för att slippa strobe crosstalk med en dynamisk BFI-implementation... då är jag intresserad! Men jag har inga större förhoppningar att det skulle vara möjligt med LCD inom de närmasta åren om öht. Förr eller senare lär LCD bli utbytt mot t.ex. microLED.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig fatta den här hypen om HZ, lägg pengarna på att tillverka en skärm som kan visa någorlunda bra färger utan att behöva kosta över 100 tusen istället, det är vad vi behöver. Bra skärmar som går att köpa för vanliga konsumenter.
Dom bästa konsumentskärmarna man kan köpa har värdelösa färger jämfört med professionella skärmar istället fokuserar tillverkarna bara på upplösning och uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kommer aldrig fatta den här hypen om HZ, lägg pengarna på att tillverka en skärm som kan visa någorlunda bra färger utan att behöva kosta över 100 tusen istället, det är vad vi behöver. Bra skärmar som går att köpa för vanliga konsumenter.
Dom bästa konsumentskärmarna man kan köpa har värdelösa färger jämfört med professionella skärmar istället fokuserar tillverkarna bara på upplösning och uppdateringsfrekvens

Betala för en skärm med bra färger då? Jag tror inte att det här är något antingen-eller-problem. Tillverkarna kan nog jobba på både uppdateringshastighet, upplösning och färgkvalitet samtidigt, och är nog faktiskt tvungna att göra det. Eftersom de flesta vanliga användare nog inte efterfrågar korrekta färger kan tillverkarna ta ett premiumpris för detta.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

När man väl spelat 480fps / hz vill man nog inte spela 144 nått mer. Vilken grej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I vilka spel kommer en vanlig dödlig någonsin ha en marginell fördel med så höga hertz? Tror inte ens Ninja siktar nämnvärt bättre..

Det börjar likna när CD Rom spelarna gick från 8x speed till 64x på 90-talet, sälj gimmick..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

I vilka spel kommer en vanlig dödlig någonsin ha en marginell fördel med så höga hertz? Tror inte ens Ninja siktar nämnvärt bättre..

Det börjar likna när CD Rom spelarna gick från 8x speed till 64x på 90-talet, sälj gimmick..

Det blir ju snyggare ju desto temporal aliasing man får, alltså att om nånting rör sig över skärmen så får man en riktig röresleoskärpa utan tydliga steg i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Blir det inte mycket mer påfrestande för utrustningen? För en skillnad vi inte kommer märka?

Varför skulle den inte märkas?, i spel där reaktionstid är relevant blir detta relevant om man får sin information tidigare.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]