Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Troligtvis krockskadad och därefter reparerad med halvtaskigt resultat.

KVD visar i sina auktioner en besiktning.

Anmärkningar

Några stenskott, bucklor, dörruppslag och repor
Stenskott vindruta utanför synfält
Vänster och höger bakljus kondens
Fälgar på bilen kantstötta
Bilen är delvis omlackerad, med bitvis dåligt utfört arbete
Invändigt fåtal repor, fläckar och märken
Backljus ur funktion

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min Peugeot E-208 GT för 3 dagar sedan. Superrolig bil att köra och passar mitt behov för jobbpendlande (5 mil TOR).

Mycket nöjd! 😃

Permalänk
Medlem

Tesla the "boat"...

Lite förklaringar kring det hela...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Tesla the "boat"...

lol Så skulle då INTE jag rekommendera att göra! Ser man inte hur djupt vatten är, kör för fan inte ner i det!

Begriper inte varför folk chansar så här, vafan tror de händer om kupen börjar ta in vatten...? Och vem vill ha in sånt vatten med allt djävulstyg som finns nedrört i det i sin kupe förresten, ööörrrkkkk! Har sånt här folk noll riskbedömningsförmåga typ? (Frågan svarar sig självt...)

Här i götet finns det flera ställen i stan som är klassiska störtregnsfällor, och folk går i dem varenda gång lik förbannat. "Jajaja, det går nog bra"/"det är ju bara lite vatten"/"vad är det värsta som kan hända", och sen brumbrum rätt ut i det halvmeterdjupa (eller mer) vattnet... Hopplösa människor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

lol Så skulle då INTE jag rekommendera att göra! Ser man inte hur djupt vatten är, kör för fan inte ner i det!

Begriper inte varför folk chansar så här, vafan tror de händer om kupen börjar ta in vatten...? Och vem vill ha in sånt vatten med allt djävulstyg som finns nedrört i det i sin kupe förresten, ööörrrkkkk! Har sånt här folk noll riskbedömningsförmåga typ? (Frågan svarar sig självt...)

Här i götet finns det flera ställen i stan som är klassiska störtregnsfällor, och folk går i dem varenda gång lik förbannat. "Jajaja, det går nog bra"/"det är ju bara lite vatten"/"vad är det värsta som kan hända", och sen brumbrum rätt ut i det halvmeterdjupa (eller mer) vattnet... Hopplösa människor!

Jag skulle inte heller köra ner i en sådan vattensamling utan att veta hur djupt det är. I alla fall inte med en ICE-bil... som inte är gjord för det.

Om du tittar på andra klippet jag länkade, så testar tydligen Tesla sådant här själva, på sin anläggning i Kina. Så de måste ju vara rätt tåliga då... bilen i fråga flyter ju till och med och paddlar sig fram med bakhjulen.

Men ändå rätt bra att veta att ens bil kan klara av det, om man skulle komma till en nödsituation.

Finns en del klipp på olika Teslor som plumsar runt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Finns det någon sida med bra information om lämpliga laddboxar för heminstallation (villa)? Känns som en djungel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Behövde inte köa på nått ställe. ABRP Dirigerade om mig i Sundsvall till en som var ledig.
Ca 1 timme och 10 minuter spenderades på att ladda. Men då laddade vi längre än vi behövde då vi hade 50% laddning vid ankomst.

Inte så illa ändå, men om ruttplaneraren är i rätt härad så lär det onekligen bli mer vintertid.
Jag tog faktiskt tid idag från att jag drog upp blinkersspaken tills att jag var upp i tillåten hastighet igen när jag tankade. Det tog 8 minuter, men jag hade nog kunnat kapa 1-2 minuter om jag skyndat mig. Tittade bland annat på göken som jag fick framför som jag undrade varför han lekte snigel, vilket snabbt visade sig bero på ett tvärplatt bakhjul. Och han lyckades inte få i luft, men hur historien slutade vet jag inte. Jag misstänker dock att däcket inte längre låg korrekt mot fälgen, så det var nog rätt kört att ens tillfälligt pumpa upp.

När jag tryckte en burgare och pinkade för någon vecka sedan tog det 20 minuter utan att jag skyndande mig. Detta var dock inte från avfart till påfart, eftersom jag åkte av och sedan fortsatte på en länsväg. Fast där hade jag normalt sett inte stannat, för jag åt inget hemma och kalkylerade med att stanna efter bara runt tio mil. Det hade inte varit så bra som laddstopp och sedan vette sjutton om det funnits någon laddare. Den turen hade inte varit något problem med de bättre och dyrare elbilarna räckviddsmässigt, men många av de billigare/mindre/äldre hade kroknat. Just där jag tankade idag såg jag förressten en sådan där iMIEV, eller vad den heter, alternativt en av dubbelgångarna, stående på avfarten för någon månad sedan. Något säger mig att den fått eltorsk... De hade väl typ 10-15 mil i räckvidd som nya i bästa fall.

Permalänk
Medlem

Spontana tankar om MG ZS EV efter att ha kört hem den från bilhandlaren, ca 10 mil:

- Bekväm att köra, men väg/vindljud låter mer än Leaf (vill jag minnas, var två år sen jag hade den)
- Bra bagageutrymme
- Man sitter bra och ser bra
- Ganska slö i Eco-läge, men det är väl väntat
- Mediokert och slött mediasystem, men när man väl fått in en destination så är navigeringen förvånandsvärt bra.
- Laddningen gick max upp till 6kWh hemma, men läste lite att det kan handla om initial kalibrering så får låta den fullladda någon dag och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Finns det någon sida med bra information om lämpliga laddboxar för heminstallation (villa)? Känns som en djungel.

Du kan i princip köpa vilken som helst. Vill du ha en mera nördig så kolla exempelvis på Easee som har appstyrning och integrering med bil och elleverantören Tibber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte så illa ändå, men om ruttplaneraren är i rätt härad så lär det onekligen bli mer vintertid.
Jag tog faktiskt tid idag från att jag drog upp blinkersspaken tills att jag var upp i tillåten hastighet igen när jag tankade. Det tog 8 minuter, men jag hade nog kunnat kapa 1-2 minuter om jag skyndat mig. Tittade bland annat på göken som jag fick framför som jag undrade varför han lekte snigel, vilket snabbt visade sig bero på ett tvärplatt bakhjul. Och han lyckades inte få i luft, men hur historien slutade vet jag inte. Jag misstänker dock att däcket inte längre låg korrekt mot fälgen, så det var nog rätt kört att ens tillfälligt pumpa upp.

När jag tryckte en burgare och pinkade för någon vecka sedan tog det 20 minuter utan att jag skyndande mig. Detta var dock inte från avfart till påfart, eftersom jag åkte av och sedan fortsatte på en länsväg. Fast där hade jag normalt sett inte stannat, för jag åt inget hemma och kalkylerade med att stanna efter bara runt tio mil. Det hade inte varit så bra som laddstopp och sedan vette sjutton om det funnits någon laddare. Den turen hade inte varit något problem med de bättre och dyrare elbilarna räckviddsmässigt, men många av de billigare/mindre/äldre hade kroknat. Just där jag tankade idag såg jag förressten en sådan där iMIEV, eller vad den heter, alternativt en av dubbelgångarna, stående på avfarten för någon månad sedan. Något säger mig att den fått eltorsk... De hade väl typ 10-15 mil i räckvidd som nya i bästa fall.

Ladda ned ABRP och välj bil. Sen kan du experimentera med ställen som du normalt kör till. För att få ett hum om laddtider etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Spontana tankar om MG ZS EV efter att ha kört hem den från bilhandlaren, ca 10 mil:

- Bekväm att köra, men väg/vindljud låter mer än Leaf (vill jag minnas, var två år sen jag hade den)
- Bra bagageutrymme
- Man sitter bra och ser bra
- Ganska slö i Eco-läge, men det är väl väntat
- Mediokert och slött mediasystem, men när man väl fått in en destination så är navigeringen förvånandsvärt bra.
- Laddningen gick max upp till 6kWh hemma, men läste lite att det kan handla om initial kalibrering så får låta den fullladda någon dag och se

Provkörde MG ZS EV igår. Den var faktiskt trevlig! Smart köp.
ID.3, Mini Cooper SE, Peugeot E-208/E-2008 (som jag även testade) håller lite högre klass såklart. Men för priset är den oslagbar. Några av ovan går ju även bort om man behöver lite mer plats.

Blir att fundera om det är värt att spendera minst 1000 kr extra i månaden för att gå upp till en av dem.

Testade också Fiat 500e men det var nog den sämsta bilen jag någonsin kört. Ingen känsla i ratt, gas eller broms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vi har en EASEE med Watty lastbalansering. Överlag väldigt nöjd med boxen. Lite problem med Wattyn då den ligger på gränsen till vårat Wifi men Boxen gör det den ska.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ladda ned ABRP och välj bil. Sen kan du experimentera med ställen som du normalt kör till. För att få ett hum om laddtider etc.

Den går ju att köra på webben och visar i princip det jag skrev. För att komma runt i fallet där jag stannade för en burgare, med parametrar som inte innebär en tydlig försämring, krävs något i stil med Model 3 LR. Vintertid (-5) kommer den inte riktigt runt med satta parametrar, men med väldigt lite laddtid (storleksordning min tankning). En del bilar resulterar vid -5 i laddtider på 45+ min. Då satte jag startladdning till 95 %, vilket nog är det högsta realistiska med tanke på att bilen stod på gatan innan. I verkligheten hade det sannolikt blivit värre, för den aktuella turen företogs med kort varsel. Det är ju inte så bra ens om man har bilen hemma med laddbox att ha den stå och trycka fullt konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

En synpunkt jag kan ha är att kolla om den lyser som ett lasersvärd eller inte. Jag har sett vissa som nog kan göra både en själv och/eller grannarna irriterade om de sitter vinklade "fel".

saknat "göra"
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kan i princip köpa vilken som helst. Vill du ha en mera nördig så kolla exempelvis på Easee som har appstyrning och integrering med bil och elleverantören Tibber.

Skrivet av megaman01:

Vi har en EASEE med Watty lastbalansering. Överlag väldigt nöjd med boxen. Lite problem med Wattyn då den ligger på gränsen till vårat Wifi men Boxen gör det den ska.

Skrivet av ztenlund:

En synpunkt jag kan ha är att kolla om den lyser som ett lasersvärd eller inte. Jag har sett vissa som nog kan både en själv och/eller grannarna irriterade om de sitter vinklade "fel".

Tackar för era svar! Krävs chassinumret inför installationen? För leverans av bil blir det ju inte tal om än på ett par månader, så då får jag kanske tänka om gällande planering av arbetet med boxen 🤔

Permalänk
Medlem

Man får väl avdrag på box/installation oavsett om man har elbil eller ej? Enda ”begränsningen” jag vet är att man inte kan köpa Teslas box om man inte har en Tesla.

Permalänk
Inaktiv

De första testerna på Mercedes EQS börjar nu rulla in (hm!); här är Thomas från Autogefühl till exempel - han är bra som vanligt men mumlar en del emellanåt och bryter på Tüska ganska mycket så kan vara lite svårt att höra vad han säger ibland. Tydligen verkar Mercedes egna räckviddssiffror stämma ganska bra, sommartid får tilläggas som vanligt med elbilar såklart, de nådde över 630km på en tank genom att köra runt i Schweiz, i en jättebil med skitstora hjul, vilket ju inte brukar vara positivt för räckvidden på elbilar.

Så effektivitetsmässigt ligger den på topp. Nästan allt det andra tekniska får också toppbetyg; prestanda, manöverbarhet, material, byggkvalitet, ljudisolering och så vidare - utom alla touchkontroller i instrumentering som han inte gillar (vem gör egentligen det? Förutom bildesigners då förstås!), och att den jättelika OLED-instrumentbrädan syns dåligt i solljus. Sedan är det några smågrejer som verkar lite plockiga, kopphållaren i armstödet baktill måste petas ut på ett speciellt sätt till exempel. Men så är det väl med de flesta bilar att det är alltid någonting som inte är optimalt löst.

Själv skulle jag också säga att bilens digitala karta är förvånansvärt seg och laggig för en så här dyr bil - verkar som de har en SoC modell gammal och trist som styr infotainmentsystemet. Min gamla iPad Air 2 från över 8 år sedan flyter på bra mycket mjukare än vad vi ser här, och det imponerar ju inte även om OLED-skärmen kanske har högre upplösning än en sleten gammal iPad (sägs inte några specifikationer på skärmpanelen, om Mercedes ens nämner det.)

Just ljudnivån i kupén verkar fenomenal, fordonet innehåller tydligen isolerande skum i chassit med mera, och är tydligen otroligt tyst. Kördynamiken nämns också som överlägsen Mercedes S-klass i cancerjos-utförande, den superlånga hjulbasen till trots (fyrhjulsstyrning som standard råder bot på slöhet i manöverförmågan och dålig vändradie där), och accelerationen med dubbla motorer får också högt betyg (räcker inte typ 4.5 sek 0-100 så är det nästan något fel på dig... ) Så elbilarna börjar minsann ta för sig nu skulle då jag säga. Iallafall om man har över miljonen att spendera. Hah.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Man får väl avdrag på box/installation oavsett om man har elbil eller ej? Enda ”begränsningen” jag vet är att man inte kan köpa Teslas box om man inte har en Tesla.

Teslas laddbox funkar utmärkt med andra elbilar vad jag vet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Teslas laddbox funkar utmärkt med andra elbilar vad jag vet.

Ja det gör den, men du måste ha en tesla för att få köpa den.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Ja det gör den, men du måste ha en tesla för att få köpa den.

Stämmer det verkligen? Jag köpte min direkt från Tesla innan jag hade min Teslabil. Man måste ha ett Tesla konto har jag för mig men det kan man skapa utan att ha en bil från dem. Man kan t.o.m välja "köp som gäst" i deras onlinebutik?
https://shop.tesla.com/sv_se/product/wall-connector

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Då har dom nog ändrat sen jag hade en Tesla kanske.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TobiasStockholm:

Stämmer det verkligen? Jag köpte min direkt från Tesla innan jag hade min Teslabil. Man måste ha ett Tesla konto har jag för mig men det kan man skapa utan att ha en bil från dem. Man kan t.o.m välja "köp som gäst" i deras onlinebutik?
https://shop.tesla.com/sv_se/product/wall-connector

Så vitt jag minns stämmer det att man tidigare behövde ha en bil registrerad på sitt konto. Så var det i alla fall när jag beställde min box. Men då var ju Teslas box också överlägset billigast, så efterfrågan var troligen rätt stor. Nu har priserna generellt gått ner och boxen är nog inte lika eftertraktad längre.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Så vitt jag minns stämmer det att man tidigare behövde ha en bil registrerad på sitt konto. Så var det i alla fall när jag beställde min box. Men då var ju Teslas box också överlägset billigast, så efterfrågan var troligen rätt stor. Nu har priserna generellt gått ner och boxen är nog inte lika eftertraktad längre.

Så kan säkert förklaringen vara 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hej!

Familjen slog nyligen till på 2 stycken MG ZS EV som levereras om cirka 4 veckor. Nu försöker jag hitta en vettig och framtidssäker laddstation som passar bra till bilarna (och helst även framtida elbilar).

Det verkar vara en riktig djungel bland laddboxar och jag känner att jag behöver hjälp att välja.

Jag sneglar på Charge Amps Aura. Den verkar ge hög effekt, ha DC-skydd och jordfelsbrytare typ A samt en integrerad lastbalansering om jag förstått det rätt? Den verkar även vara uppkopplad mot molnet.

Någon som vet med sig en bättre laddbox? Enda kravet är egentligen att det ska finnas 2 stycken uttag att ladda från. Ser gärna att boxen är "smart" med en egen app eller dylikt.

Edit: bilarna laddas utomhus, så boxen behöver kunna stå mot regn och snö. Anslutningen till internet behöver ske antingen genom ethernet eller LTE då parkeringen är för långt bort från husets WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hej!

Familjen slog nyligen till på 2 stycken MG ZS EV som levereras om cirka 4 veckor. Nu försöker jag hitta en vettig och framtidssäker laddstation som passar bra till bilarna (och helst även framtida elbilar).

Det verkar vara en riktig djungel bland laddboxar och jag känner att jag behöver hjälp att välja.

Jag sneglar på Charge Amps Aura. Den verkar ge hög effekt, ha DC-skydd och jordfelsbrytare typ A samt en integrerad lastbalansering om jag förstått det rätt? Den verkar även vara uppkopplad mot molnet.

Någon som vet med sig en bättre laddbox? Enda kravet är egentligen att det ska finnas 2 stycken uttag att ladda från. Ser gärna att boxen är "smart" med en egen app eller dylikt.

Edit: bilarna laddas utomhus, så boxen behöver kunna stå mot regn och snö. Anslutningen till internet behöver ske antingen genom ethernet eller LTE då parkeringen är för långt bort från husets WiFi.

Är inte MG smarta så man slipper smarthet i boxen också? Eller har de inget sånt?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Red Onion:

Hej!

Jag undrar om det inte blir billigare att köpa två separata boxar som klarar lastbalansering. Exempelvis Easee i kombination med Watty.

MG ZS verkar dock ha en ombordladdare som går på enfas, så om du inte väljer 22kW (och har säkring som håller för 32A på en fas) kommer du bara ladda bilen med 3,6kW. De flesta elbilarna i dag har 11kW trefas ombordladdare, alltså 16A/400V. Om 3,6kW räcker eller om din säkring inte är nog stor skulle jag köra på 11kW trefasladdare, då inget tyder på att nya bilar kommer komma med större ombordladdare än så.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är inte MG smarta så man slipper smarthet i boxen också? Eller har de inget sånt?

Bra fråga. Jag vet inte hur smart en MG är. Med tanke på dess prisklass förväntar jag mig inga mirakel

Jag vill kunna styra ladningen av mina elbilar till de klockslag mina solceller "peakar", alternativt ladda bilen mitt på natten när elpriset är som lägst.

Vill även kunna öppna upp min laddbox så att allmänheten kan ladda där till självkostnadspris när jag själv inte använder stationen

Nu är allt detta extra lullull såklart. Det primära är att jag vill ha en laddbox som hanterar 2 bilar med så hög effekt det bara går utan att min huvudsäkring ryker (och som inte regnar sönder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag undrar om det inte blir billigare att köpa två separata boxar som klarar lastbalansering. Exempelvis Easee i kombination med Watty.

MG ZS verkar dock ha en ombordladdare som går på enfas, så om du inte väljer 22kW (och har säkring som håller för 32A på en fas) kommer du bara ladda bilen med 3,6kW. De flesta elbilarna i dag har 11kW trefas ombordladdare, alltså 16A/400V. Om 3,6kW räcker eller om din säkring inte är nog stor skulle jag köra på 11kW trefasladdare, då inget tyder på att nya bilar kommer komma med större ombordladdare än så.

Oj, hade ingen aning att bilarna bara laddar på enfas. Ber om ursäkt för mina bristande kunskaper inom ellära, men kommer jag endast få ut 3,6 kW från en Charge Amps Aura ifall min huvudsäkring inte pallar trycket på 32 A?

I produktspecifikationerna för laddboxen står det "6–32 A 1 eller 3-fas per uttag". Jag tolkar detta som att den själv anpassar ström (och faser??) utefter vilken bil som laddar. Dvs i mitt fall med en MG ZS som endast laddar via enfas borde boxen anpassa sig till 16 A enfas och ladda med en effekt förhoppningsvis större än 3,6 kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Oj, hade ingen aning att bilarna bara laddar på enfas. Ber om ursäkt för mina bristande kunskaper inom ellära, men kommer jag endast få ut 3,6 kW från en Charge Amps Aura ifall min huvudsäkring inte pallar trycket på 32 A?

I produktspecifikationerna för laddboxen står det "6–32 A 1 eller 3-fas per uttag". Jag tolkar detta som att den själv anpassar ström (och faser??) utefter vilken bil som laddar. Dvs i mitt fall med en MG ZS som endast laddar via enfas borde boxen anpassa sig till 16 A enfas och ladda med en effekt förhoppningsvis större än 3,6 kW.

230V gånger 16A = ca 3,6kW

För högre effekt skulle du behöva mer ström än 16A

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

En av deltagarna i elbilsrejset SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad väljer att lägga ut stream, kul att se hur det går.

Visa signatur

NO MAAM