Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ska åka och hämta min MG ZS EV på måndag, det ska bli intressant. Har bara kört den en ytterst kort runda.
Anlände nästan tre veckor före utsatt tid, så det är trevligt. (Framförallt när jag redan sålt min tidigare bil)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Du råkar inte ha länken till erbjudandet?

Jo, jag lyckades inte hitta det när jag skrev inlägget, reklam på Instagram är inte så lätt att hitta igen när man vill, men den reklam man inte vill se kommer ju om och om igen.

https://www.atteviks.se/kampanjer/volkswagen-id-3/
Mycket begränsat antal dock. Men det finns liknande deals på fler ställen, exempelvis (för 200 mer i månaden): https://vwstockholm.se/erbjudanden/id-3/ Eller: https://www.motorhalland.se/erbjudande/vara-erbjudanden/vw/vw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Funderar på nya Ioniq 5 som nästa bil. Någon som sett eller rent av provkört en redan? För priset får man ju next-gen EV billigare än det mesta annat i storlek över mikrobil.

Man får lov att bortse från att den ser ut som en hatchback från 70-talet. Kias syskonbil EV6 är förvisso betydligt snyggare (dock inte interiört) men också betydligt dyrare.

Choices, choices.

Jag har varken sett eller provkört den - men Alrik och Peder på AMS/Förnuft & Känsla gillar den:

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Jag har varken sett eller provkört den - men Alrik och Peder på AMS/Förnuft & Känsla gillar den:

https://www.youtube.com/watch?v=Lc-uoD4sTAs

/M

Jo, har kollat på alldeles för många klipp på alldeles för många bilar vid det här laget, inklusive det du länkade 😁

Men 6.5 från Peder till en bil som är elektrisk, inte gjord för dragracing och dessutom mindre än en pansarvagn får väl anses vara toppbetyg antar jag. De där två är... speciella.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, jag lyckades inte hitta det när jag skrev inlägget, reklam på Instagram är inte så lätt att hitta igen när man vill, men den reklam man inte vill se kommer ju om och om igen.

https://www.atteviks.se/kampanjer/volkswagen-id-3/
Mycket begränsat antal dock. Men det finns liknande deals på fler ställen, exempelvis (för 200 mer i månaden): https://vwstockholm.se/erbjudanden/id-3/ Eller: https://www.motorhalland.se/erbjudande/vara-erbjudanden/vw/vw...

Den finns för 2495kr/mån på några platser runtom Sverige https://www.blocket.se/annons/skaraborg/volkswagen_id3_pro_fr...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Gjorde just min första riktiga långkörning med min Kia eNiro.
Vad jag märkte var att ABRP beräknar riktigt fel i appen. Beräknat att jag skulle ha 13% i Sundsvall, men jag hade 42%. Så laddstoppet där blev bara ett toalettbesök långt.(edit: hade tydligen 0 grader C inställt i appen)

Stannade i tönnebro laddade så pass länge att jag han rasta katten och köpa en macka.

Stannade i Avesta och för att sträcka på benen och gick in på Haglöfs outlet. Blev lite längre laddning där (100kw laddare som var gratis då nått blev fel, behövde bara stoppa i sladden) än vad jag behövde. Kom fram till Kumla med nästan 50%.

Summan av att köra elbil. Korta stopp på välbehövliga ställen på resan. Trevligare tempo än då jag kört bensinbil då man känt nån sorts stress av att fortsätta resan. Nu med elbil så kunde man uppskatta stoppen mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Nu med elbil så kunde man uppskatta stoppen mer.

Låter najs!

Sedan i Framtiden<TM> när folk kör elbilar med superbatterier med jätteräckvidd och supersnabb laddning kommer man att stressa på igen för att komma fram till målet så fort som möjligt... Cirkeln blir sluten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Äntligen, får man väl säga! Fantastisk förbättring för alla involverade.

Haha, för alla involverade? Ja, om du räknar bort Tesla-ägare.

Jag tror inte det kommer öppnas för alla, möjligtvis kommer alla tillverkare få möjlighet att köpa in sig på nätverket - men vi får väl se!

Permalänk
Medlem

Hur har ni som valt att köra privat elbil i tjänsten löst det med ersättning för laddning hemma? Går det i dagens läge?

Vill verkligen ha elbil men med tanke på den lösningen som de har på jobbet att de köpt sina företagsbilar och i stort sett kör dom till de är slut/ändrar sin miljöpolicy (nu har man precis bestämt att hybridbilar ger ett positivt företagsintryck) så lär rena elbilar vara miljoner år bort känns det som 😔

Ja plus att de har ett ramavtal med Kia gör ju inte saken bättre beträffande utbudet även om de släpper EV6 inom kort..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Kan du komma på ett annat stort amerikansk företag som lyckats rätt bra genom att ha ett låst ekosystem men där grejerna tack vare det fungerar väldigt bra ihop?

Äpplen och päron. Elström är bara elström typ, ingen skillnad om den kommer ur en tesla supercharger eller en standardiserad elbilsladdare, till skillnad mot Apples alla speciallösningar de hittar på för sina egna kunder.

Vid en viss tidpunkt kommer det att finnas såpass många standardladdare att det inte är någon fördel med supercharger-nätverket längre, och det är då som upprätthållandet av ett Tesla-specifikt laddnätverk börjar kosta mer än det smakar. Musk förefaller vara medveten om detta och det är väl därför han går ut med ett sådant här uttalande nu, innan det gått så långt.

Skrivet av Curik:

Haha, för alla involverade? Ja, om du räknar bort Tesla-ägare.

Du är rädd för ökad konkurrens om laddhandtagen? Det är ett själviskt, kortsiktigt tänk som man inte ska fastna i.

Jag tänker ju såklart i ett samhällsperspektiv här, bäst för teslaägare såväl som alla andra att världen elektrifieras så fort som möjligt, Teslas nätverk kan komma bli ett viktigt steg i att hjälpa den utvecklingen på traven. Dessutom kan högre beläggning på Teslas laddstationer ge mer intäkter till företaget, vilket kan snabba på utbyggnaden - vilket igen skulle hjälpa Teslaägarna likaväl som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den finns för 2495kr/mån på några platser runtom Sverige https://www.blocket.se/annons/skaraborg/volkswagen_id3_pro_fr...

Annonsören har nog ”glömt” skriva att man betalar 20000 kr i kontant.
En annan från samma kedja: https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-id3-lif...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur har ni som valt att köra privat elbil i tjänsten löst det med ersättning för laddning hemma? Går det i dagens läge?

Vill verkligen ha elbil men med tanke på den lösningen som de har på jobbet att de köpt sina företagsbilar och i stort sett kör dom till de är slut/ändrar sin miljöpolicy (nu har man precis bestämt att hybridbilar ger ett positivt företagsintryck) så lär rena elbilar vara miljoner år bort känns det som 😔

Ja plus att de har ett ramavtal med Kia gör ju inte saken bättre beträffande utbudet även om de släpper EV6 inom kort..

Jag kör firmabil med ladda hemma privat. Jag får ett schablonbelopp varje månad. Det måste jag dock betala skatt på. Eftersom du kommer blanda privat och firma laddning (antar jag) så misstänker jag att det är det lättaste sättet.

Jag kör bara i tjänsten och skulle kunna lämna in precis vad strömmen kostar mig varje månad men det blir bara besvärligt och jag går miste om möjligheten att tjäna några kronor på laddningen hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fått en del reklam på Instagram om Id3 privatleasing för 3495 i 36 månader med fri laddning på Bee/Mer under hela leasingperioden. Perfekt om man bor i lägenhet och hyfsat nära en sådan station.

Samma leasingkostnad som för min 3-serie men gratis "bränsle" och 360 i skatt istället för närmare 7000 hade ju gjort det en del billigare.

Nappade på detta erbjudande på id3 med fri laddning på Bee/Mer. Fick ner den till lite drygt 3400:-/månad vid 1500 mil.

Permalänk
Skrivet av Leyer:

En annan från samma kedja: https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-id3-lif...

Även om det är så, så motsvarar det 555kr/mån (20.000 över 36 månader), totalt runt 3000kr/mån istället för 3500kr/mån.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Även om det är så, så motsvarar det 555kr/mån (20.000 över 36 månader), totalt runt 3000kr/mån istället för 3500kr/mån.

Japp fortfarande ett bra pris men ful marknadsföring
Den har varit nere på ca 3000 kr/mån sedan maj hos några återförsäljare dock ej annonserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Dum fråga men vad är grejen med 20k kontant? Nog för att det är lite varierade upplägg på leasing men oftast så är det ju enbart den fasta månadskostnaden som listas, inte extra kontantinsatser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Dum fråga men vad är grejen med 20k kontant? Nog för att det är lite varierade upplägg på leasing men oftast så är det ju enbart den fasta månadskostnaden som listas, inte extra kontantinsatser?

Att månadsavgiften ser lägre ut, får man anta. På hemsidan kallas de 20 tkr för "särskild leasingavgift". Jovisst, varför inte "särskild elmotoravgift", "särskild batteriavgift" och "särskild rattavgift" också? Bokföringsmässigt så slås väl denna avgift slås ut på avtalad leasingtid, även om det förstås inte är tillämpbart privat då man kan intala sig det man själv önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Gjorde just min första riktiga långkörning med min Kia eNiro.
Vad jag märkte var att ABRP beräknar riktigt fel i appen. Beräknat att jag skulle ha 13% i Sundsvall, men jag hade 42%. Så laddstoppet där blev bara ett toalettbesök långt.(edit: hade tydligen 0 grader C inställt i appen)

Stannade i tönnebro laddade så pass länge att jag han rasta katten och köpa en macka.

Stannade i Avesta och för att sträcka på benen och gick in på Haglöfs outlet. Blev lite längre laddning där (100kw laddare som var gratis då nått blev fel, behövde bara stoppa i sladden) än vad jag behövde. Kom fram till Kumla med nästan 50%.

Summan av att köra elbil. Korta stopp på välbehövliga ställen på resan. Trevligare tempo än då jag kört bensinbil då man känt nån sorts stress av att fortsätta resan. Nu med elbil så kunde man uppskatta stoppen mer.

Men hur mycket tid spenderade du faktiskt på att ladda? Det är ju den bestämmande faktorn och det som måste göras där det faktiskt finns en laddare. De många, numera sedan ett antal år dock ej förekommande turerna till Sälen, var t ex upplagda så att det enda stoppet låg på en plats man nog lär kunna se sig i månen efter en laddare... Bl a för att undvika alla andra "dårar". Ett år gjordes misstaget att stanna på en plats med fler faciliteter och det gjordes inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Äpplen och päron. Elström är bara elström typ, ingen skillnad om den kommer ur en tesla supercharger eller en standardiserad elbilsladdare, till skillnad mot Apples alla speciallösningar de hittar på för sina egna kunder.

Vid en viss tidpunkt kommer det att finnas såpass många standardladdare att det inte är någon fördel med supercharger-nätverket längre, och det är då som upprätthållandet av ett Tesla-specifikt laddnätverk börjar kosta mer än det smakar. Musk förefaller vara medveten om detta och det är väl därför han går ut med ett sådant här uttalande nu, innan det gått så långt.

Jag gissar att du förmodligen är ingenjör och inte marknadsförare/säljare Upplevd kundnytta och faktiskt kundnytta behöver inte nödvändigtvis hänga ihop, och vi är sällan så logiska som konsumenter som vi själva vill tro. Sen är det så klart så att ska man lyckas helt på egen hand så måste man vara jäkligt skicklig, och gärna ha lite tur med med både marknaden och att övriga konkurrenter tror att allt handlar om teknik när kunderna upplever att det handlar om mer än så.

Därmed inte sagt att jag vet hur framtiden kommer att bli, men jag vet att det sällan behöver vara de mest logiska faktamässiga skälen som avgör vem som får sälja och vem som inte får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men hur mycket tid spenderade du faktiskt på att ladda? Det är ju den bestämmande faktorn och det som måste göras där det faktiskt finns en laddare. De många, numera sedan ett antal år dock ej förekommande turerna till Sälen, var t ex upplagda så att det enda stoppet låg på en plats man nog lär kunna se sig i månen efter en laddare... Bl a för att undvika alla andra "dårar". Ett år gjordes misstaget att stanna på en plats med fler faciliteter och det gjordes inte om.

Behövde inte köa på nått ställe. ABRP Dirigerade om mig i Sundsvall till en som var ledig.
Ca 1 timme och 10 minuter spenderades på att ladda. Men då laddade vi längre än vi behövde då vi hade 50% laddning vid ankomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Du är rädd för ökad konkurrens om laddhandtagen? Det är ett själviskt, kortsiktigt tänk som man inte ska fastna i.

Jag tänker ju såklart i ett samhällsperspektiv här, bäst för teslaägare såväl som alla andra att världen elektrifieras så fort som möjligt, Teslas nätverk kan komma bli ett viktigt steg i att hjälpa den utvecklingen på traven. Dessutom kan högre beläggning på Teslas laddstationer ge mer intäkter till företaget, vilket kan snabba på utbyggnaden - vilket igen skulle hjälpa Teslaägarna likaväl som alla andra.

Klart man är självisk, jag tycker om att köra elbil men om jag behöver börja vänta på laddare får jag ju köpa en BMW M3 eller liknande igen. Att eventuella problem någon gång kan byggas bort hjälper ju inte mig nu.

Om man skulle öppna upp nätverket är det stor risk för att man får både vänta mycket när långsamladdande ineffektiva bilar skall ladda där. Sen hade jag behövt oroa mig för dörruppslag och liknande medan jag laddar där, som det är på andra laddplatser.

Nu tror jag ju dock att öppnar de upp är det som de sagt tidigare, tillverkare kan ”köpa in sig” och pynta för att bygga ut nätverket, alternativt blir det högt pris för laddning bara för att få bidrag för laddarna (typ 9 kr/kWh á la Ionity).

Skrivet av Def_Dog:

Vad är det du tänker på skall lösas? När frun använder bilen i tjänst är det milersättning som företaget betalar, vi löser själva laddningen då.

Permalänk
Avstängd

Jo, som redan nämnt tillkommer det en ganska fet avgift på det, fortfarande billigare visserligen, men den annonsen säger heller inget om gratis laddning.

Skrivet av Def_Dog:

Det handlar bara om att få månadsavgiften att se lägre ut. Jag har sett det tidigare med typ 18000 i "förhöjd första månadsavgift" för en bil man leasar på ett år, vilket ju innebär att man över perioden betalar 1500 mer per månad än vad det står i annonsen. Men det är ju ganska enkel matte som de försöker lura en med så det är bara att slå ut denna avgift över antal månader för att få reda på den riktiga kostnaden. På samma sätt är de ju fula med faktureringsavgifter och sånt, som förstås är ganska vanligt för alla former av avbetalningar och liknande, vilket man också borde räkna med i månadskostnaden. Jag har sett avgifter på typ 120 i månaden och de går inte att slippa undan med autogiro eller liknande heller.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, som redan nämnt tillkommer det en ganska fet avgift på det, fortfarande billigare visserligen, men den annonsen säger heller inget om gratis laddning.
Det handlar bara om att få månadsavgiften att se lägre ut. Jag har sett det tidigare med typ 18000 i "förhöjd första månadsavgift" för en bil man leasar på ett år, vilket ju innebär att man över perioden betalar 1500 mer per månad än vad det står i annonsen. Men det är ju ganska enkel matte som de försöker lura en med så det är bara att slå ut denna avgift över antal månader för att få reda på den riktiga kostnaden. På samma sätt är de ju fula med faktureringsavgifter och sånt, som förstås är ganska vanligt för alla former av avbetalningar och liknande, vilket man också borde räkna med i månadskostnaden. Jag har sett avgifter på typ 120 i månaden och de går inte att slippa undan med autogiro eller liknande heller.

Står inget i annonsen om förhöjd första avgift, men visst de kan ju ha missat att skriva ut det. Slarvigt isf.

Finns för 3090kr/mån utan kontantinsats också https://www.blocket.se/annons/skaraborg/volkswagen_id3_life_5...

Gratis laddning får man väl från VW själva?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Står inget i annonsen om förhöjd första avgift, men visst de kan ju ha missat att skriva ut det. Slarvigt isf.

Finns för 3090kr/mån utan kontantinsats också https://www.blocket.se/annons/skaraborg/volkswagen_id3_life_5...

Jo det är inte ett ovanligt upplägg. När jag leasade min bil för 3500 i månaden såg jag en annons för exakt samma bil för 3000 men då hade de, enligt det finstilta, en särskild avgift på 20 000 så 2000 dyrare över perioden.

Citat:

Gratis laddning får man väl från VW själva?

Jo så verkar det vara. Till de första 500 kunderna också så risken är att det är slut redan.

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3P på KVD, slutpris 450500:- Fin bil med något sliten inredning samt fukt i baklyktorna.

Samma bil på Blocket hos bilhandlare, 60K dyrare

Lite intressant ändå att se vad bilhandlare köper in för och tjänar på sina bilar. Sen lämnar ju i och för sig bilhandlare garanti samt möjlighet till avbetalning.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Tesla Model 3P på KVD, slutpris 450500:- Fin bil med något sliten inredning samt fukt i baklyktorna.

Lite intressant ändå att se vad bilhandlare köper in för och tjänar på sina bilar. Sen lämnar ju i och för sig bilhandlare garanti samt möjlighet till avbetalning.

En enklare rekond, hämtning till bilhallen och en skickligare fotograf = 60 papp. Tittar man noga på bilderna är fukten i lyktorna inte åtgärdad och skavmärkena döljs med rätt kameravinklar.

Ändå inte i närheten av "pris hos bilhandlaren" som KVD angavr i sin annons.

Finns kanske lite prututrymme för blocketannonser, men de lär inte göra förlust i varje fall. Lite småfult att ange "ex moms"-pris då bilen förmodligen är momssmittad, men det ser väl bra ut i annonsen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

En enklare rekond, hämtning till bilhallen och en skickligare fotograf = 60 papp. Tittar man noga på bilderna är fukten i lyktorna inte åtgärdad och skavmärkena döljs med rätt kameravinklar.

Gissar att det nog är lite fler kostnader än så att driva en bilhandel, lokal, personal, marknadsföring osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Troligtvis krockskadad och därefter reparerad med halvtaskigt resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det nog är lite fler kostnader än så att driva en bilhandel, lokal, personal, marknadsföring osv.

Och KVD är säkert gratis.

Permalänk
Medlem

Ny undersökning på hur rena elbilar är i jämförelse med bensin/diesel, från en oberoende källa..

https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo-och-teknik/europeisk-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD