Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Medlem

Bra att dom inte kompromissar, vi måste framåt

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

Nja, det är ju två krav: tpm och åttonde (möjligen sjunde) generationens core (eller ryzen2). Möjligen på grund av vbs enligt ovan.

Verkar inte vara helt hugget i sten ännu.

"Microsoft announced shortly after the release of the system requirements that it is still reviewing the possibility of supporting Ryzen and Intel 7000 processors from the first generation. No new information has been provided in this area by the developer."

https://www.guru3d.com/news-story/system-requirements-for-mic...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

I skarpa versionen verkar det bli hårda krav, orsaken är säkerheten, kan man blockera mycket skit, via TPM och VBS, är det en bra sak.

Det känns bara lite djärvt att slå på alla begränsningar det sista man gör innan man skickar ut det i butik. Är det bara artificiella krav som man inte måste testa?

Skrivet av Ratatosk:

Verkar inte vara helt hugget i sten ännu.

"Microsoft announced shortly after the release of the system requirements that it is still reviewing the possibility of supporting Ryzen and Intel 7000 processors from the first generation. No new information has been provided in this area by the developer."

https://www.guru3d.com/news-story/system-requirements-for-mic...

Nej, och det är ju intressant att det är så besvärligt att reda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det här kommer tyvärr bli microsofts död, då en konkurrent kommer ta över en större marknadsdel med enklare krav. Microsoft kommer att gråta i efterhand och inse hur dumt dom tänkte.

Det hade väl inte varit "tyvärr"..
Tänk om det kunde släppas program som fungerade direkt från kartong, utan en massa buggar och annat skit, från ett kundvänligt företag som inte använder sina kunder som försökskaniner/gratis utvecklare....
Köp ditt program, installera det och allt bara funkar. Inga blåskärmar, inga andra komponenter som plötsligt slutar fungera osv...

Gällande höga säkerhetskrav på hårdvara för Windows 11, innebär det att Microsoft tänker höja kravet på sin egen mjukvara så den uppfyller åtminstone grundläggande säkerhetskrav eller ska deras kunder i vanlig ordning rapportera in alla brister som de själv inte upptäckt innan släpp?
Personligen har jag det senaste årtiondet (förgäves) längtat efter snabbare smidigare säkrare program än sega
Windows med alla sina brister. Det är ju knappt man vågar uppdatera då risken är stor att man får ägna en heldag på att få ordning på datorn igen.
Man kan ju också undra hur de kan ha besvär med att ladda ner och installera sina egna uppdateringar till Windows 10, samt varför man inte bara kan avstå från att få dem, liksom alla uppdateringar till skitprogam man inte använder...Rensa bort ngt av deras skitprogram så finns den med i nästa uppdatering du laddar ner.
Sämst av allt är ändå Microsofts kontrollbehov, bestämma vad du inte får av installera i din egen dator, var du får spara ner en fil mm. Samt deras otroligt tidsödande installation med 58 omstarter och knapptryck.
Nej det hade varit en fröjd att slippa deras skit och fått nya moderna program som inte tar en evighet att installera och bara funkar direkt utan kludd.

Permalänk
Medlem

Hmmm, har en AMD Ryzen 1600 i sambons burk som ej är kompatibel, vilket dock min andra dator är.

Om jag tar över hennes SSD i min burk, installera Windows 11 och flyttar tillbaka, hur kommer Windows då att reagera tro?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Hmmm, har en AMD Ryzen 1600 i sambons burk som ej är kompatibel, vilket dock min andra dator är.

Om jag tar över hennes SSD i min burk, installera Windows 11 och flyttar tillbaka, hur kommer Windows då att reagera tro?

Hmm jag vet att redan Windows 10 krypterar och lagrar nyckel till din login-info i TPM om du har en. Stänger du sen av den så måste du återställa kontot mha microsoftkonto (är inte hundra på hur de gör om du inte reggat ett konto), och har du fortfarande den avslagen så är det helt ok och de lagrar väl då infon under någon sten istället.

Men är de stingsliga i och med Windows 11 så får du kanske inte ens återställa kontot förrän TPM är med i leken igen. Dvs blir utelåst. Ren spekulation förstås.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hmm jag vet att redan Windows 10 krypterar och lagrar nyckel till din login-info i TPM om du har en. Stänger du sen av den så måste du återställa kontot mha microsoftkonto (är inte hundra på hur de gör om du inte reggat ett konto), och har du fortfarande den avslagen så är det helt ok och de lagrar väl då infon under någon sten istället.

Men är de stingsliga i och med Windows 11 så får du kanske inte ens återställa kontot förrän TPM är med i leken igen. Dvs blir utelåst. Ren spekulation förstås.

Jag vet moderkortet har TPM iaf (Strix B450-F gaming), men processorn är en 1600X, är den kompatibel då? 🤔

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Alltså, nu vet jag inte. Har GTX1080, Ryzen 5 3600 och TPM2.0 aktiverat på moderkortet, men det står min dator inte är kompatibel. 🤔

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Alltså, nu vet jag inte. Har GTX1080, Ryzen 5 3600 och TPM2.0 aktiverat på moderkortet, men det står min dator inte är kompatibel. 🤔

har du secure boot aktiverat?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

har du secure boot aktiverat?

Ska kolla, ska uppdatera bios också när jag ändå är igång.

Ska secure boot vara av eller på? Står inget annat än jag ej mötte lägsta kravet.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Ska kolla, ska uppdatera bios också när jag ändå är igång.

Ska secure boot vara av? Står inget annat än jag ej mötte lägsta kravet.

Ja secure boot måste vara aktiverat som jag har förstått det.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ja secure boot måste vara aktiverat som jag har förstått det.

Det var på, men hade ställt in sig på "Other OS" istället för "Windows UEFI", får se nu.

EDit: Samma meddelande fortfarande.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Det var på, men hade ställt in sig på "Other OS" istället för "Windows UEFI", får se nu.

Skumt min är inställd på other os och det fungerar.
Dum fråga kanske men är det en ryzen 3600 du har?
Tänkte eftersom i din sign står det 1600x?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Skumt min är inställd på other os och det fungerar.
Dum fråga kanske men är det en ryzen 3600 du har?
Tänkte eftersom i din sign står det 1600x?

Ja, glömt ändra, 1600X är i sambons.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Ja, glömt ändra, 1600X är i sambons.

Jaha okej det förklarar saken.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Jaha okej det förklarar saken.

Fattar dock inte varför den säger jag inte klarar lägsta kraven.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Jag vet moderkortet har TPM iaf (Strix B450-F gaming), men processorn är en 1600X, är den kompatibel då? 🤔

Lite svårt att spåna om men har svårt att tro att OS skulle läsa processornamnet under boot och säga "nej denna modell är svartlistad". Sen kanske det uppstår skumma fel pga ingen QA för en processorserie de eventuellt inte ämnar stödja, men det känns som en ganska låg risk.

Dom håller väl tom just nu på med att utvärdera om de vill godkänna 1000-serien trots allt, så kan ju vara intressant att höra om de säger nej och kommer med någon slags motivering om varför det inte lirar för dem.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Löste det, Windows var i Legacy-mode av någon anledning (installation från min USB kanske), så fick köra MBR2GPT och ändra till UEFI den vägen. Fan va krångligt!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hinkan:

Jag vet moderkortet har TPM iaf (Strix B450-F gaming), men processorn är en 1600X, är den kompatibel då? 🤔

Har du installerat en TPM-modul på moderkortet?
Om inte, så tror jag att det är CPU:n som har TPM.
Gott att det löste sig i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad hindrar en från att kringgå installationskraven på ordinarie vis?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

På datorer från Elgiganten? finns människor som gör annat än lägger en årslön på en dator för att sitta o löjla sig med spel

Elgiganten? Årslön? Va yrar du om?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Lite svårt att spåna om men har svårt att tro att OS skulle läsa processornamnet under boot och säga "nej denna modell är svartlistad".

Förhoppningsvis har de inte bara godtyckligt bestämt vilka processorer som skall vara tillåtna; det borde ju hänga på huruvida de implementerar någon nödvändig funktion. Men annars är det väl ungefär så det kan gå till, eller också kontrollerar man inte och låter det krascha ("illegal instruction" kanske?).
Sen kanske det uppstår skumma fel pga ingen QA för

Skrivet av Teddis:

Dom håller väl tom just nu på med att utvärdera om de vill godkänna 1000-serien trots allt, så kan ju vara intressant att höra om de säger nej och kommer med någon slags motivering om varför det inte lirar för dem.

Att det är en fråga som måste utredas (länge) tyder ju ändå på att det faktiskt finns tekniska orsaker till att äldre modeller inte är kompatibla. Kanske erbjuder dessa tveksamma modeller en reducerad mängd (eller primitiva versioner) av de funktioner som egentligen behövs och frågan är om Microsoft kan skriva om saker för att fungera ändå?

Skrivet av 13ers3rk:

Vad hindrar en från att kringgå installationskraven på ordinarie vis?

Än så länge ingenting, men som sagt har de inte slagit på testerna än. Det ovanliga är att de ställer så specifika krav.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För tidigt att utesluta processorer som Intels 7700k. Nu behöver man visserligen inte ha windows 11 på ett tag.

*edit*
Jag tänker tillbaka till debatterna kring 7700K vs Ryzen 1800x. Där folk körde upplösningar som man körde på 1900talet, bara för att ej belasta gpun och man hade en framtidssäker cpu. Där det nu kanske kommer visa sig att ingen av dessa några år efter klarar av notepad, mspaint eller en webbläsare i windows 11. Det känns som meningslösa diskussioner om framtidssäkerhet nu i efterhand.

Är inte alla diskussioner om framtidssäkerhet ganska meningslösa? Pratar vi spel, vilket man i allmänhet gör i sådana diskussioner, så ser det ut som om det inte kommer att vara några problem än på ett tag i alla fall, vi får se om det håller tills 2025.

Skrivet av orespray:

Det hade väl inte varit "tyvärr"..
Tänk om det kunde släppas program som fungerade direkt från kartong, utan en massa buggar och annat skit, från ett kundvänligt företag som inte använder sina kunder som försökskaniner/gratis utvecklare....
Köp ditt program, installera det och allt bara funkar. Inga blåskärmar, inga andra komponenter som plötsligt slutar fungera osv...

Du menar något som:

Icke trivial mjukvara kommer att ha buggar, det går inte att komma ifrån och det gäller alla. Det är en ständig kapplöpning, illvilliga aktörer letar säkerhetshål och mjuk- och hårdvaru-utvecklarna täpper till dem.

Citat:

Gällande höga säkerhetskrav på hårdvara för Windows 11, innebär det att Microsoft tänker höja kravet på sin egen mjukvara så den uppfyller åtminstone grundläggande säkerhetskrav eller ska deras kunder i vanlig ordning rapportera in alla brister som de själv inte upptäckt innan släpp?

Det är ju deras höjda säkerhetskrav som folk är så upprörda över just nu, i denna tråd bland annat. Att låta (frivilliga) användare betatesta och rapportera buggar är det enda rimliga när man har så många användare och så många konfigurationer som de har.

Citat:

Personligen har jag det senaste årtiondet (förgäves) längtat efter snabbare smidigare säkrare program än sega
Windows med alla sina brister. Det är ju knappt man vågar uppdatera då risken är stor att man får ägna en heldag på att få ordning på datorn igen.

Är risken faktiskt stor eller är det något man antar? Mina maskiner har uppdaterats utan problem sedan långt innan Windows 10 kom. Har aldrig behövt göra mer än att klicka på ok några gånger liksom.

Citat:

Man kan ju också undra hur de kan ha besvär med att ladda ner och installera sina egna uppdateringar till Windows 10, samt varför man inte bara kan avstå från att få dem, liksom alla uppdateringar till skitprogam man inte använder...Rensa bort ngt av deras skitprogram så finns den med i nästa uppdatering du laddar ner.
Sämst av allt är ändå Microsofts kontrollbehov, bestämma vad du inte får av installera i din egen dator, var du får spara ner en fil mm. Samt deras otroligt tidsödande installation med 58 omstarter och knapptryck.
Nej det hade varit en fröjd att slippa deras skit och fått nya moderna program som inte tar en evighet att installera och bara funkar direkt utan kludd.

I så fall bör du satsa på en Ipad eller kanske en Chromebook. Det spelar ingen roll om du kör Windows, Linux eller MacOS på din dator, "kludd" blir det emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Linux och Apple är enligt mitt sätt att se inte liknande. Apple är för nybörjaren som inte vill ändra något och Linux är för ultranörden som vill pilla med allt.

Testa gärna macos och linux själv och se om du ändrar uppfattning. Jag tror inte att så många håller med dig nämligen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snajk:

--- Text ---
Det är ju deras höjda säkerhetskrav som folk är så upprörda över just nu, i denna tråd bland annat. Att låta (frivilliga) användare betatesta och rapportera buggar är det enda rimliga när man har så många användare och så många konfigurationer som de har.
--- Text ---

Tänker på när Vista kom.
- Hur stänger jag av UAC-skiten?
https://www.google.se/search?q=vista+st%C3%A4nga+av+uac&biw=2...
Tror att det var fler här på Sweclockers, som körde med UAC av, än på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tänker på när Vista kom.
- Hur stänger jag av UAC-skiten?
https://www.google.se/search?q=vista+st%C3%A4nga+av+uac&biw=2...
Tror att det var fler här på Sweclockers, som körde med UAC av, än på.

Jo visst finns det likheter, samtidigt är det inte alls samma sak. Anledningen till att man fick så många UAC-promptar var ju att program ville ha administratörsrättigheter utan anledning hela tiden, alltså hade inte utvecklarna hängt med i MS strävan efter att inte behöva köra allt som admin. Nu är det ju hårdvarutillverkarna som inte hängt med på att MS vill aktivera dessa säkerhetsfunktioner och således saknas ibland möjligheterna att aktivera dessa.

Man kan absolut ha åsikter om vart de drog gränsen men att de drog en gräns i säkerhetskraven är ju inte fel på något sätt. Folk som sitter på gammal hårdvara ska inte tro att de är lika säkra bara för att de kör ny mjukvara när de faktiskt inte är så.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför så många tvunget vill ha Windows 11 fast de inte uppfyller kraven.

Det är inte någon större skillnad mellan Windows 11 och 10, och de kommer fortsätta att rulla ut uppdateringar till Windows 10. Direct Storage t.ex. kommer till Windows 10 också.

Så det är bara att sitta kvar ett tag till och sen gå över till Windows 11 när man uppgraderar hårdvara.

Tror knappast Linux kommer ta över som vissa tror. De flesta med äldre hårdvara vill bara fortsätta använda vad de är vana vid. För folk som spelar mycket spel, kommer majoriteten stanna kvar på Windows, för att inte allt stöds på Linux. Mer och mer stöds, men OS gör inte så stor skillnad att många kommer gå över och förmodligen inte kunna spela alla spel de vill. Finns många spel (ofta utanför Steam) som inte går alls att spela på Linux, eller kräver handpåläggning och förmodligen får sämre prestanda. Tror knappast speltitlar från utvecklare Microsoft äger kommer finnas till Linux (vilket kanske var tanken), och de börjar bli en del spel i-och-med deras satsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

"2021 is officially the Year of the Linux Desktop."

2025 lär det hända på riktigt om inte Microsoft backar kring hårdvarukraven.

Windows 10 fungerar på alla mina datorer från 2005 och nyare. Ser man till hårdvarukraven för Windows 11, så klarar bara min laptop från 2019 dessa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hevin:

Förstår inte riktigt varför så många tvunget vill ha Windows 11 fast de inte uppfyller kraven.

Så många är det kanske inte heller, men de som finns passar väl på att beklaga sig här? Majoriteten av befolkningen är nog lyckligt ovetande om att en uppgradering är på gång, och många som har hört talas om nyheterna talar väl fortfarande om hur knäppt det är med startmenyn mitt på skärmen?

Skrivet av walkir:

2025 lär det hända på riktigt om inte Microsoft backar kring hårdvarukraven.

Windows 10 fungerar på alla mina datorer från 2005 och nyare. Ser man till hårdvarukraven för Windows 11, så klarar bara min laptop från 2019 dessa.

Det kan väl tänkas att de förlänger perioden lite om det verkar behövas, men om det nu blir sjunde generationens core som blir gränsen är det ändå de senaste nio årens datorer som fungerar. Det borde vara en ansenlig del av populationen, även om det inte är alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Löste det, Windows var i Legacy-mode av någon anledning (installation från min USB kanske), så fick köra MBR2GPT och ändra till UEFI den vägen. Fan va krångligt!

Förmodligen hade du CSM aktiverat i BIOS (var länge standard) och valde inte boot-alternativet för UEFI, ofta utskrivrt med "UEFI:" framför. Då startar du installationen i Legacy Mode och får en OS-installation anpassade för detta.

Enklaste sättet att lista ut varför man inte tillåts installera Windows 11 är programmet nedan:

https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstått relaterar det till funktioner som har relaterar till VBS (som antyddes i https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o... ).

https://www.resetera.com/threads/can-your-pc-run-windows-11-f... verkar läsvärt. Personen där verkar kanske inte helt knäcka nöten men reder iaf ut det delvis.

Den teorin går rimligen att testa med hjälp av Windows 10 Enterprise (eller motsvarande Windows Server-version) för den som har den diskuterade hårdvaran. När OS:et har installerats och virtualisering aktiverats i BIOS installerar man komponenterna för Hyper-V och aktiverar man de olika funktionerna relaterade till Device Guard och Credential Guard. Vill dock minnas att flera av dessa funktioner fungerar ytterligare några generationer bakåt än de som Windows 11 har stöd för. Det kan dock vara någon specifik funktion av dessa som är den kritiska, och som inte råkar fungera med äldre processorer. Har inte grävt något i detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q