IKEA utökar smarta hemmet med luftrenande bord

Permalänk
Melding Plague

IKEA utökar smarta hemmet med luftrenande bord

Nya Starkvind är en smart luftrenare förklädd som ett sidobord. Luften renas med tre filter och enheten är kompatibel med Trådfri-systemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett sug att modda min gamla luftrenare till en möbel!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag rockar Ikeas vanliga luftrenare, är mycket nöjd.
Tror nog alla produkter är trådfri kompatibla om det bara är på/av via en strömbrytare som är kravet.

Den nya produkten i sig verkar ju högst dum, något som för mig bara är positivt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av talonmas:

Nu fick jag ett sug att modda min gamla luftrenare till en möbel!

Do it! Och lägg upp resultatet såklart Låter som en sjukt kul idé!

Permalänk
Medlem

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nu fick jag ett sug att modda min gamla luftrenare till en möbel!

Räcker att sätta partikel- och kolfilter i datorn och köra fläktarna på max.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Märklig fråga men personligen känner jag skillnad om där är pollen i luften eller ej (såklart beroende på vilken sorts pollen).
Pollenallergi är ingen psykologisk åkomma så det handlar inte om placebo eller att ”tro” att luften är ren eller ej.

Med det sagt så kan jag inte säga om produkten fungerar eller ej då jag inte testat den.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Nu vet jag inte om Ikeas är något bra att ha men luftrenare fungerar väldigt bra. Finns gott om tester som visar det, är ju enkelt att mäta partikelnivån före och efter man kör en luftrenare.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Min gissning. Luftrenare som står i ett rum och suger in och blåser ut luft med en 3 fas motor på kanske 20KW, gör att luften blir otroligt mycket renare i vissa storstäder i världen. Det är som natt och dag att ha en sådan. Det tillkommer dock några nackdelar. Som saftig elräkning och extrem hög bullernivå.

Ju mindre luftrenare man skaffar och ju mindre skit i luften man har, ju mindre får dennas verkan. Där jag personligen är kritisk till om denna uppfångar så mycket partiklar i luften så man tycker det är värt att höra fläktarna.

Permalänk
Keeper of Traditions

Älskar att IKEA bygger in smarta enheter direkt i möblerna. Behöver ingen luftrenare, men att slippa ha en separat enhet för det är verkligen supersmart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Antar att placeringen av denna enhet är viktig.
Har frånluftsvärmepump i mitt hus, vilket betyder att mycket kommer in via ventilationen trots ett litet filter där.
Och står då luftrenaren i andra sidan av rummet än var ventilen är så borde det bli rätt dålig luft ändå.

Är själv allergiker men har aldrig ägt en luftrenare, och visste inte att Ikea sålde till dessa bra priser.

Dock märker jag skillnad när man är på jobbet där vi har ett hepafilter i ventilationen att det känns betydligt bättre map allergi.

Ser även att ikea säljer en luftkvalitetmätare (map PM2.5 partiklar) för 99kr, men den verkar inte vara uppkopplad till smarta enheter.
Går ju bygga egen mätare, men sensorerna kostar ju flera ggr mer än vad hela ikea-enheten gör så det känns dumt

Det här bordet även om inte det snyggaste var ju dock jäkligt smart. Har dock inget behov av ett bord, men ska nog köpa den andra ikea-luftrenaren och testa tillsammans med luftkvalitetmätaren.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att ha en luftrenare om man inte är pollenallergiker? Får en känsla av att allt renande kanske gör oss mer allergiska istället? Har ingen som helst empirisk data som stödjer detta personligen, är det någon som har forskning/vetenskapligt underlag kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Har svårt att se att de inte skulle hjälpa. Vi har haft 2 stycken Coway AP-1008CH (tipsades som bästa budgetval) för en lägenhet och tycker att de har har hjälpt bra mot pollen samt kattallergener. Men vi bor större nu och de har inte en chans att täcka alla ytor. De kan däremot bistå med bättre luftkvalitet i sovrum samt ett arbetsrum.

Min sambo är kattallergiker men vill inte leva utan katt så vi har försökt sätta in de åtgärder vi kan och det fungerar tillsammans helt okej. Luftrenarna tycker vi hjälpt både mot kattens allergener samt under perioder när pollennivåer är höga. Men "tycker" är ju subjektivt och eliminerar inte placebo Däremot rekommenderas de av Astma- och Allergiförbundet och det känns konstigt om effekten inte delvis är fastställt.

För bra inomhusklimat rekommenderas det att ventilationen byter ut luften relativt frekvent. FoHM anger 0,5 rumsvolym per timme men Arbetsmiljöverket har andra riktlinjer om absolut minst 0,35 liter per sekund och m2, samt att varje person som befinner sig i rummet bör ha ytterligare 15 liter per sekund i utflöde. Jag har för mig Astma och Allergiförbundet har andra mer krävande riktlinjer.

Poängen är att bra ventilation är viktigt och en hög genomströmning av ny tilluft ställer krav på att luftrenarna har kapacitet att hantera det.

Placering av luftrenare har också betydelse. Att sätta ett sidobord 3 meter bort från tilluft-ventilen i fönstret och låta den rena luften där medan all ny luft bara glider förbi gör kanske inte mest nytta direkt.

Därmed tycker jag förvisso att IKEA:s försök att baka in det i en möbel är uppskattat. Luftrenare är ju inte direkt de snyggaste inredningsdetaljerna att placera ut.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Antar att placeringen av denna enhet är viktig.
Har frånluftsvärmepump i mitt hus, vilket betyder att mycket kommer in via ventilationen trots ett litet filter där.
Och står då luftrenaren i andra sidan av rummet än var ventilen är så borde det bli rätt dålig luft ändå.

Är själv allergiker men har aldrig ägt en luftrenare, och visste inte att Ikea sålde till dessa bra priser.

Dock märker jag skillnad när man är på jobbet där vi har ett hepafilter i ventilationen att det känns betydligt bättre map allergi.

Ser även att ikea säljer en luftkvalitetmätare (map PM2.5 partiklar) för 99kr, men den verkar inte vara uppkopplad till smarta enheter.
Går ju bygga egen mätare, men sensorerna kostar ju flera ggr mer än vad hela ikea-enheten gör så det känns dumt

Det här bordet även om inte det snyggaste var ju dock jäkligt smart. Har dock inget behov av ett bord, men ska nog köpa den andra ikea-luftrenaren och testa tillsammans med luftkvalitetmätaren.

https://www.coway.se/produkt/ap-1220b/

Ska tydligen vara en av dom bättre för allergiker, scrolla ner så är där exempel bild där den är placerad så tar inkommande luften och renar.
Hur väl det fungerar vetetusan, men ja placeringen borde ha betydelse

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Finns det någon anledning att ha en luftrenare om man inte är pollenallergiker? Får en känsla av att allt renande kanske gör oss mer allergiska istället? Har ingen som helst empirisk data som stödjer detta personligen, är det någon som har forskning/vetenskapligt underlag kring detta?

Kollade precis på en video på youtube ifrån någon som testat luftrenare i några år som går igenom vad de är bra på

https://www.youtube.com/watch?v=VidZMqmTgJQ

tldw : det fungerar utmärkt mot pollen, damm och mögelsporer. Dock så kräver givetvis pollen och damm att man även dammar och torkar.
Sedan hade han en lista på vad det fungerar till MEN... och några exempel på vad det inte fungerar på.

Skrivet av Gelantious:

https://www.coway.se/produkt/ap-1220b/

Ska tydligen vara en av dom bättre för allergiker, scrolla ner så är där exempel bild där den är placerad så tar inkommande luften och renar.
Hur väl det fungerar vetetusan, men ja placeringen borde ha betydelse

Det ser fint ut, bra att den även har förfilter, aktivt kolfilter och sedan hepafilter vilket Ikea verkar sakna?, men det är frågan om det är värt över 3000kr mer?
Jag börjar lite dumsnålt med Ikeas, så kan du säga sen "Vad var det jag sa!" när jag köper den dyrare modellen sen

edit: hittade en recension där de nämnde att Ikeas bara går ner till 2.5 i partikelstorlek. Kolfilter verkar gå att köpa till för 99kr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Kanske lite väl hårda ord, men jag är inne lite på din linje.
Allergier förekommer mest i länder där det är "för" rent.
Att vara allergiskt är givetvis inget kul, är själv känslig för "dam, päls och dun"

Som de skriver i artikeln, detta är inget för oss i Sverige, men kan se en möbel-luftrengörare vara till nytta i tex Peking, Bombay etc.
För oss i Sverige lär nog detta mer bli ytterligare en sak som bidrar till ökad elkonsumtion och egentligen inte behövs.

Tycker också att det är kul att IKEA tar dessa initiativ

Permalänk
Medlem

Köpte en kombinerad luftrenare/fuktare för ett tag sen, helt klart nöjd! Klart mindre damm i rummet, vilket även hjälps extra av fuktningen då. Tror det kommer bli stor skillnad i vinter hur det känns då luften här uppe brukar bli extremt torr.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske lite väl hårda ord, men jag är inne lite på din linje.
Allergier förekommer mest i länder där det är "för" rent.
Att vara allergiskt är givetvis inget kul, är själv känslig för "dam, päls och dun"

Som de skriver i artikeln, detta är inget för oss i Sverige, men kan se en möbel-luftrengörare vara till nytta i tex Peking, Bombay etc.
För oss i Sverige lär nog detta mer bli ytterligare en sak som bidrar till ökad elkonsumtion och egentligen inte behövs.

Tycker också att det är kul att IKEA tar dessa initiativ

Många av oss är gräsallergiker och jag märker skillnad när det är som mest pollen ute.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske lite väl hårda ord, men jag är inne lite på din linje.
Allergier förekommer mest i länder där det är "för" rent.
Att vara allergiskt är givetvis inget kul, är själv känslig för "dam, päls och dun"

Som de skriver i artikeln, detta är inget för oss i Sverige, men kan se en möbel-luftrengörare vara till nytta i tex Peking, Bombay etc.
För oss i Sverige lär nog detta mer bli ytterligare en sak som bidrar till ökad elkonsumtion och egentligen inte behövs.

Tycker också att det är kul att IKEA tar dessa initiativ

Ja, det finns ju forskningsrön som visar att man kan motverka allergier tidigt i barnets ålder genom att det utsätts för naturen. Barn som växer upp på landet nära naturen har i regel färre allergier än barn som växer upp i stadsmiljö. Det kan iofs inte uteslutas att avgaser och asfaltspartiklar har något med saken att göra dock.

Men men, luftrenare är väl bra om man nu har allergier redan, det går liksom inte att bota i efterhand.

Permalänk
Medlem

Intressant produkt men.
Sveriges luftkvalitet rent generellt är på de flesta ställen väldigt bra att den faktiskt nyttan med dessa produkter ställer jag mig relativt tvekande till.
Sedan bor man i hus med mekanisk tilluft sitter det som oftast filter i systemen som avkiljer mindre partiklar än 2,5um vilket få skulle göra att man endast rensar upp de egenskapade partiklarna om man håller fönster stängda.
På det behöver man i alla lägenheter med korrekt installerat ventilationssystem oberoende av modell en mer eller mindre i varje rum för att det skall bli någon skillnad.
Luft tas mer eller mindre alltid in i”rena” rum som sov och v-rum och sedan ut i toa, kök.

Så beroende på hur man bor skulle jag hellre se över ventilationssystemet om man har möjlighet att påverka det än att köpa en sådan här.

Känns därför mer som en produkt för andra länder som brottas med riktiga luftföroreningar i storstäderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Finns det någon anledning att ha en luftrenare om man inte är pollenallergiker? Får en känsla av att allt renande kanske gör oss mer allergiska istället? Har ingen som helst empirisk data som stödjer detta personligen, är det någon som har forskning/vetenskapligt underlag kring detta?

Jag vet inte någon bra oberoende studie som har lyckats fastställa varken det ena eller andra vad gäller dammpartiklar i hemmet så länge de är runt normala nivåer.. Renarna renar ofta större partiklar ganska bra om de är filterbaserade men sämre rening av mindre partiklar. Och mätarna är också dåliga på att visa korrekta siffror, utöver detta så har typen av partiklar stor betydelse för hur skadliga de är.
Även en vanlig luftfuktare kan ha ganska bra sänkande effekt av damm i luften (speciellt vid torra tider). Detta då vatten binder till många typer av damm och får de att falla till golvet.
Det finns också renare som laddar upp luften och sedan attraherar de uppladdade partiklarna till sig med motsatt laddning, dessa har istället större effekt på små partiklar (i virusstorlek), har funnits test på sjukhus med påstådd effekt för minskade virusnivåer.
Jag tror dock att en luftfuktare är ett bättre första steg att ta för många då det är när det är torrt som vi påverkas mest av damm och det är också då denna har bäst renande effekt samt hjälper oss att hålla slemhinnor i bra skick (som är kroppens egna skydd mot damm). Sen finns det ju fördelen att man inte behöver städa lika mycket om man har en luftrenare av filtertyp, och det kan ju vara värt en del i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Jag mätte med en pm2.5/pm10 partikelsensor och kunde mäta att min luftrenare gjorde jobbet. Kunde känna skillnad på pollen med, men det kan så klart vara placebo.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ännu en onödig pryl som garanterat kommer hamna på soptippen om 5 år när Ikea har något nytt spännande projekt och inte tycker sig ha plats för utbytesfilter på lagret.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FredrikMH:

Har svårt att se att de inte skulle hjälpa. Vi har haft 2 stycken Coway AP-1008CH (tipsades som bästa budgetval) för en lägenhet och tycker att de har har hjälpt bra mot pollen samt kattallergener. Men vi bor större nu och de har inte en chans att täcka alla ytor. De kan däremot bistå med bättre luftkvalitet i sovrum samt ett arbetsrum.

Min sambo är kattallergiker men vill inte leva utan katt så vi har försökt sätta in de åtgärder vi kan och det fungerar tillsammans helt okej. Luftrenarna tycker vi hjälpt både mot kattens allergener samt under perioder när pollennivåer är höga. Men "tycker" är ju subjektivt och eliminerar inte placebo Däremot rekommenderas de av Astma- och Allergiförbundet och det känns konstigt om effekten inte delvis är fastställt.

Jag är inte pälsdjursallergiker själv, men har hört från andra som likt din sambo lever med pälsdjur trots allergi att luftrenare i kombination med andra saker underlättat något iaf

Tänkte även som kattnörd slänga in ett tips för just kattallergi. Purina har nyligen släppt ett nytt torrfoder som reducerar mängden allergener (Fel d1) katten producerar genom att binda dem till äggprotein. Det låter lite för bra för att vara sant, men det verkar vara legitim forskning bakom det. Kan ju vara värt att kika på Fodret heter Purina Liveclear och verkar hyfsat lättillgängligt.

Permalänk
Medlem

Om jag hade astma skulle jag köpa en luftrenare. Kanske om man höll på o elda med ved. Inte annars. Mvh ventilationsentreprenör

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Märklig fråga men personligen känner jag skillnad om där är pollen i luften eller ej (såklart beroende på vilken sorts pollen).
Pollenallergi är ingen psykologisk åkomma så det handlar inte om placebo eller att ”tro” att luften är ren eller ej.

Med det sagt så kan jag inte säga om produkten fungerar eller ej då jag inte testat den.

Ja att den filtrerar tror jag inte är falskt.
Tänkte mer om det finns studier som visar att det gör skillnad för en pollen eller allergiker i allmänhet, kan tänka mig att jag också skulle känna skillnad när jag vet att prylen kostat mig en bit över 1000kr. Frågan är om jag känt samma skillnad om någon utan min vetskap tagit bort filter elementet.
Men säger ni att det hjälper så är det väl bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Har satt in luftrenare i kanalsystemet o även sånn som cirkulerar luft. Kunden var starkt allergisk o sa att det gjorde stor skillnad

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Funkar skitbra tbh!
Den billigare Ikea har även stöd för ett kolfilter som gör att cykelkedjeoljan inte luktar om cykeln förvaras inomhus och nyoljad.
Tidigare luktade det i mer än ett dygn till om man hade cykeln inne.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Luftrenare kan nästan vara livräddare för en del människor. Har en vän som är duktigt pollenallergisk, till den nivå att han inte kan arbeta på sommaren typ. Men med en bra luftrenare hemma så kan han jobba hemifrån utan några större problem.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja att den filtrerar tror jag inte är falskt.
Tänkte mer om det finns studier som visar att det gör skillnad för en pollen eller allergiker i allmänhet, kan tänka mig att jag också skulle känna skillnad när jag vet att prylen kostat mig en bit över 1000kr. Frågan är om jag känt samma skillnad om någon utan min vetskap tagit bort filter elementet.
Men säger ni att det hjälper så är det väl bra.

Hänger fortfarande inte med på din fråga. Undrar du om det finns studier på att pollenallergiker eller folk med astma mår bättre av renare luft från en luftrenare?
Ja, antagligen massvis.

Om du som inte har dessa problem känner skillnad?
Ingen aning, finns säkert undersökningar på det med (finns ju på i princip allt) men jag vet inte vart dessa finns 🤷

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord