Playstation 5 testat med Samsung 980 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av _niko_:

Jasså... källor?

I’ve tested Corsair’s Force MP600 (2TB) with the PS5, which has lower read speeds (4,950MB/s) than Sony recommends, and a colleague confirmed a Sabrent Rocket (500GB, rated at 5,000MB/s) seems to do just fine as well. It’s very easy to get it all up and running in less than two minutes.

https://www.theverge.com/22599710/ps5-playstation-5-m2-ssd-ex...

Ok då hade jag nog fel ja, men PCIe gen 4 verkar den kolla efter:

https://twitter.com/tomwarren/status/1420709748522065921?s=20

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är illa rädd för att det här kommer bli en soppa för Sony om de inte klargör kraven eller börjar verifiera bättre vad som godkänns.

Men som sagt hårdare krav kan ju komma när patchen släpps offeciellt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Är illa rädd för att det här kommer bli en soppa för Sony om de inte klargör kraven eller börjar verifiera bättre vad som godkänns.

Men som sagt hårdare krav kan ju komma när patchen släpps offeciellt.

Varför då?
Har inte Sony med den på sin lista över godkända enheter alternativt att tillverkaren skriver någonstans att det ska fungera så kan man självklart inte räkna med att det kommer fungera, alternativt fortsätter att fungera över hela generationen.
Kommer väl bli ett klistermärke eller att det framförs i marknadsföringen "kompatibel med PS5" eller liknande.

Köper man random disk så får man skylla sig själv om man någon gång får problem, det står även så i Sonys guide för M.2 diskar.

Än så länge så är det väl bara Firecuda 530 och SN850 som rekommenderas, samt att några andra tillverkare har gått ut och sagt även deras disk är kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Tveksamt att många spel på PS5 kommer bli så stora att de tar flera hundra GB av det interna lagringsutrymmet när utvecklare väl börjar släppa mer spel som inte behöver gå att köra på PS4 också.

Det finns en hel del knep spelutvecklare använt tidigare just för att den tidigare konsolen hade en långsam mekanisk 5400RPM hårddisk, nya Ratchet&Clank visar att man kan trycka ner filstorlekar ordentligt samtidigt som man gör stora språng grafiskt.

Man kan inte trolla hur mycket som helst. Många men inte alla kommer nog ta mycket utrymme. Kolla på många moderna dator spel. Nya konsol spelen verkar av det man sett kunna se mycket bättre ut än så.
Att dom nu just saknar begränsningen av en 5400 hhd är en grej de slog stort för då hastighetsbegränsningen är borta.
Nåja vi får se.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16