Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hahaha... Fast de som inte kan något är experter på att sabba windows oxå.... så det är ju ingen skillnad *hahahaha*

Det var snabbt avklarat och inte så upphetsande. Tog ca 20 sekunder efter kommandot kördes, sen blev skärmen svart. Start med live-cd visade att det inte var många mappar som överlevde den rensningen. Kusligt dock att det gick så fruktansvärt fort.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Bra fråga faktiskt.
Nu är jag ingen expert på detta, så det är bara min egen teori som kommer fram. Jag tror att virus skrivna för Windows får svårt att göra skada i ett Linux system. Visst, kör man Wine så kanske den lyckas med något och möjligen saboterar Wine installationen, raderar filer den kommer åt i Wine men inte mer än så gissar jag på.

Den största risken med virus via spel tror jag kan vara om man tankar hem en knäckt version, en crack, någon skum mod eller liknande så kanske det kan komma med lite oönskade gäster. Med det är inget som lite Gevalia inte kan lösa Övrigt så tror jag risken är minimal att få nån objuden via Steam eller de övriga stora speldistributörerna.

För min egen del så föredrar jag att köra 100% av något OS och undvika dualboot. Är det inte möjligt att köra 100% p.g.a. spel eller annat program, så är jag inte emot dualboot alls. Det enda som kan störa mig lite grann är det extra utrymme som krävs. Visst, det är alltid möjligt att köpa större lagring, men det var något jag skulle gjort utan att blinka för en sådär 5-10 år sen, men inte idag

Jag är bra på bra frågor ibland hihi
Nja jag menade att korskontamination från en opatchad windows in i Linux är ju omöjlig.. där av är alltid linux-dualbooten säker även om man lyckas få in hela världens virus via spel.. där med kan inget känsligt skadas.
Men att ens få det via spel vore ju svårt om man inte kör hackade/crackade versioner.. Men då ligger man ju risigt till även med uppdaterad 10a

Okej.. Jag har alllltid med masssor LLLL dualboot.. även på denna datorn som är ren linuxmaskin så har jag dualboot med olika distros... (bios bootmeny för att separera alla bootloaders) Då får man alltid en bootbar dator även om ett OS kraschar och man slipper fibbla med live-stickor

okej... varför inte köpa lagring idag? så dyra är ju inte diskar... om man inte ska ha en petabyte SSD då kanske det blir dyrt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Det var snabbt avklarat och inte så upphetsande. Tog ca 20 sekunder efter kommandot kördes, sen blev skärmen svart. Start med live-cd visade att det inte var många mappar som överlevde den rensningen. Kusligt dock att det gick så fruktansvärt fort.

Hade du haft en snurrdisk hade det gått lite långsammare... SSD är en nackdel om skit går snett och man ska försöka stoppa processen... man hinner inte ens dyka på powerknappen för en hard reset innan SSD'n är tom..
Men du har ju recoveryprogram så det snabbt går att återställa filerna igen... eller om det inte går så är en systemavbildning guld värd.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag quotar er båda för att det ska bli sammanhängande det ni pratar om

Jag kan inget om spel då jag sluta med spel i början av 00talet
Men hur stor är risken egentligen att det kommer in virus i datorn för att man spelar spel?

att jag frågar är att jag tänker lite såhär.. varför försöka komplicera med att få windowsspel att fungera i linux, om man kan dualboota med exempel win7/8/10 och strunta i om det är EOL, då man bara ska ha den för spel... Det är ju inget känsligt så att säga och risken att bli hackad... jaa den är minimal även om det finns sårbarheter i ett ouppdaterat OS... för när man sedan bootar in i linux så är man säker igen för bank o allt man pysslar med

En fråga/undran då jag bara är allmänt nyfiken

Väldigt många som spelar gör det tillsammans med andra över nätverk - oftast Internet. Windows - särskilt äldre versioner - är som bekant en total schweizerost om man inte ständigt håller det patchat.
Med andra ord: en always-offline retrogamingdator kan gärna köra vad tusan som helst. Men så fort det finns en risk att någon/något kan komma åt att köra elak kod mot datorn - och det gäller även andra datorer på samma nätverk, som kan råka exekvera taskiga script från någon elak reklambanner på en i övrigt seriös website! - så behöver datorer vara patchade och säkrade. Och detta handlar inte bara om din egen data utan också om att inte råka bli delaktig i ett botnät som orsakar mer storskaliga attacker mot mer attraktiva mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

...okej... varför inte köpa lagring idag? så dyra är ju inte diskar... om man inte ska ha en petabyte SSD då kanske det blir dyrt

Nä, lagring är ju inte direkt dyrt, men den disk jag har idag (500Gb ssd) täcker mina behov ganska bra. Då har jag känt mest att mer lagring känns lite bortkastat Skulle jag köra t.ex. spel som kräver tre-siffrigt i lagring + uppdateringar, ja då skulle situationen vara annorlunda

Skrivet av anon309108:

...Men du har ju recoveryprogram så det snabbt går att återställa filerna igen... eller om det inte går så är en systemavbildning guld värd.

Äh, jag kör hardcore de luxe - ingen lagring utan allt i RAM🤣 Ett strömavbrott eller omstart så är man körd. Då blir det nytt o fräscht igen😉

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Väldigt många som spelar gör det tillsammans med andra över nätverk - oftast Internet. Windows - särskilt äldre versioner - är som bekant en total schweizerost om man inte ständigt håller det patchat.
... så behöver datorer vara patchade och säkrade. Och detta handlar inte bara om din egen data utan också om att inte råka bli delaktig i ett botnät som orsakar mer storskaliga attacker mot mer attraktiva mål.

Bra input.
Glömde helt bort exponeringen mot internet. Och inte bara det att bli en ofrivillig deltagare, så är det en risk att dra in oönskat skräp i sitt eget nätverk också.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Väldigt många som spelar gör det tillsammans med andra över nätverk - oftast Internet. Windows - särskilt äldre versioner - är som bekant en total schweizerost om man inte ständigt håller det patchat.
Med andra ord: en always-offline retrogamingdator kan gärna köra vad tusan som helst. Men så fort det finns en risk att någon/något kan komma åt att köra elak kod mot datorn - och det gäller även andra datorer på samma nätverk, som kan råka exekvera taskiga script från någon elak reklambanner på en i övrigt seriös website! - så behöver datorer vara patchade och säkrade. Och detta handlar inte bara om din egen data utan också om att inte råka bli delaktig i ett botnät som orsakar mer storskaliga attacker mot mer attraktiva mål.

Fast mycket handlar ju om "hur" man exponerar datorn mot internet... ett virus/trojan/malware/spyware ligger ju inte o cirkulerar mellan alla noder som en fästing och hoppar på första bästa dataström som passerar noden.. Så om man enbart ansluter till "säkra" servrar (jag använder ordet "säkra" lite relativt här, då undantag alltid bekräftar regeln, så det inte skapar en ny IT-säkerhetsdiskussion) Men om man gör det så minimeras risken med 95% att råka ut för något... så om man då har en privat gamingserver så måste det ju till att den som håller i servern vill jävlas med alla som besöker den. Sedan har vi programvaran i sig.. använder man "pålitlig" programvara så är risken minimal att man får in skadlig kod. Men så fort man tummar på säkra svären så ligger man pyrt till om man börjar surfa runt på nätet o laddar ner program från höger o vänster.
Så visst kan man ha en opatchad dator som har internettaccess, det handlar ju om hur man väljer att använda den.
Min tv-dator win7 opatchad från dec2017 för att hårdvaran är så gammal att jag inte ville förlora prestanda på spectre/meltdown patcharna... Den har windows defender ioförsig som får virusdefinitioner till 2023... Men jag skulle ju inte i min vildaste fantasi få för mig att surfa med den eller ladda ner saker från nätet.
Den har internetuppkoppling för att kunna köra svt play bland annat och kunna ladda ner texter till film ifall jag har besök av någon som inte kan engelska.. Den har firefox som är moddad för maximal säkerhet och noscript och även ublock som backup..
Jag har inte sett någon misstänkt nätverkstrafik och win-defender har aldrig reagerat på ett virus och det är 8år sedan jag installera den datorn.
Så visst kan man, men man får ju tänka sig för hur en opatchad dator brukas

Skrivet av Farsan Baloo:

Nä, lagring är ju inte direkt dyrt, men den disk jag har idag (500Gb ssd) täcker mina behov ganska bra. Då har jag känt mest att mer lagring känns lite bortkastat Skulle jag köra t.ex. spel som kräver tre-siffrigt i lagring + uppdateringar, ja då skulle situationen vara annorlunda

Äh, jag kör hardcore de luxe - ingen lagring utan allt i RAM🤣 Ett strömavbrott eller omstart så är man körd. Då blir det nytt o fräscht igen😉

ahaa... liiite olika behov asså Jag har bara gamla retrodatorer enkärniga som har under 5-600GB utrymme Men jag har inte en enda SSD.. Jag har en SSD/HDD hybrid i min ena laptop på 1TB så den jobbar ganska snabbt... Sedan har jag en 120GB ssd liggandes som satt i en dator jag övertog... Men den används inte.. 120GB räcker ju inte till något mer än transport/usb disk

hahaha... Men om du ska vara riktigt hardcore, skaffa en RAMdisk att ha OS på och allt https://www.ebay.com/itm/264683020760 Och ska du vara riktigt, riktigt, riktigt hardcore så plocka bort batteriet, så det blir riktigt jobbigt ifall strömmen går eller datorn gör en dipp hahaha

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

Tills dom läser att man ska köra rm -rf * som root i / katalogen🤣. Måste testa det någon dag i nån VM bara för att se om det verkligen fungerar. Får testa om det räcker med sudo också.

Tror moderna distros är skyddade från sådana exekveringar.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Fast mycket handlar ju om "hur" man exponerar datorn mot internet...

Jo, det är helt sant: Med i övrigt sunda opsec-rutiner kan man ofta unna sig att vara lite mindre paranoid runt specifika aspekter av sitt datorägande. Men jag skulle säga att det finns ett ganska stort överlapp mellan grupperna ”bryr sig inte om att hålla sina system uppdaterade” och ”bryr sig inte (tillräckligt) om säkerhet” i stort.

Jag skulle exempelvis gissa att få av dem som har en Win 7-maskin håller den i en DMZ avskild från övriga nätverksenheter, att de undviker att ”bara sticka ut och hämta något” på Internet från den datorn, eller att de om de som du väljer att köra noscript och liknande inte helt enkelt slår av det om sidan som hostar det de behöver kräver script för att fungera.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Tror moderna distros är skyddade från sådana exekveringar.

Japp; idag behöver man lägga till växeln —no-preserve-root för att visa att man verkligen vill döda sitt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tror moderna distros är skyddade från sådana exekveringar.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Japp; idag behöver man lägga till växeln —no-preserve-root för att visa att man verkligen vill döda sitt system.

I mitt fall provade jag på Pop-OS 21.04 i en VM. Kommandot rm -rf / gav en varning och att växeln --no-preserve-root behövdes.

Men körde jag kommandot rm -rf /* (Med en avslutande asterisk) så var det godnatt utan snack. Och det både som root och sudo. Lite läskigt att asterisken var det avgörande i detta fall.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, det är helt sant: Med i övrigt sunda opsec-rutiner kan man ofta unna sig att vara lite mindre paranoid runt specifika aspekter av sitt datorägande. Men jag skulle säga att det finns ett ganska stort överlapp mellan grupperna ”bryr sig inte om att hålla sina system uppdaterade” och ”bryr sig inte (tillräckligt) om säkerhet” i stort.

Jag skulle exempelvis gissa att få av dem som har en Win 7-maskin håller den i en DMZ avskild från övriga nätverksenheter, att de undviker att ”bara sticka ut och hämta något” på Internet från den datorn, eller att de om de som du väljer att köra noscript och liknande inte helt enkelt slår av det om sidan som hostar det de behöver kräver script för att fungera.

Grundläggande princip man kan ta till för att gå till ytterligheter... om man inte vet vad man pysslar med och är insatt i IT-säkerhet o hur man modifierar ett utgånget operativsystem, så ska man aldrig ge sig på att använda EOL system
Men om man är riktigt insatt och kan alla trix, så kan man få en gammal win7 att vara mer säker än vad en noobie med Linux
Ett OS är aldrig säkrare än kunskapen hos användaren.. Det ska man inte förglömma Men om man tar windows VS Linux out of the box med noll kunskaper... då är linux säkrare. Undantagen som bekräftar regeln kan man säga.

Skrivet av newtoninja:

Tror moderna distros är skyddade från sådana exekveringar.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Japp; idag behöver man lägga till växeln —no-preserve-root för att visa att man verkligen vill döda sitt system.

Skrivet av Farsan Baloo:

I mitt fall provade jag på Pop-OS 21.04 i en VM. Kommandot rm -rf / gav en varning och att växeln --no-preserve-root behövdes.

Men körde jag kommandot rm -rf /* (Med en avslutande asterisk) så var det godnatt utan snack. Och det både som root och sudo. Lite läskigt att asterisken var det avgörande i detta fall.

Ni glömmer en sak som inget OS i världen kan skydda emot om man vill döda sitt system...... Hammaren. hihihi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Ni glömmer en sak som inget OS i världen kan skydda emot om man vill döda sitt system...... Hammaren. hihihi

Hehe! Fick mig att tänka på denna:

Citat:

A master programmer passed a novice programmer one day. The master noted the novice's preoccupation with a hand-held computer game. "Excuse me", he said, "may I examine it?"

The novice bolted to attention and handed the device to the master. "I see that the device claims to have three levels of play: Easy, Medium, and Hard", said the master. "Yet every such device has another level of play, where the device seeks not to conquer the human, nor to be conquered by the human."

"Pray, great master," implored the novice, "how does one find this mysterious setting?"
The master dropped the device to the ground and crushed it under foot. And suddenly the novice was enlightened.
-- Geoffrey James, "The Tao of Programming"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Hehe! Fick mig att tänka på denna:

hahaha Den var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

I mitt fall provade jag på Pop-OS 21.04 i en VM. Kommandot rm -rf / gav en varning och att växeln --no-preserve-root behövdes.

Men körde jag kommandot rm -rf /* (Med en avslutande asterisk) så var det godnatt utan snack. Och det både som root och sudo. Lite läskigt att asterisken var det avgörande i detta fall.

Å andra sidan har väl dom har lärt cli , vet att * är farligt kommando. Det fick man lära sej redan på MS DOS 1.10 tiden, DEL *.* raderade allt.

Permalänk

Hejsan,

Försöker komma in i Linux träsket på senare tid för att försöka komma ifrån Windows o testat lite olika distros för att se vilken som verkar passa en.

Testat ubuntu(kde-plasma) och är just nu o testat nya Garuda Linux(Arch variant) men verkar ha lite problem med wine för så fort wine jobbar så är det som att datorn går på knärna men resource managern visar ingen onormal cpu/ram useage så vad kan ställa till detta tro? För steam fungerar utan problem så långt jag testat men behöver wine för Battle.net o wow classic

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Hejsan,

Försöker komma in i Linux träsket på senare tid för att försöka komma ifrån Windows o testat lite olika distros för att se vilken som verkar passa en.

Testat ubuntu(kde-plasma) och är just nu o testat nya Garuda Linux(Arch variant) men verkar ha lite problem med wine för så fort wine jobbar så är det som att datorn går på knärna men resource managern visar ingen onormal cpu/ram useage så vad kan ställa till detta tro? För steam fungerar utan problem så långt jag testat men behöver wine för Battle.net o wow classic

Du kan pröva installera battle.net via Lutris. Har fungerat bra för mig

Permalänk
Skrivet av llxt:

Du kan pröva installera battle.net via Lutris. Har fungerat bra för mig

Är genom lutris jag gör men den andvänder wine/winetricks eftersom bnet inte har Linux stöd o det är så fort wine startar som typ hela datorn laggar ihop medans resource manager visar att datorn knappt andvänds

Speccs: ryzen 5 5600x, 32GB 3000MHz ram, get 1070ti och kör hela installationen på en nvme ssd, vet att nvidia har lite svårigheter o gilla Linux men har ju blivit bättre med åren men kanske får titta på ett AMD kort nästa gång det är dags för nytt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

@nothingtoxic vad får du för felmeddelanden om du öppnar det i en terminal genom att skriva lutris?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Jag har testat Linux i två dagar nu. Först Manjaro och sedan Ubuntu. Lade in dom på en egen SSD.
Lär skriva av mig lite.
Kort sagt känns tycker jag det känns ganska amatörmässigt, särskilt Manjaro:
Fönsterna öppnades på olika skärmar, internet (med kabel) fungerade inte ibland, när jag loggade ut behövde jag lösenord för att logga in men det hade jag inte ställt in ännu, det tog två timmar att uppdatera då en server på månen troligen användes.

Problemen med Ubuntu gäller för Manjaro också:
Att använda två skärmar med olika ljudutgång verkar hopplöst. Inställningarna (hz och gsync) ändras hela tiden och ljudet hänger inte med i ändringarna heller.

Gick tillbaka till windows nu lite för att få ner datorstressen.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Nästa gång du får ett Manjaro-ryck..
Högst upp till höger i ADD/Remove Software "Adidas" så hittar du Preferences > Official Repositories > Use Mirrors From > The Moon (Sweden) > Refresh Mirrors.
Stäng ner och upp till Adidas igen och Refresh Database för säkerhetsskull.
Och gör ett lösenord för att du kan nästa gång, t.ex LinuxSugerBalleTillsvidare
Ps, Inga problem med Manjaro här

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Nästa gång du får ett Manjaro-ryck..
Högst upp till höger i ADD/Remove Software "Adidas" så hittar du Preferences > Official Repositories > Use Mirrors From > The Moon (Sweden) > Refresh Mirrors.
Stäng ner och upp till Adidas igen och Refresh Database för säkerhetsskull.
Och gör ett lösenord för att du kan nästa gång, t.ex LinuxSugerBalle
Ps, Inga problem med Manjaro här

Absolut, jag såg att den kunde pinga alla serverar och välja rätt automagiskt, fast det borde ju gjorts först av allt. Då jag redan startat det hela gick inte att avsluta.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Yep I know, hänt att jag glömt ett par gånger själv zzz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragglarna:

Jag har testat Linux i två dagar nu. Först Manjaro och sedan Ubuntu. Lade in dom på en egen SSD.
Lär skriva av mig lite.
Kort sagt känns tycker jag det känns ganska amatörmässigt, särskilt Manjaro:
Fönsterna öppnades på olika skärmar, internet (med kabel) fungerade inte ibland, när jag loggade ut behövde jag lösenord för att logga in men det hade jag inte ställt in ännu, det tog två timmar att uppdatera då en server på månen troligen användes.

Problemen med Ubuntu gäller för Manjaro också:
Att använda två skärmar med olika ljudutgång verkar hopplöst. Inställningarna (hz och gsync) ändras hela tiden och ljudet hänger inte med i ändringarna heller.

Gick tillbaka till windows nu lite för att få ner datorstressen.

Jag har testat flera olika distributioner, skrivbords-, och fönsterhanterare, men har aldrig fått det att fungera ens vettigt när det kommer till flera skärmar. Jag har tre identiska skärmar och vill köra samma upplösning och frekvens på samtliga, men inte ens det fungerar.
Och det här med att program öppnas på olika skärmar, i olika storlekar, är synnerligen irriterande och var nog det som gjorde att jag gav upp mitt senaste försök att gå över till Linux.

Att det är amatörmässigt stämmer väldigt bra och det är väl en naturlig konsekvens när majoriteten av utvecklarna sitter och knackar kod gratis och sålunda inte har råd att själva köpa vettig utrustning

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Att det är amatörmässigt stämmer väldigt bra och det är väl en naturlig konsekvens när majoriteten av utvecklarna sitter och knackar kod gratis och sålunda inte har råd att själva köpa vettig utrustning

Nu är det väl i rättvisans namn så att otroligt mycket av utvecklingen sker i regi av firmor som RedHat, Canonical och SuSE; och de är ju drivande inte bara i serverbitarna utan också i användargränssnitten. Med det sagt: jag får helt OK betalt - och helt OK utrustning - av min arbetsgivare men föredrar starkt en skärm med virtuella skrivbord framför multipla skärmar oavsett (Unix-) plattform, så det är uppenbart inte bara en resursfråga utan också en om tycke och smak.

Men absolut: X har varit en teknisk black om foten på grafiksidan i Linux, och Nvidia har fortfarande inte lärt sig spela schyst med Wayland vad jag vet, så det är klart det är betydligt mer splittrat än det hade behövt vara, till allas nackdel. Hade varit intressant att höra från någon som kör AMD-grafik på Wayland om de har samma problem, samt om någon DE eller WM har bättre track record än andra med multiskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu är det väl i rättvisans namn så att otroligt mycket av utvecklingen sker i regi av firmor som RedHat, Canonical och SuSE; och de är ju drivande inte bara i serverbitarna utan också i användargränssnitten. Med det sagt: jag får helt OK betalt - och helt OK utrustning - av min arbetsgivare men föredrar starkt en skärm med virtuella skrivbord framför multipla skärmar oavsett (Unix-) plattform, så det är uppenbart inte bara en resursfråga utan också en om tycke och smak.

Men absolut: X har varit en teknisk black om foten på grafiksidan i Linux, och Nvidia har fortfarande inte lärt sig spela schyst med Wayland vad jag vet, så det är klart det är betydligt mer splittrat än det hade behövt vara, till allas nackdel. Hade varit intressant att höra från någon som kör AMD-grafik på Wayland om de har samma problem, samt om någon DE eller WM har bättre track record än andra med multiskärm.

Virtuella skrivbord är ju inte ett substitut för multipla skärmar, så förstår inte riktigt vad du menar med att det handlar om tycke och smak. Jag kan inte ha tre fönster i fullskärmsstorlek uppe samtidigt genom att använda virtuella skrivbord och det är därför jag använder tre skärmar. Det är väl det som är syftet med flera skärmar

Och oavsett tycke och smak, så vill man ju att det ska fungera bra och när det gäller multiskärmstöd (vilket jag föredrar) och Linux, så fungerar det helt enkelt inte bra alls.

Jag har ett Nvidia-kort, men det har väl inte med fönsterhanteringen att göra utan berör väl enbart upplösning och frekvens?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Är genom lutris jag gör men den andvänder wine/winetricks eftersom bnet inte har Linux stöd o det är så fort wine startar som typ hela datorn laggar ihop medans resource manager visar att datorn knappt andvänds

Speccs: ryzen 5 5600x, 32GB 3000MHz ram, get 1070ti och kör hela installationen på en nvme ssd, vet att nvidia har lite svårigheter o gilla Linux men har ju blivit bättre med åren men kanske får titta på ett AMD kort nästa gång det är dags för nytt

Jag har nyss testat samma sak men med Pop OS.
Fungerar riktigt bra med TBC Classic iaf.
Ryzen 3800X, 2070S.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Virtuella skrivbord är ju inte ett substitut för multipla skärmar, så förstår inte riktigt vad du menar med att det handlar om tycke och smak. Jag kan inte ha tre fönster i fullskärmsstorlek uppe samtidigt genom att använda virtuella skrivbord och det är därför jag använder tre skärmar. Det är väl det som är syftet med flera skärmar

Poängen med flera - fysiska eller virtuella - skärmar är att en ensam skärm inte har tillräcklig användbar arbetsyta för det man behöver eller vill göra. Jag och mina workflows funkar bra med det som får plats på en (bra) skärm i taget så länge jag kan ha snabb tillgång till andra skärmar med andra arbetskontexter. Andra ser fördelar i att kunna ha överblick över absolut allt de håller på med i ett svep. Ytterst få, skulle jag tro, har en situation där de inte skulle kunna göra sitt jobb om de inte hade sitt GUI upplagt på det ena eller andra sättet. Ergo: tycke och smak.

Skrivet av Superfrog:

Och oavsett tycke och smak, så vill man ju att det ska fungera bra och när det gäller multiskärmstöd (vilket jag föredrar) och Linux, så fungerar det helt enkelt inte bra alls.

Självklart är det inte acceptabelt om ett system inte tillåter en att arbeta på det sätt man skulle föredra, och det är inget annat än ett fel om det inte fungerar - jag ville bara ha sagt att jag aldrig haft tillfälle att prova på detta i Linuxvärlden, men att detta inte stört mig.

Skrivet av Superfrog:

Jag har ett Nvidia-kort, men det har väl inte med fönsterhanteringen att göra utan berör väl enbart upplösning och frekvens?

Upplösning och frekvens hanteras ju dock av din displayserver, och om din grafikkortstillverkare inte samarbetar med din displayserver så blir det ju svårt att få till annat än basal funktionalitet.
Det är ett tag sen jag hade Nvidiakort och jag har ärligt talat inte satt mig in alls i hur det funkar nu för tiden, men på den gamla onda tiden var det som sagt kört att använda Wayland med Nvidia, medan Xorg som hade Nvidiastöd definitivt inte stödde separata uppdateringsfrekvenser (eller separata skalningsförhållanden) per monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Virtuella skrivbord är ju inte ett substitut för multipla skärmar, så förstår inte riktigt vad du menar med att det handlar om tycke och smak. Jag kan inte ha tre fönster i fullskärmsstorlek uppe samtidigt genom att använda virtuella skrivbord och det är därför jag använder tre skärmar. Det är väl det som är syftet med flera skärmar

Och oavsett tycke och smak, så vill man ju att det ska fungera bra och när det gäller multiskärmstöd (vilket jag föredrar) och Linux, så fungerar det helt enkelt inte bra alls.

Jag har ett Nvidia-kort, men det har väl inte med fönsterhanteringen att göra utan berör väl enbart upplösning och frekvens?

Har du testat KDE? Jag har inga problem med flera skärmar. Jag har visserligen bara 2 skärmar... I KDE finns det grymt mycket inställningar att hantera fönster. Man kan till exempel fixa så att ett specifikt program alltid hamnar på exakt samma ställe och på vilken skärm man vill. Går även att ställa in program att öppnas på den skärm som muspekaren är och så vidare. Bara några få exempel... Jag vågar nog påstå att du kan styra fönster mer med KDE än med någon annan fönsterhanterare.

När det kommer till Nvidia har jag ställt alla upplösningar och hz via nvidia-settings (med sudo) och sedan sparat till xorg.conf. Det är lätt att missa att man måste ändra "Resolution" från auto till den upplösningen man vill ha för att kunna ställa in Hz. Du kanske redan kan detta, men jag säger det ändå ifall andra har nytta av infon.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har du testat KDE? Jag har inga problem med flera skärmar. Jag har visserligen bara 2 skärmar... I KDE finns det grymt mycket inställningar att hantera fönster. Man kan till exempel fixa så att ett specifikt program alltid hamnar på exakt samma ställe och på vilken skärm man vill. Går även att ställa in program att öppnas på den skärm som muspekaren är och så vidare. Bara några få exempel... Jag vågar nog påstå att du kan styra fönster mer med KDE än med någon annan fönsterhanterare.

När det kommer till Nvidia har jag ställt alla upplösningar och hz via nvidia-settings (med sudo) och sedan sparat till xorg.conf. Det är lätt att missa att man måste ändra "Resolution" från auto till den upplösningen man vill ha för att kunna ställa in Hz. Du kanske redan kan detta, men jag säger det ändå ifall andra har nytta av infon.

Jag har testat KDE, men just nu minns jag inte vad som var issuet med just KDE. Kanske var det upplösningen/frekvensen, så nästa gång jag testar Linux och KDE, så ska jag försöka komma ihåg ditt tips om inställningar i Nvidia-settings. Tack

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Roade mig med att dra ner och installera Clear Linux då jag hade en ssd liggandes över, och måste säga att jag är imponerad över hur smärtfritt det gick! Väldigt enkel installationsprocess, och allt bara funkade när den var väl klar. Sitter och tankar lite spel på steam nu och ska se hur bra det funkar att köra spel via proton

Update:
Relativt smidigt att komma igång med gaming. För drivrutiner så var det bara att följa en guide som låg på Clear Linux's wiki, dock fick jag slita mitt hår lite innan jag fick hårdvaruacceleration att fungera för proton. Visade sig dock bara vara en rättighet, så installerade flatseal, klickade i att steam fick lov att nyttja grafikkortet, sedan var det bara att åka av Har provkört HL2(native), och Metro 2033 Redux via proton, och det är helt klart en bra spelupplevelse

Dock har just nu problemet att spel som inte är native alltid startar på fel skärm, vilket är lite irriterande. Det blir nästa problem att lösa.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11