Heyo. Ville inte skapa en ny tråd, men kan göra om ni tycker det är bättre.
Jag behöver vara vaken nattetid för att kommunicera med andra tidszoner, och därför har jag behövt ställa högtalare åt sidan och ta upp mitt hörlursintresse igen. I dagsläget har jag ett par Fidelio x3 kopplat via en Schiit Magni 3+ som datorlurar. Älskar ljudet, det är verkligen underbart, där jag framförallt vill nämna klassisk musik, funk och hiphop (trots att jag innan dessa hörlurar avskydde genren??).
Däremot har jag märkt att vissa gamla favoritlåtar och -album låter förjävligt och ingenting jag vill lyssna på. Det är inte rakt av genrerelaterat, men om jag skulle försöka mig på att generalisera så är det vissa typer av metal som faller bort, medan Fidelio x3 verkligen skiner i andra (och välmastrade) metalalster.
Gissar att det är att hörlurarna är väldigt ärliga och kräsna, och därför inte kompenserar för dålig inspelning, mixning och mastering.
Lagade därför mina gamla Amperior-lurar (klassiskt gammal Hd25 sladdglapp) och har blåst nytt liv i de favoritlåtar som jag hatade med Fidelio x3. Och i andra alster kommer Amperior inte ens i närheten. Amperior och Fidelio x3 har båda rätt korrekt bas, även om Amperior blöder liiiite, men Amperior har också mycket mer av det.
Jag är, trots att jag är (el)basist, inte en bass-head, men tänker i min enfald att låtarna som boppar mer med Amperior gör det för att jag får med low-end på tåget på ett helt annat sätt, i låtar som kanske behöver sminkas över lite.
Jag har prövat tre saker redan:
EQ Fidelio x3 med mer basrespons. Gick dåligt, eller så är jag dålig på att göra det. Tips emottages.
Använda Sennheiser Amperior stationärt. Jag har glasögon, så det funkar inte längre än en timme
Fidelio X2HR. Kanske måndagsexemplar med tanke på hur populära de är, men. De blöder in i andra register på ett väldigt ocharmigt vis och låter inte bra
Tänker att jag därför frågar er om det finns ett par lurar ni kan tänka er för stationärt bruk, helst men inte nödvändigtvis med öppen design, som trots det har en engagerad low-end och som är kompislurar snarare än ersättare till Fidelio x3 som jag tycker hemskt mycket om. Budget? Säg, 1600 sek. Jag kommer använda dem mindre ofta än Fidelio x3.