Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Heyo. Ville inte skapa en ny tråd, men kan göra om ni tycker det är bättre.

Jag behöver vara vaken nattetid för att kommunicera med andra tidszoner, och därför har jag behövt ställa högtalare åt sidan och ta upp mitt hörlursintresse igen. I dagsläget har jag ett par Fidelio x3 kopplat via en Schiit Magni 3+ som datorlurar. Älskar ljudet, det är verkligen underbart, där jag framförallt vill nämna klassisk musik, funk och hiphop (trots att jag innan dessa hörlurar avskydde genren??).

Däremot har jag märkt att vissa gamla favoritlåtar och -album låter förjävligt och ingenting jag vill lyssna på. Det är inte rakt av genrerelaterat, men om jag skulle försöka mig på att generalisera så är det vissa typer av metal som faller bort, medan Fidelio x3 verkligen skiner i andra (och välmastrade) metalalster.
Gissar att det är att hörlurarna är väldigt ärliga och kräsna, och därför inte kompenserar för dålig inspelning, mixning och mastering.

Lagade därför mina gamla Amperior-lurar (klassiskt gammal Hd25 sladdglapp) och har blåst nytt liv i de favoritlåtar som jag hatade med Fidelio x3. Och i andra alster kommer Amperior inte ens i närheten. Amperior och Fidelio x3 har båda rätt korrekt bas, även om Amperior blöder liiiite, men Amperior har också mycket mer av det.

Jag är, trots att jag är (el)basist, inte en bass-head, men tänker i min enfald att låtarna som boppar mer med Amperior gör det för att jag får med low-end på tåget på ett helt annat sätt, i låtar som kanske behöver sminkas över lite.

Jag har prövat tre saker redan:

• EQ Fidelio x3 med mer basrespons. Gick dåligt, eller så är jag dålig på att göra det. Tips emottages.

• Använda Sennheiser Amperior stationärt. Jag har glasögon, så det funkar inte längre än en timme

• Fidelio X2HR. Kanske måndagsexemplar med tanke på hur populära de är, men. De blöder in i andra register på ett väldigt ocharmigt vis och låter inte bra

Tänker att jag därför frågar er om det finns ett par lurar ni kan tänka er för stationärt bruk, helst men inte nödvändigtvis med öppen design, som trots det har en engagerad low-end och som är kompislurar snarare än ersättare till Fidelio x3 som jag tycker hemskt mycket om. Budget? Säg, 1600 sek. Jag kommer använda dem mindre ofta än Fidelio x3.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Modi 2, förstärkaren var en Magni 2 Uber.

Hm okej.
Jag föreslår att kika på vad https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier-... erbjuder för din budget och sen ta några stycken och kolla Amirs reviews på www.audiosciencereview.com

Permalänk
Medlem

@Tigerhamster https://www.amazon.se/-/en/dp/B08HNFV61M Sennheiser HD 560s kanske kan vara något nu när de ligger för runt 1500kr(rea)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

@tetrisGOAT https://www.amazon.se/-/en/dp/B08HNFV61M Sennheiser HD 560s kanske kan vara något nu när de ligger för runt 1500kr(rea)?

Tack för tipset! Jag har kollat på de lurarna tidigare genom recensioner, videor och åsikter, men intrycket jag har fått är att de är mer neutrala/analytiska/referens än kanske mer basinriktade/tillbakalutade/"kul" lurar. Fidelio x3, som jag har nu är också ganska analytiska och "framåtlutade", snarare än avslappnade och tillbakalutade och vill som sagt ha en kompis som klarar andra områden snarare än en ersättare (nu låter jag tjatig).

Men. Har du prövat dem själv och tycker du att de boppar?
Jag kanske chansar och prövar ett par via distansköpslagen.

Permalänk

Kan tipsa om att just de hörlurarna finns på netonnet för 1690
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/horlurar/over-ear/sennh...

Om man vill slippa beställa hos amazon

Här är Ljud&Bilds test av dem https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/sennheiser-hd-560s/?...

Permalänk
Medlem

"Basen är också lite tunnare än i Philips Fidelio X3 (återigen, en annan prisklass), som har mer tryck och fart i Billie Eilishs Bury a Friend. Philips har också en större ljudbild, trots Sennheisers vinklade element, och X3 har ett mer dynamisk mellanregister. X3 har dessutom fler klangstrukturer i fioler och altfioler i klassisk musik, så att de är lättare att urskilja."

Skrivet av Ramengaijin:

Med andra ord, inte lurarna för mig. Det är mer framträdande bas än i Fidelio X3 jag eftersöker, inte tunnare.
Men när vi ändå tipsar om var de går att köpa billigare, 1499 +99 i frakt från Thomann.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

"Basen är också lite tunnare än i Philips Fidelio X3 (återigen, en annan prisklass), som har mer tryck och fart i Billie Eilishs Bury a Friend. Philips har också en större ljudbild, trots Sennheisers vinklade element, och X3 har ett mer dynamisk mellanregister. X3 har dessutom fler klangstrukturer i fioler och altfioler i klassisk musik, så att de är lättare att urskilja."Med andra ord, inte lurarna för mig. Det är mer framträdande bas än i Fidelio X3 jag eftersöker, inte tunnare.
Men när vi ändå tipsar om var de går att köpa billigare, 1499 +99 i frakt från Thomann.

Därför jag länkade testet då du sa att du har X3, förövrigt tycker jag inte man sparar inte på att köpa från thomann då det är enkelt att gå in i en netonnet butik om något skulle vara strul med lurarna eller att man vill lämna tillbaka dem.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Beyer-1770 och 1990. Två fantastiska lurar.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

"Basen är också lite tunnare än i Philips Fidelio X3 (återigen, en annan prisklass), som har mer tryck och fart i Billie Eilishs Bury a Friend. Philips har också en större ljudbild, trots Sennheisers vinklade element, och X3 har ett mer dynamisk mellanregister. X3 har dessutom fler klangstrukturer i fioler och altfioler i klassisk musik, så att de är lättare att urskilja."Med andra ord, inte lurarna för mig. Det är mer framträdande bas än i Fidelio X3 jag eftersöker, inte tunnare.

Såg längre upp att du testat X2 redan och själv märkt vilken fruktansvärt värdelös hörlur det är. Men av någon anledning så älskar alla den här. (Säger mycket i sig om det här intresset).
Enda basig lur inom budget jag kommer på är Beyer DT770 ifall sluten lur är tänkbar. Gärna med Dekoni läderkuddar så blir de ännu basigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det en helt galen tanke att gå från steelseries arctis 7 trådlösa till beyerdynamics dt990 pro? Det lär ju vara bättre ljud och man bör slippa whitenoise, men är det att ta ett steg tillbaka att gå till trådat igen?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Såg längre upp att du testat X2 redan och själv märkt vilken fruktansvärt värdelös hörlur det är. Men av någon anledning så älskar alla den här. (Säger mycket i sig om det här intresset).
Enda basig lur inom budget jag kommer på är Beyer DT770 ifall sluten lur är tänkbar. Gärna med Dekoni läderkuddar så blir de ännu basigare.

Personliga preferenser är ju väldigt ja, personliga och ljud är subjektivt. "Fruktansvärt värdelös" är väl lite att ta i med tanke på hur många som gillar dem? Jag har haft massor med lurar och har inte heller några X2or kvar men för runt 1000-lappen som de brukar gå för på rea är det verkligen inte någon "Fruktansvärt värdelös" hörlur även om du inte gillar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Är det en helt galen tanke att gå från steelseries arctis 7 trådlösa till beyerdynamics dt990 pro? Det lär ju vara bättre ljud och man bör slippa whitenoise, men är det att ta ett steg tillbaka att gå till trådat igen?

Det är väl ett steg tillbaka om man går över till trådlöst? Enda "fördelen" med trådlöst är väl just att slippa kabeln, om batteriet är laddat vill säga. Resten ligger på minuskontot. Kabel är kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Det är väl ett steg tillbaka om man går över till trådlöst? Enda "fördelen" med trådlöst är väl just att slippa kabeln, om batteriet är laddat vill säga. Resten ligger på minuskontot. Kabel är kung.

Ja, nu när man använt trådlöst ett år så är de ju typ det som är positivt, att du slipper kabel, men ljudkvalitén blir ju sämre, sen kör jag med en fast mikrofon på skrivbordet ändå så ja går ju inte runt skitmycket, man är ju bra dum ibland. Får nog bli ett trådat igen, hade ögonen på dt770 men ska kika in dt990pro också.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Personliga preferenser är ju väldigt ja, personliga och ljud är subjektivt. "Fruktansvärt värdelös" är väl lite att ta i med tanke på hur många som gillar dem? Jag har haft massor med lurar och har inte heller några X2or kvar men för runt 1000-lappen som de brukar gå för på rea är det verkligen inte någon "Fruktansvärt värdelös" hörlur även om du inte gillar dem?

Många som gillar Beats by Dre med. Så då är de enligt din definition bra.
Jag personligen tycker X2 är ännu sämre än de gamla basiga Beats by Dre.
Tyll, som är hörlursaudiofilernas gud. Älskade X2. Jämförde dem som hd650(!!!) Har för mig att han tyckte de var bättre tom
Sen så öste han skit på HD660s som dåliga. Detta är alltså den mest hyllade hörlursaudiofilen genom tiderna.
Han gick i pension med ett par Beats by Dre och ett par Bose.

Borde sätta perspektiv i att det här bara är folk i sandlåda till 99%.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Han gick i pension med ett par Beats by Dre och ett par Bose.

Och ett par Mr.Speakers aeon flow open och ett par closed, men det glömde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Och ett par Mr.Speakers aeon flow open och ett par closed, men det glömde du?

Stärker ju bara min poäng.
Oftast samma Youtubers som hyllar X2 och jämför dom med hörlurar som har extremt annorlunda egenskaper. Det är sandlåda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Sen så öste han skit på HD660s som dåliga. Detta är alltså den mest hyllade hörlursaudiofilen genom tiderna.

Dåliga var dom väl ändå inte. Dom levde inte upp till förväntningarna ligger väl närmare sanningen. Förövrigt den bästa recensionen jag hittills sett är just den. Ett praktexempel på hur höga förväntningar faller pladask. Farbrorn höll nästan på att falla i tårar, en helt fantastisk recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Stärker ju bara min poäng.
Oftast samma Youtubers som hyllar X2 och jämför dom med hörlurar som har extremt annorlunda egenskaper. Det är sandlåda.

De spelar dock i en annan Beats eller NC Bose lurar, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

De spelar dock i en annan Beats eller NC Bose lurar, eller?

Jag pratade X2 och hans allmänna jämförelser. Du ignorerade allt det och hoppade på att han hade Aeon flow closed (och open) med sig i husbilen.

Edit: Jag ger dig pluspoäng för god Swanson taktik:
https://www.youtube.com/watch?v=25KW97GIzfU

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Dåliga var dom väl ändå inte. Dom levde inte upp till förväntningarna ligger väl närmare sanningen. Förövrigt den bästa recensionen jag hittills sett är just den. Ett praktexempel på hur höga förväntningar faller pladask. Farbrorn höll nästan på att falla i tårar, en helt fantastisk recension.

Jo visst jag överdriver lite. Priset var väl en stor del av problemet, sen verkade han tycka att de var sämre på nästan allt. Om jag minns rätt, jag orkar inte kolla på den recensionen en gång till.

Jag lyssnade däremot igenom hans X2 review igen:
https://youtu.be/Z_RJ3M_v8is
Lite citat från hans recension.
"The new X2 i find is terrifically balanced. This is a very very balanced sounding headphone!"
"The sound characteristic of this headphone the, that i find it extreeemely balanced. This is a very, uhm, tonally balanced headphone it's almost as if everything is accentuated when you put then on.
The whooole of the music is very very present when you are listening.
This headphone has a bass boost..."
Sen nämnar han ett par gånger till "To my ears extreeeeeemelyyy balanced"
"They are gonna go up on the wall of fame. Uhm, had it not been for the fact that these are 35 ohm headphone and won't play very well with high output impedence tube amplifiers i would
have probably knocked the HD600 of the wall in favour of these. Yes i think they are that good! They really are terrific.
Sen säger han att dom inte riktigt är lika rent i höga frekvenser som HD800

Nej jag förstår inte hur vare sig denna gubbe hyllades så mycket och heller inte vissa hörlurar.
Att ens prata om HD600 i jämförselse med Fidelio X2, varför ska någon lyssna på något denna gubbe sagt?

Visa signatur
Permalänk

Om man anser att X2 låter likadant som HD 600 eller serien i sig så ska man nog lägga ner verksamheten. Har haft X2:orna och de är inte likt ett skit faktiskt. X2 är mera v shaped vilket betyder att basen och treble är mest där medans mellanregistret får dra sig tillbaka. Jag anser personligen att 650, vilket jag nu äger så har de bättre bas än lurarna som hypats för sin bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jo visst jag överdriver lite. Priset var väl en stor del av problemet, sen verkade han tycka att de var sämre på nästan allt. Om jag minns rätt, jag orkar inte kolla på den recensionen en gång till.

Jag lyssnade däremot igenom hans X2 review igen:
https://youtu.be/Z_RJ3M_v8is
Lite citat från hans recension.
"The new X2 i find is terrifically balanced. This is a very very balanced sounding headphone!"
"The sound characteristic of this headphone the, that i find it extreeemely balanced. This is a very, uhm, tonally balanced headphone it's almost as if everything is accentuated when you put then on.
The whooole of the music is very very present when you are listening.
This headphone has a bass boost..."
Sen nämnar han ett par gånger till "To my ears extreeeeeemelyyy balanced"
"They are gonna go up on the wall of fame. Uhm, had it not been for the fact that these are 35 ohm headphone and won't play very well with high output impedence tube amplifiers i would
have probably knocked the HD600 of the wall in favour of these. Yes i think they are that good! They really are terrific.
Sen säger han att dom inte riktigt är lika rent i höga frekvenser som HD800

Nej jag förstår inte hur vare sig denna gubbe hyllades så mycket och heller inte vissa hörlurar.
Att ens prata om HD600 i jämförselse med Fidelio X2, varför ska någon lyssna på något denna gubbe sagt?

Jämföra X2(HR) mot HD600 och HD800 är inte riktigt rättvist tycker jag. Ska dom upp i ringen är DT990 en mer rättvis motståndare.
Personligen är jag ingen X2-hurrare. Föredrar X3:orna men tycker ändå X2 är en bättre produkt än X3 om du förstår vad jag menar. X3:orna konkurrerar med några bra alternativ. DT880, HD560S, Hifiman HE400i, finns säkert några fler i den klassen att stångas emot. Är ingen stor beundrare av DT990 kan väl också tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Jämföra X2(HR) mot HD600 och HD800 är inte riktigt rättvist tycker jag. Ska dom upp i ringen är DT990 en mer rättvis motståndare.
Personligen är jag ingen X2-hurrare. Föredrar X3:orna men tycker ändå X2 är en bättre produkt än X3 om du förstår vad jag menar. X3:orna konkurrerar med några bra alternativ. DT880, HD560S, Hifiman HE400i, finns säkert några fler i den klassen att stångas emot. Är ingen stor beundrare av DT990 kan väl också tilläggas.

Håller med. Det är bara den fantastiska ljudmästaren Tyll som kan lyckas med såna jämförelser. Och välja X2 (för $300) över HD600. Att ens komma på tanken att jämföra de två lurarna som är sina exakta motpoler nästan.

Tänker du bygg-mässigt? X3 vs X2 För X2 är det mest bumliga oprecisa skräpet man kan lyssna på ljud-mässigt.
De är sköna att ha på sig och är ett bra verktyg att lyssna på extremt dåligt inspelad musik som "filter". X3 har jag inte lyssnat på ännu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Håller med. Det är bara den fantastiska ljudmästaren Tyll som kan lyckas med såna jämförelser. Och välja X2 (för $300) över HD600. Att ens komma på tanken att jämföra de två lurarna som är sina exakta motpoler nästan.

Tänker du bygg-mässigt? X3 vs X2 För X2 är det mest bumliga oprecisa skräpet man kan lyssna på ljud-mässigt.
De är sköna att ha på sig och är ett bra verktyg att lyssna på extremt dåligt inspelad musik som "filter". X3 har jag inte lyssnat på ännu.

Ljudmässigt föredrar jag X3 över X2. Men som du säger, X2 är en väldigt bra youtube-lur. Det är mer kvantitet än kvalitet i X2:orna. Både i dom lägre och högre frekvenserna. Är ingen förespråkare av mer v-formade lurar generellt. Därav ingen beundrare av DT990 heller.

Permalänk
Medlem

Bara två snabba frågor om volyminställningar.

1: Är det okej att sänka volymen i ett program?
2: Är det okej att sänka volymen i windows settings?

Eller tappar man signal eller något om man gör så? Är det bättre att ha allt på max och bara höja och sänka på själva högtalaren / hörluren?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förenklat och generaliserat:
Closed back tenderar att ge tyngre bas och upplevt högre ljudintryck... Men de tenderar att vara svårare att ge en jämn och fin frekvenskurva utan resonanser och distortion, så de låter sällan lika korrekt. Slutna lurar ger generellt sett även en mindre ljudbild och sämre positionering. De blir även generellt varmare och känns mer instängda/dämpade.

Öppna lurar läcker istället ljud - åt båda hållen! (du kan störa din omgivning och de kan störa dig)
De kan även vara bastunna då de inte har kåpan att stödja sig mot. (och de kan dista i basen på de lurar som klarar skapa bastryck)

Min preferens: så länge ljudläckaget inte är ett problem brukar öppna lurar kännas och låta bättre, med viss liten reservation för basen.

För prisvärda öppna lurar med mycket bas i prisklassen <1500 kr, så kan jag starkt rekommendera AKG K700-serien! Dessa lurar är kända för att vara lite klena i basen, men genom att ta bort en liten tejpbit på vardera sida, så förändras basen rejält och jag har aldrig upplevt så pass kraftig bas från öppna lurar med andra modeller (betydligt kraftigare än t.ex. HD800. Detta ihop med en aning förhöjning i frekvensregistret kring 7 kHz, så kan dem ge en gnutta loudness-känsla.

Är ganska lättdrivna också, med SPL på 105 dB och impedans på 62 Ohm. Men då dem har tre meter sladd samt är ganska stora (over-ear) så är dem främst för Hifi hemmabruk (eller studio som dem är avsedda från början). Men funkar annars bra till det mesta, så länge man klarar sig utan mikrofon.

Är även bekväma för långa lyssningspass, så länge man får tag i ett par med slät läderrem och inte med utbuktningar som vissa batcher har, då dessa trycker och kan ge rejält med huvudvärk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tack för det svaret, dock har jag sett om ja kollat på beyerdynamic så hittar jag inga öppna lurar som har längre Ohm som mitt ljudkort orkar driva, har läst om det och mitt ljudkort (goxlr mini) orkar inte driva 250ohm fullt ut vad jag kunnat läsa mig till som sagt, vilken modell ska man kolla på som har open back och som har ett Ohmantal som mitt ljudkort orkar driva?

Mina ovan nämnda AKG K701, K702 och K70X klarar som sagt att drivas av så gott som allt, dem är lättdrivna. Skillnaden är att dem blommar ut först med en bra förstärkare, helst en dedikerad lurförstärkare. Då blir ljudet extremt stort och man får en enorm ljudbild istället för att låta platt som dem kan låta annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bara två snabba frågor om volyminställningar.

1: Är det okej att sänka volymen i ett program?
2: Är det okej att sänka volymen i windows settings?

Eller tappar man signal eller något om man gör så? Är det bättre att ha allt på max och bara höja och sänka på själva högtalaren / hörluren?

Tack på förhand.

Jag skulle vilja svara att de flesta märker ingen större skillnad, men att det är att föredra att inaktivera ljudkontroll mjukvarumässigt i Windows, likaså equalizer då båda kan anses ljudförstörande.

Dock krävs det bra hörsel samt anläggning av hyffsat hög klass för att kunna höra någon skillnad. Själv föredrar jag att lyssna på Foobar2000 med Wasapi plugin, då detta inaktiverar detta och kör Bit perfect genom att kringgå Windows egna drivrutiner så volymen inte ens går att justera med Windows volymkontroll, förutom när den dras ned till 0 då ljudet tystas helt (finns även några andra konkurrerande varianter som gör motsvarande, t.ex. ASIO).

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Sennheiser HD600-serien kan anses ha ett bekvämare tillbakalutat ljud, där HD600 är mer frekvensraka jämfört med HD650, som har kraftigare bas och ska vara lite rappare.

HD800 är mer sofistikerad (och dyrare) med ett en större ljudbild och mer detaljerad men kan upplevas lite steril och med mindre bas (vilket dock HD800S råder lite bot på alternativt att man moddar själv för att efterlikna S-varianten).

Skulle även vilja påstå att samtliga Sennheisers lurar är mer avsedda för finlyssning med t.ex. jazz och akustisk musik medan Beyerdynamic är mer för pop/rocklyssnande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Jag skulle vilja svara att de flesta märker ingen större skillnad, men att det är att föredra att inaktivera ljudkontroll mjukvarumässigt i Windows, likaså equalizer då båda kan anses ljudförstörande.

Dock krävs det bra hörsel samt anläggning av hyffsat hög klass för att kunna höra någon skillnad. Själv föredrar jag att lyssna på Foobar2000 med Wasapi plugin, då detta inaktiverar detta och kör Bit perfect genom att kringgå Windows egna drivrutiner så volymen inte ens går att justera med Windows volymkontroll, förutom när den dras ned till 0 då ljudet tystas helt (finns även några andra konkurrerande varianter som gör motsvarande, t.ex. ASIO).

Okej tack för bra svar!! Jag kommer nog inte gå så långt som du gjorde men mina öron är inte så bra ändå xD

Ser dom här inställningarna bra ut? Jag ändrade också till "32bit" ljud med "176400 hz" men ingen aning om man märker skillnad med sånt.