Rykte: Specifikationer för Radeon RX 7700 XT och RX 7600 XT

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Specifikationer för Radeon RX 7700 XT och RX 7600 XT

Detaljer om kretsarna Navi 32 och Navi 33 talar om rejäla prestandaökningar för nästa generation grafikkort från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tippar på ett pris runt 3500-4500:-
Butikerna får nog eld i arslet att sälja ut sina lager snart till förlustpriser eftersom inga spelare köper kort från AMD. Åtminstone inte till priser över 4500:- Folk som köper kort från den den näst bästa/sämsta tillverkaren gör ju det av en enda anledning, och det är för att spara pengar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Stämmer ju rätt bra med tidigare rykten. Kanske det största prestandahoppet vi sett på väldigt länge mellan två generationer. Är sjukt hajpad. Skulle inte heller förvåna mig om det kommer en 6500XT baserad på Navi 33 med ett antal CUs avstängda.

EDIT: vänta, de tror Q4 2021? Det känns väl lite väl optimistiskt. Tänker att vi borde sett AMD börja skicka upp kod till Linux-kärnan vid det här laget i så fall.

EDIT: Ser ut som att AMD satsar på 8K gaming med toppkorten och 4K och 1440p för resten.

Permalänk
Medlem

Lagom till att fira 10 år för Radeon HD 7000 serien och ha samma siffror.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ge mig ett toppkort i XTX utförande så att jag kan uppgradera, 3080 är inte motiverat då klivet i prestanda är för litet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Detta ger mig ändå en del hopp då jag har 5600XT och planerar på ett 7600XT och det ser ut att vara en hel del bättre prestanda i det.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Lagom till att fira 10 år för Radeon HD 7000 serien och ha samma siffror.

Första Radeon korten var också 7000-serien. Så tredje gången gillt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tippar på ett pris runt 3500-4500:-
Butikerna får nog eld i arslet att sälja ut sina lager snart till förlustpriser eftersom inga spelare köper kort från AMD. Åtminstone inte till priser över 4500:- Folk som köper kort från den den näst bästa/sämsta tillverkaren gör ju det av en enda anledning, och det är för att spara pengar.

Vad baserar du det på? Jag hade ett 3080 Suprim X och ett 3090, jag bytte till ett 6900XT Red Devil.
6800XT och 6900XT är långt från dåliga kort och presterar fruktansvärt bra.

Förövrigt så piskar 6900XT ett 3090 i mer än hälften av alla spel (Utan raytracing) och nu mer finns FSR.
Men visst, jag kör med 6900XT nu för att det var 10 000:- billigare OCH snabbare. (Förtydligande, snabbare i 1080P och 1440P)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Priserna börjar väl runt 9999 sek för instegskorten och 7000 sek extra för 7700 och uppåt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Lagom till att fira 10 år för Radeon HD 7000 serien och ha samma siffror.

Var inte så säkert. Rätt som de är får de för sig att den nya serien ska heta något mindre logiskt, ex Vega, fury, vii osv.
HD 8xxx-R9 2xx- R9 3xx- r9 fury- rx 4xx- rx 5xx- rx vega- radeon vii - rx 5xxx- rx 6xxx

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vangen:

Lagom till att fira 10 år för Radeon HD 7000 serien och ha samma siffror.

haha har inte ens tänkt på det men blir ju typ
20 år sedan Radeon 7000
10 år sedan Radeon HD 7000

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

EDIT: Ser ut som att AMD satsar på 8K gaming med toppkorten och 4K och 1440p för resten.

Kanske i PR? I praktiken behöver vi just nu kort som är minst dubbelt så snabba för bra 4K gaming (120fps+) så för bra 8K (utan FSR/DLSS osv) tittar vi väl på kort med 4-5 ggr dagens prestanda?

Men 4k 120-144FPS borde vi få stadigt nästa generation!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kanske i PR? I praktiken behöver vi just nu kort som är minst dubbelt så snabba för bra 4K gaming (120fps+) så för bra 8K (utan FSR/DLSS osv) tittar vi väl på kort med 4-5 ggr dagens prestanda?

Men 4k 120-144FPS borde vi få stadigt nästa generation!

Naturligtvis räknar jag med 60FPS. Sen kan du och många andra ha andra preferenser.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt dock att se att strömförbrukning ökat från 230W till 300W, en ökning på 25%~. Inte jättekonstigt att prestanda därmed också kommer vara rätt mycket bättre? Sen såklart bidrar ju den nya arkitekturen och säkerligen MCM också, men på nåt sätt så känns det ändå som fusk?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tanax:

Lite tråkigt dock att se att strömförbrukning ökat från 230W till 300W, en ökning på 25%~. Inte jättekonstigt att prestanda därmed också kommer vara rätt mycket bättre? Sen såklart bidrar ju den nya arkitekturen och säkerligen MCM också, men på nåt sätt så känns det ändå som fusk?

Dock om de kan fyrdubbla antalet cores för 25% mer förbrukning så låter det ju ganska rimligt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Apropå bilden. Radeon 7 var fan en vacker skapelse ändå.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Kanske man ska vänta till att skaffa ny grafik ändå till dessa släpps?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Apropå bilden. Radeon 7 var fan en vacker skapelse ändå.

Högljud som satan dock. Har en i min burk.

Skrivet av Herr Kantarell:

Kanske man ska vänta till att skaffa ny grafik ändå till dessa släpps?

Ja, det vore det smarta att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad baserar du det på? Jag hade ett 3080 Suprim X och ett 3090, jag bytte till ett 6900XT Red Devil.
6800XT och 6900XT är långt från dåliga kort och presterar fruktansvärt bra.

Förövrigt så piskar 6900XT ett 3090 i mer än hälften av alla spel (Utan raytracing) och nu mer finns FSR.
Men visst, jag kör med 6900XT nu för att det var 10 000:- billigare OCH snabbare. (Förtydligande, snabbare i 1080P och 1440P)

Jag baserar det på att butikslagren fylls nu när miners slutat köpa kort och enligt steam survey är andelen spelare som sitter på RX 6000 serien försvinnande liten. Har för mig att det var flera gånger fler som spelar med RTX 3070 än alla RTX 6000-kort sammantaget. Just priset jag drog till med var en kvalificerad gissning. Men allt hänger väl på hur pass stor inflationen av kort blir på begagnatmarknaden när miners börjar sälja av sina lager de sitter på. Oavsett... är det ingen som köper korten, så kommer priserna sjunka enda tills dess att folk är villiga att betala för dem.

Om RTX-korten kommer dra 500w lär prestandan bli därefter och risken blir ju då att AMD får göra ny RX 400-serienlansering av den här serien kort som "bara," kommer dra 300w.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag baserar det på att butikslagren fylls nu när miners slutat köpa kort och enligt steam survey är andelen spelare som sitter på RX 6000 serien försvinnande liten. Har för mig att det var flera gånger fler som spelar med RTX 3070 än alla RTX 6000-kort sammantaget. Just priset jag drog till med var en kvalificerad gissning. Men allt hänger väl på hur pass stor inflationen av kort blir på begagnatmarknaden när miners börjar sälja av sina lager de sitter på. Oavsett... är det ingen som köper korten, så kommer priserna sjunka enda tills dess att folk är villiga att betala för dem.

Om RTX-korten kommer dra 500w lär prestandan bli därefter och risken blir ju då att AMD får göra ny RX 400-serienlansering av den här serien kort som "bara," kommer dra 300w.

Du får gärna visa på var man hittar 6700 XT eller 6800 i lager till vettiga priser i så fall. Hur många som köper AMD just nu begränsas nog inte av efterfrågan, utan mer av tillgången. Om något så är det ju andra vägen - gamers köper AMD (sämre för mining), medan miners köper Nvidia. Vissa gamers som kan tänka sig minea köper Nvidia eftersom de kan ta igen en del av priset.

Överlag så presterar ju AMD bättre än Nvidia i spel just nu i samma prisklass. Problemet är att de inte finns att få tag på, förutom då 6900 XT.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du får gärna visa på var man hittar 6700 XT eller 6800 i lager till vettiga priser i så fall. Hur många som köper AMD just nu begränsas nog inte av efterfrågan, utan mer av tillgången. Om något så är det ju andra vägen - gamers köper AMD (sämre för mining), medan miners köper Nvidia. Vissa gamers som kan tänka sig minea köper Nvidia eftersom de kan ta igen en del av priset.

Överlag så presterar ju AMD bättre än Nvidia i spel just nu i samma prisklass. Problemet är att de inte finns att få tag på, förutom då 6900 XT.

Jag har inte påstått att de finns till vettiga priser? Det är ju precis vad jag hävdar. Att butikerna snart kommer tvingas dumpa priserna eftersom inga gamers vill köpa kort från AMD om de inte är prispressade. Gamers som köper AMD är de som är beredda att köpa den sämre prestandan/mjukvaran sålänge det ger bra pris/prestanda. Med andra ord mer prismedvetna. AMD-köparen är den typ av konsument som inte betalar mer än runt 3000-3500:- för spelande. Kostar det mer, gör man hellre nåt annat med pengarna och skiter i att spela dator. Det, eller så köper man nåt billigt begagnat.
Personer som SMSar låna ska ha nvidia till varje pris... och givetvis asus strix... som kronofogden sen beslagtar 6 månader senare. Han skiter fullständigt i AMD "för dom är sämst".

Och vadå inte går att få tag på? Komplett mfl. har gått bananas och köpt upp kort som de kommer få sälja med förlust om de vill lyckas bli av med dem, som ett exempel här: https://www.komplett.se/product/1184990/datorutrustning/dator...

Över 100st i lager. Och det ser likadant ut världen över, inte bara här i Sverige.

3500:- är ett RX 6700 XT värt. Inte en spänn mer. Ska bli kul att se vad som händer den kommande tiden.

Ordval /Kent, forumledare
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har inte påstått att de finns till vettiga priser? Det är ju precis vad jag hävdar. Att butikerna snart kommer tvingas dumpa priserna eftersom inga gamers vill köpa kort från AMD om de inte är prispressade. Gamers som köper AMD är de som är beredda att köpa den sämre prestandan/mjukvaran sålänge det ger bra pris/prestanda. Med andra ord mer prismedvetna. AMD-köparen är den typ av konsument som inte betalar mer än runt 3000-3500:- för spelande. Kostar det mer, gör man hellre nåt annat med pengarna och skiter i att spela dator. Det, eller så köper man nåt billigt begagnat.
Personer som SMSar låna ska ha nvidia till varje pris... och givetvis asus strix... som kronofogden sen beslagtar 6 månader senare. Han skiter fullständigt i AMD "för dom är sämst".

Och vadå inte går att få tag på? Komplett mfl. har gått bananas och köpt upp kort som de kommer få sälja med förlust om de vill bli av med, som ett exempel här: https://www.komplett.se/product/1184990/datorutrustning/dator...

Över 100st i lager. Och det ser likadant ut världen över, inte bara här i Sverige.

Varför skulle AMD har sämre mjukvara och prestanda? Ett RX6900 kostar lika mycket som ett RTX 3080 med likartad prestanda förutom rtx-delen då. Mjukvaran är det väl ändå inte fel på?

Permalänk
Medlem

Låter riktigt lovande om det stämmer. Tyvärr kan vi nog glömma att få återse de gamla prisnivåerna. Men om ett 7700 XT kommer gå att få tag på för under 5000 kr, som det är tänkt att det ska kosta, så kan det mycket väl bli ett köp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle AMD har sämre mjukvara och prestanda? Ett RX6900 kostar lika mycket som ett RTX 3080 med likartad prestanda förutom rtx-delen då. Mjukvaran är det väl ändå inte fel på?

Du ska nog egentligen inte fråga mig, eller andra prismedvetna entusiaster om varför nvidia "är bättre". Fråga alla gamers som köper nvidia alla dar i veckan sålänge AMD inte är betydligt billigare. Men det är väl nvidias mer avancerade AI-funktioner rent generellt... inte minst DLSS och ray tracing-prestanda. Där är nvidia helt klart bättre. Rent objektivt sett alltså.

Över tid har väl AMD alltid lagt mindre krut på att få fram stabila drivrutiner vid lansering jämfört med nvidia. Så AMD har betydligt sämre rykte hos gemene man eftersom det verkar kunna vara mer strul även om jag själv aldrig råkat ut för det. Och fine wine märker man ju av långt senare, efter att alla recensioner släppts. Vega var ju en flopp bland annat och sånt sätter spår. Har kompisar som aldrig läser nyheter och kanske köper ny dator var tionde år som aldrig skulle köpa nåt annat än nvidia, eller moderkort från nån annan tilllverkare än asus. Entusiaster är inte riktigt representativa för vad folk köper. Men som sagt, steam survey säger ju det mesta. Ska AMD vända en sådan trend skulle de behöva vara klassledande många år i rad och det lär inte hända i närtid direkt. De har ju inte lyckats återta preatandakronan från nvidia på många år. Efter maxwell så har ju nvidia varit klassledande.

Såg för övrigt en som la upp ett RX 6700 XT på marknaden igår. På ett dygn kom typ ett bud in. Detta samtidigt som kommentarsfälten översvämmas av bud på kort som GTX 1080 ti. Så nvidia är nog mer eftertraktade även bland entusiaster.

Det är oavsett nästan skrattretande hur AMD och ÅF överskattat AMDs ställning på marknanden nu när man ser hundratals kort i lager till löjeväckande priser.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt 5700 för 2990 kr november 2019. Jag undrar om det var det sista bra grafik-köpet jag kommer att göra, eller finns det en chans att Intel kan pressa ner priserna till vettiga nivåer igen.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Dock om de kan fyrdubbla antalet cores för 25% mer förbrukning så låter det ju ganska rimligt

I dagens värld behöver vi väl knappast högre elförbrukning?
I så fall hade dom kunnat dubbla antalet cores för 0% mer förbrukning och fortfarande varit en riktigt bra förbättring?

Permalänk
Medlem

Antar att de kör en Nvidia och har en mer flexibel uppsättning av vilka kärnor som kan köra vad, och helt enkelt ändrar hur de räknar "kärnor".

Permalänk
Skrivet av Tanax:

I dagens värld behöver vi väl knappast högre elförbrukning?
I så fall hade dom kunnat dubbla antalet cores för 0% mer förbrukning och fortfarande varit en riktigt bra förbättring?

Du kan ju ha bättre prestanda per watt även om kortet drar mer. Så du får gjort mer med samma energiförbrukning vilket är positivt. Vill du ha något med lägre energiförbrukning så kommer det ju modeller anpassade för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är nog en hel tåglast med salt.

Har svårt att tänka mig att 6 nm som är en förbättrad 7 nm node skulle ge mer än en dubbling av antalet grindar, en dubblering av värden i förhållande till föregående generation ligger nog mer rätt, speciellt för RX7600 XT som är monolitisk.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du ska nog egentligen inte fråga mig, eller andra prismedvetna entusiaster om varför nvidia "är bättre". Fråga alla gamers som köper nvidia alla dar i veckan sålänge AMD inte är betydligt billigare. Men det är väl nvidias mer avancerade AI-funktioner rent generellt... inte minst DLSS och ray tracing-prestanda. Där är nvidia helt klart bättre. Rent objektivt sett alltså.

Över tid har väl AMD alltid lagt mindre krut på att få fram stabila drivrutiner vid lansering jämfört med nvidia. Så AMD har betydligt sämre rykte hos gemene man eftersom det verkar kunna vara mer strul även om jag själv aldrig råkat ut för det. Och fine wine märker man ju av långt senare, efter att alla recensioner släppts. Vega var ju en flopp bland annat och sånt sätter spår. Har kompisar som aldrig läser nyheter och kanske köper ny dator var tionde år som aldrig skulle köpa nåt annat än nvidia, eller moderkort från nån annan tilllverkare än asus. Entusiaster är inte riktigt representativa för vad folk köper. Men som sagt, steam survey säger ju det mesta. Ska AMD vända en sådan trend skulle de behöva vara klassledande många år i rad och det lär inte hända i närtid direkt. De har ju inte lyckats återta preatandakronan från nvidia på många år. Efter maxwell så har ju nvidia varit klassledande.

Såg för övrigt en som la upp ett RX 6700 XT på marknaden igår. På ett dygn kom typ ett bud in. Detta samtidigt som kommentarsfälten översvämmas av bud på kort som GTX 1080 ti. Så nvidia är nog mer eftertraktade även bland entusiaster.

Det är oavsett nästan skrattretande hur AMD och ÅF överskattat AMDs ställning på marknanden nu när man ser hundratals kort i lager till löjeväckande priser.

Du ser samma sak med Nvidias LHR-serie. Mindfactory har haft erbjudanden på hundratals 3060, 3060 ti och 3070 senaste veckan. De säljer några enstaka om dan, och då är det en av Europas största återförsäljare.

Det handlar inte så mycket om vad gamers vill ha, utan om att de högre priserna efter miningboomen är på väg ner, men det går stegvist och långsamt. Utan mining finns det inte grund för priser på 50-100% över msrp.

Anledningen till att folk budar mycket på tex 1080 ti är för att priserna är lite humanare. Sen så är det stor skillnad just nu på vad folk sätter ut kort för och vad buden ligger på.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum