Permalänk
Medlem

@Vilsnamarsvinet

Skriv gärna ett meddelande när du har pengarna på kontot igen och en kort sammanfattning om hur mycket det har kostat dig i tid och eventuellt pengar.

Här är det ju läge att begära "skadestånd" (eller åtminstone lite good will) som plåster på såren för den taskiga hanteringen av ärendet. Sen är det kanske en fråga jag själv inte hade orkat driva... men att fråga kan väl inte skada?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har jag fått svar. De vill ha den till sig för att kontrollera att de är rätt vara sen tas fakturan bort.

Kommer inte få tillbaka den, eller få något krav.

Jag har även fått en fraktsedel.

Så nu är detta utrett 😂 tack för allt stöd, tips och idéer!

Föreslår att du filmar precis som vid hämtandet i fall att det blir något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Vilsnamarsvinet

Skriv gärna ett meddelande när du har pengarna på kontot igen och en kort sammanfattning om hur mycket det har kostat dig i tid och eventuellt pengar.

Här är det ju läge att begära "skadestånd" (eller åtminstone lite good will) som plåster på såren för den taskiga hanteringen av ärendet. Sen är det kanske en fråga jag själv inte hade orkat driva... men att fråga kan väl inte skada?

En gråzon som bäst och bara huvudvärk. En ny fight liksom. Jag tror trådstartaren är nöjd och jag hade varit det.

Permalänk
Medlem

Gratulerar @Vilsnamarsvinet !!!

Denna tråd kommer bli en fin referens i framtiden för andra som hamnar i en liknande situation som dig!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har jag fått svar. De vill ha den till sig för att kontrollera att de är rätt vara sen tas fakturan bort.

Kommer inte få tillbaka den, eller få något krav.

Jag har även fått en fraktsedel.

Så nu är detta utrett 😂 tack för allt stöd, tips och idéer!

Bra, ville uppmärksamma dig på att de skrev i första svaret att de "kan ta tillbaka fakturan, inte att de kommer ta bort fakturan."

Tänkte uppmana dig att få förtydligat från dem att fakturan kommer strykas om du skickar in kortet, men det förtydligandet verkar du ju ha fått nu...

Skrivet av LaoLao:

@Vilsnamarsvinet

Skriv gärna ett meddelande när du har pengarna på kontot igen och en kort sammanfattning om hur mycket det har kostat dig i tid och eventuellt pengar.

Här är det ju läge att begära "skadestånd" (eller åtminstone lite good will) som plåster på såren för den taskiga hanteringen av ärendet. Sen är det kanske en fråga jag själv inte hade orkat driva... men att fråga kan väl inte skada?

Hon har ju redan fått pengarna på kontot redan när hon sålde kortet? Tradera har ju skickat en faktura på att de vill ha tillbaka summan?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Traderas regler står inte över svensk lagstiftning, det är ytterst vanligt att företag tolkar lagen på sitt eget sätt för att gynna dom själva.

Vet du vad. Önskar dig en trevlig fortsättning, den röda tråden droppar inte genom hålet oavsett tillvägagångssätt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Ta inte ut segern i förskott nu.

Rätt som det är, en mörk och regnig höstdag några år framåt i tiden (sannolikt samma dag som man blivit friställd från sitt jobb, fått ett trist sjukdomsbesked och krockat sin svärfars nya BMW), så dimper det ner en ny faktura från Tradera angående ett gammalt ärende...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Ta inte ut segern i förskott nu.

Rätt som det är, en mörk och regnig höstdag några år framåt i tiden (sannolikt samma dag som man blivit friställd från sitt jobb, fått ett trist sjukdomsbesked och krockat sin svärfars nya BMW), så dimper det ner en ny faktura från Tradera angående ett gammalt ärende...

Av den anledningen bör trådskaparen spara alla bevis i tio år från det att sista meddelandet skickats mellan trådskaparen i fall att det skulle sätta igång igen, Tradera och köparen. Tio år brukar vara preskriptionstiden för skulder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vet du vad. Önskar dig en trevlig fortsättning, den röda tråden droppar inte genom hålet oavsett tillvägagångssätt.

Du pratar bara om dig själv, lägg ner nu.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Av den anledningen bör trådskaparen spara alla bevis i tio år från det att sista meddelandet skickats mellan trådskaparen i fall att det skulle sätta igång igen, Tradera och köparen. Tio år brukar vara preskriptionstiden för skulder.

Detta stämmer inte. Preskriptionstiden är tre år, men kan förlängas. I praktiken kan tiden förlängas hur länge som helst om man vet vad man gör. Tidigare i min karriär jobbade jag som konsult för ett inkassobolag som hade som praxis att skicka ut brev till alla sina "kunder" varje år för att förlänga preskriptionstiden. Det var ofta utformat så att man uppmanades att svara. Därigenom bekräftade "kunden" sin skuld. Slugt. Svara inte inkassobolaget om det inte krävs, så blir det svårare för dem att påvisa att preskriptionstiden faktiskt förlängts.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/skulder-och-presk...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Verkar som det är löst för trådskaparen
Grattis!

Jag undrar om köparen har en motsvarande tråd i ett annat forum. Vore en intressant läsning och se hur köparens sida var

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deques:

Verkar som det är löst för trådskaparen
Grattis!

Jag undrar om köparen har en motsvarande tråd i ett annat forum. Vore en intressant läsning och se hur köparens sida var

Jag gissar att han har satt detta i system. Han var väl insatt i arbetsgången för att få vad han ville. Förhoppningsvis är Tradera lite mer försiktiga nästa gång han försöker sig på detta stunt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag gissar att han har satt detta i system. Han var väl insatt i arbetsgången för att få vad han ville. Förhoppningsvis är Tradera lite mer försiktiga nästa gång han försöker sig på detta stunt.

Det verkar som de. Då han till och med använder säljarens bilder på andra grafikkort som han säljer, så detta är nog ett system han satt på andra sätt också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Det verkar som de. Då han till och med använder säljarens bilder på andra grafikkort som han säljer, så detta är nog ett system han satt på andra sätt också..

För dig är det här över, och jag vill tacka dig för att du inte lät något så orätt vara. Men det finns inget som tyder på köparen och Tradera inte skulle behndla nästa kund likadnant. Tradera förtjänar bojkott fram till att de gör ett tydligt offentlig uttalande om hur de ska förhindra att det här händer igen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jättekul att det har löst sig för dig verkligen! Om du är som mig som tror på karma så kommer den där köparen en dag få bita i det sura äpplet men inget du ska behöva vänta på.

Men han flippar auktioner köper upp och säljer dyrare som nytt.

💪💪💪

Permalänk
Medlem

Köparen, är han avstängd...fått nån varning eller liknande? Har du lämnat negativt omdöme, har du fått nåt omdöme?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag har slutat sälja saker på Tradera sedan länge då jag läst hur rättsosäkert de behandlar säljare vid tvister. Funderat ibland på att lägga upp saker som ska säljas på Tradera men viftar snabbt bort den tanken. Efter den här tråden ska jag aldrig sälja något på Tradera igen, det är en sak som är säker. Bojkott från mig!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Köparen, är han avstängd...fått nån varning eller liknande? Har du lämnat negativt omdöme, har du fått nåt omdöme?

OP nämnde tidigare i tråden att omdömet (som då var positivt) sattes innan tvisten uppdagades, tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Det verkar som de. Då han till och med använder säljarens bilder på andra grafikkort som han säljer, så detta är nog ett system han satt på andra sätt också..

Använder han några av dina bilder någonstans? I så fall hoppas jag att du skickar honom en räkning för att han kränkt din upphovsrätt till bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

OP nämnde tidigare i tråden att omdömet (som då var positivt) sattes innan tvisten uppdagades, tyvärr.

Ah ok.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

Använder han några av dina bilder någonstans? I så fall hoppas jag att du skickar honom en räkning för att han kränkt din upphovsrätt till bilderna.

Det enklaste sättet att slippa detta är att alltid ”vattenstämpla” sina bilder tydligt.
Jag brukar lägga till ett antal omväxlande svarta och vita textsträngar med ”[mitt användarnamn]@Tradera.com" och transparent bakgrund i varje bild.

Permalänk
Medlem

Grattis till "vinsten" efter mycket om och men!

Ska man se det positivt så kan vi ju alla handla på tradera och betala med paypal och känna oss riktigt säkra, om den här muppen trådskaparen råkade ut för lyckades få sina pengar tillbaka direkt och "vinna" en tvist som han 100% logiskt borde förlora.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Gud vad skönt att det löste sig för dig, men jävlar vad tid det ska ta och vilka dåliga kanaler tradera har för kontakt.

Jag själv har haft problem med en säljare som säljer en vara men skickar en förfalskning och har stundvis ca 20 sådana auktioner ute till försäljning. Tradera gör inget alls när jag kontaktar dom ....

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Fakturan är nu borttagen och han gav mig positivt omdöme men nu är han avstängd från tradera står de 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Fakturan är nu borttagen och han gav mig positivt omdöme men nu är han avstängd från tradera står de 😅

Fan va härligt, känns kanske nästan värt det nu i slutändan ändå? Tänk bara så sur han måste vara 🤣🤣

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har läst varenda inlägg i tråden och följd den väl, är väldigt glad för att säljaren till slut fick rätt efter allt detta elände.
Tror jag har har handlat kanske 3 saker genom hela livet på tradera
Föredrar köpa nya saker som man vet är oanvända även om det kostar extra och begagnade saker orkar jag inte ens krångla med att försöka sälja då man riskerar få dessa scenarion på halsen som TS.

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Fan va härligt, känns kanske nästan värt det nu i slutändan ändå? Tänk bara så sur han måste vara 🤣🤣

Sååå värt de 😅😅😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Fakturan är nu borttagen och han gav mig positivt omdöme men nu är han avstängd från tradera står de 😅

Vad skönt, rätt åt honom och hoppas att han är avstängd på livstid!

Ordbruk §1
Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2