Permalänk
Medlem

@Vilsnamarsvinet, jag var med om en liknande resa med Tradera nu under sommaren. Håller på att koka över. Skönt att det löste sig till slut för dig!

Tradera är komplett värdelösa att ha att göra med. Noll säljskydd.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

@Vilsnamarsvinet, jag var med om en liknande resa med Tradera nu under sommaren. Håller på att koka över. Skönt att det löste sig till slut för dig!

Tradera är komplett värdelösa att ha att göra med. Noll säljskydd.

Gick det bra för dig?

Permalänk

Säljaren har skapat ett nytt konto i ett annat namn 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Säljaren har skapat ett nytt konto i ett annat namn 😅

Anmäl och hoppas tradera gör något

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Anmäl!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Säljaren har skapat ett nytt konto i ett annat namn 😅

Fruns namn denna gång. Han har ingen vidare fantasi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fruns namn denna gång. Han har ingen vidare fantasi.

Haha, ja han var inte svår att hitta på Tradera.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Gick det bra för dig?

Än så länge går det inte bra. Fick svar ifrån deras VD tidigare i dag att dom skulle kolla på det. Håller tummarna.

Tycker också att dom borde fokusera mer på säljskydd. Det är ju i många fall vanligt folk som säljer grejer. Att missköta säljskyddet (eller tja, inte ha något) drabbar ju "vanligt folk" lika mycket som att missköta köpskyddet i många fall (där säljaren är en privatperson).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

@Vilsnamarsvinet, jag var med om en liknande resa med Tradera nu under sommaren. Håller på att koka över. Skönt att det löste sig till slut för dig!

Tradera är komplett värdelösa att ha att göra med. Noll säljskydd.

Förr hade dem ett dispytsystem där vardera part fick säga sitt ett par enstaka gånger, efter vilket dem avgjorde vem som fick rätt. Detta var dock ett antal år sen nu och efter dem tog bort det systemet har det varit absolut katastrof.

Går någonting fel så är det "too bad", man får ingen hjälp överhuvudtaget. Jag hamnade för ett tag sen i en tvist med en orimlig säljare(/scammer) och det enda kundtjänsten var villig att erbjuda var att skicka ett mail där dem påminner säljaren om Traderas regler. Jag visste inte ens vad jag skulle svara, kändes som ett skämt.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Ser tyvärr ut som säljaren har fått tillbaka sitt andra konto av Tradera..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Ser tyvärr ut som säljaren har fått tillbaka sitt andra konto av Tradera..

Vilka mer auktionssiter finns det för svenska marknaden. Det känns helt klart läge att starta något nytt med tanke på vad Tradera har blivit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Musikälskare

Förvånad att Tradera sköter saker så dåligt, trodde dom var så mycket bättre än Blocket på att skydda sina kunder

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Förvånad att Tradera sköter saker så dåligt, trodde dom var så mycket bättre än Blocket på att skydda sina kunder

Traderas kunder är i och för sig säljarna, inte köparna. Så det ligger i deras intresse att bevara aktiva säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Än så länge går det inte bra. Fick svar ifrån deras VD tidigare i dag att dom skulle kolla på det. Håller tummarna.

Tycker också att dom borde fokusera mer på säljskydd. Det är ju i många fall vanligt folk som säljer grejer. Att missköta säljskyddet (eller tja, inte ha något) drabbar ju "vanligt folk" lika mycket som att missköta köpskyddet i många fall (där säljaren är en privatperson).

Efter att ha legat på med många påminnelser till VD:n och "säkerhetschefen" på Tradera så ska jag nu få tillbaka mina pengar (dom krediterar det dom fakturerade mig). Skönt att det löste sig, men klart blivit avskräckt över det orimliga köpskyddet (i förhållande till säljskyddet).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Traderas kunder är i och för sig säljarna, inte köparna. Så det ligger i deras intresse att bevara aktiva säljare.

Även köparna, Paynova är nog deras eget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Traderas kunder är i och för sig säljarna, inte köparna. Så det ligger i deras intresse att bevara aktiva säljare.

Nu var det ju dock en köpare som var parten som försökte scamma och vara dryg och som har fått tillbaka till konto?

Tradera verkar alltid ta köparens sida i en dispyt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Även köparna, Paynova är nog deras eget

Tradera äger inte paynova.
https://www.paynova.com/sv-se/investerare/paynova-aktien/

Permalänk
Medlem

Tradera baserar sig egentligen på omdömen. Som köpare ska man alltid kolla omdömen och undvika nån med 0 eller få omdömen. Har nån högt betyg brukar det alltid röra sig om en seriös person IMO. Fler omdömen väger tyngre än färre.

Det gäller ju också att man sätter omdöme och är ärlig med det. Egentligen vet man inte så mycket förrän det blir problem.
Att kunna paketera varan och skicka den inom rimlig tid får man väl anta är standard?
Jag tycker man ska påpeka i det omdöme man lämnar om varan inte stämde med beskrivningen.

Det enda man kan lämna omdöme som säljare är en beskrivning och hur snabbt man fick betalt.

Underförstått ska egentligen köparen lämna omdöme först och sen säljaren.

Skrivet av muSashi:

Ser tyvärr ut som säljaren har fått tillbaka sitt andra konto av Tradera..

Man kan ju vara köpare och säljare. Här var det en köpare som betedde sig oacceptabelt. Hoppas han ändrat sig...

Skrivet av giplet:

Vilka mer auktionssiter finns det för svenska marknaden. Det känns helt klart läge att starta något nytt med tanke på vad Tradera har blivit.

Det är väl bara att sätta igång. Vad skulle göras annorlunda?

Skrivet av flashen:

Förvånad att Tradera sköter saker så dåligt, trodde dom var så mycket bättre än Blocket på att skydda sina kunder

Har faktiskt mestadels positiva erfarenheter av tradera. Däremot inte av Blocket och Marketplace

Skrivet av Trunk:

Traderas kunder är i och för sig säljarna, inte köparna. Så det ligger i deras intresse att bevara aktiva säljare.

Se nedan.

Skrivet av Jimsofie:

Även köparna, Paynova är nog deras eget

Egentligen är en lyckad affär mellan köpare och säljare Traderas "grej".
MEN det är ju säljaren som betalar med 10% av värdet upp till 200kr.

Skrivet av Lagerlöf:

Nu var det ju dock en köpare som var parten som försökte scamma och vara dryg och som har fått tillbaka till konto?

Tradera verkar alltid ta köparens sida i en dispyt.

Jag håller nog med om att de är mer "köparbiased". Vilket egentligen är fel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu var det ju dock en köpare som var parten som försökte scamma och vara dryg och som har fått tillbaka till konto?

Tradera verkar alltid ta köparens sida i en dispyt.

Å andra sidan verkar det ha rört sig om en person som både köper och säljer en hel del. Och det är när han säljer som tradera tjänar pengar.

Det var i alla fall så jag tänkte men det är väl lite foliehatt på det :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tradera baserar sig egentligen på omdömen. Som köpare ska man alltid kolla omdömen och undvika nån med 0 eller få omdömen. Har nån högt betyg brukar det alltid röra sig om en seriös person IMO. Fler omdömen väger tyngre än färre.

Det gäller ju också att man sätter omdöme och är ärlig med det. Egentligen vet man inte så mycket förrän det blir problem.
Att kunna paketera varan och skicka den inom rimlig tid får man väl anta är standard?
Jag tycker man ska påpeka i det omdöme man lämnar om varan inte stämde med beskrivningen.

Det enda man kan lämna omdöme som säljare är en beskrivning och hur snabbt man fick betalt.

Underförstått ska egentligen köparen lämna omdöme först och sen säljaren.

Och detta med omdömen är också den stora akilleshälen, i alla fall som det är konstruerat nu.

Tradera stressar en att lämna omdöme med hjälp av påminnelser och sedan kan man inte ändra sitt omdöme. TS råkade ut för det, och så har även jag gjort, att man lämnar ett bra omdöme och sedan skiter det sig.

Alternativt blir det ett stake race med att lämna omdöme för att inte få ett straff-omdöme, något som också hänt mig. Jag köpte en sak och något strulade. Säljaren svarar inte på mail. Efter några dagar sätter jag ett dåligt omdöme och får ett dåligt omdöme tillbaka där säljaren skriver att jag skulle kontakta honom först. Gissa om han satt detta i system.

De som vet hur man ska spela spelet med omdömen kommer alltid att vinna. Det enda sättet att få det med omdömen att fungera är att det bara är köparen som lämnar omdöme, och att du har rätt att ändra ditt omdöme. Säljaren kan ändå inte välja vem som ska köpa, så omdöme på köpare är ju ganska onödigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vilka mer auktionssiter finns det för svenska marknaden. Det känns helt klart läge att starta något nytt med tanke på vad Tradera har blivit.

Det som är grejen, Tradera har i princip monopol. Det fanns lite andra mindre sidor, men dom har fått lägga ner.
https://www.budera.se/ t ex, men fått lägga ner.

Hoppas någon eldsjäl startar upp sidan igen, eller att någon startar upp någon konkurrent till Tradera.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och detta med omdömen är också den stora akilleshälen, i alla fall som det är konstruerat nu.

Tradera stressar en att lämna omdöme med hjälp av påminnelser och sedan kan man inte ändra sitt omdöme. TS råkade ut för det, och så har även jag gjort, att man lämnar ett bra omdöme och sedan skiter det sig.

Alternativt blir det ett stake race med att lämna omdöme för att inte få ett straff-omdöme, något som också hänt mig. Jag köpte en sak och något strulade. Säljaren svarar inte på mail. Efter några dagar sätter jag ett dåligt omdöme och får ett dåligt omdöme tillbaka där säljaren skriver att jag skulle kontakta honom först. Gissa om han satt detta i system.

De som vet hur man ska spela spelet med omdömen kommer alltid att vinna. Det enda sättet att få det med omdömen att fungera är att det bara är köparen som lämnar omdöme, och att du har rätt att ändra ditt omdöme. Säljaren kan ändå inte välja vem som ska köpa, så omdöme på köpare är ju ganska onödigt.

Japp det kan ju hända med "hämndomdömen".

Jag har funderat på om man kunde ha en site med mellanhänder som kontrollerar varorna innan de går till köparen. Men kanske skulle bli dyrt med lönekostnader m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Ser tyvärr ut som säljaren har fått tillbaka sitt andra konto av Tradera..

Vi vet ju inte vad som hänt. Personen kanske har nått en förlikning med Tradera och betalat pengar till Tradera.

Skrivet av Trunk:

Traderas kunder är i och för sig säljarna, inte köparna. Så det ligger i deras intresse att bevara aktiva säljare.

Tradera tjänar pengar på att det säljs varor och för detta behövs det både köpare och säljare. Vem det sedan är som betalar in avgiften till Tradera spelar ingen roll.

Skrivet av giplet:

De som vet hur man ska spela spelet med omdömen kommer alltid att vinna. Det enda sättet att få det med omdömen att fungera är att det bara är köparen som lämnar omdöme, och att du har rätt att ändra ditt omdöme.

Lösningen skulle vara att omdömena inte publicerades direkt utan vid en bestämd tidpunkt, t.ex. en månad senare, och att köparen och säljaren inte kunde se varandras omdömen innan de publiceras och att inga omdömen kan lämnas efter denna tidpunkt.

Hotellbokningssidorna har en smart lösning. Gästen kan inte lämna omdöme förrän tidigast dagen efter utcheckning och då funkar det inte att gästen och hotellet utpressar varandra angående omdömet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har funderat på om man kunde ha en site med mellanhänder som kontrollerar varorna innan de går till köparen. Men kanske skulle bli dyrt med lönekostnader m.m.

Det hjälper ju dock inte problematiken, att människor är subjektiva, fäster olika vikt vid saker, tolkar och kommunicerar olika. En mellanhand kanske kan hjälpa till med att sålla ut rena bedrägerier av "tegelsten-i-paketet" typ, men vid mer avancerade fall kräver det expertis som direkt gör det omöjligt att få lönsamhet om det inte rör sig om väldigt dyra objekt, och dessa passerar normalt sett inte en halvdan för svensson avsedd auktionssida på nätet.
Samma visa med defekter, otydliga annonser etc. - det blir bara fler kockar utan att soppan blir smaskigare.

Därtill kommer ju en sådan part av naturliga skäl förklara sig utan faktiskt ansvar för prylarna och deras skick, vilket öppnar upp ännu ett led för felaktigheter och oklara skuldfrågor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vi vet ju inte vad som hänt. Personen kanske har nått en förlikning med Tradera och betalat pengar till Tradera

Tror jag inte, eftersom hans gamla konto är borta, som hade många fler omdömen. (Det kontot som försökte blåsa TS)

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Tror jag inte, eftersom hans gamla konto är borta, som hade många fler omdömen. (Det kontot som försökte blåsa TS)

Jaha, du menar det nya kontot som han har som säljer på samma vis? Kollar du namnen här så inser du att det är hans frus namn han kör med nu. Det kontot startade han ganska kort efter det andra blev avstängt. Jag har skrivit om det tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jaha, du menar det nya kontot som han har som säljer på samma vis? Kollar du namnen här så inser du att det är hans frus namn han kör med nu. Det kontot startade han ganska kort efter det andra blev avstängt. Jag har skrivit om det tidigare.

Exakt, det kontot har nu återaktiverats av Tradera.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Exakt, det kontot har nu återaktiverats av Tradera.

Var hans frus konto alltså spärrat under en tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var hans frus konto alltså spärrat under en tid?

Yes, förmodligen för dom misstänkte han för dubbla konton efter han vart avstängd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

@Vilsnamarsvinet Tack för att du orkade stå upp för dig själv och det rätta! Är superglad att det till sist löste sig.

Visa signatur