Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nja. Jag sålde en vara för 8600, vill inte ha tillbaka den för då hade jag inte sålt den från första början Men nu fick jag det för något helt absurt och då att få betala 6200 cirka och då få tillbaka en trasig produkt? Som jag inte kommer kunna sälja igen i och med att den skickades i en trasig antistatpåse som inte skyddade någonting.
Plus böjda kylarflensar.

Vi har sålt datorn i delar och har nu ingen att provköra kortet i alls. Så då sitter jag med ett trasigt kort som eventuellt inte fungerar och får betala för de.
Inget jag kommer godkänna

Förstår dock inte varför de skulle vara ok med 2500kr för att få tillbaka ett grafikkort på det viset jag sålde ett helt grafikkort för 8600kr, tillbaka kommer det trasigt även om de säkerligen fungerar med böjda kylflänsar men ursprungsskicket var inte det. Ska jag då betala för att först sälja de sen få ”köpa tillbaka” de i annat skick.

Hade ja fått betalt för att få kylflänsarna böjda så visst men nu kostar de mig i slutändan mycket pengar så nä jag tycker inte de är okej

Det är ju dock fullt möjligt att kortet funkar utmärkt, trots fysisk åverkan. Går det att böja tillbaka det böjda på kylflänsen? Då är ju knappast värde minskningen 2500kr kanske inte nån t.om. om man inte bryr sig om portskyddet.

MEN jag tycker principiellt att du ska stå på dig. Du/Ni ska inte testa kortet utan nån oberoende (vittne) ska göra det och det ska dokumenteras. Kanske bra att blanda in jurist eller advokat om du vill gå så långt.

Kortet kom ej tillbaka i samma skick som när det såldes och är inte komplett längre.

Det här med hotet har jag aldrig tolkat som att denna stolle tänkt göra något fysiskt (dyrt = pengar/värde) utan mer vad som faktiskt har hänt nu.
I värsta fall har han skickat ett annat trasigt kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hela det här ärendet känns ju som "Mr. Bean startar en auktionssajt" eller nåt i den stilen. Även om jag har mycket empati för TS som råkat ut för detta så kan jag inte låta bli att skratta åt hur absurt det hela är. Trodde helt ärligt inte att det fanns företag (som gjorde anspråk på att vara seriösa) i Sverige på 2000-talet som agerade så här illa.

Kan verkligen folket på Tradera på allvar tycka att de handlat rätt i detta fall!? Iofs ligger det ju i tiden att inte se saker ur någon annan synvinkel än sin egen...men i ett fall som detta borde t.o.m. en otursförföljd tänkare snabbt inse hur fel det gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hela det här ärendet känns ju som "Mr. Bean startar en auktionssajt" eller nåt i den stilen. Även om jag har mycket empati för TS som råkat ut för detta så kan jag inte låta bli att skratta åt hur absurt det hela är. Trodde helt ärligt inte att det fanns företag (som gjorde anspråk på att vara seriösa) i Sverige på 2000-talet som agerade så här illa.

Kan verkligen folket på Tradera på allvar tycka att de handlat rätt i detta fall!? Iofs ligger det ju i tiden att inte se saker ur någon annan synvinkel än sin egen...men i ett fall som detta borde t.o.m. en otursförföljd tänkare snabbt inse hur fel det gått.

Haha. Och du är blind för bolaget Sverige AB?
Det om nått är ju ännu värre!

Problemet är väl för Tradera att ord står mot ord och att inte går att lösa eftersom historian är förevigt fördold?
Så det enda de kan göra är att visa good-will mot båda kunderna.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Problemet är väl för Tradera att ord står mot ord och att inte går att lösa eftersom historian är förevigt fördold?
Så det enda de kan göra är att visa good-will mot båda kunderna.

Det är väl det som är grejen - ord står inte mot ord i det här fallet. Alla är helt överens om händelseförloppet mellan säljare, köpare samt Tradera;

Säljaren: lägger upp annons markerad som begagnad för ett grafikkort. Säger att kortet fungerar och är i prima/mycket bra skick. Säger att originalkartong finns. Det är alltså ett grafikkort i fungerande och mycket bra skick + originalkartong som säljs. Varken mer eller mindre.

Köparen: mottar försändelsen. Kortet i sig fungerar utan klagomål. Han har fått det i originalkartongen. Här är hela transaktionen i mina ögon klar.

Köparen: klagar till Tradera och skapar en tvist att det saknas original ESD-påse + 2st pluggar för bildutgångar på grafikkortet.

Notering: detta var inget som såldes via annonsen. Det var enbart specificerat till grafikkort + kartongen, och såldes som begagnat.

Tradera: noterar detta, skapar en tvist och låter säljaren svara i tvisten.

Säljaren: svarar samma dag som tvisten startas att det inte var något som ingick i annonsen, vilket vem som helst kan läsa och förstå.

Notering: bara för att ett grafikkort säljes i "mycket bra skick"/"nyskick" (glömt bort hur det var formulerat, men minns att det var markerat som begagnat iaf) och med originalkartong betyder det inte automatiskt att det skickas i exempelvis original ESD-påse. Med ett begagnat grafikkort kan man vänta sig att tex två pluggar till de skärmutgångar som har använts saknas, såvida detta inte är specificerat.

Köparen: hotar säljaren via meddelanden att "det här kan bli jävligt dyrt för dig och det kommer du att ångra" eller något i den vägen.

Säljaren: gör (så långt vi kan se) allting rätt, försöker gång på gång få vettig kontakt med Tradera för att klargöra att detta är otroligt löjligt, men utan framgång.

Tradera: kontaktar säljaren och säger att hon förlorat tvisten då hon inte har svarat på den.

Notering: här verkar något konstigt. Var säljaren för snabb att svara på tvisten, svarade hon via fel kanal (chat-support och/eller email, trott att det var svar på tvisten där och att det dokumenterades för tvist-ärendet, men ej svarat via tvist-systemet?). Jag gissar på detta då hon får svaret att hon inte har svarat på ärendet och därför förlorat vilket jag kan förstå. Men då hon är i kontakt med supporten efter "förlusten" och innan köparen skickar tillbaka så finns det ju gott om möjligheter att rätta till detta från supportens sida.

Säljaren: mottar grafikkortet tillbaka. Men ej i det skick som det skickades i. Mycket är förändrat:

• Böjd kylfläns, vilket enbart kan ha skapats av köparena (såvida inte paketet det skickades tillbaka i ser ut att ha blivit överkörd i princip). Dvs försämrat skick som orsakats genom fysisk åverkan.

• Trasig ESD-påse (om en ESD-påse är uppriven och trasig, är den då ens funktionell och ger samma skydd som en hel påse?) Jag besitter inte kunskapen att svara på det, men det är fortfarande i förändrat och försämrat skick mot när hon skickade det.

• Det saknas en/ett par pluggar för skärmutgångar mot när hon skickade det, dvs det saknas och är i förändrat tillstånd

Notering: om man nu går på köparens spår att ESD-påse samt pluggar för skärmutgångar är så viktiga så är det ju tillräckligt för att anse att det inte är returnerat i rätt skick. Att grafikkortet vidare utsatts för fysisk åverkan med en böjd kylfläns dessutom gör ju verkligen att kortet inte returnerats i samma skick som det sålts i. Här kan man spekulera i vad köparen menade med "det kommer bli jävligt dyrt för dig". Är detta gjort med flit?

Säljaren: hör av sig till Tradera, bla dess VD och får faktiskt svar (cred till TS, bra gjort!). Får erbjudande om 2500 kronors avdrag på återbetalningen iom den böjda kylflänsen.

Notering: här tycker jag att Tradera tabbar sig lite. Genom att erbjuda en ersättning säger de i princip att de har gjort fel. 2500 kronor är inte bara en lite "goodwill" utan en bra summa pengar. Om skadan är ganska liten och dessutom kanske går att böja tillbaka så skulle jag faktiskt om det inte är alltför mycket jobb försöka kontrollera om kortet fungerar som det ska till 100% under en längre tids belastning. Om så är fallet skulle jag personligen kontra till Tradera att om de krediterar 5000-6000 kronor av fakturan så har ni en deal. Och sedan sälja kortet igen "as is", och köpa en ny och hel ESD-påse när det skickas hehe. Allt beror på om du vill få det överstökat utan en ekonomisk förlust (snarare ekonomisk vinst, men ändå inte med all tid du lagt ner), eller om du vill köra vidare hela vägen ut.

En sak som är säker, är att om Tradera erbjuder dig 2500 kronor så finns det mer att hämta. De ger dig inte deras absoluta tak direkt - det vet jag som fd. säljare. Jag hade försökt mjölka dem på minst 5000 kronor, och betona hårt alla "fel" det var med kortet när du mottog det, precis som köparen gjorde mot dig. Dessutom fysiskt skadat. Och eventuellt utsatt för eventuella ESD-skador från köparens sida. Om de inte ger dig den summan du bestämmer dig för så får de ta tillbaka kortet då det är i förändrat skick - på samma sätt som hela tvisten startade med.

Jag hoppas innerligt det här inlägget hjälper folk att förstå hur löjligt det hela är från Traderas sida (2500+ kr löjligt enligt dem själva). Det tog lååång tid att skriva det här inlägget, tydligt tecken att jag ligger någonstans på asperger-spektra haha. Sorry för WoT.

PS. En fundering bara från min sida - om köparen nu såg direkt att det inte var skickat i original ESD-påse varför tog han ens ut kortet och verkar ha testat det då? Det kan ju också vara en bra fråga att ställa.

En annan tanke är att kanske länka den här tråden till Tradera så de får se hur j*vla mycket negativ exponering de får till hundratals/tusentals eventuella kunder. Men jag vet inte, det kanske också kan skada dig på något sätt. Det var bara en tanke.
DS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte varför de skulle vara ok med 2500kr för att få tillbaka ett grafikkort på det viset jag sålde ett helt grafikkort för 8600kr, tillbaka kommer det trasigt även om de säkerligen fungerar med böjda kylflänsar men ursprungsskicket var inte det. Ska jag då betala för att först sälja de sen få ”köpa tillbaka” de i annat skick.

Hade ja fått betalt för att få kylflänsarna böjda så visst men nu kostar de mig i slutändan mycket pengar så nä jag tycker inte de är okej

Tråkig historia, lider med dig.

Om du har någon möjlighet att provköra kortet hos någon vän för att bekräfta att kortet fungerar så tror jag säkert att det finns potentiella köpare här på Sweclockers trots defekterna som kortet har.

Permalänk
Medlem

Tycker gott att VD:n bör få sig en länk hit med. Jag har inga problem med att stänga av mitt befintliga konto där och även avrekommendera Tradera för min umgängeskrets. Sweclockers.com har gott om aktiva användare som ser utgången av denna tråd och ärende.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

man kan ju börja undra om köparen har någon relation med tradera

Permalänk
Medlem

Informera dem om riskerna för ESD skador och begär 100% återköp av tradera. Du kan vara snäll och skicka kortet till för dem förbestämd adress mot att en förbetald fraktsedel skickas ut.

Som redan sagts ovanför har de gjort nu erkännt att de gjort fel och kommer aldrig kunna vinna detta rättsligt.

Permalänk

Har nu fått svar från tradera att de kan kreditera fakturan i sin helhet om jag skickar den till dom så dom kan kontrollera den.

Jag skulle återkomma med spårningsnummer.

Svarade att de lät bra men att jag ville ha svar på hur de ska kontrollera esd skador osv.

Jag ska stå för kostnaden för att skicka den till dom så dom kan kontrollera den..

Permalänk
Medlem

@Vilsnamarsvinet

Hälften vunnet, nu hjälps vi åt att sparka in hela bolljäveln över mållinjen!!!!

Pennans makt är mäktigare än svärdet!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu fått svar från tradera att de kan kreditera fakturan i sin helhet om jag skickar den till dom så dom kan kontrollera den.

Svarade att de lät bra men att jag ville ha svar på hur de ska kontrollera esd skador osv.

Exakt vad skrev Tradera? Om de inte har krävt något i form av att skicket på varan ska vara på något visst sätt så är detta bra information att ha med sig om tvisten fortsätter. De säger ju att fakturan krediteras om du skickar grafikkortet till dem. Resten är bara tom text. Dock bör de betala frakten.

För övrigt så verkar det som att du kommit lite snett med Tradera. Skadan gör ingen skillnad här.

Du sålde en vara som motsvarade beskrivningen. Den var använd (begagnad) och skickades i sin originalkartong.
Säljaren klagade på att ESD-påse ej var original och att portskydd saknades. Inga utfästelser gjordes när det gäller dessa i din annons och de har ingen påverkan på varans funktion. Därmed är beslutet att låta köpet gå tillbaka felaktigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Exakt vad skrev Tradera? Om de inte har krävt något i form av att skicket på varan ska vara på något visst sätt så är detta bra information att ha med sig om tvisten fortsätter. De säger ju att fakturan krediteras om du skickar grafikkortet till dem. Resten är bara tom text. Dock bör de betala frakten.

Lägger in bild på mailet

https://gyazo.com/d129de5c2af686979feaa644232e1ea1

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, då säger de inget om skicket på varan. Du skickar grafikkort, de krediterar fakturan. Egentligen ska de betala frakten, men det kan ju vara värt 100kr för att få slut på detta skitet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ja, då säger de inget om skicket på varan. Du skickar grafikkort, de krediterar fakturan. Egentligen ska de betala frakten, men det kan ju vara värt 100kr för att få slut på detta skitet.

Absolut, men ställde lite frågor hur de tänkt sen. Om de anser att den är i ”fint” skick. Om de skickar den till mig och fakturerar mig osv. Tänker inte skicka något i en förhastad situation , utan behöver veta exakt vad planen är sen.

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut, men ställde lite frågor hur de tänkt sen. Om de anser att den är i ”fint” skick. Om de skickar den till mig och fakturerar mig osv. Tänker inte skicka något i en förhastad situation , utan behöver veta exakt vad planen är sen.

Varför väcka den björn som sover? Det är Tradera som måste visa att de har ett krav på dig. Du har bestridit fakturan. De skriver att de ska kreditera fakturan om du skickar dem varan. Mer behövs inte. De kommer inte att ha mer rätt att fakturera dig vid ett senare tillfälle. Spara bara all dokumentation.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Varför väcka den björn som sover? Det är Tradera som måste visa att de har ett krav på dig. Du har bestridit fakturan. De skriver att de ska kreditera fakturan om du skickar dem varan. Mer behövs inte. De kommer inte att ha mer rätt att fakturera dig vid ett senare tillfälle. Spara bara all dokumentation.

Förstår hur du tänker men vill gärna veta då detta är så otroligt ångestladdat för mig och de verkar ju få göra hur de vill och förvånar mig inte om de skickar tillbaka den och kräver mig på betalning. Så vill gärna ligga steget före i mitt huvud 😅

Permalänk
Medlem

Jag ska stå för kostnaden för att skicka den till dom så dom kan kontrollera den..

Du ska inte behöva stå för NÅGON kostnad. Det är dom som agerat helt fel, då är det dom som ska stå för allt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du ska inte behöva stå för NÅGON kostnad. Det är dom som agerat helt fel, då är det dom som ska stå för allt.

Förstår och håller med dig, moraliskt.

Dock säger lag/regler annat (läs tidigare i tråden) så oavsett hur mycket vi än tycker en sak så ska det styrkas med regler/lagar.

Det moraliskt rätta är en annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Förstår och håller med dig, moraliskt.

Dock säger lag/regler annat (läs tidigare i tråden) så oavsett hur mycket vi än tycker en sak så ska det styrkas med regler/lagar.

Det moraliskt rätta är en annan sak.

Nej lagen säger inget annat, vad snackar du om?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Alltså, nu har jag inte lusläst alla sidor efter att jag läste den senast, men ärendet är rejält sunkigt från både Tradera och köpare.

Jag tänker spontant att de absolut enklaste sättet att få Tradera att röra på sig är väl att vända sig till kvällspressen? Det är ju rätt smaskiga clickbait rubriker de kan sätta utifrån det här ärendet "Lurad av Tradera", "Säljare helt rättslösa på största auktions-sajten" osv. Så det hade ju kunnat vara ett alternativ?

Men då kanske du hade behövt ställa upp med bild och åtminstone förnamn i artikeln, det hade väl inte riktigt funkat för mig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag undrar då vad följden är av att det byter spår och låter dom kontrollera grafikkortet? Förstår du hur jag menar?

Om du skickar varan till Tradera känns det som jag tolkar det mellan raderna att du är okej med en kompensation. När det till en början handlade om felaktigt handlande av Tradera av en försäljning som har gått rätt till.

Om det är vägen du tar skulle jag inte låta den part du har en tvist med avgöra funktion eller skick. Dom är din motpart inte en opartisk del. Det kravet jag hade ställt är att dom får stå för kostnaderna där tillverkaren av ditt grafikkort kontrollerar och alternativt reparerar det. Alternativt två en butik som Inet/Komplett undersöker och skickar det vidare. Samtliga kostnader som uppstår är då deras.

Permalänk
Medlem

@muSashi

Jadu, jag "snackar" Om Traderas Regler.

Ersättning
Du ska ersätta oss fullt ut (och våra moderbolag, dotterbolag, andra närstående bolag, företrädare, tjänstemän, ombud och anställda) för alla förluster, kostnader, innefattande rimliga kostnader för juridiskt biträde, som vi ådrar oss på grund av att du bryter mot detta Användaravtal, din felaktiga användning av webbplatsen, tjänster, applikationer och verktyg eller att du bryter mot gällande rätt eller gör intrång i tredje mans rättigheter.

Tvister
Om en tvist uppstår mellan dig och Tradera, rekommenderar vi att du först kontaktar oss direkt genom vår Kundservice för att försöka hitta en lösning. Vi kommer att beakta rimliga förfrågningar att lösa tvisten genom alternativa tvistlösningsmetoder, såsom medling eller skiljeförfarande. Svensk rätt skall gälla för alla krav, tvister eller andra frågor som uppkommer med anledning av detta Användaravtal. Tvister ska avgöras av svensk allmän domstol och, för kunder som inte är konsumenter, med Stockholms tingsrätt som första instans.

Du har rätt att avsluta ditt användarkonto hos Tradera när du vill, genom att meddela det till oss via vår kundservice. Innan kontot avslutas måste du ha avslutat samtliga dina pågående försäljningar, budgivningar och köp och vi ska också ha erhållit betalning för alla utestående avgifter. Du har därefter inte rätt att lägga bud, köpa eller lista nya föremål för försäljning.

Skulle någon bestämmelse i detta Användaravtal (eller del därav) vara ogiltig, ska bestämmelsen anses struken och övriga bestämmelser i Användaravtalet ska fortsätta att gälla.

Vi har rätt att överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt detta Användaravtal utan att i förväg inhämta ditt uttryckliga samtycke, förutsatt att vi överlåter detta Användaravtal på samma villkor eller villkor som inte är mindre förmånliga för dig.

Rubrikerna i detta Avtal är införda enbart i redaktionellt syfte och ska inte påverka eller begränsa innehållet i respektive bestämmelse. Om vi avstår från att vidta åtgärder om du eller annan begår ett avtalsbrott ska det inte innebära att vi avstår från våra rättigheter att vidta åtgärder med anledning av andra eller liknande avtalsbrott. Vi åtar oss inte att vidta åtgärder med anledning av alla brott mot detta Användaravtal.

Plus massa annat mambojambo som finns att läsa i sin helhet via direktlänken OM

Är det tydligt nog?

Editering av text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

F*n vad skönt! Skicka eländet till dom och låt det bli deras huvudvärk. Du borde fråga om dom kan ta bort ditt omdöme på köparen så du kan lägga negativt. Jag vet att dom kan ta bort negativa omdömen. Efter allt det här skulle jag f*n inte kunna sova om köparen inte fick negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@muSashi

Jadu, jag "snackar" Om Traderas Regler.

Ersättning
Du ska ersätta oss fullt ut (och våra moderbolag, dotterbolag, andra närstående bolag, företrädare, tjänstemän, ombud och anställda) för alla förluster, kostnader, innefattande rimliga kostnader för juridiskt biträde, som vi ådrar oss på grund av att du bryter mot detta Användaravtal, din felaktiga användning av webbplatsen, tjänster, applikationer och verktyg eller att du bryter mot gällande rätt eller gör intrång i tredje mans rättigheter.

Tvister
Om en tvist uppstår mellan dig och Tradera, rekommenderar vi att du först kontaktar oss direkt genom vår Kundservice för att försöka hitta en lösning. Vi kommer att beakta rimliga förfrågningar att lösa tvisten genom alternativa tvistlösningsmetoder, såsom medling eller skiljeförfarande. Svensk rätt skall gälla för alla krav, tvister eller andra frågor som uppkommer med anledning av detta Användaravtal. Tvister ska avgöras av svensk allmän domstol och, för kunder som inte är konsumenter, med Stockholms tingsrätt som första instans.

Du har rätt att avsluta ditt användarkonto hos Tradera när du vill, genom att meddela det till oss via vår kundservice. Innan kontot avslutas måste du ha avslutat samtliga dina pågående försäljningar, budgivningar och köp och vi ska också ha erhållit betalning för alla utestående avgifter. Du har därefter inte rätt att lägga bud, köpa eller lista nya föremål för försäljning.

Skulle någon bestämmelse i detta Användaravtal (eller del därav) vara ogiltig, ska bestämmelsen anses struken och övriga bestämmelser i Användaravtalet ska fortsätta att gälla.

Vi har rätt att överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt detta Användaravtal utan att i förväg inhämta ditt uttryckliga samtycke, förutsatt att vi överlåter detta Användaravtal på samma villkor eller villkor som inte är mindre förmånliga för dig.

Rubrikerna i detta Avtal är införda enbart i redaktionellt syfte och ska inte påverka eller begränsa innehållet i respektive bestämmelse. Om vi avstår från att vidta åtgärder om du eller annan begår ett avtalsbrott ska det inte innebära att vi avstår från våra rättigheter att vidta åtgärder med anledning av andra eller liknande avtalsbrott. Vi åtar oss inte att vidta åtgärder med anledning av alla brott mot detta Användaravtal.

Plus massa annat mambojambo som finns att läsa i sin helhet via direktlänken OM

Är det tydligt nog?

Traderas regler står inte över svensk lagstiftning, det är ytterst vanligt att företag tolkar lagen på sitt eget sätt för att gynna dom själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att Tradera lägger ner kravet om de får grafikkortet. Däremot ska förstås de betala frakten och provisionsavgiften hoppas jag är struken. Sen om säljaren vill betala 100-150 kr för frakt och bli kvitt detta fort är en annan sak.

Lyckligast är förstås köparen. Jag har ju varnat om Tradera och Blocketpaketet många gånger. Det betyder inte Tradera eller Blocketpaketet är värdelöst men det gäller verkligen att tänka på nackdelarna.

Permalänk

Nu har jag fått svar. De vill ha den till sig för att kontrollera att de är rätt vara sen tas fakturan bort.

Kommer inte få tillbaka den, eller få något krav.

Jag har även fått en fraktsedel.

Så nu är detta utrett 😂 tack för allt stöd, tips och idéer!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått svar. De vill ha den till sig för att kontrollera att de är rätt vara sen tas fakturan bort.

Underbart! Kan vara jobbigt men man bör aldrig ge sig när man har rätt, då göder man bara dåliga företag.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Underbart! Kan vara jobbigt men man bör aldrig ge sig när man har rätt, då göder man bara dåliga företag.

Precis!! När jag vet att jag har rätt så blir jag en igel, men de lönade sig!

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt att det löste sig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fantastiskt.

Som jag sagt: vi lär se Tradera lägga ut en annons snart.