Skrivet av ch1llone:
Problemet är väl för Tradera att ord står mot ord och att inte går att lösa eftersom historian är förevigt fördold?
Så det enda de kan göra är att visa good-will mot båda kunderna.
Det är väl det som är grejen - ord står inte mot ord i det här fallet. Alla är helt överens om händelseförloppet mellan säljare, köpare samt Tradera;
Säljaren: lägger upp annons markerad som begagnad för ett grafikkort. Säger att kortet fungerar och är i prima/mycket bra skick. Säger att originalkartong finns. Det är alltså ett grafikkort i fungerande och mycket bra skick + originalkartong som säljs. Varken mer eller mindre.
Köparen: mottar försändelsen. Kortet i sig fungerar utan klagomål. Han har fått det i originalkartongen. Här är hela transaktionen i mina ögon klar.
Köparen: klagar till Tradera och skapar en tvist att det saknas original ESD-påse + 2st pluggar för bildutgångar på grafikkortet.
Notering: detta var inget som såldes via annonsen. Det var enbart specificerat till grafikkort + kartongen, och såldes som begagnat.
Tradera: noterar detta, skapar en tvist och låter säljaren svara i tvisten.
Säljaren: svarar samma dag som tvisten startas att det inte var något som ingick i annonsen, vilket vem som helst kan läsa och förstå.
Notering: bara för att ett grafikkort säljes i "mycket bra skick"/"nyskick" (glömt bort hur det var formulerat, men minns att det var markerat som begagnat iaf) och med originalkartong betyder det inte automatiskt att det skickas i exempelvis original ESD-påse. Med ett begagnat grafikkort kan man vänta sig att tex två pluggar till de skärmutgångar som har använts saknas, såvida detta inte är specificerat.
Köparen: hotar säljaren via meddelanden att "det här kan bli jävligt dyrt för dig och det kommer du att ångra" eller något i den vägen.
Säljaren: gör (så långt vi kan se) allting rätt, försöker gång på gång få vettig kontakt med Tradera för att klargöra att detta är otroligt löjligt, men utan framgång.
Tradera: kontaktar säljaren och säger att hon förlorat tvisten då hon inte har svarat på den.
Notering: här verkar något konstigt. Var säljaren för snabb att svara på tvisten, svarade hon via fel kanal (chat-support och/eller email, trott att det var svar på tvisten där och att det dokumenterades för tvist-ärendet, men ej svarat via tvist-systemet?). Jag gissar på detta då hon får svaret att hon inte har svarat på ärendet och därför förlorat vilket jag kan förstå. Men då hon är i kontakt med supporten efter "förlusten" och innan köparen skickar tillbaka så finns det ju gott om möjligheter att rätta till detta från supportens sida.
Säljaren: mottar grafikkortet tillbaka. Men ej i det skick som det skickades i. Mycket är förändrat:
Böjd kylfläns, vilket enbart kan ha skapats av köparena (såvida inte paketet det skickades tillbaka i ser ut att ha blivit överkörd i princip). Dvs försämrat skick som orsakats genom fysisk åverkan.
Trasig ESD-påse (om en ESD-påse är uppriven och trasig, är den då ens funktionell och ger samma skydd som en hel påse?) Jag besitter inte kunskapen att svara på det, men det är fortfarande i förändrat och försämrat skick mot när hon skickade det.
Det saknas en/ett par pluggar för skärmutgångar mot när hon skickade det, dvs det saknas och är i förändrat tillstånd
Notering: om man nu går på köparens spår att ESD-påse samt pluggar för skärmutgångar är så viktiga så är det ju tillräckligt för att anse att det inte är returnerat i rätt skick. Att grafikkortet vidare utsatts för fysisk åverkan med en böjd kylfläns dessutom gör ju verkligen att kortet inte returnerats i samma skick som det sålts i. Här kan man spekulera i vad köparen menade med "det kommer bli jävligt dyrt för dig". Är detta gjort med flit?
Säljaren: hör av sig till Tradera, bla dess VD och får faktiskt svar (cred till TS, bra gjort!). Får erbjudande om 2500 kronors avdrag på återbetalningen iom den böjda kylflänsen.
Notering: här tycker jag att Tradera tabbar sig lite. Genom att erbjuda en ersättning säger de i princip att de har gjort fel. 2500 kronor är inte bara en lite "goodwill" utan en bra summa pengar. Om skadan är ganska liten och dessutom kanske går att böja tillbaka så skulle jag faktiskt om det inte är alltför mycket jobb försöka kontrollera om kortet fungerar som det ska till 100% under en längre tids belastning. Om så är fallet skulle jag personligen kontra till Tradera att om de krediterar 5000-6000 kronor av fakturan så har ni en deal. Och sedan sälja kortet igen "as is", och köpa en ny och hel ESD-påse när det skickas hehe. Allt beror på om du vill få det överstökat utan en ekonomisk förlust (snarare ekonomisk vinst, men ändå inte med all tid du lagt ner), eller om du vill köra vidare hela vägen ut.
En sak som är säker, är att om Tradera erbjuder dig 2500 kronor så finns det mer att hämta. De ger dig inte deras absoluta tak direkt - det vet jag som fd. säljare. Jag hade försökt mjölka dem på minst 5000 kronor, och betona hårt alla "fel" det var med kortet när du mottog det, precis som köparen gjorde mot dig. Dessutom fysiskt skadat. Och eventuellt utsatt för eventuella ESD-skador från köparens sida. Om de inte ger dig den summan du bestämmer dig för så får de ta tillbaka kortet då det är i förändrat skick - på samma sätt som hela tvisten startade med.
Jag hoppas innerligt det här inlägget hjälper folk att förstå hur löjligt det hela är från Traderas sida (2500+ kr löjligt enligt dem själva). Det tog lååång tid att skriva det här inlägget, tydligt tecken att jag ligger någonstans på asperger-spektra haha. Sorry för WoT.
PS. En fundering bara från min sida - om köparen nu såg direkt att det inte var skickat i original ESD-påse varför tog han ens ut kortet och verkar ha testat det då? Det kan ju också vara en bra fråga att ställa.
En annan tanke är att kanske länka den här tråden till Tradera så de får se hur j*vla mycket negativ exponering de får till hundratals/tusentals eventuella kunder. Men jag vet inte, det kanske också kan skada dig på något sätt. Det var bara en tanke.
DS.