Permalänk
Medlem

@Vilsnamarsvinet

Skriv gärna ett meddelande när du har pengarna på kontot igen och en kort sammanfattning om hur mycket det har kostat dig i tid och eventuellt pengar.

Här är det ju läge att begära "skadestånd" (eller åtminstone lite good will) som plåster på såren för den taskiga hanteringen av ärendet. Sen är det kanske en fråga jag själv inte hade orkat driva... men att fråga kan väl inte skada?

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har jag fått svar. De vill ha den till sig för att kontrollera att de är rätt vara sen tas fakturan bort.

Kommer inte få tillbaka den, eller få något krav.

Jag har även fått en fraktsedel.

Så nu är detta utrett 😂 tack för allt stöd, tips och idéer!

Föreslår att du filmar precis som vid hämtandet i fall att det blir något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Vilsnamarsvinet

Skriv gärna ett meddelande när du har pengarna på kontot igen och en kort sammanfattning om hur mycket det har kostat dig i tid och eventuellt pengar.

Här är det ju läge att begära "skadestånd" (eller åtminstone lite good will) som plåster på såren för den taskiga hanteringen av ärendet. Sen är det kanske en fråga jag själv inte hade orkat driva... men att fråga kan väl inte skada?

En gråzon som bäst och bara huvudvärk. En ny fight liksom. Jag tror trådstartaren är nöjd och jag hade varit det.

Permalänk
Medlem

Gratulerar @Vilsnamarsvinet !!!

Denna tråd kommer bli en fin referens i framtiden för andra som hamnar i en liknande situation som dig!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig

Permalänk

Nu har jag fått svar. De vill ha den till sig för att kontrollera att de är rätt vara sen tas fakturan bort.

Kommer inte få tillbaka den, eller få något krav.

Jag har även fått en fraktsedel.

Så nu är detta utrett 😂 tack för allt stöd, tips och idéer!

Bra, ville uppmärksamma dig på att de skrev i första svaret att de "kan ta tillbaka fakturan, inte att de kommer ta bort fakturan."

Tänkte uppmana dig att få förtydligat från dem att fakturan kommer strykas om du skickar in kortet, men det förtydligandet verkar du ju ha fått nu...

Skrivet av LaoLao:

@Vilsnamarsvinet

Hon har ju redan fått pengarna på kontot redan när hon sålde kortet? Tradera har ju skickat en faktura på att de vill ha tillbaka summan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Traderas regler står inte över svensk lagstiftning, det är ytterst vanligt att företag tolkar lagen på sitt eget sätt för att gynna dom själva.

Vet du vad. Önskar dig en trevlig fortsättning, den röda tråden droppar inte genom hålet oavsett tillvägagångssätt.

Permalänk
Medlem

Ta inte ut segern i förskott nu.

Rätt som det är, en mörk och regnig höstdag några år framåt i tiden (sannolikt samma dag som man blivit friställd från sitt jobb, fått ett trist sjukdomsbesked och krockat sin svärfars nya BMW), så dimper det ner en ny faktura från Tradera angående ett gammalt ärende...

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Ta inte ut segern i förskott nu.

Rätt som det är, en mörk och regnig höstdag några år framåt i tiden (sannolikt samma dag som man blivit friställd från sitt jobb, fått ett trist sjukdomsbesked och krockat sin svärfars nya BMW), så dimper det ner en ny faktura från Tradera angående ett gammalt ärende...

Av den anledningen bör trådskaparen spara alla bevis i tio år från det att sista meddelandet skickats mellan trådskaparen i fall att det skulle sätta igång igen, Tradera och köparen. Tio år brukar vara preskriptionstiden för skulder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vet du vad. Önskar dig en trevlig fortsättning, den röda tråden droppar inte genom hålet oavsett tillvägagångssätt.

Du pratar bara om dig själv, lägg ner nu.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Kommenterande 2:

Av den anledningen bör trådskaparen spara alla bevis i tio år från det att sista meddelandet skickats mellan trådskaparen i fall att det skulle sätta igång igen, Tradera och köparen. Tio år brukar vara preskriptionstiden för skulder.

Detta stämmer inte. Preskriptionstiden är tre år, men kan förlängas. I praktiken kan tiden förlängas hur länge som helst om man vet vad man gör. Tidigare i min karriär jobbade jag som konsult för ett inkassobolag som hade som praxis att skicka ut brev till alla sina "kunder" varje år för att förlänga preskriptionstiden. Det var ofta utformat så att man uppmanades att svara. Därigenom bekräftade "kunden" sin skuld. Slugt. Svara inte inkassobolaget om det inte krävs, så blir det svårare för dem att påvisa att preskriptionstiden faktiskt förlängts.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/skulder-och-presk...

Permalänk
Medlem

Verkar som det är löst för trådskaparen
Grattis!

Jag undrar om köparen har en motsvarande tråd i ett annat forum. Vore en intressant läsning och se hur köparens sida var

Permalänk
Moderator
Skrivet av deques:

Verkar som det är löst för trådskaparen
Grattis!

Jag undrar om köparen har en motsvarande tråd i ett annat forum. Vore en intressant läsning och se hur köparens sida var

Jag gissar att han har satt detta i system. Han var väl insatt i arbetsgången för att få vad han ville. Förhoppningsvis är Tradera lite mer försiktiga nästa gång han försöker sig på detta stunt.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag gissar att han har satt detta i system. Han var väl insatt i arbetsgången för att få vad han ville. Förhoppningsvis är Tradera lite mer försiktiga nästa gång han försöker sig på detta stunt.

Det verkar som de. Då han till och med använder säljarens bilder på andra grafikkort som han säljer, så detta är nog ett system han satt på andra sätt också..

Permalänk
Medlem

Det verkar som de. Då han till och med använder säljarens bilder på andra grafikkort som han säljer, så detta är nog ett system han satt på andra sätt också..

För dig är det här över, och jag vill tacka dig för att du inte lät något så orätt vara. Men det finns inget som tyder på köparen och Tradera inte skulle behndla nästa kund likadnant. Tradera förtjänar bojkott fram till att de gör ett tydligt offentlig uttalande om hur de ska förhindra att det här händer igen.

Permalänk
Medlem

Jättekul att det har löst sig för dig verkligen! Om du är som mig som tror på karma så kommer den där köparen en dag få bita i det sura äpplet men inget du ska behöva vänta på.

Men han flippar auktioner köper upp och säljer dyrare som nytt.

💪💪💪

Permalänk
Medlem

Köparen, är han avstängd...fått nån varning eller liknande? Har du lämnat negativt omdöme, har du fått nåt omdöme?

Permalänk

Jag har slutat sälja saker på Tradera sedan länge då jag läst hur rättsosäkert de behandlar säljare vid tvister. Funderat ibland på att lägga upp saker som ska säljas på Tradera men viftar snabbt bort den tanken. Efter den här tråden ska jag aldrig sälja något på Tradera igen, det är en sak som är säker. Bojkott från mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Köparen, är han avstängd...fått nån varning eller liknande? Har du lämnat negativt omdöme, har du fått nåt omdöme?

OP nämnde tidigare i tråden att omdömet (som då var positivt) sattes innan tvisten uppdagades, tyvärr.

Permalänk

Använder han några av dina bilder någonstans? I så fall hoppas jag att du skickar honom en räkning för att han kränkt din upphovsrätt till bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

OP nämnde tidigare i tråden att omdömet (som då var positivt) sattes innan tvisten uppdagades, tyvärr.

Ah ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Använder han några av dina bilder någonstans? I så fall hoppas jag att du skickar honom en räkning för att han kränkt din upphovsrätt till bilderna.

Det enklaste sättet att slippa detta är att alltid ”vattenstämpla” sina bilder tydligt.
Jag brukar lägga till ett antal omväxlande svarta och vita textsträngar med ”[mitt användarnamn]@Tradera.com" och transparent bakgrund i varje bild.