Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Permalänk
Medlem

Det som suger så otroligt hårt är ju att Google försämrar prestandan på andra webläsare för websidor som YouTube osv. Så i många fall så är prestandan snäppet bättre med chromium baserade webläsare.

Personligen håller jag mig så långt borta jag kan från Chromium baserade webläsare nu för tiden försöker även undvika google så långt det går. Blockerar alla former av tracking cookies osv. Kör DuckDuckGo, men YouTube är svårt att hitta alternativ till well inte direkt YouTube i sig som är varför jag använder det utan mer för att en stor del av all underhållning jag tittar på finns där.

Permalänk
Medlem

Bytte till Edge så fort Edge blev baserad på Chrome. Funkat hur bra som helst, känns betydligt snabbare än Firefox. Dessutom har Microsoft sett till att Edge är extra optimerat i Windows. Gillar också synkningen mellan PC Edge och Edge på min mobil och Surfplatta och laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hade Mozilla varit konkurrenskraftigt i form av prestanda med Chrome så hade det nog sätt bättre ut idag.

Firefox är redan konkurrenskraftigt på alla sätt, grejen är bara att Chrome har massiv marknadsföring och "power of default" på Androidmanicker. Chrome har ju även hakat på som en PUP till ett otal andra programvaror under lång tid, åtminstone förr dessutom ikryssat per default så de som bara kör Next > Next > Next > ... > OK vid installationer har fått Chrome vare sig de ville eller ej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vet inte om jag hänger med riktigt tyvärr

Firefox och Chrome har tagit bort stödet för FTP direkt i webbläsaren, d.v.s. du kan inte öppna en URL som t.ex. ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/ (ingen aning om den fortfarande fungerar, har ingen ftp-klient att kolla med). http://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/ som du länkade till använder inte FTP utan HTTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Japp, har alltid gjort. Eftersom firefox är ett alternativt namn på röd panda eller kattbjörn. Aldrig har det varit en räv som vi tänker på

Lite rätt, lite fel.
https://mobile.twitter.com/firefox/status/10526745149018480

Citat:

"kind of both? The fox hugging the globe in our logo is 100% fox. Firefox IS a nickname for red pandas, though, so they also have our hearts as a mascot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Firefox är redan konkurrenskraftigt på alla sätt, grejen är bara att Chrome har massiv marknadsföring och "power of default" på Androidmanicker. Chrome har ju även hakat på som en PUP till ett otal andra programvaror under lång tid, åtminstone förr dessutom ikryssat per default så de som bara kör Next > Next > Next > ... > OK vid installationer har fått Chrome vare sig de ville eller ej.

Prestandan i en webbläsare för allmänt bruk är idag väldigt mycket vänta på svar från server oavsett.

Permalänk
Snusfri

Man kanske måste gå tillbaka till Netscape snart då 😉

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Firefox och Chrome har tagit bort stödet för FTP direkt i webbläsaren, d.v.s. du kan inte öppna en URL som t.ex. ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/ (ingen aning om den fortfarande fungerar, har ingen ftp-klient att kolla med). http://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/ som du länkade till använder inte FTP utan HTTP.

Jo det har jag saknat ett antal gånger. Vad jag minns så fungerade också Windows Explorer för ftp ett tag, och även IE, men nu blir man tvungen att installera FileZilla varje gång man inte orkar med konsol-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det har jag saknat ett antal gånger. Vad jag minns så fungerade också Windows Explorer för ftp ett tag, och även IE, men nu blir man tvungen att installera FileZilla varje gång man inte orkar med konsol-appen.

FTP i utforskaren på Windows fungerar fortfarande. Använder det då och då för att snabbt kopiera småfiler mellan separata system.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på integritetssituationen i Edgium? Jag är upp till öronen i Googles ekosystem men funderar på att ändra på det. Litar mer på Microsoft, mest för att jag har så mycket med dem att göra på jobbet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

FTP i utforskaren på Windows fungerar fortfarande. Använder det då och då för att snabbt kopiera småfiler mellan separata system.

Jag testade igen och det verkar funka, fönstret fryste till en stund men sen snurrar det på. Grymt.

Tidigare har jag inte lyckats få det att funka, men det kanske var jag som gjorde något fel.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Visa mig ett test där Firefox är många gånger snabbare än Chrome.

Många gånger snabbare var fel uttryckt jag menar att det är minst lika snabbt som Chrome idag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av norrby89:

Så du menar att FF är likvärdig med Chrome och ända anledningen till att chrome dominerar och FF håller på att dö är för att google står bakom chrome?

Well, yeah?

Q:Hur får du tag på Firefox som användare / Hur kommer du i kontakt med Firefox?

A: Genom att göra ett medvetet val (som kräver kunskap om namnet) och söka på Firefox
alt svar: Att söka "Free web browsers" eller liknande.

Q: Hur får du tag på Chrome / Hur kommer du i kontakt med Chrome?
A: Många browsers tar dig direkt till google för dina sökningar, som sedan rekommenderar dig att använda chrome.
alt.svar: Du använder en iPhone /Android telefon (Totalt 99?% av marknaden) eller en Windows/mac dator för en webbsökning så har du mest troligt hamnat på google och eller direkt i chrome.

Ingen skillnad på sannolikheten där va?

Permalänk
Medlem

Använder FF, men, hade en del web relaterade plugins i Chrome som också fanns för FF så allt kändes ok, till att börja med. Tyvärr har jag sakta med säkert fått överge dem för att hindra FF från att krascha 10 gånger mer än Chrome. Fortfarande kraschar FF mycket oftare än Chrome eller till och med Edge, dock behåller jag FF tills vidare.

Bytte av integritetsskäl, men samtidigt, alltså, hur fan vet jag att det blev bättre på något märkbart vis? Syns min kalsongstorlek mindre på webben med FF?

Har inte Chrome kommit ikapp vad gäller GDPR och möjligheter att begränsa datauttag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Man kanske måste gå tillbaka till Netscape snart då 😉

Ja, eller en annan het kandidat, Mosaic.

OnT: en annan trist grej med FFX är att de haft mickelimang i ledningen och gjort mindre intelligenta ställningstaganden i vissa frågor.
Så största hotet mot FFX menar jag är ledningen. Kör själv ännu bara FFX (mobilt, jobb, privat) och kompletterar med Edge om det behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Well, yeah?

Q:Hur får du tag på Firefox som användare / Hur kommer du i kontakt med Firefox?

A: Genom att göra ett medvetet val (som kräver kunskap om namnet) och söka på Firefox
alt svar: Att söka "Free web browsers" eller liknande.

Q: Hur får du tag på Chrome / Hur kommer du i kontakt med Chrome?
A: Många browsers tar dig direkt till google för dina sökningar, som sedan rekommenderar dig att använda chrome.
alt.svar: Du använder en iPhone /Android telefon (Totalt 99?% av marknaden) eller en Windows/mac dator för en webbsökning så har du mest troligt hamnat på google och eller direkt i chrome.

Ingen skillnad på sannolikheten där va?

Samtidigt:
Q: Hur får du tag på Edge / Hur kommer du i kontakt med Edge?
A: Redan installerat.

MS har alltid haft en stor fördel för sina webbläsare i och med att de följer med Windows men ändå lyckades först FF sen Chrome komma igenom och sedermera ta över. Jag tror att många lärde sig att IE var kasst och att Chrome var bättre för typ tio år sedan, sen har de inte ägnat det några fler tankar helt enkelt utan bara kört på med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Jag kastade ut Opera då det blev uppköpt av ett kinesiskt bolag.

Nu kör jag uteslutande Firefox, med ett par profiler för olika användningsområden. Ex en profil för Facebook.

Ok, där ser man! Inget Opera här då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bytte till brave direkt när dom försökte leka aktivister så jag är inte precis förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mozilla Firefox har tappat 19 procent av användarbasen sedan 2018 och fortsatt dålig tillväxt hotar webbläsarens fortsatta existens.

Läs hela artikeln här

Det där med 38% använder firefox kan ni ju enkelt kolla om ni loggar in på google analytics vad riktiga siffrorna är.

Om ni loggar in till analytics via app eller webläsare för sweclockers, sen går man under målgrupp, sen webläsare

Där kan ni se fördelningen mellan olika webläsare, android, apple osv vad riktiga procenten är per timm/dag/vecka/månad/år osv.

Finns ganska rolig statistik i övrigt på analytics.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat röra mig emot chromium baserade browsers även om 1 av 3 browsers jag kör är FF ännu.

Kör chrome och firefox på desktop med firefox som primär browser.
Kör Brave på mac för jag behöver ha en orörd version på jobbet och chrome får ensamt min mac att dra igång fläktarna.

Anledningen till att jag rör mig bort har med firefox konstiga val och support + hur snuskigt mycket deras chefer tjänar. Men även för att med varannan uppdatering så släpper dom nått skit som får mina tabs att krascha, och det händer inte en gång utan de händer hela tiden.

Så frustration får mig att röra mig bort. Orginellt rörde jag mig bort när quantum kom för hälften av mina plugins dog men dom fungerade fint i chrome.

EDIT: Precis nu när jag skrev detta så insåg jag att firefox inte längre kan kopiera bilder mellan program. Försökte ta kopiera bild->discord och den gav ingenting. Testade 5 olika bilder och inget fungerade. Tog ett screenshot som fungerade fint. Testade från Chrome och brave och de fungerade fint.
Det är saker som detta som får mig att sluta använda firefox

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Firefox med Duckduckgo 👍
Inget annat duger.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

EDIT: Precis nu när jag skrev detta så insåg jag att firefox inte längre kan kopiera bilder mellan program. Försökte ta kopiera bild->discord och den gav ingenting. Testade 5 olika bilder och inget fungerade. Tog ett screenshot som fungerade fint. Testade från Chrome och brave och de fungerade fint.
Det är saker som detta som får mig att sluta använda firefox

Jag testade att trycka högerknappen och kopiera bild i FF och sedan CTRL+V i discord och det fungerade. Men givetvis kan det vara en bugg för dig, men fungerade bra för mig.

Jag har för några månader sedan gått över till FF och det fungerar riktigt bra nu. Men när/om de tvingar mig till proton-layouten så kommer jag nog byta till Edge igen. I detta foruminlägg går jag igenom mina erfarenheter/tankar mellan webbläsare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Man kanske måste gå tillbaka till Netscape snart då 😉

Ah! Netscape 4 är den webbläsare som genom tiderna varit min största favorit!
Synd att den inte fungerar med dagens webbsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag testade att trycka högerknappen och kopiera bild i FF och sedan CTRL+V i discord och det fungerade. Men givetvis kan det vara en bugg för dig, men fungerade bra för mig.

Jag har för några månader sedan gått över till FF och det fungerar riktigt bra nu. Men när/om de tvingar mig till proton-layouten så kommer jag nog byta till Edge igen. I detta foruminlägg går jag igenom mina erfarenheter/tankar mellan webbläsare.

Nja det är det som är det bästa med firefox, du är inte tvingad till nånting utseendemässigt, allt går att ändra, det är det som gör firefox vassare än alla andra webbläsare. Men jag förstår varför det går dåligt för firefox, det är en webbläsare för entusiaster som gillar att modifera allt precis som linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag testade att trycka högerknappen och kopiera bild i FF och sedan CTRL+V i discord och det fungerade. Men givetvis kan det vara en bugg för dig, men fungerade bra för mig.

Jag har för några månader sedan gått över till FF och det fungerar riktigt bra nu. Men när/om de tvingar mig till proton-layouten så kommer jag nog byta till Edge igen. I detta foruminlägg går jag igenom mina erfarenheter/tankar mellan webbläsare.

Ja alltså det fungerade fint igår. Det fungerade inte nu. Så säger inte att de är broken hela tiden. Men det händer småsaker hela tiden med min installation

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nja det är det som är det bästa med firefox, du är inte tvingad till nånting utseendemässigt, allt går att ändra, det är det som gör firefox vassare än alla andra webbläsare. Men jag förstår varför det går dåligt för firefox, det är en webbläsare för entusiaster som gillar att modifera allt precis som linux.

Jag har stängt av Proton och även lekt med egen userChrome.css i FF. Jag kommer inte ihåg var och hur jag såg att någon på forumet eller någon nyhetssida skrev att de kommer ta bort möjligheten att stänga av proton. Jag vill inte ha stora menyer eller rutor som flikar, så om man inte kan ta bort dessa i framtiden så byter jag till en annan webbläsare.

Det är otroligt synd att FF minskar så mycket i marknadsandelar, men man förstår ju varför med Edge och Chrome att konkurrera mot. De syns och hörs på ett helt annat sätt (inbyggd, outlook, gmail, m.m.).

Skrivet av Christley:

Ja alltså det fungerade fint igår. Det fungerade inte nu. Så säger inte att de är broken hela tiden. Men det händer småsaker hela tiden med min installation

Jag har inte märkt något än som tur är, men om buggar dyker upp för mig med skulle jag göra som dig och gå över till något annat. Tycker verkligen inte om saker som buggar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Det som suger så otroligt hårt är ju att Google försämrar prestandan på andra webläsare för websidor som YouTube osv. Så i många fall så är prestandan snäppet bättre med chromium baserade webläsare.

Är det verkligen sant dock? Allt jag hittar är 3 år gamla påstående från konkurrenten Mozilla.

Det är också stor skillnad på att optimera för en webbläsare och att aktivt sabotera för andra.

Permalänk
Medlem

Firefox gick skarpt när det enda andra alternativet var Internet Explorer på Windows. Där blev det väldigt tydligt mycket bättre med just Firefox.

Sedan kom Chrome och var i stort sett lika bra för slutanvändaren som Firefox. Fast, med reklam direkt på Google.com, dvs internets framsida för en skrämmande mängd människor. Och i och med att Google kunde nyttja sin i praktiken monopol som sökmotor för att främja Chrome... Ja, på så vis har vi hamnat där vi har idag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Firefox gick skarpt när det enda andra alternativet var Internet Explorer på Windows. Där blev det väldigt tydligt mycket bättre med just Firefox.

Sedan kom Chrome och var i stort sett lika bra för slutanvändaren som Firefox. Fast, med reklam direkt på Google.com, dvs internets framsida för en skrämmande mängd människor. Och i och med att Google kunde nyttja sin i praktiken monopol som sökmotor för att främja Chrome... Ja, på så vis har vi hamnat där vi har idag.

De var inte lika bra. När Chrome kom var den bättre än Firefox på det enda som spelar roll, hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det där med 38% använder firefox kan ni ju enkelt kolla om ni loggar in på google analytics vad riktiga siffrorna är.

Om ni loggar in till analytics via app eller webläsare för sweclockers, sen går man under målgrupp, sen webläsare

Där kan ni se fördelningen mellan olika webläsare, android, apple osv vad riktiga procenten är per timm/dag/vecka/månad/år osv.

Finns ganska rolig statistik i övrigt på analytics.

Om man nu inte blockerar det med adblock. 😊