Permalänk
Medlem

Råd om nytt nättagg

Hej

Ska köpa nytt aggregat, just nu sitter jag med ett 1000W Crossair som är cirka 9 år. Sitter kollar på olika modeller och tänkte jag skulle gå upp ett steg till 1200w. Med tanke på att nya grafikkorten, som släpps senare. Verkar kräva ännu mer.
Vad tror ni om dessa?
1. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4949981
Xilence Performance X 1250W

2. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263896
Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W

3. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4159370
Corsair HX1200 V2 1200W

Fundera på Xilence Performance X 1250W. Men deras gamlas nätaggregat verkar vara dåliga. Har detta förändras, erfarenhet av just deras 1250w?

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om Xilence, och det kan vara jag som har dålig koll(sannolikt) men jag hade personligen hållit mig till "kända" märken med goda recensioner av den specifika enhet du tänker köpa.

Motfråga då, som alltid på swec, är du säker på att du behöver så väldigt stora nätagg? De flesta system drar inte tillnärmelsevis så mycket ström.

Permalänk
Medlem

Father Of Three hade lite att säga om Xilence: #18909245

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är kablage, kan va värt att kolla manualen och se hur många kablar de skickar med, även fast ett agg har t.ex 6 pcie 6+2 uttag kanske du bara får med 3st. Extra kablar kan kosta en del, typ 300:- + för vissa märken. Om detta spelar dig nån roll förstås.

IME brukar evga vara generösa med extra kablar, bottappade kablar täcks också på garantin upp till ett visst antal, corsair va de lättare att köpa extra kablar från svenska återförsäljare, ganska dyrt dock, seasonic verkar va snålare med va de skickar med i förpackningen^^

Tycker det är helt okej att splunga lite på ett bra psu, om ditt gamla höll 9 år är det ju inget du byter ut ofta så det lär räcka många år och många systembyten framöver.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte mätt systemet. Men vill hellre ha för mycket än för lite.
Sen läste jag detta https://www.sweclockers.com/nyhet/32481-rykte-nasta-generatio...
Känner att bättre och satsa lite nu, tror att priserna kommer öka, till nästa generation av grafikkort.

@Dr.Mabuse Tack, men frågan är om detta gäller deras 1250 W med. Är ju just 500W som han skriver om.

@PeoplesMC Tack, jätte bra info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortman:

Jag har tyvärr inte mätt systemet. Men vill hellre ha för mycket än för lite.
Sen läste jag detta https://www.sweclockers.com/nyhet/32481-rykte-nasta-generatio...
Känner att bättre och satsa lite nu, tror att priserna kommer öka, till nästa generation av grafikkort.

@Dr.Mabuse Tack, men frågan är om detta gäller deras 1250 W med. Är ju just 500W som han skriver om.

@PeoplesMC Tack, jätte bra info.

Även om nästa generations grafikkort kommer kunna dra 500w så måste det till ett sjujävla system med 1 CPU och 1 GPU för att ens komma nära 1250w.

Testa denna: https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortman:

Hej

Ska köpa nytt aggregat, just nu sitter jag med ett 1000W Crossair som är cirka 9 år. Sitter kollar på olika modeller och tänkte jag skulle gå upp ett steg till 1200w. Med tanke på att nya grafikkorten, som släpps senare. Verkar kräva ännu mer.
Vad tror ni om dessa?
1. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4949981
Xilence Performance X 1250W

3. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4159370
Corsair HX1200 V2 1200W

Fundera på Xilence Performance X 1250W. Men deras gamlas nätaggregat verkar vara dåliga. Har detta förändras, erfarenhet av just deras 1250w?

Jag kör HX1200i och är mycket nöjd. Fläkten startar först vid 800w och jag ligger på cirka 730w. Jag skulle hålla mig till kända tillverkar utom Gigabyte som verkar ha lite strul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tack för svar

@fiskebulle tack, har kollat lite där redan. Men nya generationen grafikkort finns inte där än.
Men min föra dator hade 850 W funkat bra, men gillar att ha lite mer än för lite. Men kommer bli ett 1000W eller 12000W.

@Knotvillage tack. Gigabyte kommer jag aldrig i livet köpa. Verkar ju fuska mycket med sina byggen och är ännu större chans att min dator slutar helt fungera.

Permalänk
Medlem

Har man pengar att slösa så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortman:

jag har detta nätagg som funkar bra. Tyvärr så är det multirail, vilket betyder att watten är uppdelad mellan olika komponenter. Om du har råd, köp Be Quiet! Dark power serien istället.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har man pengar att slösa så varför inte.

Slösa…? Snarare framtidssäkrar. Jag gav 1600kr för mitt agg för över 2 år sen, i obruten kartong. Att sitta på ett 6-7 hundra watt med 3080 och en i9 är inte fråga om utan när agget smäller. Jag tror absolut att inom några år kommer bara GPU och CPU dra 8-9 hundra watt med tanke på att dom ligger på 650 idag.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Slösa…? Snarare framtidssäkrar. Jag gav 1600kr för mitt agg för över 2 år sen, i obruten kartong. Att sitta på ett 6-7 hundra watt med 3080 och en i9 är inte fråga om utan när agget smäller. Jag tror absolut att inom några år kommer bara GPU och CPU dra 8-9 hundra watt med tanke på att dom ligger på 650 idag.

Sweclockers test med en överklockad i9-9900K och ett 3090 OC drog inte mer än 470W för hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nej, inte ens nära på. Tvärtom så kommer det ju hela tiden striktare krav på energieffektivitet.

Be Quiet har en PSU-kalkylator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Inte ens en kraftigt överklockad i9-11900K med en kraftigt överklockad RTX 3090 kommer upp i 1000W. Utan överklockning ligger de runt 800W, och då pratar vi om de minst energieffektiva komponenterna som finns. Tittar man på något lite vettigare så blir det klart lägre - t.ex. så blir det runt 600W med en 5900X och RTX 3080. Och det är väl tilltagna siffror - båda för att sälja dyrare agg och för att vara på säkra sidan!

Titta inte bara på watten, utan titta på kvaliteten. En 750W gold eller platinum räcker nog helt säkert till för vad du ska ha i datorn. Om du sen sätter 30 000kr på grafikkort+processor så kan du väl fundera på att sätta 3-4k på nätagget också, men om du har en burk för 20 000kr så är det bara slöseri.

Xilence är för övrigt bättre än sitt rykte. Det är Be Quiets systerbrand, som används för budgetprodukter. Jag skulle inte köpa dem (speciellt inte för såna här byggen), men för en dator på kanske 6-7k är det väl helt okej.

Jag skulle köpa nåt i stil med: https://www.komplett.se/product/986249/datorutrustning/datork...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nej, inte ens nära på. Tvärtom så kommer det ju hela tiden striktare krav på energieffektivitet.

Be Quiet har en PSU-kalkylator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Inte ens en kraftigt överklockad i9-11900K med en kraftigt överklockad RTX 3090 kommer upp i 1000W. Utan överklockning ligger de runt 800W, och då pratar vi om de minst energieffektiva komponenterna som finns. Tittar man på något lite vettigare så blir det klart lägre - t.ex. så blir det runt 600W med en 5900X och RTX 3080. Och det är väl tilltagna siffror - båda för att sälja dyrare agg och för att vara på säkra sidan!

Titta inte bara på watten, utan titta på kvaliteten. En 750W gold eller platinum räcker nog helt säkert till för vad du ska ha i datorn. Om du sen sätter 30 000kr på grafikkort+processor så kan du väl fundera på att sätta 3-4k på nätagget också, men om du har en burk för 20 000kr så är det bara slöseri.

Xilence är för övrigt bättre än sitt rykte. Det är Be Quiets systerbrand, som används för budgetprodukter. Jag skulle inte köpa dem (speciellt inte för såna här byggen), men för en dator på kanske 6-7k är det väl helt okej.

Jag skulle köpa nåt i stil med: https://www.komplett.se/product/986249/datorutrustning/datork...

fast nästa generations grafikkort och CPU kommer dra ännu mera watt.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32505-intels-alder-lake-pro...
https://wccftech.com/nvidia-ad102-ada-lovelace-amd-navi-31-rd...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Nätdelen ska helst aldrig ligga nära sin maxeffekt så förstår ej varför det argumenteras emot att köpa hög kapacitet.

Om systemet drar 600-700W så är 1200W utmärkt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Av ren erfarenhet och baserat på tidigare köp, så hade jag gått på Be-Quiet! Xilense...whatever har jag inte hört talas om. Corsair är ju inte direkt dåliga dom heller om man säger så

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

EVGA Supernova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vi får väl se vem som får äta upp sin hatt till slut.

Min åsikt är att istället för att leta efter budget-nätdelar med 1200w, titta på nätdelar i rimliga w med högre klassning.

Har men 2st grafikkort, eller en jäkla massa mekaniska diskar så är det en hel annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nätdelen ska helst aldrig ligga nära sin maxeffekt så förstår ej varför det argumenteras emot att köpa hög kapacitet.

Om systemet drar 600-700W så är 1200W utmärkt.

Mvh

Tyvärr verkar inte alla tänka så. Dom tycker att drar datorn 700 så räcker ett 750 alldeles utmärkt. Under 1000w är lite dumsnålt och man nu inte köper en kontorsdator för mail och Word. Då kan man ju kasta in ett 500 agg. 1200w är absolut ingen överdrift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Min åsikt är att istället för att leta efter budget-nätdelar med 1200w, titta på nätdelar i rimliga w med högre klassning.

Har men 2st grafikkort, eller en jäkla massa mekaniska diskar så är det en hel annan fråga.

Nu vet jag inte om man kan kalla ett HX1200i för ett budgetagg men man kan ju inte jämföra agg med olika klassningar. Äta upp sin hatt…? En sak vet man och det är att komponenter drar med ström och för att slippa byta psu vid varje datorbyte så kan man lika gärna skaffa ett ordentligt direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

äta upp sin hatt? Det är aldrig bra att ligga på maxgräns. Bättre att lägga en tusing extra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Om du läser lite noggrannare så är det den teoretiska toppnivån. Säkert kan det bli lite mera energikrävande, men det är antagligen för att toppen går uppåt, liksom nu. Energieffektiviteten går ju konstant uppåt. Titta bara på nya 6600 XT som är riktigt energieffektiv.

På grafikkortssidan är det ju också MCM-strukturen som förväntas bli så krävande, men då pratar vi också om grafikkort som kanske kommer kosta 30 000kr.

Oberoende - enligt Sweclockers test så drog RTX 3090 med en 10900K @ 5ghz 450W under load. Med 90% effektivitet så innebär det att load på PSU blir ca 405W. Då finns det förstås fluktuationer på det, och jag skulle inte köra systemet med ett nätagg på 450W. Max load borde ligga nånstans närmare 550W, om du lyckas maxa både cpu och gpu samtidigt, vilket från agget borde ligga runt 500W.

Så det är långt från 1000W, även om vi räknar med att nästa generation går upp.

Skrivet av Knotvillage:

Tyvärr verkar inte alla tänka så. Dom tycker att drar datorn 700 så räcker ett 750 alldeles utmärkt. Under 1000w är lite dumsnålt och man nu inte köper en kontorsdator för mail och Word. Då kan man ju kasta in ett 500 agg. 1200w är absolut ingen överdrift.

Vilken dator bygger du ihop som drar 700W utan extrem överklockning? Inte ens i9+3090 kommer upp i såna siffror. Ett nätagg på 500W för en kontorsdator är också totalt overkill. Tänkt på att sånt kan göras helt fint av laptop-processorer med tdp på 15W.

Och ja, klart att ett nätagg är som mest effektivt vid 50% load, men t.ex. så ligger HX1200i vid 94,1% vid 50% load, 92,7% vid 75% load och 92,0% vid 100% load. Det är en minimal skillnad. Skillnaden på närmare 1000kr mellan HX850i och HX1200i är sen inte obetydlig.

---

Sen så har jag själv också ett helt overkill nätagg. 600W Platinum är totalt onödigt för mitt system med i5 och ett grafikkort som i tiderna varit mellanklass. Men jag har det för att minska på ljudnivån, då datorn står på skrivbordet. Helst ska fläkten inte snurra alls. Det är inte en sak man oroar sig för om man har en överklockad i9 och 3090.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om du läser lite noggrannare så är det den teoretiska toppnivån. Säkert kan det bli lite mera energikrävande, men det är antagligen för att toppen går uppåt, liksom nu. Energieffektiviteten går ju konstant uppåt. Titta bara på nya 6600 XT som är riktigt energieffektiv.

På grafikkortssidan är det ju också MCM-strukturen som förväntas bli så krävande, men då pratar vi också om grafikkort som kanske kommer kosta 30 000kr.

Oberoende - enligt Sweclockers test så drog RTX 3090 med en 10900K @ 5ghz 450W under load. Med 90% effektivitet så innebär det att load på PSU blir ca 405W. Då finns det förstås fluktuationer på det, och jag skulle inte köra systemet med ett nätagg på 450W. Max load borde ligga nånstans närmare 550W, om du lyckas maxa både cpu och gpu samtidigt, vilket från agget borde ligga runt 500W.

Så det är långt från 1000W, även om vi räknar med att nästa generation går upp.

Vilken dator bygger du ihop som drar 700W utan extrem överklockning? Inte ens i9+3090 kommer upp i såna siffror. Ett nätagg på 500W för en kontorsdator är också totalt overkill. Tänkt på att sånt kan göras helt fint av laptop-processorer med tdp på 15W.

Och ja, klart att ett nätagg är som mest effektivt vid 50% load, men t.ex. så ligger HX1200i vid 94,1% vid 50% load, 92,7% vid 75% load och 92,0% vid 100% load. Det är en minimal skillnad. Skillnaden på närmare 1000kr mellan HX850i och HX1200i är sen inte obetydlig.

---

Sen så har jag själv också ett helt overkill nätagg. 600W Platinum är totalt onödigt för mitt system med i5 och ett grafikkort som i tiderna varit mellanklass. Men jag har det för att minska på ljudnivån, då datorn står på skrivbordet. Helst ska fläkten inte snurra alls. Det är inte en sak man oroar sig för om man har en överklockad i9 och 3090.

sweclockers (namnet är ett giveaway) är ett forum för enthusiaster. Inte kontorsmänniskor.

igorslab har synat strömförbrukningen i de nuvarande värstingkorten, och de kan ge power spikes upp över 800w. Jag var tvungen köpa ett nytt nätagg då jag fick black screen med mitt nurvarande 6800xt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

De här PSUerna med 1000 W och uppåt: vem är den tilltänkta slutkunden? Dubbla 3090 och en Threadripper?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

sweclockers (namnet är ett giveaway) är ett forum för enthusiaster. Inte kontorsmänniskor.

igorslab har synat strömförbrukningen i de nuvarande värstingkorten, och de kan ge power spikes upp över 800w. Jag var tvungen köpa ett nytt nätagg då jag fick black screen med mitt nurvarande 6800xt.

Förstår att du har dåliga erfarenheter av nätagg, men det är väldigt stor skillnad på ett agg med 80+ eller 80+ guld/platina/titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Du tänker säkert på det här: https://www.igorslab.de/en/when-the-power-supply-suddenly-shu...

Ett testsystem med 5900X och 6800 XT, som körs med överklockning och ett tortyrtest. Det är alltså inget vanligt användningsområde. Där når det upp till peaks på ca 680 Watt, vilket nätagget på Straight Power 650W klarar av utan att black screena.

Om något så påvisar det ju ännu mer att 1000W+ är onödit för de flesta. Ett worst case scenario, och ett 650W med lite bättre kvalitet var tillräckligt. I vanliga fall låg kombinationen på ca 500W vid load, så ur ekonomiskt perspektiv ligger du bra till redan med ca 650W.

Som sagt, finns ingen orsak för en normalentusiast att köpa mer än 850W, så länge du köper kvalitet. Övre mellanklassen (tänk 5800X och RTX 3070) klarar sig mer än väl på ett 650W Gold.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du tänker säkert på det här: https://www.igorslab.de/en/when-the-power-supply-suddenly-shu...

Ett testsystem med 5900X och 6800 XT, som körs med överklockning och ett tortyrtest. Det är alltså inget vanligt användningsområde. Där når det upp till peaks på ca 680 Watt, vilket nätagget på Straight Power 650W klarar av utan att black screena.

Om något så påvisar det ju ännu mer att 1000W+ är onödit för de flesta. Ett worst case scenario, och ett 650W med lite bättre kvalitet var tillräckligt. I vanliga fall låg kombinationen på ca 500W vid load, så ur ekonomiskt perspektiv ligger du bra till redan med ca 650W.

Som sagt, finns ingen orsak för en normalentusiast att köpa mer än 850W, så länge du köper kvalitet. Övre mellanklassen (tänk 5800X och RTX 3070) klarar sig mer än väl på ett 650W Gold.

visst är det sant, men du vet itne hur mycket som krävs för nästa generation. Så varför begränsa sig? Man vill ju uppgradera delarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det är klart man ska köpa ett starkare aggregat om man har råd med det, varför inte? Jag hade gärna skaffat en HX1200 istället för RM850 om pengarna fanns. Jag ångrar mig nu eftersom det känns som att nästa generation toppkort kommer kräva ännu mer.

Corsair aggregatet känns som ett solklart val mellan dom du länkade. Har faktiskt inte ens hört talas om Xilence.
Om det är tyst du vill ha så är starkare corsair agg tysta. Jag tror inte ens att fläkten nånsin kommer starta med HX1200 agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

visst är det sant, men du vet itne hur mycket som krävs för nästa generation. Så varför begränsa sig? Man vill ju uppgradera delarna.

Skrivet av xSean145:

Det är klart man ska köpa ett starkare aggregat om man har råd med det, varför inte? Jag hade gärna skaffat en HX1200 istället för RM850 om pengarna fanns. Jag ångrar mig nu eftersom det känns som att nästa generation toppkort kommer kräva ännu mer.

Corsair aggregatet känns som ett solklart val mellan dom du länkade. Har faktiskt inte ens hört talas om Xilence.
Om det är tyst du vill ha så är starkare corsair agg tysta. Jag tror inte ens att fläkten nånsin kommer starta med HX1200 agget.

Alltså, man kan ju alltid köpa bättre. Men det är ju inget argument i sig. Det går alltid att slänga mer pengar på nåt. Frågan är om du har nån nytta av de extra slantarna du betalar.

Och visst, funderar man på att skaffa nästa generations toppkort, som då praktiskt taget blir 2x6900 XT på en PCB, så är ju pengar oberoende inget problem. Då köper man det dyraste som finns och är nöjd. Men de flesta köper inte toppmodellerna, och de flesta är intresserade av vad saker kostar.

Som sagt, det finns ingen normal dator i dagens läge som du inte kan köra på 850W. En dator som överlag är vettig att köpa för en person som inte är oljeshejk klarar sig på 650W. Visst kan man sen ha lite på för säkerhets skull, men 1200W är bara onödigt. Om man sen inte bryr sig om pengarna så är det ju bara att gå in på prisjakt och köpa det dyraste som finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Alltså, man kan ju alltid köpa bättre. Men det är ju inget argument i sig. Det går alltid att slänga mer pengar på nåt. Frågan är om du har nån nytta av de extra slantarna du betalar.

Och visst, funderar man på att skaffa nästa generations toppkort, som då praktiskt taget blir 2x6900 XT på en PCB, så är ju pengar oberoende inget problem. Då köper man det dyraste som finns och är nöjd. Men de flesta köper inte toppmodellerna, och de flesta är intresserade av vad saker kostar.

Som sagt, det finns ingen normal dator i dagens läge som du inte kan köra på 850W. En dator som överlag är vettig att köpa för en person som inte är oljeshejk klarar sig på 650W. Visst kan man sen ha lite på för säkerhets skull, men 1200W är bara onödigt. Om man sen inte bryr sig om pengarna så är det ju bara att gå in på prisjakt och köpa det dyraste som finns.

Fast tråden handlar ju om att TS vill veta vilket av dom länkade aggen är bättre, inte om dom flesta pc användare behöver 1200w eller inte. Och intrycket jag får är att hen verkar vara intresserad av nästa generations GPU och CPUer.